Vad såg ni senast? Del 3

Har blivit lurad till att titta på Hundskolan på SVT. Väldigt charmig, inspelad i Norge och är ett gäng familjer som får hjälp av Maren att få ordning på sina hundar.

Annars tittar vi om The Mentalist här hemma. En fd mentalist hjälper polisen i CA i jakten på sin familjs mördare. Rolig krimserie. HBO
 
Jag tittar på en kinesisk serie som romaniserat heter "Lie zui tu jian" eller 'Under the Skin'. Det är ett kriminaldrama som börjar med att en ung konststudent får i uppdrag att måla ett porträtt av en vuxen man baserat på en bild av ett barn. Mannen som avbildas är polis och blir kort därefter mördad. På grund av den skuld han känner lägger konstnären ned sin karriär och blir istället porträttartist för polisen. Sju år senare återförenas han med den mördade polisens vän och protegé och tillsammans löser de brott.
Oväntat spännande serie som ger en helt annan känsla än amerikanska/nordiska kriminaldraman eftersom kultur och arbetssätten skiljer sig så från det jag är van vid. Samtidigt är den lite sådär gimmickig som kan vara charmigt, men inte så det blir för mycket. Fallen som tas upp är också lite annorlunda från vad man oftast ser i västerländska kriminaldraman.

Rekommenderas, finns att se på Rakuten Viki.
 
Jag såg Get away king på Netflix, utspelar sig i Polen på slutet av 80 talet, innan muren föll. En kille får något av en rockstjärnestatus av att han snor från de (butiker) som har och säljer svart. Blir jagad av en ny capitain och de har spännande/ humoristiska interaktioner.
Jag gillade den skarpt, tycker även den är gjord på ett sätt som påminner mig om filmer från 90 talet.
 
Hårdrock på export.
Superbra serie om en del av den svenska musikexporten många inte har koll på. Att flera favoritband är med + att mina vänner skymtar förbi gör det inte sämre.

Finns på svtplay
Jag gillade också denna. Hade inte koll på exakt alla band, eller att Europe faktiskt var så pass stora som de var (skyller dock det på att jag inte ens var född då). Men är man lite musikintresserad, speciellt rock musik så är den helt klart sevärd!

Är du kompis med någon bandmedlem, du behöver så klart inte säga vem. Eller såg du kompisar i publikhaven? Blev bara lite nyfiken, kul hur som helst att känna igen någon på tv 😀
 
Jag gillade också denna. Hade inte koll på exakt alla band, eller att Europe faktiskt var så pass stora som de var (skyller dock det på att jag inte ens var född då). Men är man lite musikintresserad, speciellt rock musik så är den helt klart sevärd!

Är du kompis med någon bandmedlem, du behöver så klart inte säga vem. Eller såg du kompisar i publikhaven? Blev bara lite nyfiken, kul hur som helst att känna igen någon på tv 😀
Jag är nära kompis med en i Brothers of Metal (men är bekant med hela bandet)som skymtar förbi 19 min in i avsnitt 3 (och syns på bild i avsnitt 4). De nämns aldrig med de syns och hörs iaf!
De spelade på Wacken igår, så det går hyffsat för dem ;)

Jag har koll på alla banden i serien, men lärde mig ändå lite nytt så det var superkul.
 
Köpte HBOmax för att kunna se på House of the Dragon. Avsnitt 1 är ute och gav mersmak. Jag tyckte man introducerade den ganska röriga intrigen (speciellt om man inte läst boken kan jag tänka mig) på ett bra sätt genom att visa upp vilka relationer som var spända och hur man hamnar i läget som resten av serien kommer fokusera på. Bra skådisar, jag gillar Steve Toussaint's casting som Corlys Velaryon även om det inte är canon, kläder och omgivningar håller hög standard. En specifik scen har fått kritik för att den inte är canon, men Blood and Fire är en återberättning och har inte med alla detaljer så medan den var mycket obehaglig har jag inget problem med den. Ett par drakscener såg ut som att de hade blivit bättre om skådisarna haft en robot/modell att interagera med (som när man gjorde Jurassic Park), men var ändå helt okej.
8/10 för mig.
 
Köpte HBOmax för att kunna se på House of the Dragon. Avsnitt 1 är ute och gav mersmak. Jag tyckte man introducerade den ganska röriga intrigen (speciellt om man inte läst boken kan jag tänka mig) på ett bra sätt genom att visa upp vilka relationer som var spända och hur man hamnar i läget som resten av serien kommer fokusera på. Bra skådisar, jag gillar Steve Toussaint's casting som Corlys Velaryon även om det inte är canon, kläder och omgivningar håller hög standard. En specifik scen har fått kritik för att den inte är canon, men Blood and Fire är en återberättning och har inte med alla detaljer så medan den var mycket obehaglig har jag inget problem med den. Ett par drakscener såg ut som att de hade blivit bättre om skådisarna haft en robot/modell att interagera med (som när man gjorde Jurassic Park), men var ändå helt okej.
8/10 för mig.
Tycker också att första avsnittet var riktigt bra. Väldigt brutalt men det är ju Game of Thrones också.
 
Jag var och såg Where The Crawdads Sing på bio igår. På svenska heter den Där kräftorna sjunger och den är baserad på boken med samma namn. Jag fullkomligen älskade boken och den ligger fortfarande på topp 5 över mina bästa läsupplevelser, så jag var lite orolig för att filmen skulle förstöra det. Kan dock lättat konstatera att så inte var fallet, de har verkligen gjort ett jättebra jobb med filmatiseringen! Daisy Edgar-Jones gör en fantastisk insats, miljöerna är otroliga och jag hade praktiskt nog glömt exakt hur den slutade så det var spännande in i det sista även för mig :D Jag tror att filmen kan uppskattas lika mycket av de som inte läst boken, så den rekommenderas varmt till alla!
 
Köpte HBOmax för att kunna se på House of the Dragon. Avsnitt 1 är ute och gav mersmak. Jag tyckte man introducerade den ganska röriga intrigen (speciellt om man inte läst boken kan jag tänka mig) på ett bra sätt genom att visa upp vilka relationer som var spända och hur man hamnar i läget som resten av serien kommer fokusera på. Bra skådisar, jag gillar Steve Toussaint's casting som Corlys Velaryon även om det inte är canon, kläder och omgivningar håller hög standard. En specifik scen har fått kritik för att den inte är canon, men Blood and Fire är en återberättning och har inte med alla detaljer så medan den var mycket obehaglig har jag inget problem med den. Ett par drakscener såg ut som att de hade blivit bättre om skådisarna haft en robot/modell att interagera med (som när man gjorde Jurassic Park), men var ändå helt okej.
8/10 för mig.

Jag köpte också HBOmax för att kolla (har bara haft den under tiden GOT sändes innan också), och efter två avsnitt beställde jag hem boken också för jag kunde inte hålla mig från att titta på spoilervideos på Youtube 😅 . Var inte så pepp på boken när den kom ut eftersom den inte riktigt är skriven på samma sätt som de andra men nu har jag kapitulerat totalt och hann även börja läsa om Asoiaf innan jag fick hem F&B... (Nu är jag på år 50 AC).
 
Såg This is going to hurt (HBO), handlar om en brittisk förlossningsläkare och villkoren för att jobba inom den allmänna vården. Boken var bra, mycket humor och massor av kritik. Serien var också bra, men annorlunda och mörkare.

Eftersom jag inte riktigt fick nog av temat så ser jag nu Dag och natt (C-More) som är en dansk serie om en förlossningsavdelning. Fokus är på barnmorskorna och deras ständiga underbemanning, samt vad det får för följder. Jag är ingen storkonsument av sjukhusserier, men har verkligen fastnat.
 
Kanske liiiiite off topic, men tycker ändå det passar in. Jag har ju iaf sett om serien Wonderland igen nyss, fast den inte är helt ny.
Ville höra ifall någon råkar veta när säsong 3 kommer finnas att se på tv4play...? Jag längtar! Men verkar svårt att kontakta dem för att fråga.

Mer OnT såg jag nyss The Rental och The secrets we keep på Tv4play och gillade båda!
Den första lite skräck-thriller-ish om två par som hyr ett hus över en helg och den andra ett drama. Med Noomi Rapace och Joel Kinnaman, om en kvinna som tycker sig känna igen en nyinflyttad man sen tidigare och vad det för med sig.
 
Såg för ett par veckor sedan Detectorists på c more och den har inte riktigt lämnat mig än så vill tipsa om den. Varm serie, inte för lång med lagoma proportioner på allt och härligt brittisk!
 
Såg för ett par veckor sedan Detectorists på c more och den har inte riktigt lämnat mig än så vill tipsa om den. Varm serie, inte för lång med lagoma proportioner på allt och härligt brittisk!
Åh, jag gav den ett försök men tyckte på ren svenska att den var lite tråkig. Stängde av första avsnittet. Borde jag testa igen?
 
Någon annan som har Britbox? Har sett The Cleaner i helgen om en man som städar upp brottsplatser och hamnar i olika situationer. Satt och garvade högt för mig själv, rekommenderas. Håller på att se The thief, his wife and the canoe om en man som fejkar sin egen död. Absurd och man känner med hans stackars fru. är dessutom baserad på en riktig händelse.

Tar gärna emot tips om annat sevärt på Britbox.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp