Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

Om man har turen att vara en hundtränare med naturlig pondus (och så klart en massa erfarenhet) så kanske det räcker med ett "skärp dig" i samtalston och ett liten koppelkorrigering när den utåtagerande boxerhanen vill stirra på allt och alla runtomkring istället för att titta upp på dig efter ett fotkommando.

Är man inte den personen kanske man får dra till med ett ganska kraftigt "nej" och kanske ett litet nyp i örat istället för att upprepade gånger försöka med ett lite mjukare kommando. Annars blir det ju lite som att bara sitta och nöta med en ineffektiv skänkel på en häst. Om du vet med dig att hunden (eller hästen) förstår vad du begär så måste man kunna följa upp kommandot med en viss kravpress och den ser olika ut för olika raser (och individer inom raser) och för olika förare. Det där kraftiga nejet skulle för vissa hundar innebära "hjälp, matte är arg, usch så otäckt nu vill jag inte vara med" och andra bara säger "uh oh, okej, jag skärper mig".

Kravpress tycker jag är helt okej, fast jag förstår inte varför det måste vara just smärta ( typ nyp i örat) som bryter? Precis som jag inte förstår varför man skulle skärpa skänkeln med smärta heller.
I brandsläckning, visst om man måste, men inte i ren träning och inlärning.
 
Om man har turen att vara en hundtränare med naturlig pondus (och så klart en massa erfarenhet) så kanske det räcker med ett "skärp dig" i samtalston och ett liten koppelkorrigering när den utåtagerande boxerhanen vill stirra på allt och alla runtomkring istället för att titta upp på dig efter ett fotkommando.

Är man inte den personen kanske man får dra till med ett ganska kraftigt "nej" och kanske ett litet nyp i örat istället för att upprepade gånger försöka med ett lite mjukare kommando. Annars blir det ju lite som att bara sitta och nöta med en ineffektiv skänkel på en häst. Om du vet med dig att hunden (eller hästen) förstår vad du begär så måste man kunna följa upp kommandot med en viss kravpress och den ser olika ut för olika raser (och individer inom raser) och för olika förare. Det där kraftiga nejet skulle för vissa hundar innebära "hjälp, matte är arg, usch så otäckt nu vill jag inte vara med" och andra bara säger "uh oh, okej, jag skärper mig".

Och jag tänker precis tvärtom. Den veka hunden kan du ta lite i örat eller rycka tag i så att den lyssnar. En hård hund kommer förmodligen reagera på följande vis: 1. Hunden reagerar inte. 2, Hunden blir värre, kanske inte just då, men vid nästa tillfälle. 3, Hunden svarar upp. Den tar helt enkelt inte skit.

Sen ser jag skillnad på att vara konsekvent/bestämd med ett redan inlärt kommando som man efteråt belönar. Där det finns en grundtrygghet i vad som förväntas, mot föraren osv. Och att gå ut och "bara korrigera".

Men man bör ju veta att varje korrigering ger minus på relationskontot...

Jag anser inte att en hund som man bryter utfallsproblematik genom ett litet nyp i örat eller en koppelkorrigering är direkt hård faktiskt. Tvärtom.
 
Och med det menas då att den här rottishanen exempelvis behöver en hård hand? Är det typen tjänstehundar och liknande som du sätter i den kategorin?

Och silkesvantekategorin, är det små sällskapshundar?
NEJ vad som avgör är vad hunden har mellan öronen. . en del kräver mer andra tål mindre.
 
Kravpress tycker jag är helt okej, fast jag förstår inte varför det måste vara just smärta ( typ nyp i örat) som bryter? Precis som jag inte förstår varför man skulle skärpa skänkeln med smärta heller.
I brandsläckning, visst om man måste, men inte i ren träning och inlärning.

Nej, absolut inte vid inlärning. Det var därför jag skrev att man ska veta att hunden eller hästen förstår vad du har begärt. Jag har då aldrig varit med om en ridinstruktör som inte säger lägg på spöet eller skänkla till kraftigare om hästen bara skiter i den mjuka förfrågan.

Och jag tänker precis tvärtom. Den veka hunden kan du ta lite i örat eller rycka tag i så att den lyssnar. En hård hund kommer förmodligen reagera på följande vis: 1. Hunden reagerar inte. 2, Hunden blir värre, kanske inte just då, men vid nästa tillfälle. 3, Hunden svarar upp. Den tar helt enkelt inte skit.

Jag tycker det är svårt att prata om enbart vek vs hård för det är så mycket annat som spelar in. Breeze har inte jättemycket integritet, jag kan ta honom lite snabbt i örat bara för att begära uppmärksamhet om han sitter och stirrar på nåt annat och skiter i mina kommandon, men däremot kan han svara upp med att slänga käft om jag skulle hålla kvar. Han har dock väldigt lätt för att välja bort matte och är inte särskilt påverkad av om jag skärper rösten.
 
Jag blir också nyfiken på vilken behandling en sund rottis kräver som skulle knäcka en vek hund.
Hundar är avlade för olika syften, den aveln finns kvar hos de flesta hundar. en sjukligt vek hund tål inte det vad exempelvis bevakningshundar avlats fram för. Tvingar du då hunden är risken stor att den går sönder mentalt. Prata med en vet. och fråga hur många hundar som medicineras för stresssymtom ex.
 
Hundar är avlade för olika syften, den aveln finns kvar hos de flesta hundar. en sjukligt vek hund tål inte det vad exempelvis bevakningshundar avlats fram för. Tvingar du då hunden är risken stor att den går sönder mentalt. Prata med en vet. och fråga hur många hundar som medicineras för stresssymtom ex.

Ok. Jag avlar hundar för bla bevakningssyfte. Men du ska inte tro att de behöver någon annan behandling än en annan hund. Att de är mer belastningsbara än de flesta hundar är något annat men för den sakens skull behöver de inte styras eller uppfostras hårdhänt.
Vi kör skydd med våra hundar och det lärs in med lika positiva metoder som jag kör nosework med den lille sällskapshunden här hemma.

Precis det där resonemanget du har om att vissa hundar behöver en annan behandling är det jag menar är gammal, förlegat snack.
 
Det säger ju absolut ingenting. I en tråd som handlar om vad "hård hand" betyder kommer du och säger att en rottis bör hanteras på ett sätt som knäcker andra hundar, eller har jag missförstått dig?
Naturligtvis blir jag då nyfiken på vilken sorts behandling du menar, och varför du anser att det "behövs".
Är det bokstavligen en hård hand du menar i så fall, eller bara gränssättande... och om det handlar om det sistnämnda - varför skulle det skrämma en mjukare hund?
Det framgår ju med all tydlighet. Vissa hundar behöver en tuffare (inte hugg o slag) en mer konsekvent hantering, andra hundar klarar helt enkelt inte av det. De är så rädda och veka att de skulle gå sönder.
 
Ok. Jag avlar hundar för bla bevakningssyfte. Men du ska inte tro att de behöver någon annan behandling än en annan hund. Att de är mer belastningsbara än de flesta hundar är något annat men för den sakens skull behöver de inte styras eller uppfostras hårdhänt.
Vi kör skydd med våra hundar och det lärs in med lika positiva metoder som jag kör nosework med den lille sällskapshunden här hemma.

Precis det där resonemanget du har om att vissa hundar behöver en annan behandling är det jag menar är gammal, förlegat snack.
Den lilla hunden kan ha betydligt mer jävlar annama än den stora. Det handlar om vad jycken har mellan öronen. En tax som används som grythund är betydligt tuffare än den stora dansken som är hemmahund.
 
Det framgår ju med all tydlighet. Vissa hundar behöver en tuffare (inte hugg o slag) en mer konsekvent hantering, andra hundar klarar helt enkelt inte av det. De är så rädda och veka att de skulle gå sönder.

Alla hundar behöver en konsekvent träning. Speciellt veka hundar behöver tydliga ramar för att känna sig trygga.
Att vara konsekvent är ju inte att vara tuff :confused:
 
Det framgår ju med all tydlighet. Vissa hundar behöver en tuffare (inte hugg o slag) en mer konsekvent hantering, andra hundar klarar helt enkelt inte av det. De är så rädda och veka att de skulle gå sönder.
Fast alla djur mår väl bra av konsekvent hantering. Varför man skulle behöva vara så tuff med en välfungerande hund att samma hantering skulle paja andra individer förstår jag däremot inte? Vad skulle rottweilern göra som skulle kräva hårda tag, tänker du?
Och vilka hundar är så rädda och veka? Pratar du om hundar som är traumatiserade eller har medfödda rädslor som gör att de inte fungerar i vardagen?
I så fall är det ju en helt meningslös jämförelse.
 
Alla hundar behöver en konsekvent träning. Speciellt veka hundar behöver tydliga ramar för att känna sig trygga.
Att vara konsekvent är ju inte att vara tuff :confused:
Att övertala en normal hund att gå fram till ngt nytt obekant brukar gå ganska lätt. För en normal hund litar på sin förare. Ev vek o rädd hund kan du inte förmå till detta. En normal hund tål att hanteras tuffare än en vek hund. men det vet du ju eftersom du jobbar med hundar. Det här gäller ju i stort sett alla djur och människor med för den delen. en del kräver att man pekar med hela handen, andra börjar gråta eller, i hundarnas fall , sluta fungera.
 
Att övertala en normal hund att gå fram till ngt nytt obekant brukar gå ganska lätt. För en normal hund litar på sin förare. Ev vek o rädd hund kan du inte förmå till detta. En normal hund tål att hanteras tuffare än en vek hund. men det vet du ju eftersom du jobbar med hundar. Det här gäller ju i stort sett alla djur och människor med för den delen. en del kräver att man pekar med hela handen, andra börjar gråta eller, i hundarnas fall , sluta fungera.

Men nu pratar du om något helt annat än vad tråden handlar om. Tråden handlar om "vad menas med att en hund behöver en hård hand"

Och du har skrivit att vissa hundtyper "behöver hårdare behandling".
Jag säger ingen hund behöver hård behandling. Ingen behöver en hård hand.
Detta har inget att göra med att vissa hundar har rädslor i vardagen.

Oavsett om en hund har starka nerver eller svaga nerver så behöver de inte en hård hand.

Bara en dålig hundtränare tränar så. Där kunskapen tar slut kommer dessa hårda ideer in.

I modern hundträning tvingas inga hundar fram till något de är rädda för.
 
Hundar är avlade för olika syften, den aveln finns kvar hos de flesta hundar. en sjukligt vek hund tål inte det vad exempelvis bevakningshundar avlats fram för. Tvingar du då hunden är risken stor att den går sönder mentalt. Prata med en vet. och fråga hur många hundar som medicineras för stresssymtom ex.


Det framgår ju med all tydlighet. Vissa hundar behöver en tuffare (inte hugg o slag) en mer konsekvent hantering, andra hundar klarar helt enkelt inte av det. De är så rädda och veka att de skulle gå sönder.

Den lilla hunden kan ha betydligt mer jävlar annama än den stora. Det handlar om vad jycken har mellan öronen. En tax som används som grythund är betydligt tuffare än den stora dansken som är hemmahund.

@Voff föder upp bruksschäfrar och har hundar som har egenskaper som används av bla väktare och polis. Min hunds pappa är polishund och hennes bror likaså. Övriga i kullen tränas och tävlas i olika grenar.

Det är ju hundar med "jävlar anamma" man knappast ger sig in i bråk med. Det ger inte mer än en dålig relation i 99,9% av fallen.

Ingen av hundarna behöver någon direkt hård hantering. Konsekvent är en annan femma. Men det behöver även hundar som är veka och osäkra. Eller framåt och nyfikna. Hundar generellt mår bra av hyfsat konsekventa ägare. Även om nu de flesta inte är konsekventa med allt de gör heller.

Bara för att man kan utan att hunden blir ett vrak så betyder det inte att det behövs. Ganska så förlegat sätt att tänka på...
 
Nej, absolut inte vid inlärning. Det var därför jag skrev att man ska veta att hunden eller hästen förstår vad du har begärt. Jag har då aldrig varit med om en ridinstruktör som inte säger lägg på spöet eller skänkla till kraftigare om hästen bara skiter i den mjuka förfrågan.

Fast då blir det väl en korrigering istället för en signal? "Oy, nu gjorde du fel!"

Jag tänker att om man inte får tillräckligt med fokus från hunden i en övning, avbryter man och tar om när man fått tillbaka fokus igen. Oavsett om hunden förstått min signal eller inte har den ju valt bort att uppmärksamma den och då tänker jag att någonting behöver förstärkas. Absolut. Om man sedan gör det genom att hytta, nypa eller ladda övningen mer positivt är upp till varje ekipage. Vilket man väljer och vilket som funkar.
Skulle jag prova nypa shiban i örat vette sjutton vad som skulle hända, men visst, jag kan se att det fungerar alldeles utmärkt för en del... precis som en spöpåläggning skulle kunna få en häst att rusa ifrån hjälpen, en annan att slå ut och en tredje att finna sig.
Jag tycker bara att det är lite tråkigt att det är någonting som fortfarande kan förmedlas som "norm" såpass att det kanske påverkar en ny hundägare, som tror att en viss hund måste hanteras på ett visst sätt.

Sedan vet jag inte om jag tycker att ett nyp i örat är hård hand eller inte. Jag tror det. Det är i alla fall inte någonting jag skulle rekommendera någon att göra.

Inte bara ett svar till dig, @Linda_A , jag tror bestämt att jag spekulerar lite löst. :down::)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 805
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 096
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 314
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp