Vad läser du just nu? Del 8

Jag har inte heller läst något annat av honom men jag gillade Berättelse om ett äktenskap!
Jag tror att jag gillar den. Men alltså, tror. Möjligen blandar jag ihop texten med uppläsaren, det är lätt hänt när en lyssnar, tycker jag, och jag har fortfarande bara ungefär ett års sporadiskt lyssnande att bygga min lyssnarkompetens på.

Jag tror att jag saknar att begripa i vad kontrahenterna i äktenskapet möts. Förälskelse, visst. Och sex. En delad känsla av att det här är något alldeles extra, jaja. Men delar de ingenting lite mer verkligt? Hus och barn är så klart verkliga, men det hade de ju så sett kunnat dela med vem som helst. (Och det är ju en följd av relationen, det är inte där de börjar.)
 
Jag har kommit igång litegrann med läsningen igen.

På sista tiden har jag läst

- Ormen i Essex av Sarah Perry. Den kan väl närmast beskrivas som välskriven romantik i 1800-talsmiljö. Gillade den mycket!

- Blixtra! Spraka! Blända! Av Jenny Jägerfeld. Bra men obehaglig.

- Om jag var din tjej av Meredith Russo. Bra!

- God Jul! En berättelse av Jonas Karlsson. Igenkänning!

- Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri. Har haft något emot Hassen Khemiri förut, vet inte riktigt varför men bestämde mig för att prova. Och den var bra, absolut.

Näst på tur är En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson, den ser jag verkligen fram emot att läsa.
 
Jag har, efter ett boktips från oväntat håll, sträcklyssnat på Rött uppror som på många sätt påminner om något hopkok av Hungerspelen och Divergent, om än med mindre cool huvudkaraktär. Det är också väldigt mycket historiska referenser och det underlättar lite om en kan sina romerska och grekiska gudar något sånär. Men den var väldigt fängslande och jag ville verkligen veta hur det skulle gå, trots rätt brutala och onödigt råa beskrivningar samt rätt förutsägbara avsnitt. Huvudkaraktären är dessutom en borrare (fast på Mars) vilket har gjort att jag flera gånger under lyssnandet har tänkt på dig @athena_arabians :D

Jag har även sträckläst, typ sist av alla, Atwoods Tjänarinnans berättelse och den är verkligen fantastisk (och väldigt aktuell, som den väl har varit i några årtionden med krafter som vill begränsa kvinnor, men även med minskad fertilitet osv). Jag ångrar lite att jag sett serien före jag läst boken eftersom jag stundtals bara väntade på vissa scener och jag tror att jag hade uppskattat (och blivit mer berörd) av boken om jag inte visste så mycket om den samt hade alla karaktärerna ”färdiga”. Hur som så tycker jag verkligen att det är en bok som alla borde läsa!
 
Jag tror att jag gillar den. Men alltså, tror. Möjligen blandar jag ihop texten med uppläsaren, det är lätt hänt när en lyssnar, tycker jag, och jag har fortfarande bara ungefär ett års sporadiskt lyssnande att bygga min lyssnarkompetens på.

Jag tror att jag saknar att begripa i vad kontrahenterna i äktenskapet möts. Förälskelse, visst. Och sex. En delad känsla av att det här är något alldeles extra, jaja. Men delar de ingenting lite mer verkligt? Hus och barn är så klart verkliga, men det hade de ju så sett kunnat dela med vem som helst. (Och det är ju en följd av relationen, det är inte där de börjar.)
Intressant tanke! Kan dock inte komma ihåg att det var något jag reagerade på.
 
Hjälp, jag är boklös! Håller på med The essex serpent men den är så fruktansvärt långsam att lyssna på så jag tappar fokus konstant.
Jag gillar ju feelgood och mysdeckare typ. Någon som har någon idé? Den bör då finnas på Storytel 🙂

Förresten, @Anna och ni andra som gillar Doggerland - det kommer en ny bok efter årsskiftet! :bump::bump:
 
Hjälp, jag är boklös! Håller på med The essex serpent men den är så fruktansvärt långsam att lyssna på så jag tappar fokus konstant.
Jag gillar ju feelgood och mysdeckare typ. Någon som har någon idé? Den bör då finnas på Storytel 🙂

Förresten, @Anna och ni andra som gillar Doggerland - det kommer en ny bok efter årsskiftet! :bump::bump:
Oskar Levertins vänner? :D

Har du läst/lyssnat på Konsten att hålla sig flytande? Annars tror jag det är en bok du skulle kunna uppskatta :)
 
Jag lyssnar just nu på Den röda adressboken. Den kom ju ut första gången 2015 och nu i en reviderad nyutgåva. Men vad är reviderat? Jag blir så otroligt nyfiken! Vad ändrar man i en roman så där efter bara ett par år? Någon som vet?
 
Hittar inget som lockar just nu. Det blev lite för mycket deckare ett tag eftersom jag fick två fulla kassar med deckare i somras. Läser helst fakta och biografier men tar någon deckare som omväxling.
 
Jag läser Makten av Naomi Alderman, såhär beskrivs den på Adlibris:
”På ytan är allt som vanligt. En nigeriansk dotter som slöar i familjens pool. En barnhemsflicka, vars religiösa föräldrar döljer sin sanna natur. En amerikansk lokalpolitiker. En okammad Londontjej med trasslig bakgrund. Men något är annorlunda. Något som får deras liv att smälta samman med förödande resultat. En mäktig, märklig kraft slår rot i världen och ger tonårsflickor monumental fysisk styrka. En styrka som kan skapa fruktansvärd smärta och död. En liten justering av verkligheten, och en hel värld sätts i gungning. Makten är en spektakulär, prisbelönt roman ambitiös, skarp och provocerande som tar med läsaren till en alternativ verklighet där kvinnor styr, och som samtidigt kastar ljus över villkoren för allas våra egna, begränsade liv.”

Jag hade lite svårt att komma in i den först men nu gillar jag den. Hade dock velat att hon byggde upp stämningen lite innan kraften introducerades så man mer fick känslan av rättmätig hämndlystnad typ, nu kom kraften in på typ första sidan och det förtar lite av revolutionskänslan. Något jag däremot tycker är väldigt intressant är att läsa den parallellt med att jag (äntligen) ser första säsongen av Handmaids tale, det blir två helt olika parallella framtidsscenarion. Är dock lite orolig för hur boken ska utvecklas framåt men det ska jag inte skriva något om.
 
Fick tips om YA sci-fi-serien ”uglies” av Scott Westerfeld.

Riktigt spännande serie som handlar om Tallie som snart ska fylla 16. När man fyller 16 får alla en operation som gör dem från Uglies till pretties. Tallie har alltid längtat efter operationen, men ett par månader innan hon fyller 16 träffar hon en ny vän som har andra tankar kring vad det innebär att opereras.

Är på andra boken nu! Mycket spännande och med lite dystopi-känsla.
 
Jag lyssnar just nu på Den röda adressboken. Den kom ju ut första gången 2015 och nu i en reviderad nyutgåva. Men vad är reviderat? Jag blir så otroligt nyfiken! Vad ändrar man i en roman så där efter bara ett par år? Någon som vet?

Det undrar jag också! Googlade utan framgång.
 
Jag läser Pojken under bron av Katarina Wennstam. Det är andra boken i en trilogi. Jag tycker dessa böcker borde vara obligatorisk läsning på högstadiet, huvudpersonen är en stark tjej och det handlar bl a om könsroller. Julklappstips om man har någon i den åldern (eller ja, själv är jag snart 32, men :P) att köpa till!
 
Började läsa Aleksa Lundbergs Bögtjejen igår. Som.jag väntat mig är den inte alls särskilt välskriven, men jag läser den för att allmänbilda mig lite om trans. En yngre släkting ser sig som transman och jag behöver lite referenser, känner jag.
 
Cirkusflickan av Pam Jenoff

- så spännande! Rekommenderas varmt till alla intresserade av tiden runt andra världskriget. En kvinna blir oönskad gravid, lämnar bort barnet men räddar ett annat barn från en godsvagn, blir cirkusartist, och så lämnar jag det där. En bok som berörde mig.
 
Nu har jag läst ut Pojken under bron, som var ganska ordentligt hemsk egentligen, så läs den innan är min rekommendation om man funderar på att ge den i julklapp som jag föreslog...

Nu har jag börjat på Casanovas kvinna av Åsa Hellberg, inte kommit så långt än dock...
 
Precis läst ut Nuckan av Malin Lindroth, tyckte mycket om den. Lyssnar just nu på De Aderton av Anton Berg, han har själv läst in den och hans röst känns ju som hemma efter alla P3 dokumentär och Spår jag lyssnat på. Spännande och jag fastnade snabbt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 914
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 130
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp