Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra?

aneeette

Trådstartare
Nu börjar jag bli riktigt frustrerad när det gäller min lilla mittelspitz! Han äter (fortfarande) inte! Skrev en tråd för nån månad sen, fick en himla massa bra tips som fungerade, ett tag.

Jag vet snart inte vad jag ska göra. Har provat att hälla olja på maten, då åt han med bra aptit i några veckor, men han har nu bara ätit några gånger på en vecka (några få kulor varje gång, oftast - ibland ingenting alls).

Han får i nuläget Olivers Adult och har, som sagt, ätit bra i några veckor. Men det är som att han har tröttnat på maten, eller vad man ska säga. Jag har fått hem en massa foderprover av kompisar och från olika leverantörer, men han nosar bara på kulorna och går därifrån. Ingenting duger, verkar det som. :grin:

Han är väldigt tunn, så han har inte så mycket "att ta av", han är pigg och glad som vanligt och busar lika mycket som förut. Det är inget fel på honom i övrigt, han är bara fruktansvärt kräsen.

Jag har verkligen slut på idéer. Funderar på färskfoder, men det är något jag har 0 koll på så jag vet inte hur det skulle kunna fungera.

Jag är väldigt öppen för förslag i nuläget så alla tips är väldigt välkomna! :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Testa färskfoder du, de flesta hundar föredrar färskfoder framför torrfoder.

Jag använder Bravofärskfoder till mina två och de älskar detta foder. Jag köper hem stora kartonger så det räcker ett tag (av återförsäljare). Har köpt en beg. frysbos för 200 kr som står i garaget och där får jag i många kartonger.

Sen finns Fodax, det vet jag är mycket "fetare" än Bravo, mycket bra för tunna hundar. Nordic och Klass är också bra färskfoder, det är bara att googla så kommer du till deras hemsidor så kan du kika om någon återförsäljare eller dyligt finns nära dig.

Lycka till :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Hehe, tror jag har ett liknade bekymmer.

Dock har jag beslutat att inte bry mig om några doseringmått osv. Har efter dessa veckor (månader?) kommit fram till att T är nöjd med att ev äta varannan dag, en halv korv Klass. Problemet med Klass är ju att det inte håller alltför länge upptinat. Men delar en på två mål, ibland får jag kasta. Hon har ju även Magnussons stånde framme i en skål, det slinker ner ibland - spec om jag glömt ställa fram Klass och vi varit i stallet och röjt.

Ingen frisk hund svälter ihjäl - som min mor säger. De äter det de behöver. T är i helt ok hull, lite tunn ev, men pigg och glad.

Så mitt råd till dig är bara att vänta ut honom. T blir bara mer tjurig på mat om man "tvingar" henne att äta alt. fjäskar och ger annat typ matrester. Då ratar hon hundmaten totalt, vi sträcker oss till en korvskiva på maten då och då.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ja, det där med att kasta mat har man ju blivit van med så det är ju det minsta problemet ;)

Känns som att jag kommer få vänta i en evighet, har "väntat" på att han ska börja äta i 4 månader nu. Vill ju inte hålla på mixtra alltför mycket med maten heller, så jag har ställt bort maten efter en liten stund om han inte ätit, inte gett nånting mellan måltiderna (om vi inte har varit iväg och tränat) osv.

Ska nog åka ner till "min" djuraffär i eftermiddag och prata med dom och försöka få med mig nått slags färskfoder hem. Kan man blanda färskfoder och vanligt torrfoder och ge samtidigt? Som sagt, jag har ingen koll.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Okej. Tack för namn på olika märken! Ska sätta mig ner och undersöka vad som finns i närheten.

Har dock ingen möjlighet att fixa en större frys, men halva våran fullstora frys står alltid tom ändå så det ska nog rymmas där ändå :D
 
Sv: Vad ska jag göra?

Svält hunden i 2 dagar, ge den inte någon mat ens om den verkar sugen. Ha sedan som regel att fasta 1-2 dagar i veckan mellan måltiderna. Byt till ett smakligare foder, ex färsk. Eller kör hemlagat.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag har provat att låta honom vara utan mat i några dagar, men han tar bara några kulor när han väl får mat igen.

Har försökt göra det "roligare" att äta, med olika aktivitetsgrejer - bollar, flaskor, sprida ut den i gräset/på golvet, gömma maten osv, men det är ointressant.

Ska prova färsk och se om det blir bättre. Men det verkar ju som att de flesta hundar tycker om det, så förhoppningsvis tycker Mr. Kräsen också om det :laugh:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Är han kollad av veterinär? Tänker på magkatarr. Stor risk att få om han äter lite och oregelbundet och ger illamåede/magsmärtor så dom inte vill äta =ond cirkel. Min häst hade en släng av sånt, vet även folk med hundar med magkatarrproblem. Finns säkert flera sätt att avhjälpa, medicin (typ samarin eller starkare?), kanske även finns dietfoder? Det viktiga är att komma igång och äta, och äta regelbundet.

Bara en tanke:)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ja, han är frisk och kry. Bara fruktansvärt kräsen! :grin: Får se hur det går med ätandet nu när färskfoder har inhandlats, äter han inte det heller så ger jag upp och släpper ut honom i skogen så han får jaga sin egen mat! :angel:

Skämt å sido, skulle han inte äta färskfodret så blir det en riktigt ordentlig koll hos veterinären för att hitta problemet/ hitta en lösning :)

OT, vad är det för litet ullegull du har på din avatar? :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Så bra! Har en kräsen själv så jag vet hur det är. Dock kastrerad nu så fått lite mer matintresse, så nu äter han ordentligt en gång om dagen iaf:laugh:

Han är japansk spets, nu 15 månader men ca 12 veckor på bilden:D
 
Sv: Vad ska jag göra?

Det är så roligt med dessa kräsna djur.. :cool:


Ok, tyckte det såg ut som nånting i den stilen. Himla söt på bilden iaf! Hur mycket skiljer sig en japan från en tysk egentligen? Har funderat på det litegrann ett tag nu.. (ännu mer ot :P )
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ärligt talat vet jag inte. Jag skulle vilja säga att dom är väldigt lika, japanen härstammar ju (antar man) i stort sett från gross spitz och troligtvis american eskimo som ju också kommer från tyska spetsar importerade till USA + andra"arktiska spetsar". (Detta av det lilla som finns att läsa om jappens ursprung, den är inte direkt väldokumenterad).

Förutom det uppenbara utseendeskillnaderna, dvs att jappen är något mer rektangulär medan tysken ska vara kvadratisk, jappen alltid är vit och enligt uppfattningen jag fått har något kortare men tjockare päls (skiljer sig självklart från individ till individ och även mellan olika tyska spetsar men nu tänker jag främst på mitteln.)

Egna erfaranheter säger att till tempramentet är jappen lite mer "jämn" (läs jämnmodig) medan tysken kan vara lite intensivare, detta gäller iaf om man jämför min jappe och familjens pom. Jag vill säga att jappen är mindre skällig, min skäller minimalt och då enstaka varnings eller lekskall, inget bjäbb:cool:

Som sagt min uppfattning är att dom är lika, en smaksak helt enkelt, jag valde jappen för att det är en ras som passade mig bra och framför allt en frisk ras, något som är mycket viktigt för mig personligen, som inte tycker man ska uppmuntra avel på uppenbart ohälsosamma raser. Och så tycker jag (inte alls partisk) att jappen är otroligt vacker och trevlig:angel: (älskar pommen också men han kan gå mig lite på nerverna ibland ;))
 
Sv: Vad ska jag göra?

Nu börjar jag bli riktigt frustrerad när det gäller min lilla mittelspitz! Han äter (fortfarande) inte! Skrev en tråd för nån månad sen, fick en himla massa bra tips som fungerade, ett tag.


Jag är lat (så stäm mig) och orkar inte läsa allt jättenoga eller leta i den gamla tråden men om din hund är 15 mån så är den ju, precis som min, i värsta slyngelåldern. Min är absolut inte kräsen men han äter inte ett smack just nu och det är inte ovanligt med unga hanar för de är upptagna med andra saker pga sina hormoner :cool:

Ibörjan provade jag en drös olika foder men tröttnade. Det är otroligt irriterande som hundägare att kuska land och rike runt och leta efter foderalternativ, fjäska och truga så jag lade av helt. Han får det foder som jag köper hem och när jag märker att han går in i sina skov så tränar vi ner maten. Senast igår klickade jag i honom större delen av hans frukost. Visst det tar en stund men hunden får i sig all mat och vi gör något vettigt under tiden - win win situation! :D

Tror det var i förrförra numret av Härliga Hund som det var en artikel med en dam vars hund nästan aldrig åt ur sin skål. Tyckte det var dötrist, däremot slank all maten ner när han tränade. Det var helt enkelt roligare och då slank maten ner som en bisyssla. Jag tog till mig det samt min veterinärs kommentar att det finns inga hundar som svälter sig själva till döds. :grin:

Sedan hade jag kollat, alla hundar verkar ha sin syn på när mat ska ätas. Min vill helst äta på morgonen och äter betydligt bättre då än när man serverar maten på kvällen. Hans åsikt är att på kvällen ska man ligga ute på mattan i hallen och tugga på ben och då är maten i skålen inte alls intressant så följdaktligen får han nästan hela sin dagliga giva på morgonen.

Det var råden jag hade och jag förstår din frustration. Det är inte kul när man har en hund som är i tunnaste laget. Min ligger också i lite underkant men jag tar det med ro och väntar på att hans hormoner ska stabilisera sig lite mer :grin:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag har också en kräsen kille här hemma, han är 3½ år nu och har varit likadan hel livet. Det finns ETT torrfoder som han äter, och mår bra av. Det finns ETT färskfoder som han äter ordentligt, och mår bra av. Jag har provat en hel del, och via svältmetoden kommit fram till att han såklart inte svälter sig till döds - men han äter bara så att han precis överlever. Det betyder en viktförlust på många kilo, och en hund som ser grovt vanvårdad ut :crazy: Inget jag vill ha! Så han har gått på samma torrfoder större delen av sitt liv, och han äter endast bra om det får stå framme dygnet runt.
Nu har jag gått över till det enda färskfodret som han äter, för att jag hoppas på ännu bättre mående och päls etc :) Han äter förresten enbart på kvällen, om han inte tränat riktigt hårt på morgonen - då kan han äta även på förmiddagen.

(Jag har gått igenom alla färskfoder som finns, men Fodax är det enda som går ner... Torrfoder äter han inget annat än RC Energy 4800)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Min är 10 månader, paradox's jappe är 15 månader ;)

Jo, jag har hunnit lägga märke till att han äter bättre på kvällarna, allra helst efter kl 22 (har hunnit med att prova en hel del olika utfodringstider :angel: ).

Just nu får han sitt vanliga torrfoder blandat med färskfoder, och han äter hyfsat nu, OM han bara får mat en gång om dagen. Annars petar han lite fint i maten och går sedan och lägger sig på sin hylla i bokhyllan.. :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ok. Jo jag har provat några foder som "ska" vara bra och smakligt men han har struntat i att äta mer än nödvändigt. Han har, precis som din, ätit så det räcker för att överleva, men inte mer. Jag är "glad" att min har mycket och lång päls så att det inte syns att han är så mager som han är. Man slipper alla kommentarer som "men gud vad mager han är, ger du honom ingen mat?!" Ehh, joo.. men han äter den inte..

Jag kan tyvärr inte prova att ha torrfodret stående framme dygnet runt då jag har två katter som hellre äter hundmat än kattmat, så det skulle vara så svårt att se vem det är som ätit eftersom jag inte är hemma 24/7. Min äter nu en blandning av sitt vanliga torrfoder och klass färskfoder, han äter hyffsat om han får maten på kvällarna och om han bara får mat en gång om dagen. Han får ändå inte i sig den mängd mat han skulle behöva, då hans mage inte verkar rymma hela dagsransonen på en och samma gång (2,5dl)...

Men det är bara att vänta och se, det kan ju fungera nu när jag håller på att gå över till färskfoder istället.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Mittlarna är som du skriver rätt skälliga.. Men dom är ju trots allt avlade för det i grund och botten, men det är ganska enkelt att hålla ordning på bara man är bestämd med att de inte får skälla. :D Min skäller mest nått varningsskall när det kommer någon och när han busar med andra hundar - han blir helt galet glad och far runt som en tok och irriterar dom andra hundarna.. :angel:

Du är inte helt ute och cyklar när du säger att dom (japparna) är otroligt vackra iallafall! Det är dom verkligen, för oss "råkade" det bara bli en tysk när vi var och hälsade på min kompis uppfödares unghundar.. Men jag har alltid gillat deras pigga sätt och energi, det som kan vara lite jobbigt är ju dock att min är lite halvslö vid träning om han inte är på humör - Men om han är på rätt humör är han hur duktig och förig som helst! (Vi tränar lydnad inför LK1.)

Hur stora får japparna vara? Mittlarna är ju 34 cm +/- 4 cm.
 
Sv: Vad ska jag göra?

haha, det här med förighet känner man igen. Vill han så är han en riktig stjärna, vill han inte så blir det inget alls hur mycket man än trugar:D

I jappens rasstandard står det 30-38 cm tikar något mindre, men alla jag träffat (utom en liten tik på knappt 30 cm) har legat över 35. Min är 36,5 men rätt tanig:o Beror väl på kennel och linje men jag jag skulle säga att de oftare ligger over 35 än under..
 
Sv: Vad ska jag göra?

Hur gammal är han?

Jag skulle, om inte färskfoder fungerar, låta honom hållas. Pappas tik var hopplös som ung, var petig med maten redan som valp. Tunn som ett streck med, inte bara tunn utan underviktig. Ryggrad och höftben stack ut. Dock superpigg, energisk, glad och frisk. Bara mager och med dålig aptit.

Hon fick hållas, hon åt typ varannan dag, kanske eventuellt. Höll i sig upp tills hon var 2 - 2½ år, dvs åt krattigt och såg ut som ett streck. Sen stabiliserades väl ämnesomsättningen eller något, men hon började gå upp och såg riktigt fin ut. Då åt hon ungefär varannan NATT (bara på nätterna), och det har hon fortsatt med. Hon äter på nätterna helt enkelt. Hon har fri tillgång och äter när hon vill, det visade sig fungera bäst för henne.

Är nu drygt tre år, och förra sommaren fick pappa tom byta från högernergifoder (30/20) till 'bara' energifoder (24/12) då hon blev väl rund. Nu är hon precis lagom. Äter ungefär 10 dl/dag i genomsnitt, ibland varje natt, ibland äter hon 20 dl men bara varannan natt. Hon gör som hon vill helt enkelt, hon har en foderautomat hela tiden, och så får hon en skål med 10 dl i per natt också.

Hon vill helt enkelt äta som en 'urhund' verkar det, mycket men sällan. Och sålänge hon mår bra så..

Men oj vad vi slet vårt hår, och oj så hon såg ut (man SKÄMDES..) första två åren.

Så, om inte färskfoder fungerar - försök att låta honom hållas och att blunda åt hur hon ser ut. Dock så byt gärna till något så energirikt som möjligt om du inte får ordning på ätandet.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Tack för svaret! =)

Han äter nu hyfsat bra morgon och kväll, dock får han lite mindre mat än vad han "ska" ha, men tanken är att öka på eftersom han äter upp maten. Han får Klass färskfoder nu och det verkar vara något som faller herrn i smaken :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 599
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
278
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
955
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp