Vad såg ni senast? Del 3

Biokväll mitt i de ljusa sommarkvällarna - föranlett av Top Gun Maverick. Lika förutsägbar som förväntat men det är i detta fall helt okej! Jag är ändå lycklig efter ett par timmars action med stridsflygplan, mäktig filmmusik och allmän 80-talsnostalgi med Maverick, lite Iceman och Goose Jr. :love:
 
Jurassic world dominion. 2/5
Den var ok i början men slutet var så överdrivet på alla sätt så jag ville bara ut därifrån.
Jag såg Top gun Maverick veckan innan och den var helt ok. Lite överdriven men den också men mer rimligt.
 
Jurassic world dominion. 2/5
Den var ok i början men slutet var så överdrivet på alla sätt så jag ville bara ut därifrån.
Jag såg Top gun Maverick veckan innan och den var helt ok. Lite överdriven men den också men mer rimligt.

Ja jag får medge att jag funderar något över sannolikheten att kunna katapultera ut sig från ett stridsplan som färdas i typ 3000 m/sekund, utan att stuka ens en handled eller bryta nyckelbenet eller drabbas av någon allvarligare följd än lite rufsigt hår och smuts i ansiktet. Känns som mer riskfyllt att ramla av cykeln på ettans växel, i alla fall när det inte är på film. :D
 
Tills solen går upp (2021, Apple Movie) En underhållande liten historia om drömmar, skriven och regisserad av Peter Dalle som också spelar tillsammans med en all-stars lineup av svenska skådespelare. Persbrant spelar en av huvudrollerna, till och med den gillade jag trots att jag inte klarar av honom annars. Jättesnyggt foto av Andreas Wessberg, hela filmen är välgjord.
4/5
 
Top Gun: Maverick igår, den får 5 av 5 F14 :D Det är oförfalskad nostalgi som inte skäms för sig en sekund. Den är välgjord och du får vad du går dit för. Det var en av signaturfilmerna under min ungdom och en av de filmer från den tiden som faktiskt åldrats väl. Det var härligt att se karaktärerna igen.
 
The desperate hour
Sf anytime
Dramathriller om en mamma som är långt ute i skogen och springer när hon får veta att det är någon som skjuter på hennes sons skola.
Ganska spännande.
 
Umbrella Academy S3 Det tog mig ett par försök innan jag kom in i S1 men tycker att varje säsong har blivit bättre och bättre! :love:
 
Ur SVTs Öppet Arkiv plockade jag fram Stig Olin-regisserade 'Du är mitt äventyr' (1958) med Gunnar Björnstrand och Sickan Carlsson.

Eftersom att jag inte tror att någon kommer vilja se den kör jag med en spoilervarning.

Filmen kretsar kring Tore och Lena, ett journalistpar där Lena är den betydligt mer drivna och ekonomiskt framgångsrika av de tu, något som bidrar till att Tore väljer att stanna hemma med parets gemensamma barn då de har svårt att hitta en passande barnflicka. Lena är tacksam över chansen och jobbar hårt, samtidigt som Tore ser allt mindre av henne. I denna ansträngda situation infinner sig en ung vacker konstfackselev i rollen som barnflicka och hon och Tore kommer, enligt Lena, alldeles för bra överens. Samtidigt som Lena försöker hålla kvalitén på sitt arbete uppe vill hon också röja barnflickan ur vägen, vilket hon lyckas med. Filmen slutar (såklart) med att Lena säger upp sig från sitt arbete och åter infinner sig i rollen som lycklig hemmafru medans Tore återgår till arbetet.

Alltså, ur ett genusperspektiv sett är ju sensmoralen ungefär vad man kan förvänta sig av en svensk film från -58. Och jag gillar verkligen inte Eastman Colors färgläggning. Jämfört med vissa andra filmer som Hasse Ekman skrivit manus till så faller den relativt platt och jag ger den 2/5.
 
Eftersom att jag inte kunde sova spenderade jag morgonen med att se Alain Resnais välkända film 'Hiroshima Mon Amour' (1959), vilken handlar om en fransk skådespelerska och en japansk arkitekt vilka under cirka ett dygn inleder en kärkeksaffär i efterkrigstidens Hiroshima där stadens öde och kvinnans traumatiska minnen vävs samman.

Otroligt vacker film rent fotomässigt, som många verkar anse är långdragen men jag tyckte att de 90 minutrarna var lämpliga. Dialogen är fantastisk och skådespelarna står för solida insatser. Jag hade gärna sett att mannens historia givits mer plats, men är inte heller missnöjd med hur filmen utspelar sig nu. 4/5.
 
Intimacy (originaltitel Intimidad). Riktigt bra Netflix-drama som utspelar sig i Bilbaos politiska värld. Många starka kvinnokaraktärer som slåss mot misogyni och kämpar för jämställdhet, och i bakgrunden pågår en polisutredning som bidrar med extra drama och spänning. Väldigt sevärd! Kul också att för ovanlighetens skull se något som inte är på engelska, svenska eller danska :)
 
Jag har sett några bra serier på svtplay - The Responder med Martin Freeman som polis, utspelar sig i Liverpool, är mycket svart men väldigt bra och Freeman gör nog sitt livs roll här.

I min dotters namn (originaltitel Redemption) - också en polisserie men den här tar plats i Dublin.

Och som mysdeckare - tänk er en korsning mellan Agatha Raisin och Poirot - Dödligt Kapitel (originaltitel Magpie Murders) som var en aning smartare än jag trodde från början.
 
Börjat kolla Manifest (Netflix) är på 10:e avsnittet, nej jag har inget liv 😂😂
Kan inte sluta titta, tycker den är sjukt spännande!
 
Senaste säsongen av Survivor Australia på TV4 Play är så sjukt bra! Så den ser vi varje kväll då det kommer ett avsnitt om dagen.

Annars håller vi på med Ring min agent på Netflix, men har bara några avsnitt kvar. Också bra!
 
Såg andra säsongen av Kärlek och Anarki för ett tag sedan. Helt okej men inte lika rolig som första säsongen. Lite deppigare.

Sett en italiensk serie som heter Baby. Handlar om ett par tonåringar i den rika delen av Rom som söker spänning utanför den strikta vardagen. Första säsongen var helt okej men det blev bättre och bättre. Sista säsongen var bäst. TW på sexuellt våld.
 
Såg andra säsongen av Kärlek och Anarki för ett tag sedan. Helt okej men inte lika rolig som första säsongen. Lite deppigare.

Sett en italiensk serie som heter Baby. Handlar om ett par tonåringar i den rika delen av Rom som söker spänning utanför den strikta vardagen. Första säsongen var helt okej men det blev bättre och bättre. Sista säsongen var bäst. TW på sexuellt våld.
Jag håller med dig om Kärlek och Anarki säsong 2. Men tycker också att den belyste psykisk ohälsa/psykossjukdom på ett mycket bra och gripande sätt och jag gillade det. Jag tyckte att Ida Engvoll (som spelar Sofie) gjorde en jättefin och trovärdig insats i hur man kan reagera efter det som hände (vill inte spoila). Så även om säsong två inte var riktigt lika lättsam som säsong ett, så uppskattade jag den men på ett annat sätt.
 
Away Netflix. Serie som fokuserar på själva resan mot första bemannade rymdfärden som ska landa på Mars. Klart sevärd tycker jag.

Håller nu på med Mars (Disney+, tror det är national geographic som gjort den) som fokuserar mer på hur första tiden på Mars kan vara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp