Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra?

Sv: Vad ska jag göra?

haha! "vill han inte så blir det inget alls" Precis så är min också. :) När han vill går han som värsta lydnadsproffset, men vill han inte så är han alltid en bit efter i allt och kan få för sig att springa iväg och göra nånting annat istället.. *suck* Men då är det bara att avbryta och busa en stund istället så brukar han bli lite mer motiverad :D
 
Sv: Vad ska jag göra?

ja det är nog typisk spets-mentalitet. Ska jag träna med min poch han inte är på humör får jag inte in honom i utgångsposition äns med hjälp av köttbullar, men vill han går han bättre än syrrans klass III hund:D
 
Sv: Vad ska jag göra?

T är 5(!) år och lika kinkig med maten som hon alltid varit. Det går iof i skov - ibland äter hon allt hon kommer över, för att ett tag senare inte äta alls.

Har provat att ha torrfodret som godis vid promenad - men tji fick jag - det kommer ut lika fort som det kom in... om hon ens tar det i munnen.

Hopplösa skata :p

Aneeette: Skönt att han börjat äta!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Min är 10 månader, paradox's jappe är 15 månader ;)

Jo, jag har hunnit lägga märke till att han äter bättre på kvällarna, allra helst efter kl 22 (har hunnit med att prova en hel del olika utfodringstider :angel: ).

Just nu får han sitt vanliga torrfoder blandat med färskfoder, och han äter hyfsat nu, OM han bara får mat en gång om dagen. Annars petar han lite fint i maten och går sedan och lägger sig på sin hylla i bokhyllan.. :)

Mitt misstag - men då får jag gratulera till att du har hela den underbara slyngelåldern på ingång :angel:

Eftersom min hund är en omplacering kollade jag lite snabbt med de som har haft honom under valptiden och fick reda på att han aldrig har varit en storätare och de var visst lite impade över att jag har lyckats byta foder utan protester - där ser man vad som kan hända när man inte vet :grin:

Jag tror att man ska vara lite försiktig med att göra för stor grej av maten. Min mamma gjorde det med en av familjens hundar och resultatet var en hund som många gånger åt finare än människorna och så ska det definitivt inte vara!

Skönt att din hund kom på att han skulle äta och jag hoppas att det håller i sig. :laugh:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Det är lugnt, jag ska inte stämma dig för misstaget :D

Tack för gratulationen.. :cool: Slyngelfasonerna är redan i full gång. Min snälla lilla hund som alltid kunnat gå lös och komma direkt på inkallning har nu helt glömt bort vad inkallning är för något. Han tittar på mig när jag ropar, och fortsätter sedan med det han gjorde innan jag avbröt honom..

Senast idag på klubben for han i väg som ett skott när jag släppte lös honom för att träna (vi va heeelt ensamma på hela området), sen vägrade han komma. Fick skrika "LÄÄÄÄÄÄÄÄÄGG DIIIIIIIIIIIIIIIIIIIG" (tack och lov, har jag tränat in det ordentligt :D ) innan han ens reagerade på att jag var i närheten. Efter att jag fått fast honom gick han som en klocka hela "passet"! :laugh:

Ett stort + är att han åt hela sin middagsmat direkt efter tränandet. Det har aldrig hänt förut! :bump:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Det är lugnt, jag ska inte stämma dig för misstaget :D

Tack för gratulationen.. :cool: Slyngelfasonerna är redan i full gång. Min snälla lilla hund som alltid kunnat gå lös och komma direkt på inkallning har nu helt glömt bort vad inkallning är för något. Han tittar på mig när jag ropar, och fortsätter sedan med det han gjorde innan jag avbröt honom..

Senast idag på klubben for han i väg som ett skott när jag släppte lös honom för att träna (vi va heeelt ensamma på hela området), sen vägrade han komma. Fick skrika "LÄÄÄÄÄÄÄÄÄGG DIIIIIIIIIIIIIIIIIIIG" (tack och lov, har jag tränat in det ordentligt :D ) innan han ens reagerade på att jag var i närheten. Efter att jag fått fast honom gick han som en klocka hela "passet"! :laugh:

Ett stort + är att han åt hela sin middagsmat direkt efter tränandet. Det har aldrig hänt förut! :bump:

Åh du är inte ensam - hundrackan därhemma bara tittar högst oskyldigt på mig när jag vrålar som en besatt och fortsätter sedan lugnt med vad han nu höll på med. Men de säger att det går över. Jag kan säga att jag, mellan varven, räknar sekunderna tills den dagen kommer då det är över :cool:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Samma här! Och att min sambo alltid säger "nej, men det går alltid så himla bra för mig när jag är ute med honom" gör inte saken bättre! :cool: Iofs, så tränar han ingenting utan han är mestadels bara ute och rastar djuret korta svängar varje gång.

Ibland räknar man dagar, timmar, minuter och sekunder.. Och min har just börjat.. Får hoppas att han återgår till sitt vanliga när den lilla slyngeln bestämt sig för att flytta till någon annan istället! :bump:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Just nu får han sitt vanliga torrfoder blandat med färskfoder, och han äter hyfsat nu, OM han bara får mat en gång om dagen. Annars petar han lite fint i maten och går sedan och lägger sig på sin hylla i bokhyllan.. :)

Jag har fått lära mig att man inte ska blanda torrfoder och färskmat, i alla fall inte i samma mål mat eftersom de smälts i magen på olika vis. Vet inte om det stämmer?
 
Sv: Vad ska jag göra?

Vad "skönt" att höra att det inte bara är min hund som är så där. Han är verkligen extremt kräsen och har blivit lite väl tunn :crazy: senast igår blev jag utskälld för att jag inte ger min hund nog med mat och han är så mager..men vad ska man göra när han vägrar äta? Känns som att jag provat alla sorter som finns nästan. Just nu äter han Proplan adult och det fungerar någorlunda.

Jag vet inte hur bra det är men ett tag hade jag 2 sorter som jag varierade mellan eftersom min hund "ledsnar" på sin mat efter ett tag. Men det kanske inte är så bra för magen.

Sen brukar jag hälla på olja eller ibland blöta upp maten i buljong eller bara i vatten. Jag har även provat att blanda i några matskedar i torrodret av sån där hundmat som finns på burk på mataffären så att allt liksom blir en "gegga", då brukar det gå ner :angel:

Kanske något tips som fungerar :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Min hund har nu börjat få färskfoder och det verkar som att det fungerar. Han har ätit glatt i en vecka nu, och det verkar bara bli godare och godare..

Jag har provat att göra på alla sätt som du skrivit att du gör med din (förutom att växla mellan 2 olika foder), men ingenting fungerade. Blötte man upp maten så tittade han på mig som att jag förstörde hans mat, blandade jag i burkmat så slickade han i sig burkmaten och spottade ut torrfodret igen, och med olja åt han faktiskt ordentligt i nästan en månad, sen ledsnade han..

Förstår hur det känns att få höra att hunden är mager och att "man inte ger den nån mat".. det har jag också fått höra, och om de bara visste hur man kämpar för att få hunden att äta så skulle dom nog ändra sin åsikt. Men det är bara att strunta i vad de säger, du vet ju bäst själv! :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Det va hon i djuraffären som sa att jag skulle blanda torrfodret med färskfodret så jag tror inte att det ska vara några större problem. Har även frågat några andra om det ska gå bra och enligt alla jag frågat ska det inte vara några problem :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Självklart är det inga problem. Det är som att säga att du inte kan ge hunden en skinkmacka, för brödet och skinkan smälts olika och får inte ges ihop ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 598
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
955
Senast: annaovega
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp