Vad såg ni senast? Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nobelpristagaren, hon skrev En bön för Tjernobyl med vittnesmål från folk som var med. En del av deras historier ska vara kopierade i filmen. Har för mig att jag läste att de la till hennes namn i för- eller eftertexterna först efter att hon protesterat.
Ah, hade ingen aning om det. Men vem kan ha ensamrätt på såna berättelser? Jag tänker tex Steven Spielberg shoah foundation där han samlat tusen och åter tusentals vittnesmål från människor med alla sorters berättelser från ww2 som ligger ute på Youtube. Men självklart är hon värd att nämnas!
 
Här fortsätter vi att diskutera filmer, tv-serier och dokumentärer vi sett - gärna med en kommentar om vad vi tyckte och/eller betygssättning! :)

Slötittar på Crazy ex girlfriend pga är sjuk och orkar inget bättre men underligt nog gillar jag att de sjunger en del i serien. Den får 6,5 /10 pga sången.
 
Gåsmamman och Stranger things.
Förstnämnda var riktigt bra även om jag inte var riktigt nöjd med slutet, det var lite för förutsägbart. Den här säsongen av Stranger things känns lite som en upprepning av förra säsongen tyvärr.
 
Har sett The intern på Netflix och den var väl mjäh. Den är som Suits som utspelar sig på sjukhus. Medicinskt störigt, typisk grabbig höhö-ig stämning med "hellre döden framför vanära" osv men jag kunde ändå inte sluta se. Ibland fastnar man i skräp helt enkelt. :D
 
När Koreys transsyskon dök upp tog det mig mindre än en halv minut att identifiera en av deltagarna i America’s next top model - för tio år sedan. 🙈)
Då är den stora frågan vem?!?


Om jag bortser från de där sakerna, så är serien hittills en väl skildrad mardröm som är svår att ta in. Jag minns den sommaren mycket väl. Vi skämtade om att det var inga problem med att läsa tidningen när man gick på torrdasset, bara man höll tidningen ovan holken....och ingen svampplockning och allt det där. Hur verkligheten var där är så naivt ofattbar. Jag är på avsnitt fyra nu, hur många är det?
Tror det bara är fem avsnitt?
Men fantastisk serie verkligen! Hade jättesvårt att se den eftersom en vet att allt går åt helvete och att det har hänt - jag har så mycket lättare med vidrigare filmer när jag vet att det inte är verkligt eller skildrar något som faktiskt har hänt.
 
Då är den stora frågan vem?!?



Tror det bara är fem avsnitt?
Men fantastisk serie verkligen! Hade jättesvårt att se den eftersom en vet att allt går åt helvete och att det har hänt - jag har så mycket lättare med vidrigare filmer när jag vet att det inte är verkligt eller skildrar något som faktiskt har hänt.
8A56C011-D40B-4C2A-9364-035EEDEB77DA.jpeg

Isis. Trans på riktigt.

Ja, det är bara fem avsnitt, jag mindes fel.
 
Jag minns inte ens vad 24 handlade om tbh - var det Sutherlands barn som var kidnappat eller nåt? Såg kanske 7-8 avsnitt och var hela tiden förbannad över hur dåligt det var. :D

Stackars Kiefer, undrar vad han gjort för att förtjäna min avsky. :o Jag är tydligen väldigt kategorisk när det gäller skådespelare. Häromdagen pratade exet om nån film jag borde se och så sa han ”... den är med han ... åh, vad heter han nu igen, den där fule skådespelaren?” och jag svarade direkt ”Sean Penn?” (Svaret var rätt 🙈🙈)
Jag avskyr Tom Cruise. Kan karln stänga munnen nån gång?!?
 
Jag såg första avsnittet av The Marvelous Mrs Maisel igår och blev fast direkt. Det märks verkligen att det är Amy Sherman-Palladino som ligger bakom tycker jag - det är precis samma rappa, sarkastiska, vitsiga repliker som i Gilmore Girls :love: Definitivt min nya feel good-serie!
 
Jag såg första avsnittet av The Marvelous Mrs Maisel igår och blev fast direkt. Det märks verkligen att det är Amy Sherman-Palladino som ligger bakom tycker jag - det är precis samma rappa, sarkastiska, vitsiga repliker som i Gilmore Girls :love: Definitivt min nya feel good-serie!

Har sett fem avsnitt nu och den är verkligen bra! Skrattar högt minst en-två gånger per avsnitt. Vissa repliker är bara så bra!
 
Såg Olympus has fallen igår. För mig var det en helt okej film, men störde mig på hur orealistiskt de byggt upp huvudkaraktären som ensam klarar av situationen.
 
Jag avskyr Tom Cruise. Kan karln stänga munnen nån gång?!?
Bland mina irrationella skådishat finns också Reese Witherspoon. Jag klarar inte av människan. Härrör från en långflygning där filmen som visades var en kackig kärlekshistoria i cirkusmiljö där hon hade ena huvudrollen. Jag avskydde henne innerligt men var tvungen att fortsätta titta, jag ville se hur det gick för elefanten.

Men nyligen såg jag henne hos Trevor Noah och hon pratade så engagerat om varför hon producerat Big Little Lies (HBO) om kvinnor, för kvinnor. Jag gillade det. Så i går började jag titta på den - och kan konstatera att jag har en lång väg framför mig :meh:
 
Bland mina irrationella skådishat finns också Reese Witherspoon. Jag klarar inte av människan. Härrör från en långflygning där filmen som visades var en kackig kärlekshistoria i cirkusmiljö där hon hade ena huvudrollen. Jag avskydde henne innerligt men var tvungen att fortsätta titta, jag ville se hur det gick för elefanten.

Men nyligen såg jag henne hos Trevor Noah och hon pratade så engagerat om varför hon producerat Big Little Lies (HBO) om kvinnor, för kvinnor. Jag gillade det. Så i går började jag titta på den - och kan konstatera att jag har en lång väg framför mig :meh:
Ja, jag har ju fördelen av att Tompa inte verkar så välsorterad innanför pannbenet privat heller så jag kan fortsätta kräkas utan dåligt samvete. :D
 
Nu har jag sett den. Herregud så starkt! Skådespelarna grät när Antron berättade. Och de fem männens hyllning till regissören. Och hennes skärpa och patos. Är helt tagen.

Och så Korey. Jag läste lite om honom innan eftersom jag inte blev klok på om han hade någon funktionsnedsättning eller ej, läste att han hade ”en hörselnedsättning och inlärningssvårigheter”. När jag nu såg honom verkade det vara en underdrift - vilket gör det ännu mer upprörande att ”rätts”systemet behandlade honom som det gjorde.

Stort tack för tipset om Oprah, hade nog missat den annars.
 
@mandalaki Ja eller hur! Jag blev lika tagen av att se det jag med.
Ang Koreys funktionsnedsättning så tycker jag man ser det ganska tydligt på förhörsfilmen också. I vuxen ålder än mer, och man vill nästan inte veta vad han har genomgått exakt. Det är för otäckt att ens tänka på.




Har för övrigt sett färdigt Chernobyl nu. Det är också så ofattbart. Jag kan inte riktigt ta in hur Sovjetunionen hanterade det hela, att politisera katastrofernas katastrof, hur ideologin går övertstyr, hur männen tvingades att sanera och gräva och dyka och offra sina liv. Hur dåligt informerade VI har varit, och ÄR om omfattningen av katastrofen, hur Sovjetunionen har skjutit problemet på framtiden. Det kommer stråla i 25 000 år i den där reaktorkammaren under sarkofagen som fått reparerats ett par gånger r e d a n.
Mycket välgjord dokumentär spelfilm.

Båda dessa skulle vara obligatoriska att se i grundskolan.
 
@honung Gud, jag klarade inte att se hela ... och den killen låste de in - för att han följt med en kompis till stationen! Hur de ens kan kalla det förhör är en gåta. Om hon frågat om det var han som sköt Abraham Lincoln hade han svarat YES på det också. :cry: Jag hittar inte ord för hur stor den här rättsskandalen är.

Ja, Chernobyl är inte klokt bra. Den som förväntar sig random katastroffilm får nog titta nån annanstans, det är ju just Sovjets hantering av haveriet som är det intressanta. Det kan inte ha hänt eftersom inget farligt händer i Sovjetunionen. Det är väldigt mycket Nordkorea över det.
 
Har sett fyra avsnitt av säsong två av Dark på Netflix. Gillar den här serien skarpt. Dock är den sjukt krånglig och invecklad och det kliar ordentligt i hjärnan när man liksom får omvärdera hur tid fungerar och att den inte är linjär. Blir stundtals enormt frustrerad av alla paradoxer som egentligen inte är paradoxer men självklart är det ändå osv osv.. ingenting man slökollar på direkt :D

Två filmer har jag hunnit med också.

Nya Pet sematary. Den var okej men samtidigt rätt meningslös. Den skiljer sig inte alltför mycket från originalet, möjligtvis att den tänjer ännu lite mer på storyn från boken.

The phantom thread. Ganska märkligt stilistiskt drama om en dysfunktionell relation mellan en autistisk modeskapare och.. en tjej, vi får aldrig riktigt veta hennes bakgrund. Rätt långtråkig och minst sagt udda. Den blir på riktigt rätt sjuk mot slutet men med tanke på hur extremt udda alla karaktärer är så känns det liksom.. naturligt? jag vet inte.. Den var ärligt talat inte speciellt bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
488
Senast: startpompe
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 090
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 907
Senast: Lobelia
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 211
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp