Bukefalos 28 år!

Vad såg ni senast? Del 3

Jag har tittat på deckarna The Gulf och Traces på Tv4play och gillar båda! Tråkigt bara att man verkar få vänta ett tag på fortsättning på The Gulf.
Nu tittar jag på One Lane Bridge och gillar den också.
 
Ikväll blev det filmen To Dust (2018).

Filmen handlar om den amerikanske ortodoxa juden Shmuel, som just förlorat sin fru i cancer. Shmuels anhöriga tycker att det är dags för honom att gå vidare från sorgeprocessen, men själv är han tyngd av frågor som kräver svar innan han får frid. Shmuel plågas av mardrömmar gällande hustruns potentiellt långsamma, lidelsefulla föruttnelse och söker svar på sina frågor om förmultningsprocessen hos en något eccentrisk professor i naturvetenskap, som har sina egna förutfattade meningar om hur sådan forskning borde företas.
 
Alla utom vi (Discovery+) - En svenska serie om ett par som är ofrivillig barnlösa. Mycket humor men även mycket sorg. Jag tycker de har lyckats med en bra balans och skådespelet är väldigt bra! Rekommenderas!
 
Charter på SVT Play. Sveriges Oscarsbidrag.
Tyckte det var svårt att få grepp om filmen, det var en ganska obehaglig känsla nästan rakt igenom. Lämnar mycket mellan raderna som man fyller i själv. 3/5 får den i betyg av mig.
 
Robin's wish
Tv4play
Dokumentär om Robin Williams liv, han led av en odiagnostiserad sjukdom som till slut drev honom till självmord.
Jag såg inte hela men det jag såg var bra, man får följa hans karriär genom intervjuer med kollegor och hans fru.
 
"The Cable Guy" (1996)

Steven har nyss blivit dumpad av sin flickvän och flyttar till en ny lägenhet. Då Steven skall få kabel-TV installerat mutar han – efter inrådan från en vän – installatören Chip för att få tillgång till betalkanalerna gratis. Chip är dock inte ute efter ekonomisk vinning utan Stevens vänskap – något som blir början på en mardrömslik tillvaro för Steven.

Med barnasinnet i behåll såg jag också "Inspector Gadget" (1999). :D Jag vet inte om någon inte vet vad den handlar om, men . .

John är en väktare med dröm om att bli polis som bor i staden Riverton med sin brorsdotter och hund. Under en patrull utanför ett laboratorium vilket används av hans kärleksintresse Brenda och dennes far Artemus för deras Gadget-projekt – vilket syftar till att förse stadens poliskår med android-officerer – genomför affärsmannen och forskaren Sanford Scolex en kupp; Artemus avrättas och en robotfot stjäls för att utgöra grunden för Scolex egna forskningsintressen. John försöker fånga den flyende Scolex, men biljakten slutar i att båda kraschar och en efterföljande explosion kostar nästan John livet.

På sjukhuset beslutar Brenda att den knappt levande John är den perfekta kandidaten för Gadget-projektet, och han förvandlas till en cyborg – Kommisarie Gadget – som ges de mest triviala uppgifterna inom ramen för sitt polisämbete. Kommissarien har däremot högre ambitioner och tar sig själv an mordet på Artemus, och ledtrådarna pekar åt Brendas nye chef, Sanford Scolex, som är i full färd med att utifrån Brendas forskning skapa en ondskefull Robo-Gadget som skapar kaos och smutsar ned Kommisarie Gadgets rykte.
 
Mare of Easttown (HBO) - Kate Winslet spelar en polis i en liten stad där alla känner alla. Ett mord inträffar och hemligheter kommer fram. Kate spelar riktigt bra och jag skulle rekommendera serien. Lite seg i början men det gör att karaktärerna byggs upp trovärdigt. 4/5
 
Morden vid kustvägen (The pembrokshire murders) (SVT Play) handlar om jakten på en seriemördare baserat på riktiga händelser. Utspelar sig i en kuststad i Wales. En miniserie om tre delar som är riktigt välgjord och spännande. Den känns väldigt respektfullt gjord mot de riktiga offrena och jag är oändligt tacksam för att det går att göra deckare utan att visa våldsamma händelser, kvinnor som blir våldtagna eller lemlästade, nakna kvinnokroppar. Här slipper vi allt sådant 🙏🏼
5/5 för att vara en deckare/kriminaldrama!
 
Mare of Easttown (HBO) - Kate Winslet spelar en polis i en liten stad där alla känner alla. Ett mord inträffar och hemligheter kommer fram. Kate spelar riktigt bra och jag skulle rekommendera serien. Lite seg i början men det gör att karaktärerna byggs upp trovärdigt. 4/5
Rekommenderar också den! Det enda minuset tycker jag var att det var lite övertydliga ”falskspår”, att man skulle tro att en viss karaktär var skyldig men det var tydligt att det egentligen inte var den.
 
Rekommenderar också den! Det enda minuset tycker jag var att det var lite övertydliga ”falskspår”, att man skulle tro att en viss karaktär var skyldig men det var tydligt att det egentligen inte var den.
Jag tycker det bidrog lite till spänningen dock 😊 Jag hade faktiskt ingen aning om vem det var förrän det verkligen började närma sig slutet.
 
Säsong två av Black summer på netflix.

Fortsätter i samma anda som säsong ett med varje avsnitt uppdelat i lite kortare fragment som hoppar mellan olika situationer och karaktärer. Målar upp en mycket mörkare (mer realistisk?) bild av hur zombieapokalypsen skulle bli än typ The walking dead som är lite mer kumbaya. Här visas verkligen mänskligheten från sina allra fulaste, mest egoistiska sidor och hur långt vi kanske är villiga att gå för vår egen överlevnad på bekostnad av andras.

Den är inte speciellt läskig men otroligt spännande. Gillar man att få HÖG PULS så är det här den perfekta serien. Långa scener där folk blir jagade som gör att man nästan håller andan. Rekommenderas varmt för de som gillade första säsongen och grattis till er som kanske missade den, dubbelt upp nu :D
 
Roadkill på HBO, med Hugh Laurie :love:, perfekt för den som gillar politiska intriger och maktspel.

Allt vi döljer på SVT-play, brittiska familjedramer i kombination där alla karaktärer bor i samma hus. Snyggt och välspelat!

The Singapore Grip på SVT-play, kostymdrama från Singapore före självständigheten.
 
Jag tycker det bidrog lite till spänningen dock 😊 Jag hade faktiskt ingen aning om vem det var förrän det verkligen började närma sig slutet.
Inte jag heller, men tyckte inte falskspåren bidrog till spänning utan mer ”det är självklart inte hen även om en enskild grej pekar starkt på det nu i avsnitt 3”.
Men jag gillade absolut serien ändå, det är ingen diss! :)
 
Igår blev det "Family Business" (1989) om problematiska familjerelationer. Jesse är en äldre man som uppfostrat sin son Vito att gå i sin fars forspår på dess kriminella bana, men när Vito fick sin son Adam bestämde han sig för att leva ett hederligt, troget liv i köttbranschen och utgöra ett gott exempel för sin son. Adam är en framgångsrik men skoltrött stipendiat som hoppat av sina studier. När en ex-kollega erbjuder Adam en miljon dollar för att stjäla plasma från ett laboratorium är Jesse genast med på planen – nu återstår bara att övertyga den numera hederlige Vito om möjligheterna.

Dessutom har jag likt @Exile sett säsong 2 av zombie-serien Black Summer på Netflix. Den andra säsongen är betydligt sämre än den första och inte sevärd enligt mig.
 
Jag har för första gången sett A Clockwork Orange, som väl inte behöver någon närmare beskrivning pga. kultstatusen. :D Jag har tyckt att det varit lite pinsamt att jag inte sett den, eftersom att det är en film som de flesta har sett och som på många vis varit viktig för många populärkulturella grejer som jag uppskattar, och har således dragit ut på det. Också antagit att jag säkert inte skulle gilla den, eftersom att jag borde... men det gjorde jag!
 
Jag har för första gången sett A Clockwork Orange, som väl inte behöver någon närmare beskrivning pga. kultstatusen. :D Jag har tyckt att det varit lite pinsamt att jag inte sett den, eftersom att det är en film som de flesta har sett och som på många vis varit viktig för många populärkulturella grejer som jag uppskattar, och har således dragit ut på det. Också antagit att jag säkert inte skulle gilla den, eftersom att jag borde... men det gjorde jag!

Jag älskar den! :love:
 
Jag har för första gången sett A Clockwork Orange, som väl inte behöver någon närmare beskrivning pga. kultstatusen. :D Jag har tyckt att det varit lite pinsamt att jag inte sett den, eftersom att det är en film som de flesta har sett och som på många vis varit viktig för många populärkulturella grejer som jag uppskattar, och har således dragit ut på det. Också antagit att jag säkert inte skulle gilla den, eftersom att jag borde... men det gjorde jag!
Fantastisk film 😍
 
Säsong två av Black summer på netflix.

Fortsätter i samma anda som säsong ett med varje avsnitt uppdelat i lite kortare fragment som hoppar mellan olika situationer och karaktärer. Målar upp en mycket mörkare (mer realistisk?) bild av hur zombieapokalypsen skulle bli än typ The walking dead som är lite mer kumbaya. Här visas verkligen mänskligheten från sina allra fulaste, mest egoistiska sidor och hur långt vi kanske är villiga att gå för vår egen överlevnad på bekostnad av andras.

Den är inte speciellt läskig men otroligt spännande. Gillar man att få HÖG PULS så är det här den perfekta serien. Långa scener där folk blir jagade som gör att man nästan håller andan. Rekommenderas varmt för de som gillade första säsongen och grattis till er som kanske missade den, dubbelt upp nu :D
Avslutade just säsong 2 och vill nog ha tillbaka den tid jag lagt på att titta på dessa två säsonger, av springande, skjutande, rytande, vapen, gurglande och så lite till springande och ytterligare lite mer springande. Ingen pre, ingen plot, inga svar. Ingenting.
Men - jag tycker inte att det var en dåligt gjord produktion så. En av de tekniskt bättre med god scenkonst och som du säger - en tydlig sensmoral. Fast vill man ha handling, så är inte detta något man ska lägga sin tid på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp