Vad läser du just nu?

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 626
  • Visningar Visningar 76 890
Lyssnar på I stort sett mänsklig av Helena Lindegren. Den är ganska charmig sådär på ett Je m'appelle Agneta-vis, men jag blev lite förvånad, och inte helt glad, över hur mycket den handlar om alkoholism. Det framgår inte alls av beskrivningen varken på Storytel eller andra ställen men det tycker jag faktiskt att det borde göra eftersom den sannolikt vore en ganska triggande bok för många att läsa. Även jag som inte har några som helst erfarenheter av alkoholproblem varken personligen eller i min närhet tycker liksom att den är lite för jobbig och ångestskapande ibland, det känns som att jag ofta håller andan och bävar för att det är just den här händelsen som ska få henne att falla tillbaka in i missbruket... Det är verkligen inte feelgood, även om det kan låta så när man läser beskrivningen!

Men det är bättre såhär i andra hälften och innehåller tillräckligt många slående formuleringar, igenkänningsbara situationer, trovärdiga karaktärer och mörk humor för att jag ändå ska tycka att den är bra. Lite ojämn, men bra. Väldigt bra inläsning av författaren!
Lyssnade klart när jag hade svårt att sova igår och det gick tyvärr utför igen under den sista fjärdedelen ungefär, då blev det mycket ångest, missbruk och misär igen. Synd, jag som just hade börjat tycka bättre om den men jag klarar verkligen inta av att läsa om folk som super ner sig och gör bort sig. Intryck gjorde den ju dock bevisligen på mig, och språket är fortsatt fantastiskt (formuleringar som "Vi borde säga något till varandra, men tyvärr har vi hamnat i ett tyst hörn av universum") men totalt var den väl kanske 50% njutbar och 50% jobbig.

Läste Mina drömmars stad av Pär Anders Fogelström på semestern. Nu ska jag plöja resten av serien 🙂 Hann med två böcker till under semestern. Kommer kryss i bokbingot såsmåningom för er som hänger i den tråden ! Gjorde ett undantag från läsplattan och köpte böckerna fysiskt. Fina omslag och klassisk serie som jag gärna har i bokhyllan 🙂

IMG_20250507_210821835~2.webp

Har börjat på Silver in the bone av Alexandra Bracken igen. Började läsa men fastnade inte riktigt så tog två andra emellan. Nu känner jag mig redo och har kommit tillräckligt långt för att fastna för storyn. Gillar sättet den är skriven på så vet inte om det bara var jag som var på fel humör innan.

Jag läser just nu Halva Malmö består av killar som dumpat mig av Amanda Romare, som del av den inofficiella bokklubben jag startat med två vänner i Sverige. Vi är uppvuxna i Malmö alla tre så det är mycket igenkänning och nostalgi, men utöver det är jag dessvärre inte jätteimponerad än. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men det är något med hur den är skriven, den engagerar mig liksom inte riktigt även om personerna som beskrivs är underhållande. Men men, det kanske ger sig efter ett tag, jag har bara läst ungefär en fjärdedel hittills!

Jag läser just nu Halva Malmö består av killar som dumpat mig av Amanda Romare, som del av den inofficiella bokklubben jag startat med två vänner i Sverige. Vi är uppvuxna i Malmö alla tre så det är mycket igenkänning och nostalgi, men utöver det är jag dessvärre inte jätteimponerad än. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men det är något med hur den är skriven, den engagerar mig liksom inte riktigt även om personerna som beskrivs är underhållande. Men men, det kanske ger sig efter ett tag, jag har bara läst ungefär en fjärdedel hittills!
Håller med, jag läste den för några år sedan. Den väckte liksom inte det där suget att veta hur det går för huvudpersonen, tyckte jag.

Jag håller med dig men tyckte att den blev bättre när man vant sig lite mer. Men inget wow liksom. Helt okej bok.

Jag läste precis ut Allt vi aldrig avslutade av Rebecca Yarros och jag tyckte den var bra. Ibland lite långsam men som en romance-bok var den som de flesta är, som en romantisk komedifilm utan så mycket komedi. Betydligt mycket mindre sexscener än i hennes ”drak-böcker”. Men kan tänka mig att rekommendera den förutsatt att man gillar tidshopp och skrivet ur olika karaktärers perspektiv.

Jag känner att jag måste sluta lyssna på Harry Potter på kvällar när jag inte klarar min ”vanliga” ljudbok och behöver något tryggt och bekant. Kan inte med att stödja JKR längre, även om jag gissar att det inte är många ören hon får från Storytel per lyssning?

Påbörjade en annan fantasyserie som jag vet att jag älskade när jag lyssnade på den, för att se om den kan ta HPs plats. Funkar bra så här långt 🤩 serien är av Jaclyn Moriarty och heter Kingdoms and Empires. Rekommenderas!

Den var verkligen sådär.

Jag har till slut läst ut Ett spöke i strupen av Doireann Ní Ghríofa. En bok som fått otroliga recensioner men som tyvärr inte fångade mig så mycket som jag ville.

Boken är inte likt något jag läst förut. En irländsk småbarnsmamma som blir besatt av en poet från 1700-talet vars make blev mördad. Det är delvis självbiografiskt och delvis en historisk essä och historien hoppar sömlöst mellan dessa delar. Språket är emellanåt otroligt och jag måste läsa noggrant för att inte missa nyanser och händelser.

Men. Jag får inget driv i berättelsen, jag förstår inte författarens upplevda koppling till kvinnan som levde för flera hundra år sen. Så det går tyvärr segt. En speciell läsupplevelse men halvdant betyg som helhet.

Jag fick precis lyssnat klart på den boken som låg längst ner i min TBR på Storytel 😅

Innan floden tar oss av Helena Torfinn. Boken utspelar sig i Bangladesh och följer en svensk familj som flyttar dit för att kvinnan ska arbeta med bistånd, samt några unga Bangladeshiska kvinnor. Historierna vävs ihop på bra sätt, och gillar att boken beskriver det problematiska både i relationer som svensk och utsatt kvinna i ett utvecklingsland men också tar upp bistånd och utvecklingsfrågor. Det märks att den har några år på nacken, men gillade den i huvudsak även om den blev lite lång. En sak störde mig dock, och det var att författaren ett par gånger under boken helt plötsligt började beskriva Allah som en passiv iakttagare utifrån författarperspektivet - alltså inte från någon av karaktärernas synvinkel, vilket jag känner var både onödigt och lite problematiskt. Gav inget till historien och kändes som en onödig känga mot islam, som dessutom inte passade in i hur resten av historien var skriven.

Någon som läst den och gillade/ogillade den?

Jag fick precis lyssnat klart på den boken som låg längst ner i min TBR på Storytel 😅

Innan floden tar oss av Helena Torfinn. Boken utspelar sig i Bangladesh och följer en svensk familj som flyttar dit för att kvinnan ska arbeta med bistånd, samt några unga Bangladeshiska kvinnor. Historierna vävs ihop på bra sätt, och gillar att boken beskriver det problematiska både i relationer som svensk och utsatt kvinna i ett utvecklingsland men också tar upp bistånd och utvecklingsfrågor. Det märks att den har några år på nacken, men gillade den i huvudsak även om den blev lite lång. En sak störde mig dock, och det var att författaren ett par gånger under boken helt plötsligt började beskriva Allah som en passiv iakttagare utifrån författarperspektivet - alltså inte från någon av karaktärernas synvinkel, vilket jag känner var både onödigt och lite problematiskt. Gav inget till historien och kändes som en onödig känga mot islam, som dessutom inte passade in i hur resten av historien var skriven.

Jag läste den för flera år sedan och gillade den. Kommer inte alls ihåg det där med Allah.
Tog mig dock inte igenom hennes andra bok, kommer nu inte ens på vad den heter.

Jag har läst den och älskade den! Minns dock inte heller något om Allah men det var nog en 9-10 år sedan jag läste den. Tyckte även väldigt mycket om uppföljaren Den som går på tigerstigar. Framförallt var hennes senaste bok, I munkens skugga, helt fantastisk! Rekommenderar båda varmt och väntar otåligt på att hon ska skriva något nytt :)

Jag läste nyligen På ett ögonblick av Suzanne Redfearn.
Jag läste inte på baksidan först, det gör jag aldrig. I det här fallet förändrade det hela upplevelsen av boken till det bättre! Jag var helt fast de första 80% av den. På slutet tappade jag fokus lite, då det blev lite för... flummigt? Gnälligt? men på det stora hela rekommenderar jag den!

Den greppade mig för att den var skrivet ur ett så oväntat perspektiv (om man nu inte blivit spoilad av baksidan) och jag var riktigt investerad i hur det skulle gå för karaktärerna. 3.5/5 morötter!

Läste ut Bokhandeln Cinnamon Bun av Laurie Gilmore.

Nja, jag vet inte om jag tyckte den första boken Kafé Pumpkin Spice var bra bara för att jag var helt slut och satt på ett flyg hem från semester eller vad det var men den här uppföljaren om nästa par var ganska ”sötsliskig” rakt igenom.
Kommer troligen inte läsa några fler böcker av denna författare om inte någon annan rekommenderar något annat av henne än denna Gilmore Girls fanfic.

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 461
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första... 27 28 29
Svar
561
· Visningar
20 789
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Sharpless
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka