Bukefalos 28 år!

Vad sjutton, Viktor förbryllar (törst/kisseri)

Alexandra_W

Trådstartare
Viktor fick ju en episod när han var ungefär åtta månader (om jag minns rätt) då han började hinka i sig vatten, och pinka floder. Blev en del olyckor inne, det verkade som det sas bara 'kom'. Ibland när han var uppspelt, ibland ändå. Blev formliga floder. Urinen var utspädd/okoncentrerad.

Veterinärkoll, hade massor med leukocyter i urinen (dock spontankastat urinprov) och rejält utspädd urin. Efter lite diskussion valde vi att behandla 'direkt' utan att ta sterilt prov, spermaprov osv för att lokalisera exakt var problemet satt (klassisk UVI är ju ovanligt på hanhundar, men kisset passerar ju en hel massa stationer), då behandlingen i alla fall var likadan. Prostata palperades dock u.a, och blodprov togs som var u.a. förutom att han låg aningens i överkant på blodglukos.

Behandlades med antibiotika och problemen upphörde helt. Gul, fin urin, normal törst och inga olyckor.

Nu har han börjat igen dock, men med en twist. Enda dagen dricker han helt normalt, gul fin urin, kissar normal mängd och inga konstigheter. Nästa dag, eller för den delen samma dag men på em, så dricker han för mkt, kissar vattenblaskig urin i floder och det kan bli olyckor.

Inte sett något direkt mönster, inte så att det är X dagar bra mellan 'de dåliga' eller liknande. Dock har det eskalerat med tätare/fler dåliga dagar nu sista 4 - 5 dagarna. Aldrig någa olyckor nattetid btw.

Han är pigg som en spigg milt sagt, och verkar må alldeles ypperligt i övrigt förutom att han kliar sig igen med nya fodret. (Mattes gissning att det är pga att det är ägg i det).

Han ska givetvis kollas upp, förhoppningsvis redan på torsdag, vi ska in och kolla kliet då, och ska ringa imorgon och se om de kan kolla kisseriet med samtidigt.

Men jag begriper inte VAD som kan 'komma och gå' sådär? Okynnesdrickande känns det inte som, varken på hur/när han dricker, eller med tanke på att det inte var det sist (då både jag och vet trodde det innan).

Han har inte minsta svårt att kissa och verkar inte minsta besvärad när han kissar, utan det är rejält stråle, rejält tryck och som sagt rejäl mängd. Och han är 10 månader nu btw.
 
Sv: Vad sjutton, Viktor förbryllar (törst/kisseri)

Jag har ingen som helst aning om vad det kan vara, men jag hoppas verkligen att ni hittar någon förklaring till det där. Känns som om du haft "lite" väl mycket trassel med dina hundar nu.. :(
 
Sv: Vad sjutton, Viktor förbryllar (törst/kisseri)

urinvägsinfektion
då dricker de mycke och kissar mycke
 
Sv: Vad sjutton, Viktor förbryllar (törst/kisseri)

Diabetes??? NU är det ju inte så vanligt att hanhundar får diabetes men det händer. Det kan ske i så pass tidig ålder fast det inte är vanligt. Det är ju oftast hormonellt så inte så konstigt alltså. Sen är ju vissa raser mer drabbade av diabetes än andra.
Hur som är det bra att du kollar din hund! :)
Vår tik har diabetes o lever ett helt normalt hundliv! :)
 
Sv: Vad sjutton, Viktor förbryllar (törst/kisseri)

urinvägsinfektion
då dricker de mycke och kissar mycke

Äkta UVI är väldigt ovanligt hos hanhundar. Dessutom brukar de kissa ofta vid UVI. Men ffa så är det som sagt ovanligt hos hanar, deras anatomi gör ju att det är lååång väg för att bakterier ska ta sig via urinrörsmynningen upp i urinblåsan. Dock så det är ju inte unikt, men ovanligt, inte klassiska UVI-symptom och att det 'kommer och går' gör att jag inte tror att det är det. Men hoppas kan man ju.

YlvaHedin skrev:
Diabetes??? NU är det ju inte så vanligt att hanhundar får diabetes men det händer. Det kan ske i så pass tidig ålder fast det inte är vanligt. Det är ju oftast hormonellt så inte så konstigt alltså. Sen är ju vissa raser mer drabbade av diabetes än andra.
Hur som är det bra att du kollar din hund!
Vår tik har diabetes o lever ett helt normalt hundliv

Borde han inte vara trött då också? Läst lite om diabetes, och då står det nästan överallt om att de blir trötta?

Diabetes skulle vara en väldigt 'tung' diagnos dock, då det inte finns någon möjlighet att hålla det strikta tidsschema som en diabetesbehandling kräver, så jag hoppas verkligen det inte är det.

RedChili skrev:
Jag har ingen som helst aning om vad det kan vara, men jag hoppas verkligen att ni hittar någon förklaring till det där. Känns som om du haft "lite" väl mycket trassel med dina hundar nu..

Jotack, kul Murphy (nästan) låter hundarna vara ifred, men varför behövde han börja stöka med hundarna? Så många hundveterinärbesök som jag haft senaste året har jag inte haft på alla år sammanlagt innan..
 
Sv: Vad sjutton, Viktor förbryllar (törst/kisseri)

Borde han inte vara trött då också? Läst lite om diabetes, och då står det nästan överallt om att de blir trötta?

Diabetes skulle vara en väldigt 'tung' diagnos dock, då det inte finns någon möjlighet att hålla det strikta tidsschema som en diabetesbehandling kräver, så jag hoppas verkligen det inte är det.

MJaaa det beror på vår Wilma gick 4 km tre ggr dagligen utan att visa minsta trötthets symptom så det är som sagt olika. Men som sagt det ÄR ovanligt med diabetes hos hanhundar men det finns olika stor grad av diabetes hos olika raser finns en viss ärftlighet. Ang tidschemat så visst mat o promenader regelbundet själv tycker jag dock inte att det är en sådan börda, man vänjer sig snabbt och hur precis man måste vara med tider osv är väldigt individuellt, men visst det krävs jobb...

Vi hoppas att det inte är det utan något enklare mer övergående! :) Det finns så mycket hundar kan få... hälften hade man ingen aning om... :)
 
Sv: Vad sjutton, Viktor förbryllar (törst/kisseri)

Jo, naturligtvis kan det vara individuellt. Men den här är ju 'tokenergisk', inte bara bra med ork, utan väääldigt mycket energi som han på egen hand blåser ur med. Inte gått ner i vikt heller utan går upp som han ska. *försöker intala sig själv att det absolut INTE är diabetes *s*

Det med tider var inte så mycket för 'jobbigt', utan för att jag inte har någon möjlilghet ens om jag vill - jag jobbar nämligen skift, så det är tyvärr en omöjlilghet att exvis ge mat och insulin på exakta tider. Det diffar timmar tyvärr..

Men, nu hoppas vi han har ngt annat. Fast inte njurfel, och inte.. allt annat otrevligt. Han har endera fått en liten knäpp, eller har nån liten simpel infektion tycker jag.

Sköterskans om svarade i växeln trodde inte det skulle vara problem kolla upp kisseridelen ihop med kliet på torsdag, fast hela deras datasystem låg nere så hon hade aningens svårt att kolla, men förhoppningsvis. I första steget är det ju bara blod + urinprov och de vill/e de nog iaf ha. Däremot är väl frågan om det finns tid ta sterilt urinprov, ultraljuda njurar/urinblåsa/etc då, vilket är vad jag skulle vilja eg. Men men..

/Alexandra - som kommer att kräkas vid blotta tanken på en veterinär på torsdag kväll. Jobbar natt, sen går vi ut hårt med ett besök av hemmavet direkt på morgonen när jag kommit hem, och direkt därefter in med hundarna i bilen och Ultuna, där Utter först har tid, och sen Viktor 2 h senare. Jag lär nog somna ovaggad den kvällen..
 
Sv: Vad sjutton, Viktor förbryllar (törst/kisseri)

Ja vi hoppas på något mycket enkelt som en allergi mot något i maten eller så! :) Enkelt fixat! :) *håller tummarna*
 
Sv: Vad sjutton, Viktor förbryllar (törst/kisseri)

Fast kan de få kisseriproblem av det?

För foderallergisk är jag nästan helt säker på att han är nämligen..
 
Sv: Vad sjutton, Viktor förbryllar (törst/kisseri)

Ja varför inte?? Jag har inte haft någon hund med det problemet men min uppfödare har en schäfer med de problemen och hon dricker en hel del i perioder... Jag tänker också på när man som människa får "kli" när man är allergisk blir man varm o vill gärna dricka mer för att svalka sig... Som sagt jag är inte 100 % säker o vill inte lova något men det kan vara så...
 
Sv: Vad sjutton, Viktor förbryllar (törst/kisseri)

Är det inte din hund som går på kortison?
 
Sv: Vad sjutton, Viktor förbryllar (törst/kisseri)

blev dubbelt
 
Sv: Vad sjutton, Viktor förbryllar (törst/kisseri)

Jaha ok för annars hade det nog varit biverkning från kortisonet
 
Sv: Vad sjutton, Viktor förbryllar (törst/kisseri)

Absolut, Utter dricker ju kopiösa mängder vatten och kissar som bara den.

Men Viktor äter inga mediciner alls.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kort resume: Viktor började när han var ca 8 månader att dricka som en kamel och kissa sjöar. Urinen kraftigt utspädd, kunde ske...
Svar
14
· Visningar
4 445
Hundhälsa Har ibland på nätet stött på personer som hävdar att deras hund okynnesdricker, dvs dricker stora mängder vatten (och kissar därefter)...
2
Svar
26
· Visningar
9 390
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 169
Senast: Och_Aye
·
C
Övr. Katt Vilka problem jag har med mina lilla tiger kille, verkar aldrig få vara bra! I mitten på januari flyttade jag & min sambo till en...
Svar
2
· Visningar
1 225
Senast: cerrox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp