Bukefalos 28 år!

Vad ska man göra när hästägarna inte förstår?

et_flickan

Trådstartare
Har en kompis som äger ett fullblodsto. Hon rider den ganska hårt och ger den lite mat, enligt mig. Hästen får bara kraftfoder 1 gång om dagen och går på fri tillgång på höensilage men jag tycker att hon är väldigt tunn. Kraftfodret heter Betamix tror jag och är ingenting jag skulle ge till mitt fullblod iaf, fick analysen av min kompis igår och det innehåller ju endast 85g smbrp.

Jag skrev ett långt papper till henne igår på Word om vad hon skulle kunna ge hästen och att det absolut inte är billigt med fullblod. Har bara sett bilder men inte hästen i verkligheten på ganska länge. Ska dock åka dit och kolla så fort jag kommer ner till sthlm.

Räknade då på ett dåligt hö och detta kraftfoder som hon får ca 1 kg om dagen. Och det blev långt under hennes behov. Ingen analys har hon heller och hästen går på lösdrift. Vad ska jag göra, vill ju i inte känna mig elak men jag vet ju själv vad Fullblod kräver.

Det verkar inte som hon vill ta några råd utan bara vill köra på med det hon tror är bäst. Hur ska jag prata med henne om detta?
 
Sv: Vad ska man göra när hästägarna inte förstår?

Svårt sånt där.. Tycker du har gjort ett gott försök iom att du skrivit till henne. Har hästen fri tillgång på hösilage är det ju väldigt bra, kanske är det så att ett fullblod kräver mer krafftfoder.. men vägrar hon lyssna så finns det inte mkt att göra. Fullblod kan ju vara smala oavsett hur mkt mat man stoppar i dem..Så att den är tunn, behöver ju inte bero på att den inte får mat tillräckligt.
 
Sv: Vad ska man göra när hästägarna inte förstår?

Är hösilaget bra så behöver din kompis inte ge kraft alls. Och detta kan du inte veta eftersom det inte finns analys.
Det är ju det totala värdet av vad hästen får i sig som räknas. Det verkar ju som att din kompis har förstått att grovfoder är viktigast, sen kompletterar man med kraftfoder OM DET BEHÖVS.
85g smbrp är ju ett helt "normalt" värde, det innehåller de flesta "bas" kraftfoder.

Mitt fullblod får bara kraft en gång om dagen. Ingen idé att dela upp 1 kg på flera givor. Däremot får han i sig 120 MJ, med en kvot på 7, tack vare bra hö. Fungerar alldeles utmärkt, det behöver inte vara hokuspokus och femtielva olika foder bara för att man har ett fullblod?
 
Sv: Vad ska man göra när hästägarna inte förstår?

Är hösilaget bra så behöver din kompis inte ge kraft alls. Och detta kan du inte veta eftersom det inte finns analys.
Det är ju det totala värdet av vad hästen får i sig som räknas. Det verkar ju som att din kompis har förstått att grovfoder är viktigast, sen kompletterar man med kraftfoder OM DET BEHÖVS.
85g smbrp är ju ett helt "normalt" värde, det innehåller de flesta "bas" kraftfoder.

Mitt fullblod får bara kraft en gång om dagen. Ingen idé att dela upp 1 kg på flera givor. Däremot får han i sig 120 MJ, med en kvot på 7, tack vare bra hö. Fungerar alldeles utmärkt, det behöver inte vara hokuspokus och femtielva olika foder bara för att man har ett fullblod?

Men om höensilaget är bra varför är hästen tunn??

Visst är det bra att man ger grovfoder först. Det har inte jag nått emot. Mitt fullblod går ju också på fri tillgång i hagen sen får hon hö inne på kvällarna. Plus tre kg HippoAlfa, 6 dl linecubes, betfor havre och E-vitamin. Men höet vi ger är av medelvärde 44 G protein. Och ensilaget ungefär samma värden.

Jo men om man inte har analys varför tar man då inte en för att veta vad jästen får i sig. Nu famlar hon ju runt i blindo och vet ingenting av vad hästen får i sig.
 
Sv: Vad ska man göra när hästägarna inte förstår?

Svårt sånt där.. Tycker du har gjort ett gott försök iom att du skrivit till henne. Har hästen fri tillgång på hösilage är det ju väldigt bra, kanske är det så att ett fullblod kräver mer krafftfoder.. men vägrar hon lyssna så finns det inte mkt att göra. Fullblod kan ju vara smala oavsett hur mkt mat man stoppar i dem..Så att den är tunn, behöver ju inte bero på att den inte får mat tillräckligt.

Den kanske får tillräckligt med mat men behovet kanske inte är uppfyllt. Jag har inget emot att hästen får fri tillgång på hö, mitt eget fullblod går ju på fri tillgång. Men då ska man veta vad höet innehåller så att man vet om man ska kompletera med kraftfoder.

Om mitt fullblod skulle gå på bara höensilage skulle höet behöva ha värden upp emot 80 Protein. Vem vet hennes hö kanske har ett värde på 20 , men det vet hon ju inte eftersom hon inte har det analyserat.
 
Sv: Vad ska man göra när hästägarna inte förstår?

jag har inte räknat på foderstat, men min häst har aldrig varit så fin i hullet som hon är nu (fullblodssto som var EXTREMT tunn förut).

hon får
2kg hippo bas harmoni
2kg fibergi bas
6kg Horsehage (med analys såklart, det får man alltid från dem)
4kg hö (som högubben itne har lämnat analys på ännu...*suckar djupt*)

men jag håller väl med till viss del.. ett tunnt fullblod behöver mer mat.. eller mer MJ...
lösdrift klarar väl vissa fullblod, men det tar ju en del på dem.. = mer mat.....
hästen kasnke e stressad å tunn därför???

du har iaf gjort vad du kan!
 
Sv: Vad ska man göra när hästägarna inte förstår?

men jag håller väl med till viss del.. ett tunnt fullblod behöver mer mat.. eller mer MJ...
lösdrift klarar väl vissa fullblod, men det tar ju en del på dem.. = mer mat.....
hästen kasnke e stressad å tunn därför???

Jag har ridit tsm med henne en gång. Det är en häst som är väldigt het och väldigt orädd om sig. Hon kunde knappt få stop på den. Hästen har väll ungefär samma temperament som min och hon kan ju vara ganska stressad av sig och går ner fort om nånting inte är som det ska.

Tror inte att det är nå problem med lösdriftem men då måste man som sagt ge hästen mera mat. Massa Energi så den kan hålla hullet och ha nått att ta av när den riktiga kylan kommer. Desutom går hästen med ett tunnt regntäcke.

Jag skulle ha satsat på ett mer proteinrikt foder och sen massor med energi. Eftersom det är en matglad häst som kan hon ju fodra den med Lusern och olja. Det räcker ju och det blir ju billigt.
 
Sv: Vad ska man göra när hästägarna inte förstår?

Ärligt talat är det inte mycket du kan göra, faktist. I alla fall inte så länge hästen är i tillräckligt hull för att inte klassas som ett fall för djurskyddet.

Man kan komma med råd angående andas hästar, men om hästägaren inte är mottaglig så är h*n inte.
 
Sv: Vad ska man göra när hästägarna inte förstår?

ja min börja med täcke i september :angel:

skulle inte ens tänka tanken att inte ha täcke på henne...
 
Sv: Vad ska man göra när hästägarna inte förstår?

Ärligt talat är det inte mycket du kan göra, faktist. I alla fall inte så länge hästen är i tillräckligt hull för att inte klassas som ett fall för djurskyddet.

Man kan komma med råd angående andas hästar, men om hästägaren inte är mottaglig så är h*n inte.

Jag vet.

Men jag har gjort vad jag kan ändå. Har ju egen erfarenhet om tunna fullblod. Vill ju inte vara elak eller så, vill bara hjälpa.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
914
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 685
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp