Vad såg ni senast? Del 3

Syndarnas hus, på SVT-play. Rekommenderas, om två bordellmadamer som konkurrerar i 1700-talets London. Våldsam, om sexuell exploatering, och ekonomiskt utsatthet, historien är berättad ganska tillsnyggat som ett kostymdrama.
 
Har sett 2 avsnitt av hypade netflixen 'young royals'. Tror jag är nöjd med det. Innehåller alla ingredienser för att bli en (tonårs)soppa av klyshor & stereotyper, - tonåringar, kungligheter, överklass, arbetarklass, förorten, ung kärlek, homosexualitet, onani, pennalism, tonårsfyllor, droger, diagnoser (såklart), langning, allt , privatskolan, huvudrollsinnehavare som är tonårsidååål in real lajf - u name it. Då har jag bara sett 2 avsnitt så jag tror jag kliver av nu. Men såg någon recension där serien beskrevs som det bästa som hänt sedan fucking åmål. Jag vet inte, men nu vill jag titta på något som överraskar mig istället.
 
Avslutade just säsong 2 och vill nog ha tillbaka den tid jag lagt på att titta på dessa två säsonger, av springande, skjutande, rytande, vapen, gurglande och så lite till springande och ytterligare lite mer springande. Ingen pre, ingen plot, inga svar. Ingenting.
Men - jag tycker inte att det var en dåligt gjord produktion så. En av de tekniskt bättre med god scenkonst och som du säger - en tydlig sensmoral. Fast vill man ha handling, så är inte detta något man ska lägga sin tid på.
Vill bara inflika att jag nog tycker att avsaknaden av "handling" både är ett stilistiskt grepp och ganska passande när det kommer till temat civilisationens undergång.

Det finns liksom något vackert i en skildring av meningslöshet. Samhället har raserat, allt är kaos. Det finns liksom ingen handling för att det heller inte finns någon för det överlevande så att säga. Vad gör man i den situationen? Det blir liksom lite leva för dagen stuk :)
 
Själv har jag tittat på lite olika saker det senaste. Säsong 2 av Evil har dragit igång, fortsätter ungefär som den första. Underhållande och med intressanta karaktärer.

Kikat fyra avsnitt på nya serien Kevin can f**k himself. Den håller intresset främst för det ganska unika formatet. Det växlar mellan en typisk sitcom typ vänner eller big bang theory om en typisk sån "knäpp men rolig make med sur och tråkig fru" komplett med det jätteljusa studiofilmandet och skrattslingorna. Sen skiftar det till "vanligt filmat" där frun har huvudrollen. Fortfarande lite komedi men mest ett mörkare drama. Om hur hon känner sig fångad i sitt skitförhållande.

Det belyser ju också absurditeten i sitcoms och dess handlingar på ett rätt underhållande sätt, hur det liksom skulle vara i verkligheten.

Jag hade hoppats att den skulle vara lite mörkare än den är, är lite oroad för att det ska bli lite för mycket komedi för min smak men än så länge är den lovande!
 
Tittar på sista säsongen av Criminal Minds och herregud vilken sop(p)a det blivit! Den senaste säsongerna har varit svaga men den här tar ju alla pris. Manusförfattaren måste har knarkat något som ätit upp alla hjärnceller... Dialogen är total cringe och karaktärerna har förlorat... ja, all karaktär!

Säsongen får -10 av 5 :meh:
 
Vill bara inflika att jag nog tycker att avsaknaden av "handling" både är ett stilistiskt grepp och ganska passande när det kommer till temat civilisationens undergång.

Det finns liksom något vackert i en skildring av meningslöshet. Samhället har raserat, allt är kaos. Det finns liksom ingen handling för att det heller inte finns någon för det överlevande så att säga. Vad gör man i den situationen? Det blir liksom lite leva för dagen stuk :)
Absolut, håller med om varenda ord du säger. Dock saknade jag ljuspunkter, det blev sammantaget alldeles för mycket vältrande i kaos. Känslan av hopplöshet var lite för tydlig för mig. JAGAD! Det ÄR en extrem serie. Som du tidigare jämförde med the walking dead som du sa var kumbaya, där finns iallafall en morgondag. 👍
 
Hörrni, vad hände med att skriva VAR man kan se vad ni sett? :)

F ö ser jag just nu The Singapore Grip på svtplay, den är inget vidare. :D
 
Absolut, håller med om varenda ord du säger. Dock saknade jag ljuspunkter, det blev sammantaget alldeles för mycket vältrande i kaos. Känslan av hopplöshet var lite för tydlig för mig. JAGAD! Det ÄR en extrem serie. Som du tidigare jämförde med the walking dead som du sa var kumbaya, där finns iallafall en morgondag. 👍
Åh tack för tips! Jagad, är det originaltiteln (svensk?) eller heter den nåt annat? :)
 
Har av någon anledning börjat uppskatta finska serier lite extra, de som jag sett har varit rätt grå och vemodiga. Just nu tittar jag på Sorjonen på Netflix. Det är en krimserie med en man i huvudrollen som har en speciell minnesteknik för att lösa brott med.
Gillar estetiken i den, så blir en 4/5 poängare.
 
Såg om alla säsonger av Stranger Things nyligen. Alltså jag absolut äääälskar den serien. Finns ingenting som är dåligt från skådespelare till handling till karaktärer till musik eller scenografi. Längtar ihjäl med efter chapter 4.
 
Idag blev det "The Road to Wellville" (1994) på SF Anytime, vilken kretsar kring läkaren och hälsogurun John Harvey Kellog och dess sanatorium Battle Creek under 1900-talets början. Filmen följer huvudsakligen, förutom Kellog och dennes ansträngda relation till sonen George, det kämpande paret Eleanor och William som anländer till Battle Creek för att återfå hälsa och välmående efter en svår gemensam familjetragedi genom Kellogs något icke-ortodoxa metoder. Under tiden som patienterna drillas enligt Kellog's ideologier försöker några skumma typer, bland dem Kellog's son, slå sig fram i frukostflingebranschen med inte helt ärliga metoder. :D
 
Var har du streamat den serien?

Är lite inlåst och passiv för tillfället och söker underhållning...
Jag har inte streamat den utan kört torrent. Den går på AMC, osäker på vilken streamingtjänst i Sverige som erbjuder det? Borde kanske kunna hitta där man hittar Walking dead.
 
Har av någon anledning börjat uppskatta finska serier lite extra, de som jag sett har varit rätt grå och vemodiga. Just nu tittar jag på Sorjonen på Netflix. Det är en krimserie med en man i huvudrollen som har en speciell minnesteknik för att lösa brott med.
Gillar estetiken i den, så blir en 4/5 poängare.

Tipsar isåfall om Fredsmäklaren på SVTplay. Det handlar konflikten mellan Kurdistan och Turkiet, en luttrad finsk fredsmäklare kallas in med sitt team för att medla. Grå, vemodig och även om jag inte är superpåläst så upplever jag den hyfsat verklighetstrogen utifrån mina kurdiska vänners berättelser.
 
Tipsar isåfall om Fredsmäklaren på SVTplay. Det handlar konflikten mellan Kurdistan och Turkiet, en luttrad finsk fredsmäklare kallas in med sitt team för att medla. Grå, vemodig och även om jag inte är superpåläst så upplever jag den hyfsat verklighetstrogen utifrån mina kurdiska vänners berättelser.
Den har jag sett, gillade den mycket! 🙂
 
Jag kom på igår att jag aldrig riktigt sett Alien-filmerna :o

Så då började jag se ettan. Varför är alla förutom Ripley så otroligt korkade?? "Ooh, en konstig varelse vi aldrig sett innan har sugit sig fast i ansiktet på vår kollega. Vi bryter mot våra egna karantänsregler och tar in honom direkt!" Lysande idé! Och när den mystiska varelsen försvinner på okänt sätt: "Toppen! Allt är nu bra och vår kollega som kan vara smittad med vad som helst kan sitta med oss och äta som om inget hänt!" Gaah!! Jag bröt efter en timme. Men jag ska se klart den! Och de andra...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp