Vad menar dom?

Jag tror inte att vi löser så mycket genom att börja jämföra vem som klarar sig på minst antal kvadratmeter, eller att börja reglera bostadsstorlekarna och hur många som ska bo i varje lägenhet. Det är ju lite mer komplext än så, med bostäder byggda i olika tidsperioder med olika trender, människor med olika behov samt att konkurrens om bebyggda kvadratmeter främst är ett storstadsproblem. Jag har bott i många olika lägenheter och upplever stor skillnad i hur "stor" en lägenhet känns, beroende på planlösning och (för mig) funktionell användning. Mina behov har också förändrats. Jag bor tydligen för stort enligt tråden men det passar mig väldigt bra. Jag vill ha avskiljt vardagsrum från kök (dvs inte modern planlösning), samt sovrum, klädkammare och så har jag en hobby som kräver utrymme. Jag jobbar dessutom hemifrån ibland och behöver därför en arbetsplats med skärm, tangentbord, en ok stol för en hel dags jobb. Om jag får ha en ordentligt fungerande arbetsplats hemma så att jag kan jobba hemifrån de dagar jag behöver så innebär ju det att jag de dagarna kan slippa ta plats i kollektivtrafiken under rusningstrafiken vilket ju också är samhällsnyttigt.

Så någon högsta kvadratmeteryta man ska få bo på som ensamstående/par etc. är jag inte så intresserad av att spinna vidare på.

Med det sagt så är det ju ändå intressant att diskutera vad som är acceptabelt och vad som är lyx etc. Jag bor som sagt relativt stort (och jag älskar det efter alla år i små trånga lägenheter :love:) men jag ser ju det som en lyx nu när jag har råd och har prioriterat bort andra saker (geografiskt läge t ex). Däremot skulle jag ju inte förvänta mig att bo såhär stort. Om jag bara hade dyrare objekt som var möjliga för mig att få, så hade jag ju vackert fått tränga ihop mig igen, inga konstigheter alls.

Jag undrade faktiskt lite över det här, när jag i veckan läste om Stockholms stads (?) satsning på att bygga billiga lägenheter. Finansborgarrådet (tror jag?) uttalade sig om att hon var besviken över att de nybyggda lägenheterna inte blev billigare, som svar på tidningens vinkling på artikeln att en person med en genomsnittlig inkomst inte har råd med en 3:a vars hyra skulle landa på (tror jag) 10 000/mån. Visst, det är mycket pengar absolut. Men billigare än många nyproduktioner, och är det så fruktansvärt egentligen att hälften av oss inte har råd att bo själva i en nybyggd 3:a i Stockholm? Om vi har det perspektivet på vår bostadsmarknad tror jag inte att vi kommer att landa rimligt rätt.
(Jag kan tyvärr inte hitta artikeln igen, så jag är inte hundra på att jag minns allt rätt men jag hoppas det.)
 
Jag tror inte att vi löser så mycket genom att börja jämföra vem som klarar sig på minst antal kvadratmeter, eller att börja reglera bostadsstorlekarna och hur många som ska bo i varje lägenhet. Det är ju lite mer komplext än så, med bostäder byggda i olika tidsperioder med olika trender, människor med olika behov samt att konkurrens om bebyggda kvadratmeter främst är ett storstadsproblem. Jag har bott i många olika lägenheter och upplever stor skillnad i hur "stor" en lägenhet känns, beroende på planlösning och (för mig) funktionell användning. Mina behov har också förändrats. Jag bor tydligen för stort enligt tråden men det passar mig väldigt bra. Jag vill ha avskiljt vardagsrum från kök (dvs inte modern planlösning), samt sovrum, klädkammare och så har jag en hobby som kräver utrymme. Jag jobbar dessutom hemifrån ibland och behöver därför en arbetsplats med skärm, tangentbord, en ok stol för en hel dags jobb. Om jag får ha en ordentligt fungerande arbetsplats hemma så att jag kan jobba hemifrån de dagar jag behöver så innebär ju det att jag de dagarna kan slippa ta plats i kollektivtrafiken under rusningstrafiken vilket ju också är samhällsnyttigt.

Så någon högsta kvadratmeteryta man ska få bo på som ensamstående/par etc. är jag inte så intresserad av att spinna vidare på.

Med det sagt så är det ju ändå intressant att diskutera vad som är acceptabelt och vad som är lyx etc. Jag bor som sagt relativt stort (och jag älskar det efter alla år i små trånga lägenheter :love:) men jag ser ju det som en lyx nu när jag har råd och har prioriterat bort andra saker (geografiskt läge t ex). Däremot skulle jag ju inte förvänta mig att bo såhär stort. Om jag bara hade dyrare objekt som var möjliga för mig att få, så hade jag ju vackert fått tränga ihop mig igen, inga konstigheter alls.

Jag undrade faktiskt lite över det här, när jag i veckan läste om Stockholms stads (?) satsning på att bygga billiga lägenheter. Finansborgarrådet (tror jag?) uttalade sig om att hon var besviken över att de nybyggda lägenheterna inte blev billigare, som svar på tidningens vinkling på artikeln att en person med en genomsnittlig inkomst inte har råd med en 3:a vars hyra skulle landa på (tror jag) 10 000/mån. Visst, det är mycket pengar absolut. Men billigare än många nyproduktioner, och är det så fruktansvärt egentligen att hälften av oss inte har råd att bo själva i en nybyggd 3:a i Stockholm? Om vi har det perspektivet på vår bostadsmarknad tror jag inte att vi kommer att landa rimligt rätt.
(Jag kan tyvärr inte hitta artikeln igen, så jag är inte hundra på att jag minns allt rätt men jag hoppas det.)

Hade varit intressant att läsa!
10 k i månaden för en trea är ”billigt” i Sthlm. Är man ett par blir det ju 5 tusen var. Det får man ju knappt ett rum som inneboende för idag. På andrahandsmarknaden kan man få räkna med det dubbla...

Går det att bygga billigare och med lägre hyror? Tänker att det är svårt med nyproduktion?
 
Senast ändrad av en moderator:
Hade varit intressant att läsa!
10 k i månaden för en trea är billigt i Sthlm. Är man ett par blir det ju 5 tusen var. Det får man ju knappt ett rum som inneboende för idag. På andrahandsmarknaden kan man få räkna med det dubbla...

Ja, jag hoppas jag kan hitta den igen, skulle också vilja läsa lite noggrannare. Dock ligger de ju knappast i dina kvarter oavsett ;) Ett rum som inneboende för mindre än 10 000 hittar man garanterat någonstans inom Stockholms kommun.
 
@Myrten Håller med om det där med planeringens betydelse. Ettan på 38 kvm jag bodde i när jag pluggade var bedårande. Litet kök med plats för bord för två, stort rum med sovalkov för 105-säng, badrum, två små hallar. Så jäkla fint.

Jag fick välja tapeter när jag flyttade in, la till pengar och fick det så fint. I rummet valde jag en jättefin tapet med snedställda ränder vilket ställde till det för min undulat, hon trodde att ränderna var pinnar som hon kunde landa på så hon kraschade rätt in i väggen.

Att jag flyttade så småningom berodde nog mest på att jag behövde mer förvaring, man samlar på sig med åren så utrymmena tar slut. Vilket väl också säger en del om vår rätt luxuösa livsstil.
 
Ja, jag hoppas jag kan hitta den igen, skulle också vilja läsa lite noggrannare. Dock ligger de ju knappast i dina kvarter oavsett ;) Ett rum som inneboende för mindre än 10 000 hittar man garanterat någonstans inom Stockholms kommun.

Menade 5000 kr, kanske uttryckte mig oklart. Tänker att man bor ett par i en trea och delar på hyran :)
 
Menade 5000 kr, kanske uttryckte mig oklart. Tänker att man bor ett par i en trea och delar på hyran :)

Aha, du menade så :) Ja, 5000 för ett rum får man nog ta sig till ytterområdena för att hitta, men ändå inte omöjligt. Men ett rum som inneboende är ju ändå inte riktigt jämförbart med en 3:a då istället.

Men att 10 000 för en nybyggd 3:a inte är orimligt kan vi i alla fall vara överens om!
 
Jag bor i Täby och har mycket svårt att tro att man får en nybyggd 3:a för 10.000 här. 2: orna ligger på strax över 9000 i huset som precis byggts i mitt område. Tror att en 4:a låg på 16.000 i nya huset, men det vågar jag inte säga säkert är sant. Jag betalar 8400 ca för en 2:a på 52 kvm i ett hus som är 8 år gammalt, så 10.000 för en 3:a känns extremt billigt. Såvida den inte är på 60 kvm kanske.
 
Det mesta handlar nog om hur lägenheten är planerad! 42 kvm borde räcka gott åt en person!

Jag bor på lite drygt 40 kvm, har ett separat kök, men lider verkligen av att det inte går att få in diskmaskin om jag vill ha någon bra arbetsyta kvar. Kan inte ha de köksmaskiner jag skulle vilja, får inte plats. Hyreslägenhet, så inte läge att bygga om. Sover i vardagsrummet, det funkar ok. Men har ingen bra plats för att kunna jobba hemifrån eller tex sy. Blir kaos i hela lägenheten direkt om man plockar fram tyg och symaskin.
Jag tror att det beror väldigt mycket på vilken typ av hobby och intressen man har. Om man har intressen som kräver lite yta är 40-50 kvm litet.
Som ensamstående skulle jag helst vilja bo i en trea, men tror att det skulle funka med en trea även på två personer. Jag menar att man vill kunna ha vissa funktioner i lägenheten, oavsett om man bor en eller två personer.
 
@tornblomma jag hittade artikeln!

https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...ga-hyresratter/reprho!hXx001aLfmsJIplqx0@p0w/

Och därmed kunde jag också hitta själva projektet, som alltså handlar om att Stockholm stads förvaltningar tillsammans med bostadsbolag försöker bygga billigare, så att hyran för en nyproducerad lägenhet kan bantas. Så jag kastar in en länk till det också:
https://xn--vxer-loa.stockholm/tema/stockholmshusen/

Nu vet jag inte så mycket om det här projektet men om det är som det står i artikeln, att man lyckats få ner hyran för en nyproducerad trea till ca 2/3 av en jämförbar nyproducerad trea, och att det ändå presenteras som ett misslyckande - av reportern, av oppositionen, och av den ansvariga politikern själv - då kan jag tycka att det är lite trist faktiskt. Visst, alla önskar såklart att det ska bli ännu billigare, men jag tycker som jag skrev tidigare att man nu kommit ner till en acceptabel nivå. Det kan inte vara en vettig ambition att alla ska kunna bo i nyproduktion, och en tre som ensamstående, för att vi ska kunna tycka att vi lyckats. Om alla insatser alltid ska presenteras som misslyckanden - även när de faktiskt gått helt okej - hur ska vi då tro på framtiden, att det faktiskt går att göra saker bättre...?
 
Svårt det här med ytor. Vi bor två personer i en 3a på 69 kvm. Det räcker fint ytmässigt för det mesta men innebär att vi har det lite trångt på förvaringsfronten i köket tex. Jättebra planering i lägenheten dock, vår är nyproducerad och utnyttjar ytan oerhört bra i jämförelse med många andra lägenheter.
 
@sjoberga 42 per person låter ju jättemycket, för alla hushåll över en person.
Ja, alltså, svenskar bor internationellt sett extremt spatiöst. Det finns ju en massa problem med det. Dels skapar det ju både utrymme och behov för allehanda prylar och möbler, dels är det mycket att värma upp i det här rätt kalla landet.

Jag drömmer lite om en liten, smart lägenhet och ett från saker ganska avskalat liv och lite compact living, så där. Det gör INTE min partner. (En delförklaring till den här skillnaden mellan oss är väl att jag ändå tillbringar min vakna fritid i stallet.)

Partner och jag är väl skräckexempel på alla sätt, när det gäller att vara resurskrävande med avseende på bostadsyta. Vi bor två personer i en fyra på ca 110 kvadrat, och jag har dessutom en sommarbostad som har tre rum på kanske 70 kvadrat. (Extremt snedtak, så svårt att säga exakt.) 90 kvadrat var, alltså. Det finns inte på kartan att vi flyttar för att lämna vår stora, centralt belägna lägenhet till en familj som behöver den bättre! Vi betalar 8000 i månadshyra tack vare att vi så att säga bor på 70-talsvillkor fortfarande. Jag har kollat, och vi måste typ skaffa en tvåa i förort för att öht få ner hyran så det märks. (Det vore helt ok för mig, men partner blånekar.)

Men om det hade varit så att det blev märkbart billigare med en lägenhet som var likvärdig i övrigt, men betydligt mindre, så skulle jag nog lyckas driva igenom att vi flyttade till den. Inget sådant alternativ verkar dock existera. Jag tror att vi kommer att bo i vår fyra tills vi skruvar på locket. Det finns även hiss, så det funkar på ålderdomen.
 
Svårt det här med ytor. Vi bor två personer i en 3a på 69 kvm. Det räcker fint ytmässigt för det mesta men innebär att vi har det lite trångt på förvaringsfronten i köket tex. Jättebra planering i lägenheten dock, vår är nyproducerad och utnyttjar ytan oerhört bra i jämförelse med många andra lägenheter.

Jag har funderat vidare på det här med kök. Kan tänka mig att man har ungefär samma behov oavsett om man bor en eller två personer. Kanske tom om man är ännu fler, alltså att köket behöver inte bli större beroende på fler personer. Möjligen att man behöver större kylskåp och fler sittplatser. Men för att laga mat till en eller fyra personer, ja inte är det jättestor skillnad (förutom större kastruller och stekpannor). Man behöver fortfarande kunna skölja, skära grönsaker osv. Baka bröd tex, kräver det verkligen olika yta om man vill göra det till en eller flera personer?
 
Hade varit intressant att läsa!
10 k i månaden för en trea är ”billigt” i Sthlm. Är man ett par blir det ju 5 tusen var. Det får man ju knappt ett rum som inneboende för idag. På andrahandsmarknaden kan man få räkna med det dubbla...

Går det att bygga billigare och med lägre hyror? Tänker att det är svårt med nyproduktion?

Vi betalar mindre än 10000 kr/mån för en fyra, radhus med liten trädgård. Hyresrätt. Så dyrt det är att bo i Stockholm! Inte nyproduktion dock men en fin lägenhet. Vi är väldigt nöjda.

Så tips till de som vill bo lite större för samma summa: flytta från Stockholm. Jag antar att man får göra en avvägning: Läget eller kvm? Vad är viktigast?
 
Jag har funderat vidare på det här med kök. Kan tänka mig att man har ungefär samma behov oavsett om man bor en eller två personer. Kanske tom om man är ännu fler, alltså att köket behöver inte bli större beroende på fler personer. Möjligen att man behöver större kylskåp och fler sittplatser. Men för att laga mat till en eller fyra personer, ja inte är det jättestor skillnad (förutom större kastruller och stekpannor). Man behöver fortfarande kunna skölja, skära grönsaker osv. Baka bröd tex, kräver det verkligen olika yta om man vill göra det till en eller flera personer?
Jag tänker mer på skåp osv. I ett litet kök finns mindre förvaringsytor. Vi har väldigt trångt med torrvaror, kastruller, matlådor osv. Då är vi inte några som regelbundet använder div köksmaskiner som även de behöver förvaras.
Arbetsytorna däremot räcker fint :)

Vi har köpt ett extra skåp för att överhuvudtaget kunna ha stekpanna och kastruller någonstans, men det är ändå trångt.
 
Jag har funderat vidare på det här med kök. Kan tänka mig att man har ungefär samma behov oavsett om man bor en eller två personer. Kanske tom om man är ännu fler, alltså att köket behöver inte bli större beroende på fler personer. Möjligen att man behöver större kylskåp och fler sittplatser. Men för att laga mat till en eller fyra personer, ja inte är det jättestor skillnad (förutom större kastruller och stekpannor). Man behöver fortfarande kunna skölja, skära grönsaker osv. Baka bröd tex, kräver det verkligen olika yta om man vill göra det till en eller flera personer?

Ja, jag håller med dig. Köket behövs ungefär lika stort. För en familj skulle jag vilja ha ett större matbord och fullstora kyl och frys, men det kräver ju inte så många extra kvadrat. Och en ordentlig matplats, i kök eller i annat rum vill jag ha även om jag som själv eller med partner inte behöver det till vardags. Under hela min studenttid och några år därefter i liten lägenhet kunde jag aldrig bjuda hem folk mer än 1 person åt gången, och det var riktigt trist, det vill jag inte tillbaka till om jag inte måste. Och i övrigt, som du skrev ovan, så är det vissa funktioner som jag kan dela med en partner. Större säng och fler garderober t ex, men arbetsrum kan vi dela på om inte någon av oss använder det väldigt mycket. Kök, badrum, tvätt är ju delat. Så jag tycker en 3:a passar bra oavsett om jag bor själv (då kan den vara lite mindre m2) eller med partner (då lite större i m2 räknat). Men en 4:a och det ska delas med partner vore önskvärt, jag vill gärna låta gäster ha sin sovplats i separat rum.
 
Jag bor på typ 25 kvm. Inga problem alls. Takhöjden (3,80) tillåter dock att sängen flyttas upp på ett loft. Har inga problem att rymmas. Har ofta middagsgäster hemma tex. Lägenheten har många smarta lösningar vad gäller förvaring och ytor

För oss andra som bor i gamla hus med hela 210cm i taket i de högsta rummen är det svårt att bygga på höjden. Höga garderober sväljer mycket. Speciellt som lite sliten så skulle det vara för svårt med en upphöjd säng eller komma fram med rullatorn om det är för trångt.
(Förråd ingår inte heller. På ett sätt så ingår ju faktiskt den ytan också i boendeytan tycker jag iallafall!)
 
Vi betalar mindre än 10000 kr/mån för en fyra, radhus med liten trädgård. Hyresrätt. Så dyrt det är att bo i Stockholm! Inte nyproduktion dock men en fin lägenhet. Vi är väldigt nöjda.

Så tips till de som vill bo lite större för samma summa: flytta från Stockholm. Jag antar att man får göra en avvägning: Läget eller kvm? Vad är viktigast?

Bor du inom pendlingsavstånd till Stockholm?
 
Bor du inom pendlingsavstånd till Stockholm?

Nä, det är just det som är min poäng. Läge eller kvm? Är kvm viktigast så kan man kanske inte bo i Stockholm eller ens i närheten. Är läget viktigast så får man kompromissa med annat. Man kan inte få allt. Om man absolut ska bo på en viss plats får man ju anpassa sig efter den bostadssituation som råder där och är man inte beredd på det så får man flytta till en plats där man kan få den bostad man trivs bäst med.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 545
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 846
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 605
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp