Vad pysslar vi med? Del LXXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fryser, är seg som kola, har kaffeabstinebs och saknar Fluffbollarna.

Jag ÄTER kola!
Fan måste bli smal. Min granne som varit ett halvår i Shanghai kläckte ur sig igår: "fan har du opererat brösten, de ser liksom större ut!"
Jag bara "nej jag är bara fet" :meh:

Långkok är nyttigt för själen, om inte annat :) . Och min mage mår väldigt bra på vällagad mat. Två goda skäl, tycker jag. Näringsvärdet påverkas med största sannolikhet inte.
För flera år sedan läste jag på om just hur länge och vilka grader osv vad som sker med maten och hur vi tillgodoser oss den. Tyvärr minns jag inte källan, kan se om jag hittar den. Iaf så en del i det hela var att vi kan tillgodogöra oss med vissa ämnen lättare vid tillagad mat och andra ämnen sämre och tvärtom.
Att långkoka maten har jag svårt att se att det skulle vara sämre än mat som tillagats under kortare tid. Det finns olika rön och hur en del menar att näringsämnena försvinner vid vissa grader och ju längre man steker eller kokar. Detta är däremot ganska ointressant. Intressant däremot är hur mycket näring vi ka ta upp av det vi äter.

Nu jäklar börjar det ta sig :bump: efter ett par ,host............skvättar rödvin så smakar det bra men den blir nog ännu bättre av att stå någon-några timmar till ,så jag får nöja mig med ris a la malta och/eller äggmacka.

@hallonsaft Du får komma hit o krubba.
Matvalet var bara för magens skull då jag måste iväg imorgon förmiddag.
(Jag verkligen avskyr havregrynsgröt men besk medicin gör bäst nytta är tyvärr sant ibland. :crazy:)
Vi får krubba när det är tillfälle, låter som en mycket bra idé :d

Pojkvännen ringde just och hade krockat med ett stort vildsvin. Han var helt ok. Men min bil var mosad i fronten.
Synd att han inte körde sitt monster. Då kunde det ev gått utan några skavanker på bilen.

Det viktigaste var ju att han klarade sig oskadd iaf!

Pojkvännen ringde just och hade krockat med ett stort vildsvin. Han var helt ok. Men min bil var mosad i fronten.
Synd att han inte körde sitt monster. Då kunde det ev gått utan några skavanker på bilen.

Det viktigaste var ju att han klarade sig oskadd iaf!
Otäckt, tur det gick bra för honom. :up:

Tack alla :heart

Han fick ju tre stabila och kärleksfulla år på slutet i alla fall. Han var tio när han anlände och hade spenderat ett flertal år mellan katthem, jour hem och tillfälliga ägare vid det laget (tvångsomhändertagande från början om jag inte kommer ihåg fel).

Cappucino :banana: och jag har full fokus på muggen, ser inte alls den sura katten i ögonvrån. :angel:
Hon ville ut på balkongen men så blev det inte.
1. Hon studsar upp på bordet så det kraschar in i balkongplåten.
2. Det regnar ute och blöt Päls = tovor och jag vill gärna behålla blodet innanför huden och har ingen större plan att trimma ner henne kortkort nu.

Fast 37,5 centiliter vin för 195 kr....:nailbiting:?! Det överskrider tyvärr min snålhetsgräns.....

Fast ... det beror val pa vad det ar for vin? Ett riktigt bra vin ... eller ett box vin?

I dag kopte jag tva flaskor vin och en massa "snack food", men ar sa slut att jag tror jag tar fram det i morgon istallet.
Det far racka att det blir Flygande Jacob eller kanske korv stroganoff till middag. Jag inhandlade en chunk baloney i dag av den suraste manniskan i varlden. Jag gillar inte "Albertson's" i var stad, men stannade dar da jag anda akte forbi. :cautious:
Helt klart ett misstag ... nasta gang valjer jag butiken pa andra sidan gatan eller aker till min vanliga.:meh: Om manniskan bakom disken skar fel, far hon ju rimligen sta for det och inte pracka det pa kunden och bli sur nar kunden protesterar. :mad:

Och ja, jag ar pa dalig humor i dag. *grummel, grummel* :cautious: men det blir nog battre med en gammal Svensk klassiker till middag.:p

Pratade idag med @åke om att min fasa är att pelletspannan börjar tjuta och behöver fixas med. Självklart klockan mitt i natten känner jag en smygande kyla och hör hur pannan börjar tjuta. Självklart vet jag inte hur man gör. Självklart sker det nattetid så det är dumt att ringa vännens svärmor som bor fyra hus från "mig" för att hjälpa. Skickade iväg ett sms iaf..

Dagens lärdom är att inte prata om sådant med Åke för då går pelletspannan tydligen bananas.

Fast ... det beror val pa vad det ar for vin? Ett riktigt bra vin ... eller ett box vin?

I dag kopte jag tva flaskor vin och en massa "snack food", men ar sa slut att jag tror jag tar fram det i morgon istallet.
Det far racka att det blir Flygande Jacob eller kanske korv stroganoff till middag. Jag inhandlade en chunk baloney i dag av den suraste manniskan i varlden. Jag gillar inte "Albertson's" i var stad, men stannade dar da jag anda akte forbi. :cautious:
Helt klart ett misstag ... nasta gang valjer jag butiken pa andra sidan gatan eller aker till min vanliga.:meh: Om manniskan bakom disken skar fel, far hon ju rimligen sta for det och inte pracka det pa kunden och bli sur nar kunden protesterar. :mad:

Och ja, jag ar pa dalig humor i dag. *grummel, grummel* :cautious: men det blir nog battre med en gammal Svensk klassiker till middag.:p

Nu får du ge dig! givetvis ska du som kund ta ansvar för och ursäkta personalens fel utan att fundera, synd nog om dom som jobbar och du bara glider in och ser till att dom får slita ännu mera.
Skäms på dig, tänk om dom ville dricka kaffe och inte serva dig va? elakt av dig! :p;):rofl:

Hoppas du ska äta relativt nylagad mat? men gammalt recept ;)

:angel:

/hallonsaft som har dålig humor, då jag inte sovit snart på 2 dygn.

Jag pratade just med en kompis som ar i Los Angeles pa besok med sin lilla pudel just nu. Pudeln, Daisy, har blivit sjuk :( och hon fick tag pa en planta till veterinar som bara vill gora fler "undersokningar" ... Nu ska hon byta veterinar och har en lista med saker att fraga om.:grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 748
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 803
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 890
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 504
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka