Bukefalos 28 år!

Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Jag ägnade helgen åt en fullspäckad workshop i freestyle och htm. Mycket ny kunskap och inte minst inspiration! Nu bor dock den stackars hunden (nåja, det är nog bara matte det är synd om) på annan ort i 2 mån och jag ska ut å resa så närmsta tiden blir det att göra lite nya program etc när träningen ligger på is och förhoppningsvis har jag en grymt peppad hund sen.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

KL

Sa, hon har under sista manaden gatt fran en perfect "signal ovning" (ska lagga sig, satta sig, komma framfor, och i fot possition med endast hand signaler) fran staende under gang. Henne's staende ar 'outstanding'. Hon hoppstar vilket inte ar vanligt har. Sendan har hon borjat komma narmare nar hon ska lagga sig och satta sig. forra veckan gick hon halva strackan till mig innan hon satte sig:crazy: (Det ar ju i och for sig trevligt att hon vill vara hos mig, men:angel:)

Jag fick radet fran tranare att laborera med en pinne framfor fotterna ... eller an det ena eller det andra. I dag tog jag fram clickern:idea: Och tror att jag har det precis som jag vill i morgon:p LOL, battre sent an aldrig heter det ju. Jag kommer sa klart fortsatta "clicka" ett tag, men oj vilken skillnad pa just den har ovningen. :banana: Maste se till att det sitter innan tavling nasta helg.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Du får komma med en tävlingsrapport efteråt!

Rover hittade en grov, kort pinne på morgonrastningen idag som han bar omkring på vilket gav mig idén att kolla om apporten till lydnasettan fortfarande fanns kvar i hans lilla hjärna. Jag har inte tränat det momentet på säkert över ett år... Så han fick sitta vid min sida och jag gav kommandot apport. Först såg han lite fundersam ut men sedan tog han ett stadigt tag om pinnen, utan att tugga det minsta(tack PIRU!). Så jag släppte taget och när jag tog tag i pinnen igen så varken tvekade eller tuggade han utan bara sneglade lite på mig - däremot släppte han direkt på kommandot Loss. Duktig jycke!

Annars är faktiskt hans riktiga bragd idag att hämta en tappad fjärrkontroll åt en slö och pizzadäst matte... :o
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

KL:
Livar upp gammal tråd istället för att starta ny.
Idag har jag spårat med båda hundarna och den lilla har fått ett uppletande. Båda spårade riktigt bra och uppletandet var bättre än på länge så jag är nöjd! Nu ska jag snart bege mig till klubben och köra lydnad tänkte jag. Vad hittar ni på nu när våren börjar titta fram?
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Vi har gått lite vardagslydnadskurser senaste veckorna. Så vi övar vidare på det med inlägg av rallylydnadsövningar. Idag har han sprungit med cykeln och blivit badad. Utslagen på soffan :D
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

KL

Vad roligt att ni hittade min gamla tråd :)

Igår tränade vi inför stundande tävling i LK II samt la ett hårt spår på jobbets parkeringsplats. Liggtid ca 30 min. Det var SVÅRT. Många hundra andra spår + asfalt (spårat på det 1 gång innan) + många svängar och 1 vinkel.

Eftersom det inte gick särskilt bra så ska vi på det igen snart!

Idag körde vi igenom klass II och jag känner att tävlingen blir på vinst och förlust. När jag anmälde hade han för tusan fått 12 på samtliga moment, nu har något hänt och vi sak vara ytterst tacksamma om vi lyckas skrapa ihop till ett förstapris. Men men... Roligt ska vi iaf ha :D
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Efter gårdagens träning för Anders Kjernholm står det klart att vi måste störningsträna! Den lille har gått från superfokus till typ noll fokus på ett par veckor och även om jag vet att det är åldern så började jag slita mitt hår ( + att jag var sugen på att slita hundens). Men istället för att trilla ner i bestraffningstänket så ska jag ju såklart lägga mer förväntan på störningen. Det här visste jag ju redan men å så lätt det är att glömma bort när det är ens egen hund som tagit en tripp till en annan planet... Jag fick lite tips på hur jag ska kunna lägga upp den träningen. Vi gjorde en massa annat också men när det gick mindre bra berodde det nästan helt på att han blev störd så jag vet ju var jag ska lägga min energi.

Idag blir det spår och det är något som han KAN. Om vi nu får vara ifred för vildsvinen...
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Idag ska han gå sista passet på rallylydnadskursen. Dagmatte som kursar hämtar honom i god tid, för de ska köra igenom alla skyltarna :D
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

*KL*

Vi ska träna på att tävla på bortaplan... ;) Inga stor förväntningar alls, har med oss fika och ser det mest som en trevlig utflykt(men inne på banan kommer jag satsa fullt ut ändå förstås!).
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

KL

Precis hemkommen från TJH-träning. Den gick super! :bow:

Gammelmannen fick ett spår som han klarade så fint så! Plast-, metall- och tygapporter. Hård vind. Han kan ännu :love:
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Ras: Golden retriever

Ålder: 16 veckor

Moment: ensamhetsträning, "stanna"

Mål: (ligger lite framåt i tiden:p) start i LP1, viltspår, jaktträning
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

kl

Veckans träning har bestått av apportering, först och främst bock men även andra föremål. Jättekul!

Idag gick jag årets andra spår med Grima, och fan vad bra det gick rent ut sagt. Älskade hund :love:

Lite bilder från i onsdags:

ianbok.jpg


grimaklick.jpg


grimabibel.jpg


ianfjarr.jpg
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

De gick bana, 67p, jag tror det bara(?) var förarfel. Men det är första gången med hel bana och med tanke på att han för ett halvår sedan inte ens hade klarat kursen utan skäll så är det fantastiskt! :D
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Kl

Sitter just nu i solgasset och har det gött, och inväntar mina träningskompisar. Idag ska vi ut i skogen och spåra och köra upplet och även lite budföring om tid finnes.

Det är SJUKT bra väder idag :love:
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

kl

Idag och den närmsta tiden ska vi ta upp rallylydnaden igen efter vinteruppehållet. Kursen börjar igen om en månad, och då vi kom på 2a plats i klubbmästerskapet på vår BK i höstas efter att bara gått nybörjarkursen, så har vi minst sagt fått blodad tand :love:
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Igår fick Rover gå årets första spår så idag blir det nog på sin höjd lite lydnad. Jag hade åkt till en grusplan som endast nyttjas sommartid och var övertygad om att det bara skulle vara lite snö och is kvar där men tji fick jag. Spåret fick gå över mestadels rätt packad snö men här och var fick jag pulsa. :o Dessutom blåste det rejält. Jag ska se till att lägga ett par spår i veckan framöver så att Rover äntligen förstår vad det är han ska göra, jag skriver nog en beskrivning ur hans perspektiv så blir det hela tydligt:

"Idag satte matte på mig sele och lina när var vi var i skogen, det är jättekul för det betyder att jag ska leta efter lukter. Jag kände jättemycket lukt efter matte, den fanns överallt! Jag försökte dra med matte ut i skogen för där fanns det fint med mattelukt i luften men hon var korkad och förstod inte alls utan höll tillbaka mig i linan och verkade vilja gå åt andra hållet. Skumt, men man får väl lita på hennes fåniga lilla nos då. Efter ett tag hittade jag mattelukt på marken också och det blev matte jätteglad över av någon anledning. Det fanns liksom små gropar där hon berömde om jag stoppade ner nosen lite så då började jag fundera om det kanske inte alls var så viktigt med lukt ändå och letade i stället efter andra gropar att stoppa nosen i. Men nä, det var minsann inte alls bra, då stod hon bara där som ett fån och höll i linan så jag inte kom fram till en stor, bra grop jag spanat in. Hon visade mig på de små groparna med mattelukt igen - HALLÅ, jag hade ju redan kollat in dem, de gick bara rakt fram! Men okejrå, jag fick väl fortsätta nosa där och efter ett tag kände jag lukten av något RIKTIGT! Det var BOLLEN! Då kunde minsann inte matte hålla mig utan jag sprang och hittade den på en gång. Sedan lekte vi och jag bar den jättelänge tills matte gav mig en bit godis om hon fick bära den i stället. Sen gick vi hem. Sen sov jag."
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Vi gick hyffsat lugnt och sansat till hagen och sen sprang han i två timmar. Det blev lite lite lydnad mitt i allt också för han började lägga sig i två valpar som lekte och det tyckte jag var onödigt (han blev liksom polis). Han köpte att jag sade "nej" när han blev för närgången och efter två tillsägelser så höll han sig från de. Woopppiee typ :D

Idag så ska han få sig en tur till rasthagen igen och sen på em/kväll så måste jag ta tag i ligg och stå. Han fuskar när han ligger (knappt ens på armbågarna!) och så ligger han inte kvar speciellt säkert.

Sen stå har inget värde i hans hjärna. Ber jag honom vänta när han redan står upp så står han kvar men det vore ju önskvärt om han kunde ställa sig från sitt och ligg :D Men jag börjar med ligg.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har idag en 10-årig dvärgschnauzertik som lever ett aktivt liv, eller lite har vi väl minskat och tränar och håller igång men ej tävlar...
Svar
17
· Visningar
2 114
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 805
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 397
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp