Vad ska jag välja för ras?

J

JennyK

Jag ska snart skaffa hund tänkte jag. Kan bara inte bestämma mej för vilken ras som är bäst för oss.. Hra funderat på Jack Russel, men tror att det kanske är en lite för tuff hund. Nån som har JR?
Vet iallafall att jag helst vill ha en mindre, strävhårig hund. Inte heller någon jakthund, för jag vill kunna ha min hund lös här hemma på gården utan att den sticker handlöst.. Har även funderat på shih tzu (är dock ej strävhårig, tyvärr)..
Nån som kan ge mej lite råd? :)
 
Tänk dig MYCKET noga för innan du skaffar Jack Russel! Om du har massor med tid att aktivera hunden och har rejäl hundvana och du dessutom vet att föräldrarna till den här hunden är bra så finns det inte många raser som är roligare. Men man ska veta att det är väldigt mycket hund i liten förpackning :D
Jag är uppvuxen med JR och har själv haft världens underbaraste lilla hund (har 2 bc nu så jag gillar "jobbiga" hundar ;)), men skulle inte rekommendera JR till speciellt många blivande hundägare....
Har du funderat på Norwich /Norfolk terrier? Supertrevliga och inte fullt lika jobbiga som en JR. Och dessutom strävhåriga...
 
Nå, "nyfrälst" (sen ett år tillbaka) så måste jag ju tipsa om den ras min egen lilla är - Tysk Mittelspitz. Visserligen inte strävhårig, men ändock en mild, aktiv, lättskött hund. Min Minna är kanonlätt att ha å göra med och allt vi provar på (lydnad, agility osv) går som en dans. Gårdshund, stadshund - ja allt funkar. Instruktörerna på lydnads och agilitykurserna öser beröm över henne.

Besök Klein och Mittelspitzklubbens hemsida om du vill veta mer om rasen;
http://www.skmk.info/
 
Jag tycker att du borde fundera på schipperke. Mycket trevliga hundar utan behov av trimmning eller ansträngande pälsvård. De hänger trots sin litenhet med på allt, och har ett suveränt temprament.

Min första hund var just en schipperke, och hon följde mig överallt. Otroligt lättlärd hund som fick mig att tro att jag var hundtränarproffs :rofl: Trots att hon var 7 år(!!) och inte var vare sig rumsren eller kunde inkallning när jag fick henne, blev hon snabbt en suverän hund. Jag kunde ha henne lös var som helst, hon gick fot och frågade om lov att hälsa på andra hundar. Hon gjorde alla behov utomhus efter bara 1 misslyckande. Senare har jag förstått att det inte var min otroliga kunskap, utan just denna otroliga hund som möjliggjorde allt. :D Fast jag levde länge i min villfarelse..... :o

Mvh
Duvan
 
Hm, Norwich, Norfolk eller Westie är ju också ett alternativ. Har faktiskt en kompis som har två westie och är helt frälst i dom..
Dom är hemskt söta också..
Men mina föräldrar bor granne och dom har tre jakthundar av rasen Basset fauve de Bretagne, och det är ju en fördel om min nya hund kunde komma överens med dom. Därför vill jag ha en mycket mild hund. Fauvarna är hemskt snälla och trevliga hundar, men tyvärr (för mej) jakthundar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
25
· Visningar
909
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 170
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 888
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 925
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp