Vad läser du just nu?

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 600
  • Visningar Visningar 74 522
Lyssnar på I stort sett mänsklig av Helena Lindegren. Den är ganska charmig sådär på ett Je m'appelle Agneta-vis, men jag blev lite förvånad, och inte helt glad, över hur mycket den handlar om alkoholism. Det framgår inte alls av beskrivningen varken på Storytel eller andra ställen men det tycker jag faktiskt att det borde göra eftersom den sannolikt vore en ganska triggande bok för många att läsa. Även jag som inte har några som helst erfarenheter av alkoholproblem varken personligen eller i min närhet tycker liksom att den är lite för jobbig och ångestskapande ibland, det känns som att jag ofta håller andan och bävar för att det är just den här händelsen som ska få henne att falla tillbaka in i missbruket... Det är verkligen inte feelgood, även om det kan låta så när man läser beskrivningen!

Men det är bättre såhär i andra hälften och innehåller tillräckligt många slående formuleringar, igenkänningsbara situationer, trovärdiga karaktärer och mörk humor för att jag ändå ska tycka att den är bra. Lite ojämn, men bra. Väldigt bra inläsning av författaren!
Lyssnade klart när jag hade svårt att sova igår och det gick tyvärr utför igen under den sista fjärdedelen ungefär, då blev det mycket ångest, missbruk och misär igen. Synd, jag som just hade börjat tycka bättre om den men jag klarar verkligen inta av att läsa om folk som super ner sig och gör bort sig. Intryck gjorde den ju dock bevisligen på mig, och språket är fortsatt fantastiskt (formuleringar som "Vi borde säga något till varandra, men tyvärr har vi hamnat i ett tyst hörn av universum") men totalt var den väl kanske 50% njutbar och 50% jobbig.

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 426
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första... 27 28 29
Svar
561
· Visningar
19 931
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
972
Senast: Sharpless
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 584
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka