Vad såg ni senast? Del 3

Love actually, på Netflix. Kommentarer överflödiga egentligen. :love1:

Jag kommer hem igen till jul på Netflix. Håller med de kritiker som menar att filmen generellt är (ordentligt) övertydlig och lämnar litet till det egna betraktandet och tolkandet. Men i sin relativa banalitet berör den ändå, i vetskapen om att handlingen är till stora delar självbiografisk. Jag gillade den, utifrån det.
 
Knutby, TV4-versionen. Väldigt övertygande skådespelarinsatser som känns obehagligt autentiska rakt igenom - inte minst Aliette Opheim! Man vågar knappt titta på henne för att hon utstrålar hjärntvätt i nästan varje scen, och samtidigt går det inte att titta bort. Men även Alba August och Einar Bredefeldt är verkligen ett med sina roller. Klart sevärd i sin genre.
 
Sett två första avsnitten av Station Eleven på HBO Max.

Inte jätteimponerad hittills, jag visste inget alls om denna utöver att den är baserad på en omtyckt bok. Ganska märklig historia som hoppar lite i tiden mellan samhällets kollaps i någon sorts sjukdom, och tjugo år i framtiden där några överlevare har någon sorts resande teatergrupp.

Serien påminner (trots att det är helt olika handlingar) väldigt mycket om The Leftovers, gillar man den så gillar man nog också Station eleven. Vad som är verkligt och inte känns liksom lite flytande och handlingen är bitvis oklar med lite olika mer eller mindre övernaturliga mysterium.

Jag har en rätt stark aversion mot film/tv som känns lite mer som ett konstprojekt än en riktig story så vet inte om jag kommer se mer på denna. Men den är mycket välproducerad och innehåller några kända ansikten så för någon som gillar den här typen av upplägg kan jag rekommendera den!
 
Stray
SF Anytime
Lågmäld dokumentär om hemlösa hundar och människor i Turkiet.
Tyckte om den. Filmaren har följt några hundar på gatan. Inte så mycket prat, mest film, ur hundarnas perspektiv. Det var lite slow-tv över den.
4/5
 
Hawkeye (Disney+)

Älskar hur de fått med teckenspråket i serien. Även om jag inte förstår ASL, men teckenspråk är så sjukt underbart!

Väntar nu ivrigt på sista avsnittet.
 
Jag har just plöjt SVT:s serie Kebnekaise - åtta årstider och kan varmt rekommendera den! Väldigt fint och intressant om livet på och kring Kebnekaise. Kanske lite extra intressant för en okunnig sörlänning som mig, men jag tycker nog att den är sevärd för alla faktiskt. En av mina bästa kompisar jobbar på fjällstationen under sommarhalvåret varje år, så det var lite extra roligt för mig att få en inblick i det livet också.

Nu tänkte jag fortsätta på sametemat och se Dokument Inifrån: Arvet och tystnaden.
 
Jag har också kollat klart på Hawkeye, blev nog faktiskt min favorit av årets Disney+ Marvel-serier. :)

Har också tittat på The Amazing Spiderman 1+2 inför att jag förhoppningsvis hinner gå och se No Way Home på bio innan det blir alltför mycket spoilers överallt :cautious:. Tror nästan jag gillade denna serien bättre än både nya och gamla, men måste kanske se om den gamla också för det var längesedan, nu kollade jag bara på lite "recap" genom en YT-reaktion :angel:
 
Såg klart Kastanjemannen i morse när jag kom hem från jobbet. Mycket bra serie, i samma klass och division som Bron tycker jag. Men, jag fattar inte slutet, jag är jätteförvirrad? :confused:Jag börjar undra om jag somnat när förklaringarna kom, fast jag var ju inte ens trött... Om nån vill vara hygglo och berätta, hur och varför, så lägg det i spoiler!

Såg att en säsong 2 ska komma, och det fattade man juiallafall i sista avssnittet...
 
Såg klart Kastanjemannen i morse när jag kom hem från jobbet. Mycket bra serie, i samma klass och division som Bron tycker jag. Men, jag fattar inte slutet, jag är jätteförvirrad? :confused:Jag börjar undra om jag somnat när förklaringarna kom, fast jag var ju inte ens trött... Om nån vill vara hygglo och berätta, hur och varför, så lägg det i spoiler!

Såg att en säsong 2 ska komma, och det fattade man juiallafall i sista avssnittet...
Med brasklapp för att det var ett par månader sedan jag såg den, och för att jag inte vet vilken del det var du inte fattade, så kommer ett försök från mig här:

Det var ju då rättsläkaren Genz som var mördaren, och han hade under en kort period bott som fosterbarn hemma hos Rosas familj när de var små. Under den tiden anklagade Rosa Genz för att ha förgripit sig på henne sexuellt. Huruvida detta var sant eller ej vet vi inte, men han verkar ha känt sig oskyldigt anklagad i alla fall. Detta ledde till att Genz och hans syster blev omplacerade till ett annat fosterhem (som låg på kastanjegården där allt avslutades) där de blev väldigt illa behandlade. Han har i hela sitt liv beskyllt Rosa för detta eftersom han inte hade behövt flytta om hon inte "skvallrat". Han valde att hämnas genom att kidnappa Rosas dotter, som han skickade till Tyskland där hon fick bo med hans syster.

Genz har även i hela sitt liv närt ett hat för mödrar som inte sköter mammarollen tillräckligt väl i hans ögon, och det var så han valde ut sina andra offer.

Utöver detta insinueras det också att Genz började mörda redan som liten pojke och låg bakom morden på kastanjegården som hela serien inleddes med, där det alltså var de misshandlande fosterföräldrarna som hittades döda medan barnen var vid liv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp