Bukefalos 28 år!

Vad menar hästen?

aglaonema

Trådstartare
Har försökt börja longera min 2-åring. Det går bra ett tag, sen vänder sig hästen mot mig och stegrar sig sen springer hon iväg och försöker slita sig. Vet hon inte vad jag vill eller testar hon och vad bör jag göra?!
 
Sv: Vad menar hästen?

Hoppas någon har bra tips!
För jag har samma problem, hon ser riktigt sur ut när hon vänder sig mot mig först... jag tror det är protest, men kan det vara att de inte förstår? Eller tröttnat, men hon har gjort det efter bara ett par varv, ibland första... Första gången gick hon emot mig hotfullt, då fick hon ett slag med änden på linan över nosen :crazy: och då gick hon ut och gick på hur fint som helst...:cool:
 
Sv: Vad menar hästen?

Jag TROR att det är en "test av ledarskapet" - hästen ifrågasätter varför den ska lyda dig och göra det där fjantiga :D

Lite som "vad gör du om jag gör si eller så?"

Hur är hästen i övrigt, går den undan för tryck och stannar på kommando och står kvar på kommando och sådant? Försöker den någonsin gå på dig? Buffas den?
 
Sv: Vad menar hästen?

Var "steget före" och parera med långpisken , så som ni beskriver gör de ofta. Bara att visa tydligt(lugnt och sansat, ha en plan) vad ni vill och se till att de gör så. Longera med måtta och inte för tight volt. Svårt för hästen att bära sig och sliter onödigt på benen.
Om ni inte får rätt på det så ta hjälp av någon som är mer van. Blir svårare att få bort ju fler gånger de gör så.
Lycka till!:)
 
Sv: Vad menar hästen?

Tar mig friheten att svara lite här, TS och jag verkar ha lite samma "problem".

Jag har bara haft min ett par veckor och hon är verkligen en blandning... buffas och kommer lite nära, har försökt kliva över mig, men det gick inte så bra och då står hon såå fint sen ;), sen lyssnar hon väldigt fint följer mig, stannar, backar. Är väl inte helt klockren med att gå undan för tryck, men svårt att veta, jag tror inte hon kan och förstår.
Men då och då blir hon sur och då går hon emot, höjer huvudet med öronen bak och går mot mig eller som när hovis var ute så reser hon sig bara och kastar sig undan. Tydligen var hon en pärs att lasta när hon skulle hit... reste sig och gick omkull gång efter annan... :( Så det är en annan historia lastträningen som vi måste ta itu med... :crazy: Tänkte väl att vi lär känna varann först och får lite markövningar att sitta...

Bra tips på att bemöta en unghäst som blir lite så här tuff eller dominant emellanåt, men är hur gullig och trevlig som helst annars?
Hon är nästan aldrig rädd eller nervös, det är nog en tuffing. Jag vill inte vara för hård mot henne så hon förlorar nyfikenheten och glädjen... Men hon får ju inte bli farlig så klart.
 
Sv: Vad menar hästen?

Tack! Man får nog vara med lite nästa gång och kanske nöja sig med ett par bra varv åt varje håll.
Jag kände efter igår att jag nog ska hitta på ett "pass" där hon får känna att hon klarar av allt och är duktig! Igår gick vi en promenad och när jag skulle byta och gå på hennes högra sida fick vi samma problem som vid longering... hon lyfter huvudet över mig eller går emot med bogen. Hon har gått på den sidan innan men då hade jag shettis på den vänstra... Hon verkar bli irriterad på mig när hon inte fattar vad jag menar!
 
Sv: Vad menar hästen?

Mitt sto gjorde sådana försök till att dominera när hon var 2 när jag köpte henne. Om jag tex ville backa henne e ngt annat så strök hon öronen och anföll mig med vidöppen mun. Liknade en riktig huggorm....
Jag accepterar inte sådant, då är det kört , så jag vrålade och kastade mig snabbt mot henne och larmade till med grimskaftet.

Sista gången hon gjorde det var när jag mockade lite extra på kvällen i boxen när hon var inne. Hörde hur det dundrade till när hon tog sats i boxen och hann precis svanka med ryggen när jag kände tänderna i täckjackan.Rent instinktivt matade jag till henne med spångrepen utan att tänka och tryckte upp henne i väggen. Låter hårt , men det har aldrig hänt igen och nu är hon världens keligaste häst som litar på mig och jag kan flytta runt henne i boxen precis som jag vill. Hon är helt avslappnad och tuggar sitt hö. Hon vet idag att hon ska backa för mig och inte tvärtom. Så tycker jag att det SKA vara.

Titta på hästar som bråkar om en höhög i hagen. Om en står och äter och den andra kommer för nära så kan den som bestämmer göra precis ett sådant utfall som min häst försökte göra med mig. Då vill den ju bestämma.
Plocka bort det omedelbart är mitt tips. Om du känner dig osäker så utrusta dig tex med hjälm om den reser sig m.m. Trist om man måste vika undan.
 
Sv: Vad menar hästen?

Vad menar du med att det går bra "ett tag"?

När man börjar med något nytt är det viktigt att bara be om så mycket de klarar och direkt ge eftergift och beröm, så det blir heeelt säkra på att de gjorde så som matte bad om.

Om man startar med att longera, hästen gissar rätt på en gång och börjar gå runt, då är det SÅ lätt att man bara pushar vidare. Men då är det risk att hästen tänker, "OK, hon är inte nöjd, det var inte på en cirkel jag skulle gå.. så, vad ska jag testa då?" (typ)

Det är så himla lätt att råka ge fel signaler så de tror de gör fel, och då blir de frustrerade såklart.

Såg nyligt en bekant longera en häst, kanske hade den inte blivit longerad förr, det vet jag ej. Den gick iaf runt fint, och när de skulle byta håll så bytte hon hand på repet och backade en aning, hästen tittade upp på henne och började komma in för en vändning.
Bekantingen höll på precis på att trassla över longerpisken till andra handen och råkade vifta till med den aldrig så lite, men precis så att det såg ut som att hon försökte stoppa hästen vändning. Jag tror inte hon märkte det själv.
Hästen avbröt direkt sitt försök då han tyckte att han fick en tydlig tillrättavisning om att han gjorde fel tolkning av hennes byta-varv-signal, och fortsatte ut på det ursprungliga varvet...
Bekantingen fattade ingenting, och hon lyckades sedan inte på hela tiden få hästen att byta håll... Hennes slutsats var att han inte förstod, men jag vet att han först tänkte rätt, så nog förstod han alltid.

Så, mitt råd till dig är att börja med att befästa mönstret. Avbryt ofta, beröm, låt hästen stå kvar på spåret och slappna av och tänka lite. Låt den komma in till dig och få beröm, och be den också att komma in för vila och beröm. Sedan kan man gradvis öka på antalet varv, så tror jag nog din häst snart fattar vad du vill.

Såklart kan beteendet vara ett "vem är du som ska bestämma över vart jag ska gå"-beteende. Le då bara, peka med handen vart hästen ska och förstärk med en touch på halsen manken.(förutsatt att hästen är bekväm med pisken och inte blir rädd, utan fattar att det är en signal, och inte bestraffning)
 
Sv: Vad menar hästen?

Tror egentligen mer att hon är lite osäker än att hon skulle testa. Hon brukar vara skeptisk till nya saker jag försöker lära henne, det tar ett bra tag innan hon är med på noterna. Då hon var liten och skulle börja verkas fick jag byta hovslagare för han var enligt henne livsfarlig och hon stod på bakbenen och försökte springa undan:crazy: det gick mycket bättre med den nya. ;)
 
Sv: Vad menar hästen?

Tack för bra råd och tips! Skönt att höra att fler kan ryta till i såna situationer! :p Vissa säger att de ALDRIG skulle höja rösten eller så... undrar hur de gör... :confused:

Idag var hon hur mysig som helst och fick en skön massage, vi njöt båda i vårsolen! :d
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
835
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 588
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp