Vad läser du just nu?

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 628
  • Visningar Visningar 77 553
Har läst Djuphamn, den sista delen i Tove Alsterdals Ådelen-serie. Spännande mordfall och fina miljöbeskrivningar som känns igen från de två tidigare delarna. Tyvärr upplevde jag att boken, och därmed serien, avslutades med lite för många lösa trådar som aldrig riktigt knöts ihop.

Börjat läsa Högt bland Saarijärvis moar av Väinö Linna. Gillar det lite gammaldags språket, men ibland lite svårt då dialogen är skriven på dialekt. Händer egentligen inte så mycket men jag vill ändå fortsätta läsa.

Är sen på bollen men har precis läst ut ACOTAR-serien. Fastnade i den i stort. Gillade verkligen sista bokens handling men tyckte den var alldeles för ingående i sexbeskrivningarna, bitvis var det ju typ porrnovell.

Finns väl hur mycket romantasy som helst antar jag. Har ni några tips? Har läst första och nästan hela andra fourth wing men ledsnade då jag tyckte huvudpersonen blev för tjatig.

Är sen på bollen men har precis läst ut ACOTAR-serien. Fastnade i den i stort. Gillade verkligen sista bokens handling men tyckte den var alldeles för ingående i sexbeskrivningarna, bitvis var det ju typ porrnovell.

Finns väl hur mycket romantasy som helst antar jag. Har ni några tips? Har läst första och nästan hela andra fourth wing men ledsnade då jag tyckte huvudpersonen blev för tjatig.
Quicksilver är bra. Jag gillar Lightlark-serien också.

Om du inte läst Anne Bishops Black Jewels trilogy (som för övrigt Maas verkar ha "inspirerats" rejält av) så skulle jag testa den.

Betydligt bättre (i mitt tycke, så klart) än dagens Romantasy trend är en "riktig" fantasy med romantiska inslag som Jacqueline Careys Kushielböcker. Men det beror lite på om man främst gillar fantasy eller främst gillar romance.

Jag skulle gärna vilja ha tips på feelgood-böcker där vikt inte nämns. Så sjukt tröttsamt.
Vet inte hur många böcker som börjat lovande, men som jag sen ratat eftersom huvudpersonen börjat med nåt vikt/kropps-jidder på sida 14. Suck.

Jag skulle gärna vilja ha tips på feelgood-böcker där vikt inte nämns. Så sjukt tröttsamt.
Vet inte hur många böcker som börjat lovande, men som jag sen ratat eftersom huvudpersonen börjat med nåt vikt/kropps-jidder på sida 14. Suck.
Med reservation för att det var ett tag sedan jag läste några av dem, men kan inte minnas något om vikt.
  • En oönskad julklapp av Sara Molin
  • En snöängel till jul av Johansson/Molin/Gunnarsson
  • Sommarvindar och sanningar
  • av Caroline Möllesand
  • Tända stjärnor av Anneli Olsson
Om feelgood i kombination med deckare är ok rekommenderas även
  • Rosenträdgården av Kristina Collén
  • Serien Morden i Falsterbo av Olseni/Hansen

Jag läser just nu A Day in the Life of Abed Salama av Nathan Thrall. En väldigt intressant, men knappast uppiggande, historia om hur det är att som palestinier växa upp under Israels förtryck i Västbanken och Gazaremsan från 60-talet och framåt. Många namn och detaljer att hålla koll på så det är knappast en avslappnande läsupplevelse, men den känns viktig.

Läst ut Friend Request av Laura Marshall. Jag är lite besviken men det är nog mest för att jag hade förväntat mig att det skulle vara övernaturlig skräck när det egentligen bara var lite mer av en deckare. Lättläst i alla fall, helt okej skriven men samtidigt rätt tam. Ja jag vet inte, inget jag rekommenderar :)

Nu blir det ett uppsamlingsheat här!
  • Kvinna saknad av Mary Kubica - snabbläst om ett försvinnande, hade dock högre förväntningar pga bra recensioner. Oväntat slut men oklara motiv.
  • Ord betalar ingen skuld av Håkan Andersson och Peter Jacobson - debutförfattare med deckare i Uppsala. Kul med två män som skriver om en kvinnlig huvudperson även om det skiner igenom ibland. Kul med miljöer att känna igen. Bra driv framåt, helt okej bok.
  • Natten Tallulah Murray försvann av Lisa Jewell - tonårsmamma och hennes pojkvän försvunna, smart skriven tidslinje från olika perspektiv. Men upplösningen var rätt otillfredsställande och igen, med oklara motiv och tillvägagångssätt.
  • Bröllopsfesten av Lucey Foley - ett mord sker på en avskild plats, vem har gjort det? Men mest relationsdrama. Mer och mer växer fram om karaktärerna, alla har motiv. Bra och snabb läsning men hade önskat ett lite annat upplägg.

Och så den senaste, som får ett eget inlägg.

Rovdrift av Elsa och Cornelia Swärd - den här var jag tvungen att läsa trots att jag misstänkte att den skulle vara i äckligaste laget. Har följt författarna på instagram sen länge och man har fått följa med i processen.

En deckare/kriminalroman som vissa kallar ”Kepler light”, jag har ingen aning eftersom jag är för feg för Kepler. I alla fall. Två huvudpersoner som har ett just nu svajigt förhållande, Maggan är polis och Vera är journalist. Boken utspelar sig 2033 och författarna har därmed tagit sig en hel del friheter gällande det politiska läget bland annat. Klimatet är ett stort tema. Själva fallet är makabert, äckligt rent ut sagt, men huvudfokus är ändå dels karaktärernas relationer och dels hur Maggan och Vera arbetar på fallet från olika håll.

Boken har riktigt bra framåtdriv utan att vara hetsig eller ha överdrivet mycket cliffhangers. Dock en riktig twist på slutet som jag inte alls hade förutsett.

Med reservation för att det var ett tag sedan jag läste några av dem, men kan inte minnas något om vikt.
  • En oönskad julklapp av Sara Molin
  • En snöängel till jul av Johansson/Molin/Gunnarsson
  • Sommarvindar och sanningar
  • av Caroline Möllesand
  • Tända stjärnor av Anneli Olsson
Om feelgood i kombination med deckare är ok rekommenderas även
  • Rosenträdgården av Kristina Collén
  • Serien Morden i Falsterbo av Olseni/Hansen

Tack, ska prova med dem :)

Om nån mer vill ha tips kan jag tipsa om böckerna om katthotellet vid kusten av Jessika Devert.

Så sjukt tröttsamt! Och så himla vanligt i just feel good-romaner skrivna av kvinnor, särskilt de lite äldre böckerna som var poppis på typ 90- och 00-talet (tänker på ex Marian Keys böcker).

A witch's guide to fake dating a demon-böckerna är cozy/romantasy. Jag gillade den första speciellt. En del sex men inte överdrivet.
Assistant to the villain är romantisk men inget sex i första boken.
Legends & lattes är mysig, om du vill ha vääääldigt slow burn lesbisk romantik.
Emily Wildes encyklopedia över älvornas liv är lite romantisk fast huvudkaraktären inte förstår det riktigt.

Just nu håller jag på med Rivers of London-böckerna men tog en paus för att läsa lite på svenska och valde Pestens tid som jag otroligt nog inte har läst.

Läste precis ut Väninnorna på Nordiska Kompaniet av Ruth Kvarnström-Jones. Tyckte den var hyfsat bra men lite rörig och alldeles för många karaktärer, önskar att hon hade valt ut två max tre som man fick följa istället för över tio olika personer och inte en massa små ytliga berättelser genom boken. Hade helt enkelt velat ha lite mer djup i boken.

Såg att författaren har påbörjat del tre av ”Stockholms pärlor” så det kan ju bli lite spännande och se vad hon har valt.

Läste precis ut Väninnorna på Nordiska Kompaniet av Ruth Kvarnström-Jones. Tyckte den var hyfsat bra men lite rörig och alldeles för många karaktärer, önskar att hon hade valt ut två max tre som man fick följa istället för över tio olika personer och inte en massa små ytliga berättelser genom boken. Hade helt enkelt velat ha lite mer djup i boken.

Såg att författaren har påbörjat del tre av ”Stockholms pärlor” så det kan ju bli lite spännande och se vad hon har valt.
Jag älskade första boken. Andra gav jag upp väldigt kvickt, fattade ingenting av den.

Jag älskade första boken. Andra gav jag upp väldigt kvickt, fattade ingenting av den.
Vad trist men kanske inte heller någon större förlust. Den var lagom att läsa på tåget (pendlar till och från jobbet) men inget jag sträckläste hemma.
Jag är inte jättesugen på att läsa del tre men nyfiken som sagt på vad hon har valt för plats för nästa bok.

Läste precis ut Enchantra av Kaylie Smith. Så himla bra. Satt hela kvällen igår och kunde inte vänta en sekund när jag vaknade innan jag kastade mig över boken igen. Det är en spicy fantasy romance, andra delen i en serie. Tycker om Kaylies sätt att skriva på. Lagom mycket beskrivningar för att få en bild men utan att det blir överdrivet. Har inte tyckt ett enda kapitel varit segt. De två släppta böckerna är skrivna ur varsin systers perspektiv och det är ingen tvekan om att det är olika personer. Något jag tycker vissa författare är mindre bra på, att se till att de får en egen röst och inte smälter ihop. Längtar till nästa del när den nu kommer!

Lyssnar på I stort sett mänsklig av Helena Lindegren. Den är ganska charmig sådär på ett Je m'appelle Agneta-vis, men jag blev lite förvånad, och inte helt glad, över hur mycket den handlar om alkoholism. Det framgår inte alls av beskrivningen varken på Storytel eller andra ställen men det tycker jag faktiskt att det borde göra eftersom den sannolikt vore en ganska triggande bok för många att läsa. Även jag som inte har några som helst erfarenheter av alkoholproblem varken personligen eller i min närhet tycker liksom att den är lite för jobbig och ångestskapande ibland, det känns som att jag ofta håller andan och bävar för att det är just den här händelsen som ska få henne att falla tillbaka in i missbruket... Det är verkligen inte feelgood, även om det kan låta så när man läser beskrivningen!

Men det är bättre såhär i andra hälften och innehåller tillräckligt många slående formuleringar, igenkänningsbara situationer, trovärdiga karaktärer och mörk humor för att jag ändå ska tycka att den är bra. Lite ojämn, men bra. Väldigt bra inläsning av författaren!

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 477
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första... 27 28 29
Svar
561
· Visningar
20 812
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Sharpless
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 647
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31