Vad ska jag ha till?

Sv: Vad ska jag ha till?

Nu är jag inte säker men jag har fått lära mig att det trots allt är god sed att i kyrkan (även den svenska) att täcka axlarna. Jag är inte medlem av svenska kyrkan men måste jag delta i något i en kyrka ser jag till att ha axlarna täckta och är inte urringad ner till naveln. Det ser jag som respekt för de som är troende även om jag inte delar deras tro.

Ja, många som inte är troende kristna har fått för sig att man respekterar kyrkan och de troende om man som kvinna täcker axlarna, men det finns inget direkt fog för det. Ingen enhetlig kyrkosed annat än att seden/modet förr i tiden var rätt påklädd både i kyrkan och på alla andra ställen. Varför föreställningen om att täcka axlarna lever kvar just när det gäller kyrkan, finns det nog inget vettigt svar på. Men som med alla traditioner, blir det ju en tradition om tillräckligt många är överens om att det är en.

I katolska kyrkor däremot, ska man vara mer påklädd.
 
Sv: Vad ska jag ha till?

Ursäkta?

Jag tänker enligt de gamla banorna, inte det nya. Spelar ingen roll vem som säger att man inte skall ha rött. Kika själv på etikettråden nu när Prinsessan gifte sig, alla som var bar axlade, hade för mycket urringning, rött eller visade knä fick skäll! ;)

Hoppsan tankevurpa igen

Skarmavbild-2013-06-10-kl.-12.52.41.png


Daniels syster Anna Westling Söderström, gift med Mikael Westling Söderström, bar en djupröd klänning med axelparti och skärp i silver. Mycket elegant enligt min mening.

(från aftonbladets hovblogg)

mary-13.jpg


Kronprinsessan Mary på Madeleine och Chris bröllop, har hon också legat med Chris och har sämre koll på klädkoder än vad du har?

Eller menar du på allvar att Daniels syster har legat med sin bror? Eller är den inte röd?

Alltså, röf klänning på bröllop är OK och allt annat som du försöker säga angående detta är bara skitsnack och hittepå.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag ha till?

Jag tror att klänningen var hennes sätt att säga att hon har legat med kronprinsessan. :wtf:

Ja så måste det väl vara.. Undrar vem
Mary har legat med? Och varför var det inte på alla löpsedlar efter bröllopet "Victorias hemliga älskarinna! Daniel; så länge vi håller det inom familjen är det ok"
 
Sv: Vad ska jag ha till?

Jag umgås i de kretsar där man förväntar sig att veta dessa enkla saker om hur man för sig.

Trodde att ALLA var noga med klädkoder i tex kyrkan.
Klänning eller dräkt med täckta axlar och helst täckta knän och lagom urringning för damer och kostym för män.

Skulle bli uppriktigt förvånad och besvärad om någon av mina vänner kom med rött eller bara axlar på ett dop/bröllop.

Och jag blir uppriktigt förvånad att du påstår att du umgås i kretsar där man vet hur man för sig, samtidigt som du skulle bli förvånad och besvärad om de kom i rött på bröllop!

Prins Daniels syster Anna i röd klänning på prinsessan Madeleines och Chris bröllop. Självklart vill hon visa att hon haft ihop det med Chris!

Skarmavbild-2013-06-10-kl.-12.52.41.png


Kronprinsessan Victoria i röd klänning på greve Björn Bernadottes bröllop. Självklart för att statuera att hon legat med sin syssling! Notera även att Bettina Bernadotte bär rött för att markera att hon legat med sin bror!

maiunau2.jpg


Drottning Beatrix på Victoria och Daniels bröllop. Hon har haft ihop det med Daniel minsann!

wpid-klanningkavalkad-fran-victorias-brollop_se3.jpg



Vilka kretsar "som vet hur man för sig" umgås du i egentligen?
 
Sv: Vad ska jag ha till?

Ja så måste det väl vara.. Undrar vem
Mary har legat med? Och varför var det inte på alla löpsedlar efter bröllopet "Victorias hemliga älskarinna! Daniel; så länge vi håller det inom familjen är det ok"

Men hallå! Här sitter man och knåpar ihop ett inlägg och så möts man av detta när man har postat :D

Fast jag måste nog ändå säga att Beatrix var den största chocken av dem alla :D
 
Sv: Vad ska jag ha till?

De däringa killarna i finare kretsar verkar få ligga mycket?!? :D och dessutom vara kompis med sina gamla ligg också, det tycker jag visar på viss storsinthet (och starkt av Beatrix att visa att äldre kvinnor också kan! :D)
 
Sv: Vad ska jag ha till?

Oh ja, det gör det! :mad:

Bara för att jag kan vara tuff här i text på forumet så vet du öht inte hur jag är uppfostrad till att föra mig irl! :)

Jag umgås i de kretsar där man förväntar sig att veta dessa enkla saker om hur man för sig.

Trodde att ALLA var noga med klädkoder i tex kyrkan.
Klänning eller dräkt med täckta axlar och helst täckta knän och lagom urringning för damer och kostym för män.

Skulle bli uppriktigt förvånad och besvärad om någon av mina vänner kom med rött eller bara axlar på ett dop/bröllop.

Det är så fruktansvärt pinsamt med ditt ständiga wannabee-överklass när du i själva verket inte har en aning.
Tröttnar du aldrig på inlägg om bjudningar, uppfostran, etikettregler, plastikoperationer, pengar, inredning och gårdar hit och dit?

Jag lovar, hade du haft minsta stil och börd hade du varken försökt eller behövt påtala detta i vareviga inlägg.
 
Sv: Vad ska jag ha till?

Och hade hon haft någon aning om etikett, så hade hon vetat att den är till för att göra sig själv trevlig för andra. Inte för att man själv ska uppfostra andra med den. Skillnaden är rätt stor.
 
Sv: Vad ska jag ha till?

Nej, jag tröttnar inte om att prata det som pågår i mitt liv och jag har aldrig skrivit mer än vad jag faktiskt har och gör! :)
 
Sv: Vad ska jag ha till?

Men bara av nyfikenhet, varför är det så viktigt att skriva vad du har för fostran och vad du har för materiella ting?

Har säkert sett tio trådar där du skriver om ditt Sprenger Dynamic-bett. Wow, liksom. Tror alla fattat att du har ett. (Och säkert finns det iiiingen mer som har ett sånt...)

Likadant med din sadel och träns, tråd efter tråd om att du föredrar Prestige och Dyon. Och? Jag antecknar här att du har ett Dyon-träns! :meh:

Och som sagt, samma med allt som handlar om etikett, bjudningar, stil och klass.

Lite sorgligt att lida av sånt oerhört mindervärdeskomplex!
 
Sv: Vad ska jag ha till?

Ursäkta? Jag har TIPSAT om ett bett jag använder för att det är så makalöst bra, ingenting annat! De flesta använder väl Sprenger nuförtiden?
Samma sak med sadlar, de flesta har väl bra sadlar och bra läder? Vet flera användare som rider runt med OS träns i skogen, Dyon är knappast status, bara bra läder!

Och om du nu inte bryr dig, varför har du så stort intresse av min användare? ;)

Att ha bjudningar är en hobby för mig som är överdrivet social och jag kan ha bjudning för mormor och syster lika gärna som 15 brudar! ;)

Jag har öht inga mindervärdeskomplex och är fullt nöjd med mitt liv. Det enda som fattas är som sagt en gård, men hey, man måste ju ha något att sträva mot! :)


Har nu trianglat era påhopp och rena förtal (japp, ingen vet vem jag är irl så ni kan ej heller säga något om hur jag är) och lämnar tråden.

Börjar bli trött på Buke, man börjar inse vilka miserabla människor som sitter bakom skärmarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag ha till?

Jag fattar ärligt talat inte heller riktigt en del av inläggen mot dig i denna tråd som inte alls har med ämnet att göra. Rätt onödigt.


Men du får väldigt väldigt gärna svara på vilka kretsar som "vet hur man för sig" som du umgås i när det i kungliga kretsar uppenbarligen är helt okej med rött på bröllop. Varför skulle kungliga kretsar ha mindre koll på detta?
 
Sv: Vad ska jag ha till?

Jag har bara skrivit vad JAG TYCKER! Vet att det fanns en hel del pikar mot dessa klänningar och det var väl bla Jesper Paneviks fruga som hade en extremt vulgär urringning om jag inte minns fel.

Bara för att dom bär dessa klänningar betyder det inte att det är hyllat av alla. Det finns många kvinnor och även män som år efter år klär sig fel trots att dom är av så fin börd att det borde vara omöjligt med tanke på stylister osv.

Det är mycket möjligt att det röda är helt okej nuförtiden, men för mig, kommer det alltid att vara fel! :)
 
Sv: Vad ska jag ha till?

Jag har bara skrivit vad JAG TYCKER! Vet att det fanns en hel del pikar mot dessa klänningar och det var väl bla Jesper Paneviks fruga som hade en extremt vulgär urringning om jag inte minns fel.

Bara för att dom bär dessa klänningar betyder det inte att det är hyllat av alla. Det finns många kvinnor och även män som år efter år klär sig fel trots att dom är av så fin börd att det borde vara omöjligt med tanke på stylister osv.

Det är mycket möjligt att det röda är helt okej nuförtiden, men för mig, kommer det alltid att vara fel! :)

Och jag undrar varifrån detta kommer, eftersom du hävdar att det är gammalt att kvinnor inte ska bära rött? Själv hittar jag bara saker som tyder på motsatsen, så som att många landskapsdräkter etc innehåller mycket rött och eftersom det var vad man bar på finare bröllop så är rött ok. (Att man inte bör ha för stor urringning är en helt annan sak anser jag, där handlar det mer om tycke och smak och sammanhang, men det är ju inte din åsikt du lägger fram i ditt första inlägg angående färgval)

Eller menar du på fullt allvar att du, trots att du inte lägger fram någon som helst fakta om varför du har rätt, är mer påläst än ex hovet och deras stylisten som jobbar med detta?

Jag är fruktansvärt nyfiken på var du baserar din åsikt om just röd klänning på när du verkar ha så otroligt fel.
 
Sv: Vad ska jag ha till?

Man får bära rött om man vill, men som sagt, det är en gammal färg för passion & makt. En signal om att man vill ha blickarna till sig och just på bröllop att man vill sticka ut.
Och dessutom då ligger den gamla myten att man har haft ihop det med brudgummen stadigt kvar.

Jag älskar att bära rött, men ej i så formella sammanhang.

Så, tack för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag ha till?

Ja dotterns pappa är väl en huvudperson på ett dop, han får väl givetvis komma.

Hon pratade om gamla ligg.

Nu läser du väldigt illa. Jag skrev om jag skulle gifta mig i framtiden, får jag då bjuda dotterns pappa? (Vi förutsätter alltså att det inte är honom jag gifter mig med eftersom vi inte längre är tillsammans.)
 
Sv: Vad ska jag ha till?

Ah bröllop. Jag läste dop.

Nej, jag skulle inte bjuda ett ex på bröllopet.
 
Sv: Vad ska jag ha till?

Inte ens när det är pappan till ditt barn och dessutom en god vän? Det anser jag vara ouppfostrat, för att använda dina uttryck.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag ska vara brudtärna på min bästa kompis bröllop i mitten av september och har fått fria tyglar att hitta klänning själv, så länge den...
2
Svar
22
· Visningar
2 244
Senast: Mineur
·
Hemmet Hur bestämmer man sig för vilken färg man vill ha om man ska måla om huset? Rött eller vitt känns fint, Det måste passa in och ge en...
2
Svar
20
· Visningar
2 902
Senast: iNHALE
·
Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
11 382
Äldre Jag ska på en tillställning med jobbet där det står klädkod kavaj. Det är en stor baluns med hela bolaget, folk reser från hela landet...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 028
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp