Bukefalos 28 år!

Vad såg ni senast? Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Synd att du inte vill se sci-fi, för "The Orville" är en rätt så skruvad (det är han som gör Family Guy som ligger bakom serien och spelar huvudrollen) Star Trek-homage som lyckas vara både übertfjantig, lättsam, rolig, spännande och trycka in svåra frågor om relationer, kulturella skillnader, sexism, religion, m.m. Kanske ett tips till någon annan, om inte annat. :)
Det är verkligen en svår brist hos mig, det där. Inte minst med tanke på att halva min umgängeskrets är i sf/fantasy-branschen.
 
Jag tyckte om Special på Netflix. Handlar om en ung gaykille med CP-skada i SF eller om det var LA? Härlig, lättsam serie. Vet inte om den faktiskt klarar Bechdeltestet, men det går nog att kolla upp ganska lätt.
Vid bögar i stora roller, lättar mitt krav på klarat Bechdeltest. Det får ju vara NÅGON måtta på min gnällighet. Tack för tips! Jag ska kolla upp!
 
Haha, såg du min spoiler här? https://www.bukefalos.se/threads/vad-sag-ni-senast-del-2.1471457/page-35#post-18996035

Ja Sandra Oh är .... Jag vill gifta mig med henne! :o

Jag har aldrig haft krånglet du beskriver med HBO men jag tittar på tv, det kanske är stabilare där.

Jag kämpar på med When they see us, trodde jag såg sista avsnittet i går men det var visst 4, inte 3 som jag trott. Såg början på avsnitt 4 och befarar en hjärtekross.

Kämpar också på med Designated Survivor. Min avsky för Kiefer Sutherland känner inga gränser. Och varför pratviskar han som om han hade gröt i munnen? Är inte helt förtjust i plotten, lite för enkelt hopkommen. Men som lättspydd underhållning funkar det väl.
Haha, nä den hade jag inte klickat på eftersom jag skulle börja se serien :D smurf liksom! Vi måste ha varit på samma kalas! :)

Ja, det är lite Brody-syndrom. Absolut! Men jag tyckte redan när det började bli boring komik där när hon klädde sig i pyjamasen och barmhärtigmördade grabben att HON inte längre var trovärdig, i vilket mått hon än varit det tidigare men det iofs men det kändes lite som att fantasin hade tagit slut för skrivarna där.
Sen dök Thénandier från BBCs Les Miserables upp som expert på psykopater, och då blev det seriekollision deluxe för mig.

Kiefter Sutherland - jag har svårt för honom sedan The Lost boys och Young Guns. Jag vet inte, men han var en av dåtidens badboys, fast han var fulast! :D Emilio Estevez, Kevin Bacon osv var andra namn men Kiefer var den som 'ärvt' sitt kändisskap av Pappa Donald. Och hur många filmer har inte de två spelat tillsammans i liksom? Snacka om att vara född med GULDsked i munnen, han är inte i Hollywood för sin fantastiska skådespelarinsats liksom även om han blevit prisad genom åren - av klubben för inbördes beundran - hollywood itself alltså.
Och 24 var fruktansvärt. Vedervärdigt. Jag mår fysiskt illa av att höra den där klocksignalen, och ser hans nuna och skärmen uppdelad i flera . Uuuuuufff.

Sista avsnittet på When They See Us är det starkaste. Det hela är så vansinnigt traumatiskt och det manifesteras när man ser/träffar de riktiga personerna bakom det hela. Jahrell Jeromes enorma skådespelarinsats och sen the real Korey Wise och det uppenbarligen hårda liv som ses i hans ansikte. Ah, mitt hjärta går nästan i bitar bara av att tänka på det. :cry:
 
@honung Ja seriekollisioner är skitjobbiga! Skådisarna borde pensioneras efter varje stor huvudroll. :meh: Någon föreslog att jag skulle se en film med James Gandolfini just för att det var Gandolfini. Aldrig i helvete. Jag vill inte styras till att tro att Tony överlevde.

Har ju inte sett sista än men Korey griper tag så fruktansvärt redan innan. Och så många otroliga skådespelarinsatser! Omar Little från The wire som Antrons pappa (apropå seriekollisioner då), han spelar otroligt gripande.
 
@honung Ja seriekollisioner är skitjobbiga! Skådisarna borde pensioneras efter varje stor huvudroll. :meh: Någon föreslog att jag skulle se en film med James Gandolfini just för att det var Gandolfini. Aldrig i helvete. Jag vill inte styras till att tro att Tony överlevde.

Har ju inte sett sista än men Korey griper tag så fruktansvärt redan innan. Och så många otroliga skådespelarinsatser! Omar Little från The wire som Antrons pappa (apropå seriekollisioner då), han spelar otroligt gripande.
Det är ett hårt liv att vara hard core-film/serietittare!

Vissa skådisar har den där kunskapen att vara unika i sina roller så de kan göra andra roller lika unika så att man köper rollgestaltningarna hellre än själva skådisen, medan andra gör det FÖR mycket av sig själva så tidigare roller släpas med i varje produktion de gör.

Ja, alla roller i When They See Us är prestationer i sig, plus att berättelsen i sig är så vansinnigt gripande och verklig.

Ang HBO, glömde kommentera det tidigare. Jag tittar på en lap top, på telefon och på diverse stationära vid tid över på jobbet. Har återkommande problem och samma problem oavsett, vilket även andra jag pratat med i min bekantskapskrets som upplevt samma typer av fail. Det mest irriterande är att HBO så ofta tappar minnet var jag var sist så att jag måste leta reda på exakt var jag var när jag slutade titta. Har aldrig hänt på andra streamingtjänster jag haft, även sk fulstreaming har hållt koll på mig. Sen kan bildkvalitén plötsligt bli urusel. Detta är tredje gången jag tar upp mitt HBO-abonnemang men det är samma 'problem' som jag haft tidigare.
 
medan andra gör det FÖR mycket av sig själva så tidigare roller släpas med i varje produktion de gör.

Hej Kevin Spacey, vi pratar om dig! 👆🏼😄

Låter skitkass med HBO. På min tv är det felfritt men det slår mig att det inte är appen jag använder där, HBO ligger med bland playtjänsterna i kanalpaketet. Och om du frågar vad skillnaden skulle vara rent tekniskt kommer jag att missa det inlägget. 🙄
 
Hej Kevin Spacey, vi pratar om dig! 👆🏼😄

Låter skitkass med HBO. På min tv är det felfritt men det slår mig att det inte är appen jag använder där, HBO ligger med bland playtjänsterna i kanalpaketet. Och om du frågar vad skillnaden skulle vara rent tekniskt kommer jag att missa det inlägget. 🙄
Haha, ja exakt, i celebert sällskap, Donald och son Kiefer, Meryl, DiNiro, Sandler osv osv.

Det kan nog vara skillnad på app eller webb. Fast det borde inte vara det. I går när jag tittade på första avsnittet av Chernobyl så stannade det upp med felmeddelande "Vi beklagar, ett fel uppstod och vi kunde inte spela upp videon. Vänligen försök igen senare. ". Bara sådär, medan jag tittade. Då får jag leta reda på var jag var när DE bröt för att fortsätta. Morr.
 
Homecoming (Amazon Prime) har jag nu sett klart hela och även om det inte blev det spännande slutet man kanske väntat på så var det ändå en twist i scenen efter eftertexterna som får mig att bli sugen på att se nästa säsong (som jag tror ska komma).
Så om du ska se serien, stäng INTE av när eftertexterna börjar rulla efter sista avsnittet för det kommer mer!
Det är för övrigt samma regissör till serien som Mr. Robot.

Började kolla på The Marvelous Mrs. Maisel (Amazon Prime) igår efter att ha hört bra om den. Handlar om en housewife i slutet på 50-talets USA som börjar köra stand-up. Första avsnittet var lite segt men sen kommer man in i den och jag vill se mer. Dialogen är snabb och rapp, skaparen till serien är kvinnan bakom Gilmore Girls så det förklarar saken. Är klassad som en komediserie, jag skrattade högt några gånger.
 
Haha, ja exakt, i celebert sällskap, Donald och son Kiefer, Meryl, DiNiro, Sandler osv osv.

Det kan nog vara skillnad på app eller webb. Fast det borde inte vara det. I går när jag tittade på första avsnittet av Chernobyl så stannade det upp med felmeddelande "Vi beklagar, ett fel uppstod och vi kunde inte spela upp videon. Vänligen försök igen senare. ". Bara sådär, medan jag tittade. Då får jag leta reda på var jag var när DE bröt för att fortsätta. Morr.
Jag har upptäckt att Chernobyl var så bra att det nästan varit svårt att titta på något annat. Har nog aldrig sett något mer välgjort än den.

MEN såg klart When they see us i går. Herregud SISTA AVSNITTET! Vilket slut!

När man plötsligt fick se de verkliga personerna så brast det nästan. Så vansinnigt starkt!

Och igen, skådespelarna. Inte minst Korey. Och Koreys mamma.

(Fast mina referensramar är nog skruvade. När Koreys transsyskon dök upp tog det mig mindre än en halv minut att identifiera en av deltagarna i America’s next top model - för tio år sedan. 🙈)

Ska kolla Oprah om serien så fort jag får tillfälle.
 
Började kolla på The Marvelous Mrs. Maisel (Amazon Prime) igår efter att ha hört bra om den. Handlar om en housewife i slutet på 50-talets USA som börjar köra stand-up. Första avsnittet var lite segt men sen kommer man in i den och jag vill se mer. Dialogen är snabb och rapp, skaparen till serien är kvinnan bakom Gilmore Girls så det förklarar saken. Är klassad som en komediserie, jag skrattade högt några gånger.
Åh, tack för påminnelsen! Jag vill jättegärna se den men använder Prime TV så sällan att jag lyckats glömma bort det!
 
Jag har upptäckt att Chernobyl var så bra att det nästan varit svårt att titta på något annat. Har nog aldrig sett något mer välgjort än den.

MEN såg klart When they see us i går. Herregud SISTA AVSNITTET! Vilket slut!

När man plötsligt fick se de verkliga personerna så brast det nästan. Så vansinnigt starkt!

Och igen, skådespelarna. Inte minst Korey. Och Koreys mamma.

(Fast mina referensramar är nog skruvade. När Koreys transsyskon dök upp tog det mig mindre än en halv minut att identifiera en av deltagarna i America’s next top model - för tio år sedan. 🙈)

Ska kolla Oprah om serien så fort jag får tillfälle.
Kämpar lite med mig själv när jag tittar på Chernobyl. Jag får tala om för mig själv hela tiden att 'detta är verklighet fast spelfilm fast verklighet, inte vara kritisk nu'. Jag har aldrig varit i Ukraina, eller Ryssland, men VARFÖR framställs ryssar alltid i miljöer där det är skitigt och avflagnade tapeter, som om de vore fast i 1972 oavsett var och när de befinner sig? Dricker vodka till allt,hela tiden? Och jag betvivlar inte ett dugg mentaliteten att aldrig någonsin misslyckas med något och den strikta politiska närvaron i allt, men det känns som en väldigt västerländsk stereotypisk miljöskildring. Men det är petitesser jag hänger upp mig på. ('äggkorgen' - bara den liksom, en blyblöja för att skydda pungen. Hallå. Bättre än inget förvisso, men detta var 1986, visste man inte mer om strålning då?)

Om jag bortser från de där sakerna, så är serien hittills en väl skildrad mardröm som är svår att ta in. Jag minns den sommaren mycket väl. Vi skämtade om att det var inga problem med att läsa tidningen när man gick på torrdasset, bara man höll tidningen ovan holken....och ingen svampplockning och allt det där. Hur verkligheten var där är så naivt ofattbar. Jag är på avsnitt fyra nu, hur många är det?
 
Kämpar lite med mig själv när jag tittar på Chernobyl. Jag får tala om för mig själv hela tiden att 'detta är verklighet fast spelfilm fast verklighet, inte vara kritisk nu'. Jag har aldrig varit i Ukraina, eller Ryssland, men VARFÖR framställs ryssar alltid i miljöer där det är skitigt och avflagnade tapeter, som om de vore fast i 1972 oavsett var och när de befinner sig? Och jag betvivlar inte ett dugg mentaliteten att aldrig någonsin misslyckas med något och den strikta politiska närvaron i allt, men det känns som en väldigt västerländsk stereotypisk miljöskildring. Men det är petitesser jag hänger upp mig på. ('äggkorgen' - bara den liksom, en blyblöja för att skydda pungen. Hallå. Bättre än inget förvisso, men detta var 1986, visste man inte mer om strålning då?)

Om jag bortser från de där sakerna, så är serien hittills en väl skildrad mardröm som är svår att ta in. Jag minns den sommaren mycket väl. Vi skämtade om att det var inga problem med att läsa tidningen när man gick på torrdasset, bara man höll tidningen ovan holken....och ingen svampplockning och allt det där. Hur verkligheten var där är så naivt ofattbar. Jag är på avsnitt fyra nu, hur många är det?
Sex avsnitt om jag kommer ihåg rätt.

Alltså jag tror att den där 1972-scenografin är rätt! De har fått cred från ryssar för att detaljerna är så realistiska.
 
@mandalaki , btw, innan jag ens sett Chernobyl på HBO, så tittade jag på "Ljudmilas röst" på svtplay, har du sett den? Hon säger i andra nyhetsartiklar att hon inte blivit kontaktad alls inför Chernobylproduktionen. Men jag tror att hon nog porträtterats ganska korrekt ändå. Av vad jg sett hittills.
 
@mandalaki , btw, innan jag ens sett Chernobyl på HBO, så tittade jag på "Ljudmilas röst" på svtplay, har du sett den? Hon säger i andra nyhetsartiklar att hon inte blivit kontaktad alls inför Chernobylproduktionen. Men jag tror att hon nog porträtterats ganska korrekt ändå. Av vad jg sett hittills.
Hon har fladdrat förbi i artiklar men jag har inte sett den.

En annan som inte verkar så glad åt att först inte ha fått cred är väl Svetlana Aleksievitj.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
505
Senast: startpompe
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 186
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
17 176
Senast: Lobelia
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 408
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp