Vad ska jag bli när jag blir stor?

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare mysboll
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 529

Bukefalos 30 år!

Jag har äntligen hamnat på en plats i livet där jag faktiskt har ork (tror jag 😅) och möjlighet att utbilda mig och kanske byta bana. Det känns både peppigt och lite skrämmande. För vad ska jag egentligen hitta på?

Jag har snurrat runt på flera spår. UX-designer lockar, Java-utvecklare också. Något inom nätsäkerhet känns spännande. Samtidigt har jag sökt till kyl- och värmepumpstekniker – men ärligt talat tror jag inte att min kropp hade hållit i längden, även om jobbet i sig verkar stabilt och välbetalt.

Det jag vet är:
Det måste vara en YH-utbildning. Högskola känns för långt bort och för långdraget. På distans, runt två år och CSN-berättigad. Det ska även finnas en realistisk chans att få jobb som nyexad och 40+.

Planen är att läsa Engelska 6 i vår eftersom jag bara läste A i nästan alla ämnen på gymnasiet (man var ju inte så smart då 🙃).

Det viktigaste för mig är att kunna jobba hemifrån och få upp lönen. I första hand flexibilitet + bättre lön. I andra hand… bättre lön. 🫣 Jag behöver absolut inte bli miljonär, men jag vill inte leva på minimumlön resten av livet heller.

Jag trivs egentligen med mitt jobb idag, men det sliter för mycket på kroppen. Och om jag ska vara ärlig så vill min hjärna ha mer att göra.

Så. Vad ska jag bli när jag blir stor?

Det är roliga områden som många arbetsgivare har behov av nu. Jag jobbar delvis själv inom området, och trivs bra. Nackdelen är att det är ett område som kan vara svårare att kombinera med hemarbete, åtminstone om önskemålet är heltid/absoluta mertid hemma.
Jag jobbar inom precis det området och skulle också säga att det inte är ett yrke som vanligen kan skötas helt hemifrån. Jag vet inte många inom branschen som jobbar heltid hemifrån/framförallt hemifrån. Skulle säga att det vanligaste för kontor numer är 3+2 (dvs 3 dagar på kontor och distans 2 dagar om det passar verksamheten) och vissa variationer av det. Jag skulle också säga att både det och information/system-säkerhet har samma svårigheter med distansarbete. Allt är väl möjligt men frågorna kräver ju hög nivå av säkerhet på hanteringen/informationen vilket kan vara svårt hemma. Jag skulle heller inte säga att det är en inställning man ska ha, att man vill jobba hemma på heltid om man vill in i branschen. Det är stor efterfrågan på folk men min upplevelse är också att många ny-exade har lite svårt att komma in på marknaden ändå, i alla fall runt större städer. Man får nog vara beredd att vara en del på kontor och göra några "hund-år" innan eventuellt mer frihet infinner sig.

Med det sagt gillar jag mitt jobb, jag gillar mina arbetsuppgifter och ämnet känns både spännande, intressant och (tyvärr) aktuellt. :)

Idag var första tillfället på Engelska-kursen. Fick PTSD bara av att gå in på skolan. Herregud vilka ärr mina skolår har lämnat. 😅

Jag är säkert äldst med men det bryr jag mig mindre om. 😂

Fortfarande inte bestämt vad/om jag ska plugga, men beredskap osv hade väldigt höga krav på behörighet så det blir det inte. 😅

Liknande trådar

• Vad gjorde jag för fel
  • Livet och förändring
  • Vad ska jag göra med min hund?
  • Vägskäl

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn