Vad såg ni senast? Del 3

Jag har som sagt sett Unforgotten (serie, Netflix UK) och kan rekommendera den! Jag har försökt se den en gång tidigare för nått år sedan, men första avsnittet är rätt dåligt (åtminstone jämfört med vad som kommer sen) så jag tog mig aldrig vidare till avsnitt två. Den här gången råkade jag dock se att serien har typ 8,3 på ImdB och tänkte att då måste den ju vara bra på något vis, så jag bestämde mig för att försöka igen. Och ptja, jag såg hela säsong 1 på en enda dag :o Den var betydligt mer intressant och "smart" än jag först trodde. Ska fortsätta med säsong 2 nu!
Kan du eller har du sett the Split? Advokatfamiljserie som iofs känns lite "amerikansk" i sitt upplägg men Nicola Walker är alltid bra (och här en aning mer glamorös än i Unforgotten... :D)

Ni som vill (BÖR!!) se Line of Duty i Sverige - jag har hittat den på Paramount+ som man kan få gratis några månader om man har Comhem och prövar Comhemplay+.
Jag tog just en provperiod på den för att se Yellowstone som jag ännu inte orkat igenom avsnitt 1 av :o utan ser istället om LoD.
 
Kan du eller har du sett the Split? Advokatfamiljserie som iofs känns lite "amerikansk" i sitt upplägg men Nicola Walker är alltid bra (och här en aning mer glamorös än i Unforgotten... :D)

Ni som vill (BÖR!!) se Line of Duty i Sverige - jag har hittat den på Paramount+ som man kan få gratis några månader om man har Comhem och prövar Comhemplay+.
Jag tog just en provperiod på den för att se Yellowstone som jag ännu inte orkat igenom avsnitt 1 av :o utan ser istället om LoD.
Nej, men tack för tips! Läste om den nu och den låter helt klart intressant! Ska se om jag kan hitta den nånstans :)
 
Midsommar och Don't breath. Blev bara lite rädd, eventuellt pga den offantligt planerade tiden 11 på förmiddagen att börja se skräck 😅

Gillar också Jakob Cedergren som mystisk polishjälp i danska Den som dräper. Sett några avsnitt det senaste. Men jag kan nog knappt tycka illa om nordiska grejer så tveksam recension på den.
 
The Mortuary Collection En kul och rätt snygg liten skräckis med flera korta historier. Mycket underhållande! Lite 'Tales from the crypt' över det hela. :D
 
Förra helgen sträcksåg vi "To the lake" på Netflix, baserat på boken Ön av Jana Vagner.
Rysk serie på 8 avsnitt, dubbat så ändrade till originalspråk och betydligt trevligare. Det börjar som en vanlig influensa, men viruset muterar och orsakar en katastrofal pandemi. Man får följa en mindre grupp människor i sin kamp för överlevnad. Den får toppbetyg!
Denna helg såg vi "White wall". Kollade på arenan.yle.fi men ska finnas på SVT play med då det är ett samarbete.
Det dör arbetare nere i en gruva, händelsen mörkläggs samtidigt som man hittar ett fynd som ingen kan förklara. Så seg, den fick stå på i bkgrunden, gjorde inte så mycket om man gick på toa en halvtimme.
 
"Jakten på en mördare", SVT. Om utredningen efter morden på Helen Nilsson och Jannica Ekblad. Jag är inget fan av mängden true crime-program som fyller tablåerna och vältrar sig i brottsoffrens och förövarnas elände, så det var en ren slump att jag inte stod över också den här serien i sex delar (tre tillgängliga så här långt)

Men det hade varit väldigt synd då den är annorlunda och extremt välgjord i filmning, skådespeleri och scenografi, och ändå utan att frossa i detaljerna om brotten eller brottslingen. Skånsk, skitig, minutiösa detaljer från sent 80- och -90-tal. Skumma men trovärdiga miljöer, segt polisarbete med hyllor och jalusiskåp med pärmar och papper. Förhör som går på tomgång och förhoppningar om lösningar som visar sig vara blindspår. Grusvägar, misär, mörker, samhällets olycksbarn och bruna nyanser varvat med laminerade kontorsmöbler i bok och björk. Mycket sevärd.
 
Efter tips i tråden såg vi Queen´s gambit och gillade den jättemycket! Så fina 60-talsdetaljer och vi blev båda sugna på att spela schack :D

Nu kollar på vi The Crown och även den här säsongen är riktigt bra. Älskar Olivia Coleman oavsett roll och här är hon helt outstanding.
 
"Jakten på en mördare", SVT. Om utredningen efter morden på Helen Nilsson och Jannica Ekblad. Jag är inget fan av mängden true crime-program som fyller tablåerna och vältrar sig i brottsoffrens och förövarnas elände, så det var en ren slump att jag inte stod över också den här serien i sex delar (tre tillgängliga så här långt)

Men det hade varit väldigt synd då den är annorlunda och extremt välgjord i filmning, skådespeleri och scenografi, och ändå utan att frossa i detaljerna om brotten eller brottslingen. Skånsk, skitig, minutiösa detaljer från sent 80- och -90-tal. Skumma men trovärdiga miljöer, segt polisarbete med hyllor och jalusiskåp med pärmar och papper. Förhör som går på tomgång och förhoppningar om lösningar som visar sig vara blindspår. Grusvägar, misär, mörker, samhällets olycksbarn och bruna nyanser varvat med laminerade kontorsmöbler i bok och björk. Mycket sevärd.
Hoppsan, och jag var tvungen att stänga av efter första avsnittet eftersom jag tyckte att skådespeleriet var så katastrofalt dåligt! Jag tyckte att de flesta dialogerna kändes väldigt spända, tillgjorda och utan inlevelse. Det var lite som om de läste högt direkt från manus. Däremot var jag lättad över att de för en gångs skull valt riktiga skåningar som skådespelare i en skånsk serie! :)
 
Jag och särbon körde en blast from the past i helgen och såg Top Gun... och den har faktiskt åldrats förvånansvärt väl. Sedan är det ju rätt illa att jag mer eller mindre kan alla repliker utantill men det var väl en annan femma :angel:

Den har givetvis sina problem men mindre än många andra 80-talsrullar. Den kvinnliga huvudrollsinnehavaren är inte ett hjälplöst våp tex. Sedan är det ju en massa machogrejor givetvis men det är ju inte så konstigt.

Jag gillart och ger 4,5 av 5 fortfarande (fast som ung flicka var det 11/10 :D).

Edit: Och ja, jag är fortfarande lite kär i Iceman/Val Kilmer :o
 
Vi tittade på nyare film också... Enola Holmes. Inte någon tyngre film men extremt väl castad och mycket välgjord. Definitivt värd att spendera sin tid på.

Jag ger 3 av 5 och det hade varit högre om huvudrollsinnehavaren låtit bli att prata med oss i publiken. Det funkar i ytterst få fall och definitivt inte här, det bara drog ner tempot. Dock ser jag gärna uppföljare till den, det var ett fräscht grepp på Sherlock Holmes.
 
Hoppsan, och jag var tvungen att stänga av efter första avsnittet eftersom jag tyckte att skådespeleriet var så katastrofalt dåligt! Jag tyckte att de flesta dialogerna kändes väldigt spända, tillgjorda och utan inlevelse. Det var lite som om de läste högt direkt från manus. Däremot var jag lättad över att de för en gångs skull valt riktiga skåningar som skådespelare i en skånsk serie! :)

Jag kanske förblindas av tjusningen i att (nästan) alla talar skånska, dvs alla som "ska" tala skånska gör det. Det höjer möjligen verklighetskänslan mer - i sig självt - för en urskåning? Men alldeles oavsett så tycker jag dialogerna passar väl in i helheten av den där gråbruna, utdragna och 100 % oglamorösa miljön. Inte för mycket känslor liksom, inte något ingående grottande i personporträtt av polismännen som privatpersoner och deras skilsmässor eller relationskriser eller alkoholproblem. Bara tjänstemän som plikttroget gnetar på i olika stadier av hopp och frustration. I like. :)
 
Jag kanske förblindas av tjusningen i att (nästan) alla talar skånska, dvs alla som "ska" tala skånska gör det. Det höjer möjligen verklighetskänslan mer - i sig självt - för en urskåning? Men alldeles oavsett så tycker jag dialogerna passar väl in i helheten av den där gråbruna, utdragna och 100 % oglamorösa miljön. Inte för mycket känslor liksom, inte något ingående grottande i personporträtt av polismännen som privatpersoner och deras skilsmässor eller relationskriser eller alkoholproblem. Bara tjänstemän som plikttroget gnetar på i olika stadier av hopp och frustration. I like. :)
Jamen det har du alldeles rätt i! Den är definitivt annorlunda, och på så sätt en frisk fläkt, jämfört med andra serier i samma genre. Jag såg nyligen Utredningen (också SVT) och höll på att bli tokig på att Kim Walls föräldrar, som är urskåningar, spelades av Rolf Lassgård och Pernilla August. Bred stockholmska på Trelleborgsslätten liksom... :banghead:
 
Dangerous lies (netflix) - riktigt dålig film med karaktärer man inte gillar, handling som inte går ihop och dåligt skådespeleri. Se ej!
 
Har nu börjat scanna av Öppet arkiv i smått desperat jakt på förströelse dessa dystra och sega dagar. Först ut Göteborg horse show med Europacupfinalen 1996. Nostalgi med Marcoville, Robin Z, Libero och andra kända hästar och ryttare, och Malin Baryards genombrott som 21-åring med Corrmint.

För mig känns dock 1996 som "modern tid" dvs det var ju inte så länge sedan? (ok det kanske säger mer om min ålder men ändå) :angel: Så jag blev rätt förvånad över att den absoluta majoriteten av ryttarna fortfarande skuttade omkring med en gammal kask som prydnad löst på huvudet, utan att ens orka nyttja ett hakband. Min minnesbild ville ha det till att det var ett -70 och -80talsfenomen. Och kanske till och med då begränsat till en lite mindre andel av ryttarna.

Hinderkonstruktionen, med skållor där bommarna kunde studsa en decimeter och med "tur" ramla tillbaka i hållarna, får en ju också att reagera nu. Men där var jag kanske mer medveten om att säkerhetsskållor är ett lite nyare fenomen.

Desperationen efter förströelse ledde sedan vidare i Öppet arkiv till "Vinterväghållning 1944" med förnumstiga illustrerade pekpinnar om Hur Man Ska och Inte! Ska Skotta Snö i storstaden. Samt "Vardagsmiddag" från 1954 med andra viktiga upplysningar om charmen med halvfabrikat och margarin för den trötta husmodern som ska betjäna både maken och barnen med nyttig mat. När jag kom till "Valvaka 1973" (tre och en halv timme långt) så kände jag ändå att nu är det för djupt ner i träsket så det blev bara ett par små glimtar på slutet.

Men snart är det Bonde söker fru! Från 2020. :D
 
Vi tittade på nyare film också... Enola Holmes. Inte någon tyngre film men extremt väl castad och mycket välgjord. Definitivt värd att spendera sin tid på.

Jag ger 3 av 5 och det hade varit högre om huvudrollsinnehavaren låtit bli att prata med oss i publiken. Det funkar i ytterst få fall och definitivt inte här, det bara drog ner tempot. Dock ser jag gärna uppföljare till den, det var ett fräscht grepp på Sherlock Holmes.

Top Gun och Val Kilmer, takes me back ^^ tror Mr Kilmer var min första crush i ungdomen haha, medans lillebror och kusinen lekte coola satt jag å drömde mig bort🙈


Enola Holmes var bra men något gjorde att den inte var helt super i mina ögon, så när du skrev att hon pratar till "publiken" ramla poletten ner här hos mig, det var det som störde mig ju! Men var absolut underhållande, välgjord och sevärd👍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp