Vad såg ni senast? Del 3

#Alive - Om man som jag vurmar för koreanska zombieapokalypsfilmer tror jag denna kommer reta aptiten. En ung man vaknar till en vanlig dag i sin familjs hem i ett lägenhetskomplex, men då familjen inte kommer hem och märkliga nyhetshisyorier dyker upp på tvn vänds hela livet upp och ned.

Pandora (2016) - En historia om härdsmälta i en koreansk kärnreaktor. Filmen har tagit mycket inspiration från Tjerbobylkrisen men vridit det till ett modernt perspektiv. Den slår inte riktigt lika hårt som miniserien Chernobyl men var ändå mycket intensiv och lämnade mig som smått tillintetgjord, och med ett bra betyg.

Båda filmerna finns på Netflix
 
"Bläckfisken och jag", Netflix. Jag är allmänt fascinerad av bläckfisksläktet och deras anpassningsförmåga och strategier, men det här är den första dokumentär jag sett som följer en enskild bläckfiskindivid under större delen av hennes liv. Med samma filmare, som kommer henne närmare än man kunnat tro. Väldigt fin och sevärd.
 
Jag plöjde The Nest (TV4 Play/CMore) under julhelgen och kan rekommendera den som en lite lagom intensiv thriller med en hel del plot twists. Inte läskig eller obehaglig alls, men ändå spännande. Varning för fruktansvärt ful Glasgow-dialekt emellanåt dock :o (fast vissa tycker tydligen att den är charmig)
 
De flesta här verkar skriva om serier, men jag måste bara kika in och tipsa om dokumentären om Peder som nu finns på svt! Sjukt bra och inspirerande! Har sett den 3ggr redan och då släpptes den i förrgår. XD
 
Började lite slött titta på Sisters på Netflix. Och har börjat gilla den.

Helt skruvad handling om en nobelpristagare inom IVF som visar sig ha använt sin egen sperma till hundratalet par.
Det är inte komedi, men fullt av lagom märklig handling för att vara intressant. :)
 
Började lite slött titta på Sisters på Netflix. Och har börjat gilla den.

Helt skruvad handling om en nobelpristagare inom IVF som visar sig ha använt sin egen sperma till hundratalet par.
Det är inte komedi, men fullt av lagom märklig handling för att vara intressant. :)
Var några artiklar i DN för ett tag sedan om en känd läkare i USA som hade gjort liknande, dvs använt sin egen sperma vid IVF 😧 Mörkertalet var stort men har för mig att man åtminstone kunde hitta typ ett 80-tal kvinnor som blivit drabbade.
 
Var några artiklar i DN för ett tag sedan om en känd läkare i USA som hade gjort liknande, dvs använt sin egen sperma vid IVF 😧 Mörkertalet var stort men har för mig att man åtminstone kunde hitta typ ett 80-tal kvinnor som blivit drabbade.
Det är inte själva användandet av egna sperman som är skruvat. :)

Karaktärerna är lätt vrickade men ändå rätt trovärdiga.
 
Börjar kolla på serien Bridgerton (Netflix) i total brist på annat. Helt okej, skruvad serie om den högre societeten i det viktorianska London, som bitvis är underhållande. Men sexscenen i ett av avsnitten var så otroligt obehaglig då det kändes så himla mycket ”vuxen man har sex med oskuldsfull tonåring och ska visa henne vad sex är”. Mådde illa och fick spola förbi, det kändes väldigt mycket som en gammal gubbes våra dröm/samma handling som i 1000 porrfilmer. Nä, både jag och sambon mådde lite illa.
 
Fjols til Fjells, en norsk komedi från 2020. Utspelar sig i fjällen, kanske säger sig själv, men ändå :) storyn är lite hämtad från en komedi från 89, weekend at Bernies. Vill inte spoila något om någon vill se den men det var en rolig och rätt urfånig film 😝 Kul med en norsk film också, inte så ofta jag ser så tummen upp på den.

Soul från Pixar, söt och rolig film. Tyckte den var annorlunda animerad ibland, gjorde den lite mer intressant tycker jag. Den innehöll lite små fyndig humor och allt i allt så ja en söt, rolig och lite sentimental film, passa ändå bra till det nya året med en sån film :)
 
Plöjt hela sista säsongen, eller ja andra halvan av sista säsongen, av Vikings idag.

Riktigt bra avslut på en riktigt bra serie.
 
Plöjde danska Equinox som finns på Netflix i helgen. Lättsmält och lagom spännande, om än något lättförutsedd. Kul med skandinaviskt mysterie som inte är en kriminalare!
 
Precis sett klart Bridgerton, underhållande! Som en blandning av Jane Austen, Askungen och Alice i underlandet, med en komisk twist.

En kvinna bland män, rätt usel titel men bra film om Ruth Bader Ginsburgs tidiga karriär.

Båda finns på Netflix.
 
Jag ar börjat se The English Game på Netflix.
Historiedrama av samma skapare som gjorde Downton Abbey. (och spelade Killwillie i Karl för sin kilt :D )
Hittills välgjort och lovande.
 
Precis sett klart Bridgerton, underhållande! Som en blandning av Jane Austen, Askungen och Alice i underlandet, med en komisk twist.

En kvinna bland män, rätt usel titel men bra film om Ruth Bader Ginsburgs tidiga karriär.

Båda finns på Netflix.

"En kvinna bland män" var så usel att jag ville gråta. Den kunde ha varit så bra men de tappade bollen totalt enligt min mening. Den började bra men sedan tyckte jag de forcerade för mycket.

"Bridgerton" måste jag kolla upp, den har jag missat.
 
"En kvinna bland män" var så usel att jag ville gråta. Den kunde ha varit så bra men de tappade bollen totalt enligt min mening. Den började bra men sedan tyckte jag de forcerade för mycket.

"Bridgerton" måste jag kolla upp, den har jag missat.

Jag har ändå bara orkat se första halvan på En kvinna bland män, så om det var den bra delen tror jag resten får vara. Den fångade mig bara inte. Däremot såg jag med större behållning dokumentären RBG på Dox, den finns på SVTplay några månader till.

Det är ju en beundransvärd och stor juridisk gärning hon stått för, inte minst på jämlikhetens område, så ämnet i sig är det alls inget fel på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp