Vad säger lagen?

EVL, du har rätt, inte får du gå in och sköta, eller ens titta till hästen utan ägarens tillåtelse. Det var bra att du anmälde, förhoppningsvis kommer miljökontoret i din kommun ha ärendet under uppsikt framöver.

Hlsn Helena
 
Förvisso inte, men jag är ändå av den meningen att man bör kolla upp huruvida saker och ting ligger till innan man drar egna slutsatser.

Men..slutet gott - allting gott!
 
Jag tycker definitivt inte att man skall anmäla på hörsägen.
Om man hör något från någon som anser sig veta så bör man uppmana denne att anmäla istället.
Sen anser jag personligen att det inte borde vara tillåtet att ha en ensam häst stående inne dygnet runt.
Här skulle en tuff inspektör ev kunna göra något eftersom myndigheten kan göra allmänna råd tvingande i enstaka fall om det anses nödvändigt, men då måste man kunna visa att hästen mår dåligt av behandlingenen något som kan vara svårt att få att hålla vid ett överklagande.
Jag har sett några fall där hästar stått i spilta ett par år utan att få komma ut o de har bevisligen blivit sjuka.
PL
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 541
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 031
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Om jag har förstått det hela rätt så har det varit lite turer fram och tillbaka när det gäller lag för ensamma djur, tänker så klart...
Svar
13
· Visningar
1 688
Senast: ponniplutt
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
89 292
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp