Bukefalos 28 år!

Vad menar dom?

För min del är problemet att man i princip måste ha en partner för att kunna bo någonstans här. Jag har ingen partner och inte lust att skaffa en bara för att skaffa lägenhet. Jag har helt enkelt inte råd att bo någonstans även om jag hade handpenningen och jobbat heltid på mitt jobb. Iallafall enligt olika banker man kan gå in på via hemnet och se om man skulle få ett bostadslån beviljat, jag skulle tydligen inte ha råd med skatten, hyran och sen övriga boendekostnader också.

(Partner/sambo får det vara då det gäller bara ett sovrum.)
Det är mitt problem med. Jag är ensamstående och får inte låna någon större summa pga att jag bara har en inkomst. Så jag har förlikat mig med att ska jag köpa något får jag åka upp till Norrland och göra det, OM jag får samma lön som här i skåne.
 
Så olika man tänker gällande bostadsytan. Jag bor idag ensam i en tvåa på ca 50 kvm. Har plats med soffgrupp, matsalsbord med stolar, stor garderob utöver tre inbyggda skåp, stor dubbelsäng och två extra byråer. Har därtill skrivbord och tre bokhyllor, badrum med tvättmaskin, kök med diskmaskin och allt annat som kan behövas. Jag tycker egentligen att jag får ganska bra plats med mina saker men jag ska ändå sälja den här lägenheten och istället köpa en trea snart. Att bo själv på 70-85 kvm kommer att bli himmelskt!
Jag bor ensam i en trea 76 kvm, köket kunde varit mindre och badrummet större men det tredje rummet är bara ett förråd och ev gästrum. Men jag bor billigt, BR betald sen länge och låg månadskostnad. Jag har inte råd att flytta som pensionär.
 
Ingenstans menar du? Jag tittade just på Göteborg, här är det också mycket tufft på bostadsmarknaden. Men det fanns gott om små ettor att söka, de minsta till och med för strax under 3000, i områden lite längre ut.

Edit: jag tittade på Sthlms bostadsförmedling nu, där fanns också lägenheter att söka.

Fast, edit igen, långa kötider antar jag. Men då får man iaf börja med att köa. Eller bo i andra hand.

Ja, just det. Kötider. Huruvida de är billiga vet jag inte, inte kollat. Oftast är det ju så att ju billigare, desto längre kötid.
Visst kan man bo i andra hand, men jag anser inte att Sverige ska byggas på att folk bor osäkert och dyrt i andra hand. Man borde ju sträva efter att folk ska ha sitt trygga boende.
 
Det finns ingenstans där man inte kan hitta NÅGOT. Man får anpassa sitt boende efter sin inkomst bara. Små hyreslägenheter i mindre attraktiva områden brukar vara en start i så fall.

Med bostadslån betalar du ränta och amortering + att du betalar avgift till föreningen varje månad. Avgiften kallas ibland hyra men det är fel, det är ingen hyra.
Som jag skrev i ett annat svar så har jag lite problem som gör att jag vill gärna bo så nära jobbet som möjligt. Och "tyvärr" (om man kan säga så, jag trivs rätt bra) jobbar jag i en attraktiv kommun. Om jag ska hitta mindre attraktiva områden här (och då hyra i andrahand eller privat) så skulle jag säkert behöva ett körkort för då är det nog ingen lokaltrafik som gör prisen lägre.

Jag står faktiskt i bostadskö i en annan stad (örebro) sen gymnasietiden, för att jag då kanske behövde egen lägenhet. Men det är inte förrän nu mina poäng börjar kunna konkurrera, och det var nio år sedan. Om det är såna kötider i Örebro så törs jag nästan inte tänka på hur det är i Stockholm O_o

Fast hur bor du idag då? Kan du få någon som borgar åt dig?
Jag har sån tur att jag får hyra ett rum billigt hos mina föräldrar och trivs helt ok :up: Mina föräldrar är dock ganska gamla och bägge pensionärer, min mamma har just hjälpt min syster till en lägenhet så jag får mest gilla läget och se hur det utvecklar sig i framtiden.

Det är mitt problem med. Jag är ensamstående och får inte låna någon större summa pga att jag bara har en inkomst. Så jag har förlikat mig med att ska jag köpa något får jag åka upp till Norrland och göra det, OM jag får samma lön som här i skåne.
:down:
Så det är specifikt just pga du har bara en inkomst? Jag testade bara på bankernas hemsidor och de talade mest om det gick eller inte, och inte om varför.
 
Senast ändrad:
Ja, just det. Kötider. Huruvida de är billiga vet jag inte, inte kollat. Oftast är det ju så att ju billigare, desto längre kötid.
Visst kan man bo i andra hand, men jag anser inte att Sverige ska byggas på att folk bor osäkert och dyrt i andra hand. Man borde ju sträva efter att folk ska ha sitt trygga boende.
Nej, att landet ska byggas så att folk bor dyrt i andra hand har jag verkligen inte påstått. Men ska man bo överhuvudtaget så får man ju göra det på den bostadsmarknad som för tillfället finns.
 
@Asko Ok, då har du en massa saker som styr hur du vill bo. Men oavsett: att börja bostadssökandet med att konstatera på bankernas lånesidor att man inte får lån är lite att börja i fel ände. Det finns andra vägar.
 
Utveckla gärna vidare :)
De flesta börjar med att hyra. Alltså söka lägenhet aktivt via bostadsköer, privata fastighetsägare, andras annonser, egna annonser, kontakter.

Men om du ändå vill köpa, prata med banken i stället för att kolla på nätet. Du skriver om skatt, hyra, övriga boendekostnader, det låter som att du behöver lite bättre koll på vad det innebär att köpa en bostadsrätt. Dina föräldrar borde kunna vägleda dig lite.

(Och vad gäller hyresrätter så är alla lägenheter man hyr en hyresrätt, det låter i ditt inlägg som att du skiljer på hyresrätt och att hyra privat. Men hyresrätt är hyresrätt oavsett om det är allmännyttan eller en privat hyresvärd, den senare behöver inte automatiskt vara dyrare)
 
Som jag skrev i ett annat svar så har jag lite problem som gör att jag vill gärna bo så nära jobbet som möjligt. Och "tyvärr" (om man kan säga så, jag trivs rätt bra) jobbar jag i en attraktiv kommun. Om jag ska hitta mindre attraktiva områden här (och då hyra i andrahand eller privat) så skulle jag säkert behöva ett körkort för då är det nog ingen lokaltrafik som gör prisen lägre.

Jag står faktiskt i bostadskö i en annan stad (örebro) sen gymnasietiden, för att jag då kanske behövde egen lägenhet. Men det är inte förrän nu mina poäng börjar kunna konkurrera, och det var nio år sedan. Om det är såna kötider i Örebro så törs jag nästan inte tänka på hur det är i Stockholm O_o


Jag har sån tur att jag får hyra ett rum billigt hos mina föräldrar och trivs helt ok :up: Mina föräldrar är dock ganska gamla och bägge pensionärer, min mamma har just hjälpt min syster till en lägenhet så jag får mest gilla läget och se hur det utvecklar sig i framtiden.


:down:
Så det är specifikt just pga du har bara en inkomst? Jag testade bara på bankernas hemsidor och de talade mest om det gick eller inte, och inte om varför.
Tja, de anser ju att jag inte har råd. Det säger ju inte en inkomst men hade man varit två så hade det såklart blivit enklare, två inkomsten är högre än en ;)
 
De flesta börjar med att hyra. Alltså söka lägenhet aktivt via bostadsköer, privata fastighetsägare, andras annonser, egna annonser, kontakter.

Men om du ändå vill köpa, prata med banken i stället för att kolla på nätet. Du skriver om skatt, hyra, övriga boendekostnader, det låter som att du behöver lite bättre koll på vad det innebär att köpa en bostadsrätt. Dina föräldrar borde kunna vägleda dig lite.

(Och vad gäller hyresrätter så är alla lägenheter man hyr en hyresrätt, det låter i ditt inlägg som att du skiljer på hyresrätt och att hyra privat. Men hyresrätt är hyresrätt oavsett om det är allmännyttan eller en privat hyresvärd, den senare behöver inte automatiskt vara dyrare)
Tack för svar :) Det stämmer att jag inte undersökt saken noggrannare då jag anser mig inte vara helt klar för att köpa ännu (vill ha ett stabilt jobb först), när det är dags så tar jag såklart kontakt med banker och tittar närmare på det. Jag ville mest lägga till min synpunkt här i tråden om att bostadsmarknaden verkar vara svår för singlar då det mesta verkar kräva två löner om man inte har ett högavlönat arbete, vilket jag inte tror att jag har så fel om.

Jag känner mest en trygghet i att hyra av ett företag än en okänd privatperson. Men jag förstår vad du menar, det är ju mest min egen känsla och behöver inte vara sann.
 
har som ensamstående bott först på 47 m2 och därefter på 62 m2 i Stockholm, bägge lägengeterna var nyproducerade
Träffade min man och vi insåg att vi inte hade råd eller snarare lust att låna så mycket pengar som skulle behövas för att köpa hus i Stockholm så vi byggde hus i Karlskrona för samma summa som vi skulle ha fått en sommarstuga för i Stockholm
 
Tja, de anser ju att jag inte har råd. Det säger ju inte en inkomst men hade man varit två så hade det såklart blivit enklare, två inkomsten är högre än en ;)
Är man två som lånar ökar banken ens utgifter drastiskt i deras schablonkalkyl så det behöver inte bli annorlunda. Även med två löner kan det bli stopp om lönerna anses vara för låga.
Bankerna har ganska luftiga kalkyler, men det är ju vettigt eftersom det handlar om mycket pengar..

Om man sparar ordentligt och går in med mer än vad som krävs i kontantinsats kan det bli lättare att förhandla med banken.
 
Tycker att det är klurigt det där. Det kommer alltid ngn och bara "du kan få en 200 kvm norrbottensgård med eget stall och uthus för dina 25 kvm". Jo men vet inte riktigt vad jag skulle med alla dessa kvadrat i norrbottens inland?
Jag möter också det där ibland, men jag känner alltid att det är de som säger så som har missat något väsentligt.

För mig är det rätt ointressant att 110 kvadrat någon annanstans än där jag bor, skulle kunna kosta betydligt mindre.

Jag vill absolut bo i en hyfsat stor stad, och nu är jag ju socialt etablerad i Göteborg. Då får jag ju bo på ett sådant sätt som är möjligt i Göteborg när man har den inkomst jag har osv. I mitt fall i en helt vanlig, simpel 70-talslägenhet hyggligt centralt.

Den där herrgården i Jämtland som jag skulle kunna ha råd med istället - vad ska jag göra där, är det tänkt? Jag kan ju inte bara bo, jag måste ju göra allt annat också. Sitta och glädjas över de 7 kakelugnarna kommer jag snabbt att bli klar med, och sen måste de säkert sotas eller nåt och då sitter jag där vackert.

Jag ser nog bostaden mer som något som möjliggör resten av livet, än som målet med livet, så att säga.
 
Tack för svar :) Det stämmer att jag inte undersökt saken noggrannare då jag anser mig inte vara helt klar för att köpa ännu (vill ha ett stabilt jobb först), när det är dags så tar jag såklart kontakt med banker och tittar närmare på det. Jag ville mest lägga till min synpunkt här i tråden om att bostadsmarknaden verkar vara svår för singlar då det mesta verkar kräva två löner om man inte har ett högavlönat arbete, vilket jag inte tror att jag har så fel om.

Jag känner mest en trygghet i att hyra av ett företag än en okänd privatperson. Men jag förstår vad du menar, det är ju mest min egen känsla och behöver inte vara sann.
Att hyra privat är också oftast det att hyra av företag, om man inte hyr typ en lägenhet i tvåfamiljshus. Jag hyr av en privat fastighetsägare, ett fastighetsbolag med ett 20-tal fastigheter.

Bostadsmarknaden är inte svår för singlar, enligt HSB är vart tredje hushåll i Sverige singelhushåll, högst andel i världen.
 
Om rörligheten är större anpassar människor sitt boende mer. Då sitter inte ensampensionären kvar i sitt 6-rums hus bara för att, som kunde hyst en fyrabarnsfamilj.

Fast vi behöver såklart bygga fler bostäder också.
Men ensampensionären kanske älskar sitt hus med den fina trädgården och vill inte alls flytta till nån liten etta? Varför ska man måsta bo litet för att man är pensionär?? Låter lite som åldersdiskriminering! (Kom just hem och har inte läst hela tråden, men...)
 
Men ensampensionären kanske älskar sitt hus med den fina trädgården och vill inte alls flytta till nån liten etta? Varför ska man måsta bo litet för att man är pensionär?? Låter lite som åldersdiskriminering! (Kom just hem och har inte läst hela tråden, men...)

Mitt syfte är på intet sätt att tvinga eller påverka någon att ta beslut mot sin vilja. Det är främmande för mig.

Däremot att underlätta så att de som önskar kan anpassa sitt boende utan att känna sug fastlåsta.
 
Ja, just det. Kötider. Huruvida de är billiga vet jag inte, inte kollat. Oftast är det ju så att ju billigare, desto längre kötid.
Visst kan man bo i andra hand, men jag anser inte att Sverige ska byggas på att folk bor osäkert och dyrt i andra hand. Man borde ju sträva efter att folk ska ha sitt trygga boende.

Kollade också för en tid sen bara för att. En etta på söder tex, inte superbillig men typ 6000 i månaden, inget fancy hus eller så. Den med bästa kötid hade köat sen 80-talet. Skulle gissa att man behöver iaf runt 25 års kötid eller likn om man vill bo hyfsat centralt. Och som du säger, ju lägre hyra desto fler intresserade = längre kötid behövs.
 
Men ensampensionären kanske älskar sitt hus med den fina trädgården och vill inte alls flytta till nån liten etta? Varför ska man måsta bo litet för att man är pensionär?? Låter lite som åldersdiskriminering! (Kom just hem och har inte läst hela tråden, men...)
Men har du inte hört talas om rörlighet på bostadsmarknaden? Det har inget med tvång att göra, utan att skapa möjligheter som ger förflyttning. En änka som inte orkar städa sin fyra längre ska kunna hitta en lämplig tvåa som hon har råd med. Då kan en växande barnfamilj lämna sin trea och flytta till änkans fyra. I trean flyttar därefter ett par in som fått sitt första barn, de lämnar en tvåa som en singel kan lämna sin etta för och ettan går till en 19-åring som flyttar hemifrån. Inget av det handlar om tvång, utan om möjligheter.
 
Är man två som lånar ökar banken ens utgifter drastiskt i deras schablonkalkyl så det behöver inte bli annorlunda. Även med två löner kan det bli stopp om lönerna anses vara för låga.
Bankerna har ganska luftiga kalkyler, men det är ju vettigt eftersom det handlar om mycket pengar..

Om man sparar ordentligt och går in med mer än vad som krävs i kontantinsats kan det bli lättare att förhandla med banken.
Men alla kanske inte kan spara ordentligt? Eller alls? Det som stör mig mest är att jag kan sitta och betala 50% mer idag än vad jag vad jag skulle göra om jag köper något, och banken säger ändå att det inte är säkert nog. Även fast de räknar på 7% ränta och att man ska ha minst 10 000 kr kvar i månaden efter amortering, ränta, drift, mat och andra räkningar.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 767
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 985
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 879
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp