Vad menar dom?

Jag bor på typ 25 kvm. Inga problem alls. Takhöjden (3,80) tillåter dock att sängen flyttas upp på ett loft. Har inga problem att rymmas. Har ofta middagsgäster hemma tex. Lägenheten har många smarta lösningar vad gäller förvaring och ytor
 
Instämmer.
Bodde på 42 kvm förr själv, borde alltså vara en lagom lägenhet för en ensamstående. Problemet var dock att det var en etta med kokvrå. Att kunna ha ett köksbord tycker jag inte är mycket begärt ens för en ensamstående, för att inte tala om något så nödvändigt som basal sömnhygien.

Det mesta handlar nog om hur lägenheten är planerad! 42 kvm borde räcka gott åt en person!
 
Med ett ökat bostadsbyggande behövs även en fungerande kollektivtrafik och service, jag tror det är mer här problemet ligger än att bygga billigt för visst går det att bygga billigare med enklare standard än att alla ska ha egen tvättmaskin med dito torktumlare, kök med häll och inbyggnadsugn osv.

Jag är en av dem som bor för stort, jag bor billigare på >120 kvm med stor tomt än i en lgh trots att jag har egen bil pga dåliga kommunikationer. Jag kommer inte att sälja för att bo mindre och dyrare trots att jag inte har råd att reparera hur mycket som helst på huset utan tar en sak i taget och fixar själv det jag kan.
 
Det mesta handlar nog om hur lägenheten är planerad! 42 kvm borde räcka gott åt en person!
Givetvis beror det på det också. Ett kök med matplats och ett separat sovrum tycker jag dock inte är speciellt mycket begärt alldeles oavsett och då blir max 50 kvm i minsta laget.
Bor i en tvåa nu. Kunde möjligtvis vara ett par kvm mindre vardagsrum men då hade man fått göra om hela kåken. Personligen kan jag bara konstatera att jag mår enormt mycket bättre sen flytten av den enkla anledningen att sömnhygienen äntligen fungerar och att jag aldrig någonsin flyttar till en etta igen frivilligt.
 
Givetvis beror det på det också. Ett kök med matplats och ett separat sovrum tycker jag dock inte är speciellt mycket begärt alldeles oavsett och då blir max 50 kvm i minsta laget.
Bor i en tvåa nu. Kunde möjligtvis vara ett par kvm mindre vardagsrum men då hade man fått göra om hela kåken. Personligen kan jag bara konstatera att jag mår enormt mycket bättre sen flytten av den enkla anledningen att sömnhygienen äntligen fungerar och att jag aldrig någonsin flyttar till en etta igen frivilligt.

Alltså. Min första bostad, en tvåa, var på 41 kvadratmeter. Dubbelsäng i sovrummet, matplats i köket, sittgrupp i vardagsrummet. Behöv det verkligen 50 kvm för att få plats med dessa funktioner? I think not. Men det är "fint" att ha råd med många kvm, vare sig man behöver dem eller inte. Min lägenhet var byggd på 40-talet.
 
Jag skulle kunna bo med en inomhusarea på 50 kvadratmeter, men sätter mig inte i lägenhet igen. Jag vill ha trädgård och i alla fall lite avstånd till grannarna, det är livskvalitet för mig.
Men fanns det ett bra planerat hus i den storleken hade det varit intressant (mindre att städa). Men så små hus är ofta gamla och kräver mycket underhåll, i alla fall när jag letade, så det blev ett större men mer lättskött hus för min del
 
Jag bor på typ 25 kvm. Inga problem alls. Takhöjden (3,80) tillåter dock att sängen flyttas upp på ett loft. Har inga problem att rymmas. Har ofta middagsgäster hemma tex. Lägenheten har många smarta lösningar vad gäller förvaring och ytor

Jag tycker att det låter jättemysigt! Hade jag bott själv hade jag gärna bott litet men välplanerat!
 
Alltså. Min första bostad, en tvåa, var på 41 kvadratmeter. Dubbelsäng i sovrummet, matplats i köket, sittgrupp i vardagsrummet. Behöv det verkligen 50 kvm för att få plats med dessa funktioner? I think not. Men det är "fint" att ha råd med många kvm, vare sig man behöver dem eller inte. Min lägenhet var byggd på 40-talet.
Klart det är möjligt med rätt planlösning, något annat har jag inte sagt. Det jag säger är att det blir i minsta laget om man ska sätta max på 50 kvm. Personligen ser jag gärna variation.
Min lägenhet har jag enormt svårt att se hur man ens kunnat göra mindre utan att göra om hela kåken. Alternativet vore typ att bygga en våning mindre och således färre bostäder och det vore ju dumt kan jag tycka.

Jag är fattigpensionär och bor i ett eftersatt miljonprogramområde för övrigt. "Fint" och "fint"...
 
Alltså. Min första bostad, en tvåa, var på 41 kvadratmeter. Dubbelsäng i sovrummet, matplats i köket, sittgrupp i vardagsrummet. Behöv det verkligen 50 kvm för att få plats med dessa funktioner? I think not. Men det är "fint" att ha råd med många kvm, vare sig man behöver dem eller inte. Min lägenhet var byggd på 40-talet.

Om man orkade leta fram statistik skulle det förmodligen visa sig att vår boendeyta ökat mycket kraftigt i modern tid. Fram till att jag var nio år bodde familjen, två vuxna och två barn, på 52 kvadrat. Inget konstigt med det, vi arbetarklassbarn bodde så. I dag har kraven på boyta egentligen sprängt alla rimliga gränser.

Min första egna lägenhet efter studentrummet var 23 kvm, jag var överlycklig. Har efter det bott länge i ettor på 38 resp 45, jättefina lägenheter.
 
Om man orkade leta fram statistik skulle det förmodligen visa sig att vår boendeyta ökat mycket kraftigt i modern tid. Fram till att jag var nio år bodde familjen, två vuxna och två barn, på 52 kvadrat. Inget konstigt med det, vi arbetarklassbarn bodde så. I dag har kraven på boyta egentligen sprängt alla rimliga gränser.

Min första egna lägenhet efter studentrummet var 23 kvm, jag var överlycklig. Har efter det bott länge i ettor på 38 resp 45, jättefina lägenheter.

42 kvm per person i snitt har vi i Sverige (USA mest med 61 kvm per person, HongKong minst med ca 5 kvm per person). Har legat stabilt i Sverige sedan 2012, tyvärr hittar jag inte tidigare statistik.

Sedan är det ju svårt att jämföra enpersonershushåll med sexpersonershushåll. För att få till vissa basfunktioner krävs en viss yta och det spelar ingen större roll för behövd yta om 1 eller 6 bor i hushållet.

Så för att effektivisera bör vi ta bort alla ensamhushåll och bosätta oss i fina kolchoser :-)

Någon har räknat ut att man behöver mellan 10-40 kvm per person för att trivas.
 
Alltså. Min första bostad, en tvåa, var på 41 kvadratmeter. Dubbelsäng i sovrummet, matplats i köket, sittgrupp i vardagsrummet. Behöv det verkligen 50 kvm för att få plats med dessa funktioner? I think not. Men det är "fint" att ha råd med många kvm, vare sig man behöver dem eller inte. Min lägenhet var byggd på 40-talet.
Jag håller med. Jag har bott på 48 kvadrat - då hade vi sovrum, vardagsrum och kök med köksbord. Det var inte trångt för två personer. Bo själv där hade jag tyckt var fullt tillräckligt. Då kom jag iofs från ett studentrum på 17 kvadrat, men i alla fall.
 
Ett kök med matplats och ett separat sovrum tycker jag dock inte är speciellt mycket begärt alldeles oavsett och då blir max 50 kvm i minsta laget.
Och jag tycker att det låter stort. Vi bor i en tvåa (med matbordet i vardagsrummet) och den är mindre än 50 kvadrat. På dessa kvadrat har vi stort sovrum (hade kunnat vara mindre), ordentlig hall, badrum med badkar, litet men fullt fungerande kök och så vardagsrum som rymmer matbord och skrivbord med dator etc på (förutom soffa och allt sånt då).

Jag tycker att vi bor jättebra men otroligt många frågar mig hur vi får det att fungera :confused:.
 
Jag bor i en tvåa på över 60 kvm
Enormt kök mindre sovrum och en stor onödig hall
Ska flytta till en mindre men mer välplanerad lägenhet
 
Så olika man tänker gällande bostadsytan. Jag bor idag ensam i en tvåa på ca 50 kvm. Har plats med soffgrupp, matsalsbord med stolar, stor garderob utöver tre inbyggda skåp, stor dubbelsäng och två extra byråer. Har därtill skrivbord och tre bokhyllor, badrum med tvättmaskin, kök med diskmaskin och allt annat som kan behövas. Jag tycker egentligen att jag får ganska bra plats med mina saker men jag ska ändå sälja den här lägenheten och istället köpa en trea snart. Att bo själv på 70-85 kvm kommer att bli himmelskt!
 
En annan aspekt är ju även att olika individer tar olika mycket plats och att det bör finnas olika lösningar för olika behov också. Själv är jag avis på syrran som har mindre lägenhet än jag, men med bättre planlösning och således tom en klädkammare - själv har jag halvkass planlösning med onödigt långt vardagsrum bara, skulle kunna döda för en klädkammare att gömma dammsugare och sånt i. Meanwhile har jag svårt att se hur han som bodde här innan mig hade kunnat bo som syrran, för att det oavsett hur bra planlösning hon har helt enkelt inte går att klämma in en permobil där.

Och jag tycker att det låter stort. Vi bor i en tvåa (med matbordet i vardagsrummet) och den är mindre än 50 kvadrat. På dessa kvadrat har vi stort sovrum (hade kunnat vara mindre), ordentlig hall, badrum med badkar, litet men fullt fungerande kök och så vardagsrum som rymmer matbord och skrivbord med dator etc på (förutom soffa och allt sånt då).

Jag tycker att vi bor jättebra men otroligt många frågar mig hur vi får det att fungera :confused:.
Ja jag säger som sagt inte att det inte går, utan att det blir i minsta laget med ett maxtak på 50 kvm. En tvåa som är under 50 kvm utan att vara trång känns väldigt främmande för mig men det känns samtidigt ganska självklart att det går att få till.
 
Alltså. Min första bostad, en tvåa, var på 41 kvadratmeter. Dubbelsäng i sovrummet, matplats i köket, sittgrupp i vardagsrummet. Behöv det verkligen 50 kvm för att få plats med dessa funktioner? I think not. Men det är "fint" att ha råd med många kvm, vare sig man behöver dem eller inte. Min lägenhet var byggd på 40-talet.

Tror att det kommer utvecklas många smarta yteffektiva lösningar framöver som det finns i större städer internationellt. Jag bodde tidigare i en större lägenhet men det blir dyra kvm när det inte är yteffektivt! Jag föredrar låg månadskostnad (har i dagsläget 500 kr) samt att slippa ta höga lån.

Jag har ett litet lantkök med utdragbar ugn som blir en köksö vid behov. Möblerbar yta med takhöjd 2 m under loftet. Runt köksbord ger möjlighet att utan problem sitta flera vid bordet. Liten med oerhört yteffektiv walk-in-closet. Behöver iofs stege för åtkomst högst upp men man lär sig vart man sätter vart, lämpligen det man använder mest sällan högst upp ;) Uppe vid loftet litet ”kryp-in” förråd, för tex sängkläder, handdukar och annat trist ;) och under loftet en gömd inbyggd garderob med vikdörr som öppnas utan att stöta i ngt.
 
När jag separerade bodde jag i elva år i en etta på 48 kvadrat. Jag älskade den! Den var stor och rymlig och hade ett riktigt kök, klädkammare, två uteförråd och ett inneförråd + vanliga garderober. För ett år sedan flyttade jag till 34 kvadrat eftersom jag behövde komma närmare Centralstationen på grund av pendling (som jag slutade med två månader efter att jag hade flytta:crazy:). Elva år i bostadskön räckte till en av Uppsalas mest attraktiva stadsdelar, men de lägenheter jag har råd med är antingen nybyggen eller nyrenoverade = höga hyror. För att få en billigare hyra i dessa lägen hade jag nog behövt ytterligare några år i kö.

Min nya lägenhet är modern, jag är den första som bor i den. Den är "yteffektiv" som lägenheter är nu för tiden, men med det kommer att lägenheten i princip bara kan möbleras på ett enda sätt och det sättet passar inte mig som vill ha - och behöver - en ordentlig arbetsplats med bibliotek hemma. Jag kompromissade bort sängen, tog sovalkoven som arbetsrum och sover i en bäddsoffa. Efter ett år är jag trött på det (och på hela lägenheten om jag ska vara ärlig) och funderar på andra lösningar. Jag använder i princip bara matbordet när jag har gäster, så jag funderar på om det ska få stryka på foten och ersättas med någon icke-permanent historia som lyfts fram/fälls ut och att skrivbordet ska få matbordets plats och sovalkoven få bli det den var tänkt till + bibliotek. Men att ändra kräver en del investeringar i möbler och det har jag vare sig råd eller lust med just nu. Jag leker med tanken på att byta den här lägenheten mot ett i mitt gamla område, eftersom jag inte bara saknar min lägenhet utan hela området. Men vi får se.

Hur som helst så understryker jag att jag tror att en lägenhets planering verkligen är a och o. Min nuvarande lägenhet är egentligen inte för liten, men eftersom arkitekterna verkligen gjort så det bara går att möblera på ett enda sätt (alla möbler var inritade på planskissen!) så är det tämligen hopplöst när man som jag har andra behov!

När jag planerade min lägenhet kollade jag mycket på videos för att få inspiration. Här är en favorit. En kvinna som bor på 90 square feet (=8,5 kvadrat) i New York:

 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 506
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp