vad ska jag göra

J

jess_me

Jag vet inte vad jag ska göra...

är allmänt trött på allting, det är så att jag har hört att båda jag och mitt sto har förestättningar att komma rätt långt inom ridsport och att vi behöver träna mycket med bra tränare osv.

Men då kommer vi till problemet, mina föräldrar har inte den tiden för mig som det känns nu, det är inte lika engagerade som de borde vara, jag tog upp snacket med dem idag om det, och de sa så här

"vi vet att du är duktig, men vi har två andra barn också som har förutsättningar för deras sporter också, vi har inte den tiden som krävs för att alla ni 3 ska kunna få de förutsättningarna ni borde för era sporter"

det vill säga, mina brödrar spelar fotboll och golf... golf klubben ligger i samma stad och det är fasiken inte svårt för min bror att köra dit ( han har körkort ) och ta sig till träningar m.m plus att min pappa brinner för golf han med så han har ju stödet.

min andra bror är duktig på fotboll och får spela med äldre killar än han själv ( för att han har talang ). samma sak där, fotbolls planen ligger relativt nära och när det är matcher så åker de ju oftast med laget= tillsammans, och matcherna är ju inte så ofta.

det jag ville att mina föräldrar skulle förstå är att jag kan inte ta mig själv på träningar, och där min häst står nu är det inget ridhus och ridbanan är värdelös, jag behöver komma på träning med, utan träning blir man inte bra ( man blir ju lätt hemma blind ) och både jag och hästen har kapacitet att komma någonstans, och jag hatar att se att hon inte får den träning hon behöver för att lyfta henne dit hon kan komma till och TRÄNINGEN JAG BEHÖVER... självklart begär jag inte att de ska köra flera gånger i veckan, och jag har sagt att jag hjälper naturligtvis till hemma så jag avlastar lite om de nu lägger den tiden på mig ... men det verkar inte som om de har intresset nog för att verkligen kämpa för att jag ska utvecklas... och att ta en tränare till stallet jag står på nu är ett BIG no, som jag skrev ridbanan suger och för en så stor häst får vi absolut inte plats på den lilla ridbanan om man nu kan kalla det för ridbana....( jag går på en skola så jag har med mig hästen, där har jag tillgång till ridhus, träningar, alllt men när jag är hemma och det vill säga bara på sommaren, har jag inte alls de förutsättningarna ) jag vet inte hur jag ska göra jag är frustrerad och ledsen på samma gång. Jag vill ju verkligen att det ska bli bra för alla och förstår att de inte bara kan tänka på mig och måste ta hänsyn till mina syskon.... men ändå... jag behöver råd och uppmuntran för jag känner mig inte speciellt glad. :confused::cry: hur gör ni med era föräldrar? ni som har barn hur tycker ni ?
jag hade blivit överlycklig om min mamma hade bara kollat på mig någon gång när jag rider och verkligen förstå det tränarna säger och hur glad ridningen gör mig, inte bara lämna av mig när jag väl är på träningar...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad ska jag göra

Jag kan förstå vad du menar och visst kan man tycka att det inte är mycket begärt med skjuts till träning 1 gång/veckan. Särskilt om bröderna får mycket stöd.
Men dina föräldrar är nog helt enkelt inte så intresserade av just hästarna och förstår antagligen ingenting runt dom. Att sitta på en läktare 1 h och titta på en träning där man inte förstår varken det som sägs eller det man ser måste ju vara fruktansvärt tråkigt. Det är ju ditt intresse, inte dina föräldrars.
Mina har ställt upp mkt på mig, suttit timmar på kalla läktare i ridhus/travbanor, skjutsat, sponsrat med pengar, hjälpt till i stallet och pappa red/körde t.o.m ibland. Men de är intresserad av det och följer inte med enbart för att de älskar mig utan de tycker om att pyssla i stallet precis som jag. Och jag har inga syskon heller därför fanns det mer tid för mig.

Så länge du får samma stöd med tex skjuts så låt föräldrarna slippa undan med att de inte är intresserade tycker jag. Det är inte upp till dem att du blir bra inom din sport. Även om det kanske känns tråkigt att de aldrig/sällan tittar på dina träningar, det har jag full förståelse för. Sen är det väl kanske så att din sport kostar mer, egen tävlingshäst är ju inte billigt...
 
Senast ändrad:
Sv: vad ska jag göra

Saken är det att, båda mina föräldrar har hållt på med hästar, och min häst var verkligen inte billig, vi letade ett bra tag efter henne , och utrustningen är absolut inte heller billig och mina föräldrar har get mig en bra häst och bra utrustning så undrar jag varför allt detta om de inte vill att jag ska komma någonstans... och om hästen inte får göra det den älskar fullt ut, klart jag kan rida hemma nu och så, men det är ändå inte samma sak.
jag vet inte hur ja ska förklara så att det inte låter som om jag bara gnäller och begär så mycket... och så att det inte ska låta fel

jag har försökt förklara för dem att jag absolut inte vill att de ska sitta och frysa på en läktare varje gång bara att det är med någon gång helt enkelt, jag kan säkert ordna så jag samåker med någon annan till träningar men det blir ju dock inte så ofta och absolut inte den nivån på träning jag är ute efter, det är ju bara nu på sommaren jag behöver deras hjälp, annas klarar jag allt annat själv.
låter verkligen som om jag bara sitter och klagar... men det känns inte som om de bryr sig tillräckligt, bara en sån liten sak hade gett lite mer band mellan mig och mina föräldrar och det hade gjort mig så glad
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad ska jag göra

Säg det till dom? Utan att gnälla eller dömma. Bara ett enkelt "jag tycker det är så roligt när Ni följer med":)

Det kan också vara så att dom tycker att du är så duktig så du klarar dig själv. Så var det med mina föräldrar som visserligen var med ofta när de hade tid men tid var det å andra sidan dåligt om. Jag fick klara mig själv och kunde de tex inte skjutsa ja då red/körde jag till träningar/tävlingar om det inte var alltför långt. Allt ansvar låg på mig hela tiden och de förstod inte hur jobbigt det blev. "Men du är ju så duktig med hästarna":laugh:

Kanske dina föräldrar tycker att du är väldigt duktig och kanske även mer självständig än dina bröder? Att du klarar dig bättre på egen hand än de gör?
 
Sv: vad ska jag göra

Fast de är dina BARN, även om de skulle hålla på med världens tråkigaste sport så är en bra förälder stödjande och intresserad av sitt barn.

Min mor var inte alls intresserad av hästar och ändå så körde hon mig 6 mil tur&retur, satt på iskalla läktaren 1 ggr i veckan och tittade på mig! Hon hjälper mig även nu när det gäller transporter med hästen och om jag behöver lite stöd och råd.

Skaffar man barn får man faktiskt stå sitt kast tycker jag, inte bara intressera sig för de andra barnen. 1 ggr i veckan kan man alltid lösa.
 
Sv: vad ska jag göra

Nej det tycker inte jag heller, klart man stöttar sina barn! Men det är just barnen man är intresserad av då, inte sporten i sig.
Men när de blir äldre, låt säga gymnasieåldern så tycker jag att de är så vuxna att mamma/pappa inte behöver sitta och titta på flera ggr/vecka. och menar nu inte att det är vad TS vill.

Men jag upplever det som att många barn/ungdomar i min närhet tycker att föräldrarna borde intressera sig lika mycket för sporten som de själva gör. Det hörs rätt mycket gnäll för att "mamma vill inte prova att rida", "pappa vägrar att följa med på tävlingar" osv. Från ungdomar 16-18 år. Har t.o.m hört en tjej vara sur för att "mamma inte vill börja rida igen, hon gjorde ju det förr":crazy:

Mina föräldrar var intresserade av både mig och sporten men inte var de med hela tiden för det.
Och som exempel har jag inga planer på att följa med på varenda fotbollsträning när mitt barn är i den åldern heller, lär nog inte gå på varje match ens. Finns annat jag kan stödja mitt barn med och andra sätt att visa min kärlek. Tycker jag nu iallafall.
 
Sv: vad ska jag göra

TS:
Jag tror inte alls att du bara gnäller. Klart du vill visa dina föräldrar hur det går för dig och att du vill göra dem stolta när de lagt ner så mycket pengar:)

Men som jag förstått det så får du skjuts till träningar? Stannar de nånsin kvar och tittar eller sticker dom alltid direkt? Frågar dom i övrigt hur det går/visar intresse?
Och hur gammal är du?
 
Sv: vad ska jag göra

det kan nog ligga i det du säger lite att de tycker jag är tillräckligt duktig att jag klarar mig själv. Men det gör jag ju inte jag behöver verkligen att de stöjder mig och hjälper mig komma någonstans.

jag klarar skolan själv, jag klarar hästen själv, det ända jag vill är att de är med någon gång då och då men det känns som om allt annat går före och att jag bör vara nöjd med att de betalar för hästen... självklart är jag glad för det för det är många som inte ens får den chansen av sina föräldrar, men är det så mycket begärt av mig att de ska finnas där och vara med någon gång då och då.

t.ex när jag startade min häst i hennes första tävling ( unghäst ) då var det att min pappa körde mig och min mamma kom dit kollade på tävlingen, men hon stack direkt efteråt hon frös... hur svårt är det att säga duktig du var eller lycka till före eller efter? och mina föräldrar är inte separerade så det beror ju inte på det. Nej det känns som om jag blir köpt på något sätt. vet inte hur ja ska förklara.

tack för ni bryr er och svarar betyder mkt!
 
Sv: vad ska jag göra

Hejsan, vad tråkigt att du inte känner att du får den hjälp du behöver :\ jag har själv tre hästar som edt är ju och jag är 14 år och varken syrran eller mamma är så hästintresserade men pappa hjälper gärna till och öppnar hagen, fyller vatten och hjälper till som medhjälpare nu när unghästen ska saldenvänjas.. Jag tycker att du ska prata ordentligt med dina föräldrar och att ni kanske lägger upp en plan om vart ni är och vart du till komma och hur ni ska lösa det. Det låter som om du skulle vilja åka iväg på träningar då kanske du kan åka med någon så att du och en annan ryttarens föräldrar sköter resan och nästa gång dina?
Det här är bara det jag tänker men jag ligger inte derekt på att åka på träningar nivå då jag satsar på att få min paint inriden och ringer hit tränare.. men hoppas att du kasnake får någottips och om inte lycka till :)
 
Sv: vad ska jag göra

oftast har jag tagit mig till träningar genom andra som med tränar i stallet och när jag går i skola, kommer tränarna till anläggningen m.m

jag är 18 nu. håller på att ta kör kort.. så får jag ju den biten överstökad att slippa med träningar.

om jag ska vara ärlig så :

mamma: visar inge vidare intresse när hon väl är med, fryser lr något annat.
( och hon har ändå varit LIKA häst galen som mig och ridit, varit ridlärare m.m så hon borde ju verkligen förstå mig )

pappa: han försöker han är inte jätte kunnig, men han begär för mycket när han är med, frågar ofta om vi kan göra si och så i ridningen som är rätt på hög nivå och min häst är under utbildning.
 
Sv: vad ska jag göra

jag pratade med båda enskild både igår och idag, idag brast jag ut i gråt blir så frustrerad det känns som om jag försummar min häst och allt möjligt dåligt...

min häst gör mig till värdens lyckligaste och jag hoppas mina föräldrar ser det, jag har åkt med andra till träningar och det funkar ju men det är inte ofta det väl drar på träningar jag är med på, som sagt de är hopp ryttare hela gänget och jag är dressyr, självklart kan jag ju hoppa lite jag med men inte på den nivån de hoppar
 
Sv: vad ska jag göra

Det finns inte möjlighet för dig att flytta hästen till ett stall med bättre träningsmöjligheter då? Det löser ju kanske inte problemet med dina föräldrar, men gör att du iaf kan lösa träningarne själv.
Sen känner jag absolut igen mig i föräldrar som inte intresserar sig. Som tonåring var jag nog rätt nöjd med att jag fick ha stallet för mig själv, samtidigt som det gnagde lite att alltid få skjuts av andras föräldrar, att de var med på tävlingar och uppvisningar och inte mina. Samtidigt var jag väldigt tacksam att jag FICK rida (på ridskola alltså), trots att jag vet att vi inte hade särskilt gott om pengar. Så på så sätt var de ju ändå måna om det för att det var viktigt för mig. Så att du ändå har fått en häst och allt det innebär tyder ju ändå på att dina föräldrar engagerar sig, på ett sätt som de känner att de "klarar av".
 
Sv: vad ska jag göra

Helt förståeligt att det är tråkigt att inte få nån bekräftelse/uppmuntran. Det behöver man ju oavsett hur gammal man är. Vet faktiskt inte vad mer jag kan skriva som skulle vara till nån hjälp, har aldrig direkt haft det här problemet, flyttade långt hemifrån som sjuttonåring så ett sånt här problem kunde aldrig dyka upp ens.

Men när du pratar med dom, visar dom nån förståelse då? Vad säger dom?
 
Sv: vad ska jag göra

Jag funderar också på detta att flytta henne till en annan plats, eller att försöka jobba hos någon ryttare på högre nivå och på så sätt få träning och stallplats i utbyte. Men det är inte så lätt att hitta .. det känns ändå som att jag måste hela tiden försöka hitta lösningar och komma på bästa alternativet för att låta mina föräldrar slippa stödja mig. men det kanske är den ända lösningen på att utvecklas
 
Sv: vad ska jag göra

Nja inte direkt, tycker väll att jag begär för mycket av dem helt enkelt.
var det inte svårt att flytta hemifrån som 17 åring?

ska rida om en stund och gissa vad jag fick med mamma, får se hur det går det är i alla fall en bit på vägen :)
 
Sv: vad ska jag göra

Jag flyttade ifrån en massa strul och jobbigheter så nej, det var det bästa som kunde hända mig:)

Vad trevligt att mamma följer med dig!

Sen så, med risk för att låta hemsk och få alla bukeföräldrar efter mig:
Du var väl 18? Isånnafall är du en vuxen människa och borde väl kunna sköta din hobby själv?
Inget illa ment och klart att du vill att dina föräldrar ska vara stolta. Men jag tycker nog att dom kan få välja själv hur mycket(eller litet)dom vill vara med när deras vuxna barn utövar sin hobby.
Inte en chans att mina föräldrar skulle följt med för min skull när jag var 18. Däremot skulle dom kanske följt med för att dom kände att "det skulle vara roligt idag".

Och så vill jag bara lägga till allmänt, så jag inte blir missförstådd i onödan:
Klart man ska stötta sina barn men när barnen är VUXNA barn så får dom faktiskt lära sig att mamma och pappa kanske inte har lust "den här gången heller". Och inget av detta är riktat till TS som verkar vara en klok och bra tjej som uppskattar sina föräldrar.
 
Sv: vad ska jag göra

Min storebror är 22, och där kan de minsann följa med och tycka det är roligt, så att jag är 18 kan jag inte se som ett problem, klart jag sköter min hobby själv, det gör jag ju i med att jag ordnar allt med hästen själv, jag organiserar och planerar, och har inte begärt att de ska ta hand om hästen eller något sånt, men en liten träning då och då eller att säga, hur gick det idag med ridningen blabla , det är sånna saker som ger mig ett stort brett leende hela dagen.
men jag förstår dig också hur du ser på saken det gör jag
 
Sv: vad ska jag göra

De är väl mer intresserade av det han håller på med just nu då eller så känner de att han som person behöver mer stöd av dom.

Bara du tycker din hobby är kul är väl det viktigaste:)

Och som sagt, jag förstår att du vill att dom ska visa intresse för dig och ditt med och det tycker jag också att de borde göra. Men inte ens föräldrar är felfria och du är så pass gammal enligt mig att du borde kunna hantera detta. Och ta nu inte det här som kritik, allt jag skriver i den här tråden ska tolkas som om det sägs av en glad och trevlig person.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 030
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 671
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 868
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp