Vad saknas? vad hade ni lagt till? (Mat)

Bukefalos 30 år!

Kött och grädde? Så läser inte jag alls menyn. Rotfruktsgratäng, sallad med melon och rädisa, bröd, pastasallad, kantarellpaj, lax och ostar?

Även kötträtterna med kalkonbröst och hjortstek brukar vara väldigt ”lätta” och magra i sån buffeservering.
Gratäng är ju med grädde. Paj är med äggstanning och grädde. Ost är också gräddigt. Pastasalladen finns inte, det är pustasallad, som är en inlagd kålsallad.

Lätt och magert kött är fortfarande kött. Fisk är inte en grönsak.

Så, menyn är kött, grädde, sallad. Jag skulle sakna kolhydraterna och de tillagade grönsakerna.

Problemet är inte att det är flottigt, utan att det saknas grönsaker och kolhydrater för att kunna bli mätt på ett trevligt sätt och få en god måltid.

Frågan var ju: Vad saknas?

Inte: Går det att bli mätt på det här?

Jag läser: fet romsås, mycket troligt fet gratäng, tre sorters kött/fisk (om än bara laxen är fet där, så är ju kött väldigt stabilt, sas), troligen fet paj. Ostar är underbart, men de lättar inte upp.

Melon och rädisor är ju väldigt lätt, typiskt en sallad som ses som en sallad "till" maten, inte grönsaker som en del av (för min del gärna som en bas) maten.

Jag lever nog i tron att de flesta numera ser mat som i grunden potatis/ris el motsv och grönsaker. Med kött eller ost och dylikt som ett lite lyxigt tillbehör. Cateringföretager verkar vara på en annan linje där.

@Fd Diabetikern jag är inte alls bekymrad om att maten inte räcker! Jag tror det blir gott också. Men för mig är buffén lite skevt sammansatt.
Precis, jag tror det handlar om hur man är van att äta. Jag är van att äta mig mätt på kolhydrater och grönsaker, och så köttet som tillbehör. Kanske max 1/4 av måltiden är animalier. Försöker man äta så här, så får man försöka äta sig mätt på kålsallad, melon, rädisor och salladsblad. Det fanns ju bröd, förvisso, men då hade man nog velat haft lite grönsaksröror till tror jag, om tanken är att brödet är kolhydraten man äter sig mätt på.

Julbord, som en del nämner här, är ju dels en väldigt speciell måltid som man äter några få gånger om året, dels har jag aldrig sett ett julbord utan potatis. Jag gillar julbord, men skulle ju absolut inte vilja äta det året om. Det är en speciell måltid som hör julen till - resten av årets dagar äter jag absolut inte så.

Men, folk är olika, och har man andra matvanor, så är buffén säkert jättebra. Många gillar ju kött och grädde.

Vi brukar äta julbord med jobbet, men naturligtvis läggs det till vegetariska rätter också för de som vill ha det. Har lite svårt för att se att det ena skulle utesluta det andra?
Absolut inte. Om det inte finns nämnvärt med grönsaksrätter så är det för att restaurangen inte har lagat sådana. Inte för att köttet automagiskt "uteslöt" dem.

Gratäng är ju med grädde. Paj är med äggstanning och grädde. Ost är också gräddigt. Pastasalladen finns inte, det är pustasallad, som är en inlagd kålsallad.

Lätt och magert kött är fortfarande kött. Fisk är inte en grönsak.

Så, menyn är kött, grädde, sallad. Jag skulle sakna kolhydraterna och de tillagade grönsakerna.

Problemet är inte att det är flottigt, utan att det saknas grönsaker och kolhydrater för att kunna bli mätt på ett trevligt sätt och få en god måltid.

Frågan var ju: Vad saknas?

Inte: Går det att bli mätt på det här?
Gratäng = gott om kolhydrater.
Paj = gott om kolhydrater och svamp och lök (gott med spenat och kål i också).
Pustasallad = hyfsat med kolhydrater och definitivt behandlade grönsaker.
Bröd = kolhydrater
Sallad med melon och rädisor = låter som en bra rätt i sig (men svårt att ha en absolut uppfattning om när man inte sett utförander)

Vem har påstått att fisk är en grönsak?? För mig är det dock ofta inte fisk som avses när någon skriver kött. Om du menade att lax skulle ingå i kött så hänger jag med på den delen.

Vi ser inte riktigt samma sak framför oss helt enkelt, och har nog heller inte liknande tankar kring vad som kan utgöra en balanserad måltid i en sådan buffet.

1785833070787.webp

Tillägg; sen brukar ju denna typ av servering tillhöra någon typ av samling, fest eller firande och då kanske näringsriktighet och perfekt balans kommer på prio 2 för just den måltiden. Det behöver inte gå att hitta en perfekt måltid för alla preferenser på buffet-bordet, även om man vill att det ska vara så tillgängligt som möjligt för alla i gruppen.

Senast ändrad:
Bröd = kolhydrater
Sallad med melon och rädisor = låter som en bra rätt i sig (men svårt att ha en absolut uppfattning om när man inte sett utförander)

Vem har påstått att fisk är en grönsak?? För mig är det dock ofta inte fisk som avses när någon skriver kött. Om du menade att lax skulle ingå i kött så hänger jag med på den delen.

Vi ser inte riktigt samma sak framför oss helt enkelt, och har nog heller inte liknande tankar kring vad som kan utgöra en balanserad måltid i en sådan buffet.

Visa bifogad fil 189091
Ja, jag ser inte heller någon brist på kolhydrater :confused: ...

Bröd = kolhydrater

Visa bifogad fil 189091
Med kolhydrat menar jag ris, potatis, bulgur - såna saker. Inte att jag inte fattar att det är vetemjöl i pajskalet till kantarellpajen.

Melon- och rädissalladen på bilden ser god ut, men också som att man skulle behöva äta enorma mängder för att bli mätt. Större mängder än vad som är trevligt att tugga i sig. Den är ett gott tillbehör, inte något att äta sig mätt på.

Pustasallad inte tillagad, det är en kall sallad. Också svårt att äta sig mätt på, det är ett tillbehör. Som dessutom inte passar särskilt bra med den andra salladen, om man nu skulle tänka att man lägger ihop dem.

Absolut kan man äta sig mätt på buffén, men jag skulle sakna saker. Och frågan var ju: Vad saknas?

Det är som att du försöker övertala mig att jag skulle minsann inte alls sakna något. Men det skulle jag ju.

Precis, jag tror det handlar om hur man är van att äta. Jag är van att äta mig mätt på kolhydrater och grönsaker, och så köttet som tillbehör. Kanske max 1/4 av måltiden är animalier. Försöker man äta så här, så får man försöka äta sig mätt på kålsallad, melon, rädisor och salladsblad. Det fanns ju bröd, förvisso, men då hade man nog velat haft lite grönsaksröror till tror jag, om tanken är att brödet är kolhydraten man äter sig mätt på.

Julbord, som en del nämner här, är ju dels en väldigt speciell måltid som man äter några få gånger om året, dels har jag aldrig sett ett julbord utan potatis. Jag gillar julbord, men skulle ju absolut inte vilja äta det året om. Det är en speciell måltid som hör julen till - resten av årets dagar äter jag absolut inte så.

Men, folk är olika, och har man andra matvanor, så är buffén säkert jättebra. Många gillar ju kött och grädde.
Det är väl å andra sidan inte mycket oftare man bjuder på eller bjuds på någon typ av cateringbuffé. Man överlever ju utan svårighet en måltid som bygger på animalier.

Jag kan också föreställa mig situationer där det skulle bli så att ett gemensamt beslut landade på en väldigt animalisk buffé. (Jag skulle nog göra en stor bön- och linssallad att komplettera med i det fallet.)

Egentligen är väl min tvekan inför så animaliebaserade måltider en kombination av funderingar på dels en typ av mättnad som jag inte tycker så bra om, dels ett generellt resurs- och miljötänkande och så lite bekymmer om djurvälfärd på toppen. Då blir en bas på kött, fisk, grädde, ägg och ost - om än med tillbehör - en måltidstyp som jag ju nånstans tycker att den kulinariska kulturen bör röra sig från. Och här är det ju proffesionell matlagning involverad, vad jag förstår.

Det är väl å andra sidan inte mycket oftare man bjuder på eller bjuds på någon typ av cateringbuffé. Man överlever ju utan svårighet en måltid som bygger på animalier.

Jag kan också föreställa mig situationer där det skulle bli så att ett gemensamt beslut landade på en väldigt animalisk buffé. (Jag skulle nog göra en stor bön- och linssallad att komplettera med i det fallet.)

Egentligen är väl min tvekan inför så animaliebaserade måltider en kombination av funderingar på dels en typ av mättnad som jag inte tycker så bra om, dels ett generellt resurs- och miljötänkande och så lite bekymmer om djurvälfärd på toppen. Då blir en bas på kött, fisk, grädde, ägg och ost - om än med tillbehör - en måltidstyp som jag ju nånstans tycker att den kulinariska kulturen bör röra sig från. Och här är det ju proffesionell matlagning involverad, vad jag förstår.
Ja, lite så. Jag äter en del bufféer i jobbet, på kursgårdar och sånt som brukar ha lunchbuffé, och det är lite på basis av det som jag saknar grönsaksrätterna som brukar vara med. Dels av miljöskäl, men sen också för att underlätta för de i sällskapet som är vegetarianer/veganer/laktosintoleranta/äter kosher/etc. Och kanske av kostnadsskäl också, för den delen. Rödbetor är ju billigare än biff.

En bön- och linssallad skulle vara ett jättebra komplement till den här buffén tycker jag. Bönsallad, en bit lax, en pajbit, lite av melonsalladen och en bit bröd, så skulle jag vara jättenöjd! Bönsalladen skulle jag då ta så att det var typ en tredjedel av portionen.

Jag som är gastric bypass opererad skulle ha svårt att få en vettig måltid av det där. Saknar också rena grönsaker/potatis. Men det är ju individuellt 🤷

Ja, lite så. Jag äter en del bufféer i jobbet, på kursgårdar och sånt som brukar ha lunchbuffé, och det är lite på basis av det som jag saknar grönsaksrätterna som brukar vara med. Dels av miljöskäl, men sen också för att underlätta för de i sällskapet som är vegetarianer/veganer/laktosintoleranta/äter kosher/etc. Och kanske av kostnadsskäl också, för den delen. Rödbetor är ju billigare än biff.

En bön- och linssallad skulle vara ett jättebra komplement till den här buffén tycker jag. Bönsallad, en bit lax, en pajbit, lite av melonsalladen och en bit bröd, så skulle jag vara jättenöjd! Bönsalladen skulle jag då ta så att det var typ en tredjedel av portionen.
Jag brukar skriva att jag är vegetarian i sådana sammanhang, mest för att slippa kött-sås-potatis till både lunch och middag flera dagar i sträck. Jag är inte vegetarian.

Senast vi åt julbord fanns det väldigt gott om vegetariska rätter, det var majoriteten av rätterna. Så även julbord utvecklas.
Ja tackolov har det börjat bli bättre. Minns fortfarande ett julbord för några år sen som var massivt köttdominerat och knappt nån grönsak. Jag tjurade ihop och gick och stal alla grönkålsblad som verkade vara dekoration på varje köttfat, sen åt jag migg mätt på dem, kokt potatis och lax + sill.

Jag brukar skriva att jag är vegetarian i sådana sammanhang, mest för att slippa kött-sås-potatis till både lunch och middag flera dagar i sträck. Jag är inte vegetarian.
Gjorde jag också i väldigt många år innan jag blev vegetarian på riktigt. Att äta mig mätt på kött var aldrig min grej och fisk har jag aldrig ätit.

Gjorde jag också i väldigt många år innan jag blev vegetarian på riktigt. Att äta mig mätt på kött var aldrig min grej och fisk har jag aldrig ätit.
Jag är allätare, och jag är av lite olika skäl mån om att vara just det. Men jag kan inte se hur överdrivet mycket animalier kan anses varierat, medan grönsaksrätter benämns som vegetariska. Vi äter ju oändligt många fler växtarter än djurarter i kulturen.

Jag känner att jag lever under en sten eller nåt. Vadå inte ta av garneringen? Får man inte äta garneringen? Eller alltså va?
Jag lever i tron att det anses lite ohyfsat. Den skulle ju tex aldrig räcka så att alla fick tillräckligt med grönsaker bara av den. (Hela grejen med att betrakta grönsaker som garnering är väldigt märklig, om du frågar mig. Jag får lust att garnera en bönsallad med lite kött i kanten när jag tänker på det.)

Jag lever i tron att det anses lite ohyfsat. Den skulle ju tex aldrig räcka så att alla fick tillräckligt med grönsaker bara av den. (Hela grejen med att betrakta grönsaker som garnering är väldigt märklig, om du frågar mig. Jag får lust att garnera en bönsallad med lite kött i kanten när jag tänker på det.)
Jag tror att det är mer estetik, växter erbjuder fler färger och former, blir vackrare garnering. Sen är det ju synd om det stannar vid det för grönsakerna. Men då är det ändå lite roligt att tydligt visa sin upplevda avsaknad genom att konsumera garneringen kan jag tycka.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka