Vad läser du just nu? #2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 525
  • Visningar Visningar 15 522

Bukefalos 30 år!

Får pitcha Glasbruksserien jag skrev om tidigare lite till. Vilket slut, vilka böcker! Har lite svårt att gå vidare men har läst en bok till med klubben, Mellan himmel och här av Cassandra Brunstedt.

Den grova norrländskan uppläsaren ibland körde med skar sig med min bild av den delen av landet huvudpersonen kom ifrån, men upplåsningen var annars ok. Fastnade inte riktigt för den men den var bra och framförallt tänkvärd. Kom eventuellt lite nära med just den sjukdomen som gestaltades. Det blir en väldigt spännande diskussion att se fram emot, skulle absolut rekommendera boken!

Började läsa Psykiatern av Freida McFadden igår när barnen hade kvällsfilm. Läste den sedan när jag la dem, och tills jag själv somnade, och nu en halvtimme på morgonen och där tog den slut.

Tjejen i kassan på Akademibokhandeln sa att det är hennes bästa. Benägen att hålla med! Bra höst-rusk-mys läsning.

Läser Ultravåld av Tone Shunnesson. Den flyter på riktigt bra och hon är så himla bra på att skriva olika karaktärer (och sjuka sexscener). Tyvärr går det väldigt segt för mig att komma vidare då jag hittills mest läst på kvällarna och jag somnar efter tre sidor 😂 Inte för att den är dålig utan för att jag bara är så gravidtrött. Har läst ungefär 30%. Har ingen aning om var boken ska ta vägen i själva handlingen. Gillat hennes andra böcker men förstår att hon inte är för alla.

Ny pusseldeckare avslutad, av "gammal" författare. Döden i den vinröda läsfåtöljen av Sofia Rutbäck Eriksson. Läst hennes första i en annan serie en jul för ett par år sedan (Mordnatt råder, tyst det är i husen), men fattade inte att det var en serie. Tänkt på den boken ibland och önskat hitta något annat stämningsfullt med samma samma känsla. Och det fick jag göra nu! Morgan Alling var uppläsare, gillade honom skarpt! Mysiga, roliga karatärer, lagom spännande story och andra boken där en fin gul servis nämns. Gillade den!

Ny pusseldeckare avslutad, av "gammal" författare. Döden i den vinröda läsfåtöljen av Sofia Rutbäck Eriksson. Läst hennes första i en annan serie en jul för ett par år sedan (Mordnatt råder, tyst det är i husen), men fattade inte att det var en serie. Tänkt på den boken ibland och önskat hitta något annat stämningsfullt med samma samma känsla. Och det fick jag göra nu! Morgan Alling var uppläsare, gillade honom skarpt! Mysiga, roliga karatärer, lagom spännande story och andra boken där en fin gul servis nämns. Gillade den!
Har du upptäckt hennes andra serier?

Jag tror jag glömde skriva att jag läste klart Kvinnorna av Kristin Hannah nyligen också. Jag måste verkligen ta tag i att läsa Näktergalen och Himmel över Alaska också, de har stått på min läslista länge.

I morse lyssnade jag klart på Let them-teorin av Mel Robbins. Skulle säga att den är lästvärd till bra om man inte tagit del av liknande böcker innan. Har man läst en del på temat är den rätt mellanmjölk. Väldigt amerikansk också.

Nu har jag tre böcker igång parallellt så jag känner att jag behöver få lite ordning och läsa klart dem. Vanligtvis gillar jag att ha en som jag lyssnar på och en som jag läser igång samtidigt. Då kan jag läsa när jag lägger barnen, eller kryper upp i soffan någon kväll. Samt någon för promenader, städ, pendling osv. som utgör en stor del av mitt liv just nu. Men nu har jag tre böcker jag läser och ingen att lyssna på. Rörigt!

Jag har läst Rekt av Alex Gonzalez. Jag tyckte mycket om den, framförallt språket men den är väldigt rå och "bleak" vet inte riktigt hur jag ska översätta det. Den har fått lite blandade recensioner men det tror jag till stor del beror på att många skräckfans har läst men samtidigt inte är personer som varit så mycket på internet.

För de av oss som föddes i slutet på 80 och början på 90 och hängde mycket på nätet när det begav sig så är vi bekanta med sådant som rotten, liveleak och 4chan och hur det är att som relativt ung och när man inte riktigt vet vad man gör få se folk dö på riktigt på fruktansvärda sätt online, vi är målgruppen för den här boken. Jag skulle vilja dra det så långt som att erfarenhet eller kännedom om den här delen av nätet nästan är ett krav för att på riktigt kunna förstå eller uppskatta boken. Den har också som stilistiskt grepp att den använder sig av typiskt 4chan-språk som jag nog tror mest upplevs konstigt och blir förvirrande om man inte förstår det.

Men jag rekommenderar den verkligen, det var en riktig bladvändare och jag har tänkt på den rätt mycket efter jag läste ut den.

Fortsatt på Cecilia Sahlströms serie om lundapolisen Sara, med böckerna Brännaren och Blodslinjer. Spännande och fortsatt bra persongalleri, om än att vissa detaljer i utredningsarbetet stör mig lite 😅 men absolut trevliga deckare.

Handbok för högkänsliga av Åsa Vikman. Jag vet inte, vissa saker var väldigt träffande och gav mig en ökad förståelse för hur jag fungerar. Bara en sån sak bör ju ge ett högt betyg. Men jag tyckte också att det var mycket generalisering och prat om högkänsliga som något väldigt speciellt. Personligen vill jag gärna tänka normalspann och stora individuella skillnader. Men visst var den lite hjälpsam och säkert ännu mer för de som tampas lite mer med det här än vad jag upplever att jag gör.

Handbok för högkänsliga av Åsa Vikman. Jag vet inte, vissa saker var väldigt träffande och gav mig en ökad förståelse för hur jag fungerar. Bara en sån sak bör ju ge ett högt betyg. Men jag tyckte också att det var mycket generalisering och prat om högkänsliga som något väldigt speciellt. Personligen vill jag gärna tänka normalspann och stora individuella skillnader. Men visst var den lite hjälpsam och säkert ännu mer för de som tampas lite mer med det här än vad jag upplever att jag gör.
Har sett rätt många terapeuter och psykologer dissa mycket av den boken, just för att mycket som tas upp inte handlar om någon typ av ”högkänslighet” utan precis som du skriver normalspann och att det snarare kan leda till att man begränsar sig själv.

Har sett rätt många terapeuter och psykologer dissa mycket av den boken, just för att mycket som tas upp inte handlar om någon typ av ”högkänslighet” utan precis som du skriver normalspann och att det snarare kan leda till att man begränsar sig själv.

Ja, lite den känslan fick jag. Jag tycker att man har mycket att vinna på att lära sig hur man fungerar, och det är klokt att lära sig förhållningssätt till att vara känslig. Men jag fick också en känsla av att det beskrivs som en grupp människor som fungerar annorlunda än andra och att känsligheten på något vis behöver skyddas. Min uppfattning är snarare att den behöver utmanas, men det är ju min högst personliga upplevelse.

Det jag tog med mig mest från boken var beskrivningen att vara extrovert och ”högkänslig” som jag kände igen mig mycket i, och hur det lätt skapar en ”gas och broms” i livet som kan pendla kraftigt. Det var ett nytt perspektiv på det. Annars lite mellanmjölk.

Jag läste ut Moln över Arcadia av Jojo Moyes och den blev bättre och bättre.

Sedan läste jag Rites of the starling av Devney Perry som är del två i en fantasybokserie. Hon skriver väldigt målande som jag gillar mycket men denna bok hade två parallella historier typ vartannat kapitel så lite rörigt ett tag. Men annars är det en serie jag rekommenderar Shield of Sparrows och det kommer en bok tre.

Ruinous ends uppföljaren av I.V Maries Immortal Consequences som är ungvuxen bok med fantasy om ett gäng ungdomar som lever i skärselden. Men här finns det bara två böcker, äntligen något som inte blir hur många böcker som helst i en serie!
Lättläst, intressant historia och lite lagom morbid de är ju ändå döda ;)

Sist ut är Sällsynt kloka varelser av Shelby Van Pelt, lyckades få en pocket med en målad bläckfisk på istället för den fula framsidan med bild från filmen som Netflix har.
Väldigt fin bok, lättläst och snabbt utläst. En väldigt bra mellanbok när man har läst något väldigt blodigt och dramatiskt och bara vill ha något lättsamt.

Nu ska jag äntligen läsa Fenix Kronan av Kate Quinn och Janie Chang!

Verity läste jag ut igår. Väldigt 🌶️ och som bok.. helt okej. Jag är kluven till Colleen Hoover för en del av mig tycker att hon är väldigt skicklig, en annan del av mig tilltalas inte helt av hennes böcker. Men såg att en filmatisering har premiär i höst, det blir kul!

Började Avbegåvad av Roland Paulsen i morse och ser verkligen fram emot resten. Sen har jag faktiskt startat en bokklubb! Och vi håller på att rösta fram bok för oktober månads läsning. Det var lite läskigt att skicka meddelanden till andra mammor i närområdet och fråga om de var intresserade, men hittade två som också läste mycket och vi är redan i eld och lågor över denna grupp. Sen ytterligare en handfull som gärna vill testa och tycker det är en rolig idé, men kanske också är lite stressade över att inte hinna med. Två som tackat nej och några som inte svarat. Helt förväntat resultat med andra ord, och att våga ta tag i det jag vill göra lärde jag mig faktiskt i Let them-teorin där hon uttryckligen skrev "starta bokklubben" i ett kapitel.

För övrigt ska jag lusläsa denna tråd närmsta veckan, vi håller nämligen på att bygga ett litet bibliotek med inbyggd "reading nook" hemma och för att fylla det skulle jag behöva beställa ett gäng böcker. Inte för mycket, det släpps ju nya böcker hela tiden och smaken utvecklas och ändras. Men kanske 10-20 böcker skulle jag vilja fylla på med, för närmsta tidens läsning.

Jag håller fortfarande på med "Between Two Fires" som är helt fantastisk. Hade jag inte haft fullt upp med kurslitteratur, renoveringar och djuren hade den slukats helt direkt.

Jag har även reserverat "Blood Meridian" av Cormac McCarthy på biblioteket och ser fram emot att ha riktiga höstläsardagar med den. Även om jag föredrar att äga mina böcker så vill jag ge alla rosor till vårt kommunsamarbete som har en gemensam biblioteksstruktur. Detta innebär att jag kan reservera böcker som är i en helt annan kommun, sen så körs den till mitt lilla bibliotek med meröppet så att jag kan hämta den där när det passar mig. Har räddat min plånbok när det gäller kurslitteratur och annat :up:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka