Vad säger lagen?

Re: Herregud!

Så du menar att ett djur får hållas inlåst 365 dagar/år :eek: tror jag inte är möjligt t.o.m korna måste vara ute ett antal dagr/år så varför är det annat när det gäller häst :confused:
 
Re: Herregud!

Varför det är annorlunda när det gäller häst kan jag inte svara på, men det är så. Du har helt rätt i att korna måste gå ut men för hästar finns det inga såna regler.

Finns en tråd längre ner om detta, minns inte rubriken men den handlar om att det borde vara dags för en sådan lagstiftning. Det har funnits en proposistion om det men det biddeinget mer.
 
Re: Herregud!

Nja, det krävs att djuren har en torr och ren liggplats och att det finns strö i tillräcklig mängd, men det kan man ju faktiskt tolka på olika sätt. Iaf inte att det måste mockas varje dag!
 
Åk dit och se hur det ser ut, ta gärna med dig någon, och är det så illa som du har härt, ring igen och be fler att ringa och trycka på att de ska åka dit OMGÅENDE.

Som Athena skrev tidigare finns det ingen lag på att hästar ska få tillgång till ute vistelse, men dock ren och torr liggplats, det kravet kan inte uppfyllas om det inte är mockat på evigheter.
 
Som allmänt råd till Djurskyddslagen (1988:534) 2§ står att Hästar bör dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande och bör sommartid hållas på bete.
Det allmänna rådet ger friheten åt berörda parter att välja alternativa men kvalitetsmässigt minst likvärdiga lösningar. Däremot ger det allmänna rådet inte friheten åt någon att helt sonika strunta i saken det gäller!

Enligt Statens Jordbruksverks föreskrifter SJVFS 2003:6 om djurhållning inom lantbruket mm 25§ 1 stycket Stallutrymme skall rengöras och utgödslas minst en gång dagligen, om inte systemet för djurhållning är uppbyggt på andra rutiner som ger god hygien.
26§ Ströbäddar och ströade liggplatser skall hållas torra. Strömedel skall vara av lämplig typ och ha god hygienisk kvalitet.

Föreskrifter är omedelbart förpliktigande.

Att en djurskyddsinspektör ger dig svaret att de kan åka förbi när de har tid skall du inte acceptera.
Enligt Allmänna råd till 24§ Djurskyddslagen 1988:534, skall Alla anmälningar, även sådana som görs anonymt, om brister i en djurhållning bör föranleda en inspektion för att utreda eventuella brister. Inspektionen bör genomföras skyndsamt och utan föranmälan.


Tag kontakt med chefen för den förvaltning som djurskyddsinspektören i din kommun tillhör, eller kontakta Länsveterinären för anmälan. Det är rätt som det står i tidigare inlägg att Distriktsveterinären ej får åka ut på dessa ärenden, däremot skall Distriktsveterinären (och alla andra veterinärer!!!) anmäla till kommunens djurskyddsinspektör eller motsvarande om han i sin tjänst finner anledning att anta att djur inte sköts eller hålls i enlighet med Djurskyddslagen, och om förhållandena inte rättas till.

Anmäl igen.

Hlsn Helena, Djurskyddsinspektör
 
Ägaren är inlåst i fängelse och en hästrädd granne (eller vad det var) åker dit och tittar till fölet. Låter inte som om någon med uppsåt tänkt att fölet ska ha det dåligt direkt. Skulle inte du eller någon annan kunna rycka in och hjälpa till? Prata med den hästrädde gubben och lirka lite. Hjälp honom med fölet och kolla om ägaren ska sitta inne länge, och om det finns någon möjlighet att gubben kan övertala ägaren att sälja fölet, vilket ju vore det bästa.

Om gubben är hästrädd och okunnig blir han säkert glad för hjälp och tips hur han ska göra.
 
Ja försök att hjälpa till, var det bästa inläget i denna diskutionen hittills .... :)
 
Tydligen hade han överlåtit det till en kollega som hade hand om det distriktet och han var visst ute på uppdrag nu så killen jag pratade med visste inte om han hade kollat upp det. Jag fick visst återkomma på måndag om jag ville veta något mer :(
 
lova att du kollar upp det på måndag och skriv sedan vad som händer. :)
 
Nu har jag pratad med djurskyddsinspektören igen. De hade inte varit dit förrän idag :smirk: men tack och lov så verkar det vara okej. Fölet hade mat och vatten, var inte undernärd och han sa att hovarna var okej, hur han nu kunde avgöra det utan att gå in till hästen, för det hade han inte gjort. Kanske inte fick det eftersom att ägaren inte var hemma? Hästen var visst lite spattig men inte alltför mycket som jag förstod det...
Känns ju lite dumt att jag skickade dit dem helt i onödan :o...men det är väl bättre att anmäla en gång för mycket än en för lite :smirk:
 
Känns ju lite dumt att jag skickade dit dem helt i onödan :o...men det är väl bättre att anmäla en gång för mycket än en för lite :smirk:
Det beror ju på vem som ska betala kalaset ! :crazy:
Det skulle vara så att om inget finns att anmärka på skulle anmälaren få betala..
 
Det bästa kanske hade varit om du själv varit där och tittat innan du anmälde, men det var ändå bra att du gjorde något! :)
 
Jag hade gärna gjort det, men jag tror faktiskt inte att det är lagligt för mig att gå in där utan ägarens tillåtelse :smirk:
 
Nej, men enda sättet att få veta om ryktet stämmer!
(Det är inte heller lagligt att missköta sina djur...) :smirk:
 
Men en olaglig sak gör ju inte att en annan olaglighet blir laglig, det är därför man får anmäla dem istället.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 396
Senast: Sirap
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 542
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 035
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Om jag har förstått det hela rätt så har det varit lite turer fram och tillbaka när det gäller lag för ensamma djur, tänker så klart...
Svar
13
· Visningar
1 688
Senast: ponniplutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp