Vad säger lagen?

_EVL_

Trådstartare
I vår grannby så står ett ca halvår gammalt föl helt själv i ett stall. Hon skildes ifrån sin mamma för någon månad sedan väldigt hastigt då ägaren sålde mamman. Det är ingen som någonsin pysslat med fölet eller ens satt på den en grimma. Nu har ägaren åkt in i fängelse, eller om det blev psykvård, för diverse saker. Det är alltså ingen som bor där på gården utan fölet står där själv. Tydligen så är det bara någon gubbe som är dit på dagarna och ger den mat, men gubben är hästrädd så jag skulle inte tro att han någonsin har mockat åt hästen och hon får aldrig gå ut i hagen.
Finns det inte någon lag på att hästen måste få gå ut i hagen, att man måste mocka åt dem och ge dem omsorg, uppfostra dem...?
 
Ring till kommunens djurskyddsinspektör och hör dig för vad som gäller!
 
Ja, det är nog bäst att göra det.

Berätta sen hur det gick!
 
Men vad ska jag säga till dem? jag vet ju som ingenting egentligen. Jag har bara hört allt på ryktesvägar, fast ganska pålitliga källor ändå...
Får man vara anonym när man ringer?
 
Visst får du vara anonym. Förhoppningsvis har de resurser att åka ut och kolla även om det bara är en misstanke och rykten som du säger. Ring genast i morgon bitti!
 
Nu har jag ringt dit. Usch det var jättejobbigt :crazy: Jag visste som inte vad jag skulle säga, det var jättesvårt att förklara...det kändes som att han trodde att jag bara var nån lite småunge också för jag blev väldigt ostadig på rösten. Hoppas att han tog mig på allvar iallfall. Det lät inte som att det var olagligt men han tog adressen och sa att de kunde kolla upp det "när de var i närheten någongong" :smirk:
 
Herregud!

När de var i närheten någon gång!

Jag skulle bli ursinning av det svaret! Ring till distriktsveterinären och rådfråga!

Stå på dig, du gör en bra insats!

Stackars föl!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Re: Herregud!

Distriksveterinärerna här omkring brukar ha väldigt fullt upp, de lär nog inte ha tid att åka dit och kolla. Däremot ska jag få fler att ringa och anmäla, då kanske de inser att flera har märkt det :smirk:
 
Re: Herregud!

Distriktsveterinären har inte med detta att göra. De får inte ens åka ut på såna ärenden.
 
Re: Herregud!

Förordning (1971:810) med allmän veterinärinstruktion

9 § Det åligger en distriktsveterinär att
tillhandagå med hälso- och sjukvård i fråga om husdjur,
anmäla till jordbruksverket och länsstyrelsen fall av sådana
husdjurssjukdomar som visar sig mycket smittsamma eller annars kan få
stor spridning,
tillse att de bestämmelser i livsmedelslagen (1971:511) och i anslutning
därtill meddelade föreskrifter samt hälsoskyddslagen (1982:1080), vilka
angår hans verksamhetsområde, samt föreskrifter rörande hälso- och
sjukvården bland husdjuren och djurskyddet efterlevs och i detta syfte
efter förordnande av jordbruksverket, statens livsmedelsverk eller
länsstyrelsen företa besiktning eller inspektion.
Finner en distriktsveterinär anledning att anmärka på något förhållande
som angår den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom
miljö- och hälsoskyddsområdet och sker icke rättelse, skall han anmäla
detta till nämnden och länsstyrelsen samt till Jordbruksverket och
Statens livsmedelsverk, om frågan berör myndighetens verksamhetsområde.
Förordning (1991:1614).

samt

3 § Djurkyddslag (1988:534)
Djur skall ges tillräckligt med foder och vatten och
tillräcklig tillsyn.

Stall och andra förvaringsutrymmen för djur skall ge djuren
tillräckligt utrymme och skydd samt hållas rena.

Tycker därmed att en distriktsveterinär är skyldig att åka på dessa ärenden? Varför inte? anser du?
 
Prata med Hästens rätt eller Svenska hästars värn de kan komma med tips och råd hur man går tillväga i sådana här situationer. Tyvärr är det inte ovanligt att de säger just sådana här saker som att de ska kolla upp det när de har tid.
 
Re: Herregud!

Svarar åt Athena

Det är kommunen (miljö- och hälsoskyddskontoret el. likn.) som har tillsynen enligt Djurskyddslagen - det är alltså de som ska åka ut i första hand på sådana här ärenden och de är skyldiga att åka ut. Det du hänsvisar till uppfattar jag som så att OM distriktsvet. upptäcker fel och brister när h*n är ute i sitt arbete ska h*n anmäla detta - då till kommunen i första hand. Om det då inte rättas till kan h*n anmäla det vidare.
 
Jag hoppas verkligen att du har möjlighet att "följa upp" vad som händer med detta. Så snart som möjligt . Hade jag bott närmare så hade jag åkt dit på en gång. STACKARS FÖL!!! Gråter inombords... :cry:
 
Sånt här mår jag skitdåligt av att höra/läsa :cry:

Jag vet du har ringt. Men kan du inte försöka göra mer? Kan du inte åka dit och kika?
Ring igen och säg att du inte accepterar att de ska åka dit när de har tid, de ska åka NU...

Måste verkligen få höra fortsättningen.
 
Re: Herregud!

Svarar åt Athena

Det är kommunen (miljö- och hälsoskyddskontoret el. likn.) som har tillsynen enligt Djurskyddslagen - det är alltså de som ska åka ut i första hand på sådana här ärenden och de är skyldiga att åka ut. Det du hänsvisar till uppfattar jag som så att OM distriktsvet. upptäcker fel och brister när h*n är ute i sitt arbete ska h*n anmäla detta - då till kommunen i första hand. Om det då inte rättas till kan h*n anmäla det vidare.

Tack, precis så är det. Veterinären kan anmäla till oss men FÅR inte ens åka ut utan ngn kommunrepresentant på såna anmälningar.
 
Re: Herregud!

Om du vet att det är så här, eller ens bara misstänker det, så anser jag att det är din medmänskliga (eller vad man nu ska säga när det gäller djur)PLIKT att agera. Ring genast och prata med djurskyddsinspektören igen!!! De måste göra något.

Det hjälper inte att oja sig här på nätet, och om du tycker det är pinsamt att ringa igen- fine, men det får du faktiskt ta och sätta dig över.
 
Re: Herregud!

Det verkar som att du jobbar som djurskyddsinspektör? Är det här olagligt? finns det något att sätta dit ägaren på om fallet är exakt som jag beskriver?
 
Re: Herregud!

Om det är som du skriver så kan det väl inte vara så svårt att se till att dom åker ut dit :confused: jag skulle aldrig acceptera att dom svarar så utan jag skulle kräva av dom..
Är det ett föl som står ensam och aldrig får gå ut så är detta olagligt så det kan dom väl för 17 inte ha sagt att det är lagligt :confused: :confused:
Be dina föräldrar ringa om inte du klarar det!!!

hoppas att detta ordnar sig snarast!!
 
Re: Herregud!

Tyvärr finns det inga lagar om vare sig sällskap eller utgång.

Däremot kan man kanske "sätta dit" på djurskyddslagens portalpragrafer, dvs att djur ska skyddas mot onödigt lidande osv. Men det kan man inte säga förrän man varit där och sett hur det ser ut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 445
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 542
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 036
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Om jag har förstått det hela rätt så har det varit lite turer fram och tillbaka när det gäller lag för ensamma djur, tänker så klart...
Svar
13
· Visningar
1 688
Senast: ponniplutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp