Vad såg ni senast? Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har börjat titta på Murder Mountain, en dokumentärserie på Netflix som handlar om den region i Kalifornien där 60% av USA:s marijuana odlas, och hur den har påverkats av alla politiska svängningar de senaste 40 åren. Den handlar också om de många personer som försvinner efter att ha åkt dit (jag tror att de sa att det är den region i Kalifornien som har flest "missing person cases"), och vad det här kan bero på. Otroligt intressant!
 
Jag har börjat titta på Murder Mountain, en dokumentärserie på Netflix som handlar om den region i Kalifornien där 60% av USA:s marijuana odlas, och hur den har påverkats av alla politiska svängningar de senaste 40 åren. Den handlar också om de många personer som försvinner efter att ha åkt dit (jag tror att de sa att det är den region i Kalifornien som har flest "missing person cases"), och vad det här kan bero på. Otroligt intressant!
Den började jag titta på men fastnade inte alls. Jag fattade inte ens om det var dokumentärt eller drama.
 
Den började jag titta på men fastnade inte alls. Jag fattade inte ens om det var dokumentärt eller drama.
Oj vad märkligt! Kan det verkligen vara samma vi pratar om? De avsnitt jag sett hittills (två) känns väldigt mycket dokumentär och består i princip till 80% av intervjuer med människor som på olika sätt är involverade - allt från poliser till odlare till folk som försöker hitta sina försvunna anhöriga. Resterande är gamla videoklipp från hur odlingarna såg ut förr, klipp från besök på moderna odlingar, osv.
 
Oj vad märkligt! Kan det verkligen vara samma vi pratar om? De avsnitt jag sett hittills (två) känns väldigt mycket dokumentär och består i princip till 80% av intervjuer med människor som på olika sätt är involverade - allt från poliser till odlare till folk som försöker hitta sina försvunna anhöriga. Resterande är gamla videoklipp från hur odlingarna såg ut förr, klipp från besök på moderna odlingar, osv.
Ja, det är samma. Jag såg den efter att jag sett något som var dramadokumentär, det kanske var det som gjorde att jag inte fattade vad detta var. Men även om jag hade fattat så hade jag tyckt att det var skittråkigt, faktiskt. :o
 
Ja, det är samma. Jag såg den efter att jag sett något som var dramadokumentär, det kanske var det som gjorde att jag inte fattade vad detta var. Men även om jag hade fattat så hade jag tyckt att det var skittråkigt, faktiskt. :o
Helt ärligt talat var jag inte beredd på att tycka om den, men av någon anledning finner jag den väldigt intressant. Kanske beror det på att jag har en bekant som är väldigt "vocal" när det kommer till det här ämnet. Eller så har jag bara haft ovanligt tråkigt på senaste :angel:
 
Jag har börjat titta på Murder Mountain, en dokumentärserie på Netflix som handlar om den region i Kalifornien där 60% av USA:s marijuana odlas, och hur den har påverkats av alla politiska svängningar de senaste 40 åren. Den handlar också om de många personer som försvinner efter att ha åkt dit (jag tror att de sa att det är den region i Kalifornien som har flest "missing person cases"), och vad det här kan bero på. Otroligt intressant!
Jag tipsade om den ganska långt bak i tråden. Jag tyckte den var skitbra! En av de bättre dokumentärerna på Netflix! 👍

(Californien har fler invånare än vad hela Canada har totalt. Så antalet försvunna kanske blir mer greppbart i det skenet)
 
Jag tipsade om den ganska långt bak i tråden. Jag tyckte den var skitbra! En av de bättre dokumentärerna på Netflix! 👍

(Californien har fler invånare än vad hela Canada har totalt. Så antalet försvunna kanske blir mer greppbart i det skenet)
Ja, det var pga recensionerna här som jag började kolla på den.

Men jag förstår precis vad @mandalaki menar. Den kändes så otroligt regisserad att den nästan gav känslan av spelfilm. Och makalöst tråkig...
 
Ja, det var pga recensionerna här som jag började kolla på den.

Men jag förstår precis vad @mandalaki menar. Den kändes så otroligt regisserad att den nästan gav känslan av spelfilm. Och makalöst tråkig...
Jag förutsätter att du såg hela? Det finns ju en poäng i det som ger känslan av spelfilm (även om jag inte håller med dig om det - alls), och det är ju trots allt en berättelse som stöds av intervjuer och historiska förklaringar, och allt får sin förklaring i sista avsnittet.
Jag sträcktittade för övrigt på det, så i min värld var det inte ens avsnitt utan en lite längre dokumentär som var skickligt berättad och snyggt presenterad. :)
 
Jag har sett de tre första avsnitten av See (Apple TV+)

Utspelar sig i framtiden men upplevs mer som fantasy. Ett virus har utrotat nästan hela jordens befolkning och lämnat resterande människor blinda, något som även ärvs. Det här är alltså ett par hundra år efter den moderna civilisationens fall tror jag och människorna har anpassat sig efter att inte ha någon syn. I alla fall så verkar det nu dyka upp personer som kan se, vilket ses som häxeri typ.

Det är en otroligt välproducerad serie. Allt är ofantligt snyggt (framförallt Jason Momoa) både scenografi, miljöer, ja allt. Det finns en fightingscen i avsnitt tre som nog är det snyggaste jag sett sedan.. ja jag vet inte ärligt talat, ganska grotesk dock.

Storyn i sig är bitvis lite dum, det finns mycket smådetaljer att störa sig på för den som vill men överlag är den spännande och har iaf för mig byggt upp ett väldigt intressant universum. Och som sagt är det lite av en upplevelse rent visuellt ironiskt nog.

Rekommenderar!
 
Jag förutsätter att du såg hela? Det finns ju en poäng i det som ger känslan av spelfilm (även om jag inte håller med dig om det - alls), och det är ju trots allt en berättelse som stöds av intervjuer och historiska förklaringar, och allt får sin förklaring i sista avsnittet.
Jag sträcktittade för övrigt på det, så i min värld var det inte ens avsnitt utan en lite längre dokumentär som var skickligt berättad och snyggt presenterad. :)
Nej, jag forts inte titta om jag inte tycker det är bra. Det är det nog få som gör. Men jag minns inte hur mga avsnitt jag såg innan jag gav upp. Säkert inte så många.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
487
Senast: startpompe
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 089
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 878
Senast: Lobelia
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 197
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp