Vad ska jag "budgetera" för???

alice

Trådstartare
Vad ska jag \"budgetera\" för???

Jag undrar lite över vad man ska räkna med att få betala för häst, lite hypotetiskt. Inköp alltså.

Det är denna typ av häst jag söker:
157-163 cm hög, valack, sv halvblod, 5-6 år m lämplig utbildning (ej "forcerad"), bra stam (ej kanonstam utan mer "normal"), gångarter som passar för msv dressyr och ev svår, kan hoppa men ej hopptalang, snäll att lasta, klippa mm mm = uppfostrad.

Ungefärlig prisbild????

Om jag "nöjer" mig med gångarter för msv dressyr, hur påverkar det priset?

Har tittat mycket på annonser och konstaterat att de flesta hästar ligger på priser mellan 60 000-75 000.
Vågar man köpa import? Maggropen är mycket tveksam till importhästar.

//Alice
 
Re: Vad ska jag \"budgetera\" för???

Jag tror "din" häst ligger på 75.000 kr och uppåt om den ska ha gång för högre klasser. I fjol kollade vi på likande; det vi sökte var valack 4-5 år med kapacitet för minst Georges/Intemediere, 168-175 cm, bussig, väl hanterad, grundriden, stam oväsentlig (bara den hade gröna papper), fick gärna kunna hobbyhoppa lite lätta klasser. De hästar vi ringde på låg alla i prisklass 80.000-140.000, fast de flesta var 4-åringar och de ej var tävlade. :eek:

Nöjer du dig med en häst med medelmåttig gång kan du kanske komma ner till runt 50.000 kr.

Att bero på import så var det ju just en import vi köpte til slut, underbar kille som vi varit jättenöjda med. :love: En häst man inte kan låta bli att älska pga hans superstabila temprament. Hoppar bra, rör sig bra, lätt att arbeta i korrekt form, mkt motor men aldrig het, snäll att rida ut både ensam & i sällskap. Han var dock tysk import med pass, brännmärkt (så man var säker på att det var rätt häst till de papprena), besigtad & röntgad i Tyskland och sen även besigtad i Sverige. Så det kändes ganska säkert.

Vår kille 1

Världens snällaste ögon!
 
Re: Vad ska jag \"budgetera\" för???

Som jag gissade då...Jag blir fattig! :D

Vad menar du med "medelmåttig gång"? Det är mitt nästa problem. Hur i hela friden bedömmer man att hästen har bra gångarter? :confused: Vilken säljare som helst skulle kunna lura på mig vilken häst som helst till dyr penning och säga att "den hästen är superbra!". Jag skulle svälja det med hull o hår. :o Har ingen i min närhet som jag VET är duktig. :cry:

//Alice
 
Re: Vad ska jag \"budgetera\" för???

vad jag vet så en häst som har gått msv och är i en "funktionell" ålder sälgs för ca hundra tusen...
en häst som är 5-6 år och kapacitet för msv/svår är nog inte billigare...
 
Re: Vad ska jag \"budgetera\" för???

hitta en väldigt seriös sälgare :smirk: eller fösök få tag på en bra instruktör som kan hjälpa dig. medelmåttig gång är vell en häst som kan gå msv men kannske inte har supergången eller utstrålningen för att vinna?..
fin pampig och luftig gång är en bra gång.. humm dålig på att förklara..
 
Re: Vad ska jag \"budgetera\" för???

Det vi fick tips om då vi kollade på häst var att framför allt bakbenen var bra! Att hästen vinklade dem ordentligt, var välbalanserad och inte "sprang ifrån" sig själv och ramlade på bogarna. Vi filmade även alla hästarna vi kollat på och visade två olika tränare/domare vi känner och de sa samma som oss; välj den bruna som vi sen köpte oxå.

Då vi kollade på W fick vi först se honom lös och det vi slogs av då var hans enorma balans. Fast han var bara 4 år och inte så mkt riden så verkade han ha så lätt för sig att hänga ihop och sätta sig bak. Då han galopperade genom kurvorna var det liksom mer piruettgalopp bak & lätthet fram istället för "skotta på snabbast möjligt liggande lååång häst i kurvan" :D

Galoppen är viktigast om du ska rida högre klasser. Den ska vara luftig, klart tretaktig & välbalanserad. Traven kan man ofta utveckla mkt själv med bra ridning så den blir större & flottare. Och skritten är ju inte på så många bedömningspunkter så där klarar man sig ändå, bara den är ren.

Medelmåttig gång är väl det som våra andra två hästar har kanske...så det räcker att få betyg 7 på gång om man rider BRA i lätt-Msv klass men inte mer. Tre rena gångarter med ett visst register men inget extremt.

Jag skulle nog ändå kollat med nån tränare/domare eller liknande om de inte kan kolla på videos från då jag provrider hästar om jag var du, ev mot betalning om jag inte känner dem så väl då. För det är mkt pengar & man vill ju inte köpa grisen i säcken s.a.s.
 
Re: Vad ska jag \"budgetera\" för???

"skotta på snabbast möjligt liggande lååång häst i kurvan"

Har du varit och tjuvkikat på min häst???? :eek: ;) :angel: Så gör hon i kurvorna när hon är lös på ridbanan. Inte sätta sig på rumpen inte. Det är ju JOBBIGT! *sucka* Kan berätta att det avspeglar sig i ridningen. :(

Börjar förstå vad det är jag ska titta efter. TAck för en mycket bra förklaring. :bow:
Jag vet iof en tränare som jag vet är gångartskunnig. Han kommer visserligen att vilja ha betalt för att hjälpa mig, men det kan det ju vara värt när det gäller hästar i 80000kr-klassen. Man vill ju inte, som du sa, "köpa grisen i säcken". :D
Det var ett jättebra tips du kom med...att videofilma hästarna man kollar på. Då kan man ju kolla igen och igen hemma samt visa för kunnigare folk och be om bedömning.

//Alice
 
Re: Vad ska jag \"budgetera\" för???

Ja, precis. För även om man tycker hästen ser bra ut då man är där och blir kär så kanske man ser andra saker då man kommer hem och framför allt väger för och nackdelar emot varandra på olika hästar. För ingen häst är ju felfri, tyvärr.

Haha..tänkte inte på din häst där för den har jag ju inte sett men t.ex. vår fjorda beter sig så om hon springer lös i galopp. :D Nu är hon rätt ridbar ändå, men inte har hon samma register och lika lätt som W inte direkt.
 
Re: Vad ska jag \"budgetera\" för???

Vilken utbildningsnivå ligger du själv på?

Kanske räcker det med ngt mer mediokra gångarter?
Vet man inte med sig att man själv är kapabel att utbilda hästen så att man kommer att kunna slåss om placeringarna i MSV, kanske man kan nöja sig med att tävla LA med gott resultat och kanske starta MSV mer för skojs skull.

Det är väldigt dyrt att försäkra en häst för 80 000kr.

En jag känner sa en gång att "man ska aldrig betala mer för en häst än man har råd att förlora".

Det ligger något i det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 295
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 808
Senast: ameo
·
F
Avel ja då va de dax, jag har äntligen bestämt mej, nu blir de en betäckning för mitt sto till våren. Men tankarna snurrar, kunde inte...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
8 320
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp