Bukefalos 28 år!

Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Kan någon förklara rutan för mig?
Kollade lite på youtube men blev inte så mycket klokare av det :P
Såg bara hundar som sprang in i en ruta och hämtade nåt och sedan sprang och lekte. :confused:

Från lydnadsreglerna:

Tvåans ruta:

Sändande med ställande Koeff 3 Maxpoäng 30

Kommando: ”Framåt” - ”Stå”

Utförande:
Ekipaget ställer upp på ca 10 m avstånd mitt för en markerad ruta 3 x 3 m. På kommando sänds hunden in i rutan där den kommenderas till stående. Föraren avgör själv när ståkommandot ges. Hunden ska efter ståkommandot förbli stående inom rutan i ca 3 sek, varefter tävlingsledaren ger order att avhämta hunden.

Bedömning:
Momentet börjar då ekipaget ställt upp i utgångsställning i riktning mot rutan, efter att föraren eventuellt har riktat in hunden, och slutar i och med att föraren beordrats avhämta hunden. Föraren äger rätt att rikta in hunden innan momentet påbörjats. För erhållande av högsta betyg ska hunden befinna sig helt inom rutan och föraren får ej ha gett mer än högst 2 kommandon sammanlagt. Hund som intar annan ställning än stående eller ändrar ställning kan inte ges högre betyg än 8. För godkänt betyg måste hunden ha minst 2 tassar inom rutan.

Uppläggning:
Rutan skall vara 3 x 3 m. Rutans hörn utmärks med koner. Konerna ska vara väl synliga för föraren och ca 15 cm höga.
Rutans fyra sidor ska markeras med färg, sågspån, tape eller på annat lämpligt sätt. De fyra linjerna ska dras mellan konernas ytterkanter.


Treans ruta:

Sändande med platsläggande och inkallande Koeff 4 Maxpoäng 40

Kommando: ”Framåt” - (”Stå”), ”Ligg” - (Hundens namn) ”Hit”

Utförande:
Ekipaget ställer upp på ca 25 m avstånd mitt för en markerad ruta 3 x 3 m. På kommando sänds hunden in i rutan där den nedläggs. Föraren ges sedan order att förflytta sig mot rutan, ca 2 m från denna görs höger alt vänster om marsch och efter ca 10 m på nytt höger alt vänster om marsch mot utgångspunkten. Ca 10 m efter andra höger- alt vänstervändningen inkallas hunden under fortsatt marsch. Vid återkomsten till utgångspunkten görs halt.

Bedömning:
Momentet börjar då ekipaget ställt upp i riktning mot rutan och slutar i och med den avslutande halten. Om föraren riktar in hunden mot rutan är maxbetyg 8.

För erhållande av högsta betyg får föraren inte ge mer än högst 4 kommandon sammanlagt, varvid ett kommando då är ett ståkommando i rutan. Hunden skall lägga sig inom den markerade rutan samt snabbt komma på inkallningskommandot.

Hund som lägger sig innan föraren gett kommando kan inte ges högre betyg än 7. För erhållande av betyg skall större delen av hunden läggas inom den markerade rutan (enligt ”Bordsprincipen”, dvs hunden skall ha en sådan position att den, om rutan varit ett bord, hållit sig kvar på bordet) .

Hund som ställer eller sätter sig före förarens andra vändning underkänns i momentet. Hund som ställer eller sätter sig efter förarens andra vändning kan inte ges högre betyg än 5. För hund som i övrigt förflyttar sig sänks betyget. Hund som tjuvstartar efter det att föraren fått andra kommandot om höger- alt vänstervändning kan inte ges högre betyg än 5.

Uppläggning:
Rutan ska vara 3 x 3 m. Rutans hörn utmärkes med koner. Konerna ska vara väl synliga för föraren och ca 15 cm höga.
Rutans fyra sidor ska markeras med färg, sågspån, tape eller på annat lämpligt sätt. De fyra linjerna ska dras mellan konernas ytterkanter.


Elitens ruta

Sändande med dirigering, platsläggande och inkallning Koeff 4 Maxpoäng 40

Kommando: ”Framåt” - ”Stå” - ”Höger/Vänster” och/eller handtecken – (”Stå”), ”Ligg” - ”Hit”

Utförande:
Hunden skickas till en kon ca 10 m från startpunkten. Hunden kommenderas till stående vid konen och skall bli stående inom en cirkel med en radie av 2 m från konen. Efter ca 3 sek beordras föraren att sända hunden till en ruta som är 3 x 3 m placerad ca 25 meter från startpunkten. När hunden nått rutan nedläggs den. På tävlingsledarens order skall föraren gå mot hunden. Ca 2 meter från rutan beordras föraren att vinkla och efter ca 10 m att vinkla ytterligare en gång och därefter gå mot startpunkten. Efter ca 10 m beordrar tävlingsledaren föraren att kalla in hunden under fortsatt marsch. Vid återkomsten till utgångspunkten görs halt.

Bedömning:
Momentet börjar då ekipaget ställt upp i utgångsställning i riktning mot konen och slutar i och med den avslutande halten.

Förare som riktar in hunden underkänns i momentet.

Hundens vilja att följa dirigeringar och kommandon, hundens tempo och direkt riktning skall premieras. För högsta betyg ska hunden röra sig i en rät linje till konen och till rutan, och gå in i rutan framifrån.

För högsta betyg får föraren ge totalt högst 6 kommandon om ett är ”ståkommando” i rutan. Väljer föraren att lägga hunden direkt i rutan utan att först ge ”ståkommando” får, för högsta betyg, endast totalt 5 kommandon ges.

Hund som agerar självständigt skall ges betygsneddrag. Det betyder t ex att ståkommando vid konen och liggkommando i rutan måste ges.

Hunden skall i sin helhet (med alla 4 tassarna) befinna sig inom cirkeln innan föraren beordras att kommendera den mot rutan. En hund som sätter eller lägger sig vid konen skall inte ges högre betyg än 8. Om hunden lägger sig ned utanför 2 m-cirkeln runt konen eller utanför rutan skall momentet underkännas.

För att erhålla betyg skall hunden i sin helhet, med undantag för svansen, befinna sig innanför rutan. Momentet underkänns om hunden ändrar ställning innan förarens andra vinkling. Högst betyg 5 ges om hunden ändrar ställning efter förarens andra vinkling, men före kommando. Hund som förflyttar sig i rutan utan att resa sig kan inte ges högre betyg än 7. Hund som korsar rutans gräns före inkallning underkänns i momentet. Hund som rör sig markant långsamt, kan inte ges högre betyg än 6.

Uppläggning:
Vinkeln mellan sträckorna utgångspunkten-konen och konen-rutan skall vara ca 90 grader. Rutans hörn skall vara markerade med koner. Konen samt rutans koner ska vara ca 15 cm höga och väl synliga för föraren.
Vid konen skall markeras en cirkel med ca 2 m radie och konen som mittpunkt.
Rutans fyra sidor ska markeras med färg, sågspån, tape eller på annat lämpligt sätt. De fyra linjerna ska dras mellan konernas ytterkanter. Avståndet mellan utgångspunkten och rutans mitt skall vara ca 25 m.



Edit: Ah, ser att Squarepants var snabbare och mer kortfattad :D!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska NI träna idag?

Vi ska om ca 10 minuter dra iväg till priv.kursen och träna lite lydnad och även försöka ta spåret med vinklar lite bättre än sist :p
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Idag tränade jag och vovven lite halvhjärtat, min energi tröt verkligen men hunden var riktigt duktig!
Under promenaden blev det lite fritt följ, och han börjar bli bra på att inte släpa efter. Körde korta sträckor, många vändningar och halter.
Hemma på ridbanan gjorde vi några lägganden under gång som jag var mycket nöjd med, och det hela avslutades med ett par roliga inkallningar :)

Vi siktar på förstapris i Lkl 1 under sommaren/hösten :)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Min har varit lika dan! Greppar villigt men släppte lika fort. Jag testade att börja springa och hon höll kvar den i munnen men så fort jag stannade för att hinna få tag på den innan hon släppte så damp den i backen.
Jag fick göra så att lura henne med godis så att hon tittade uppåt när jag gav henne bocken och lockade så hon höll huvudet nästan rakt upp så att säga, så bocken inte kunde släppas. I början så hjälpte jag henne faktiskt genom att hålla handen lätt under hakan så hon förstod bättre att hon skulle titta upp. Lät henne sitta så någon sek och tog sedan bocken och beröm i massor. Tvingade henne inte på något sätt men såg bara milt till att hon inte tippade ner näsan och släppte. Efter några gånger med det så håller hon nu apporten tills jag ber henne släppa den i handen :)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

*KL*

Idag åkte jag till klubben och tränade lite med unga dåren. Hon var rysligt fokuserad - på allt förutom mig :o Vi behöver verkligen åka bort och träna oftare så att det inte bara blir på hemmaplan.
Fick iaf till en okay inkallning, en finfin apportering och hyfsad platsliggning.

Hur sjutton vi ska få ordning på linförigheten fattar jag inte. Den har blivit katastrofal, igen :crazy: Hon flamsar iväg, sätter sig snett som en jag vet inte vad och tappar fokus på mig i varje(!) högersväng. Har provat att leka igång henne innan för att vara jättekul att vara med, har provat godisbelöning för att få lite mer lugnt fokus, har provat att gå bara något enstaka steg och stanna ofta för att hon inte ska hinna försvinna och har provat att gå lite längre och springa lite för att hon måste tänka på att hinna med mig. Känns inte som om något ger direkt resultat. Hon VET vad hon ska göra, men hon skiter i det. Dumhund. Kanske blir det bättre bara vi tränar oftare på olika ställen..

Avslutade med att köra lite tricks med tanten och sedan göra en liten platsliggning med båda damerna, halvt för att kunna fotografera dem tillsammans, halvt för att träna tanten i att stanna kvar trots att jag backar något steg.
Fina är de iaf :love:
Damerna.jpg
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Klicker?
Börja med att klicka för ögonkontakt i fotposition. Klicka sen för nåt enstaka steg osv. Variera när/hur snabbt du klickar. Lägg så småningom fokus just på de punkter där hon brister.

kl

Idag har vi tränat fysik och balans! Och vatten... 4 timmars promenad i en ravin (varav drygt hälften bestod av vadande för oss tvåbenta). Trött hund nu, men sjukt bra träning. Dels är han inte så förtjust i vatten, vilket iaf blev bättre under dagens gång. Dels har han fått busa av sig med andra hundar. Dels har han fått tänka till själv när vägen inte är den lättaste och insett att det inte är nån vits att stå och pipa efter hjälp. Dels såklart, bra fysträning med långpromenad, hopp och simning, och bra balansträning!
Känns i mattes ben också...

Imorrn blir det en långpromenad och sen lydnadsträning (länge sen nu!). Kanske kör igenom nya freestyleprogrammet också en sväng.
Torsdag agilityträning (veckans bana) och lite cykling.
Fredag vilodag (promenad, kanske en joggingtur).
Lördag nån typ av träning, beror på om jag åker bort eller stannar i stan.
Söndag klubbdag, med bland annat träning i alla grenar vi håller på med. Fokus lär ligga på agilityn.

Under juli är vi anmälda till båda agilitytävling (Debut! 4 lopp på en helg) och freestyletävling så nu är det träning som gäller.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Klicker?
Börja med att klicka för ögonkontakt i fotposition. Klicka sen för nåt enstaka steg osv. Variera när/hur snabbt du klickar. Lägg så småningom fokus just på de punkter där hon brister.

Det var så jag gjorde för att öht få henne att förstå vad jag ville när jag sa "fot". Innan jag började med klickerträning, kontaktövningar osv så fanns det inte en chans i världen att få till ett hyfsat fotgående.
Nu fungerar det inomhus, men det är väl helt enkelt ovant med mycket störning utomhus. Märker det även på mig själv när jag tänker efter hemma, för när jag är ute och tränar så tänker jag inte alls på vad jag gör eller varför, jag bara gör :o

Jag gör även så att jag berömmer varje gång hon självmant tar kontakt utomhus på promenader, och framförallt om hon går nära mig med kontakt. Det har hjälpt en hel del.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Du går alldeles för fort fram, man kan inte förvänta sig att momenten som sitter i en störningsfri miljö ska sitta likadant när man kommer till tex en BBK.

Backa träningen, nöj dig med 2 steg som blir rätt i taget och sedan ska hunden ha beröm direkt. Gör det enkelt, stärk hundens självförtroende. Lek mycket med dig (typ kamp) för att göra dig själv mest intressant.

Jag skulle åkt till BBK, lekt av bara sjutton. Gått två steg fot, lekt av bara sjutton och satt hunden att vila i bilen (eller vad man nu gör). Efter en längre paus (hunden får gärna ha väldigt tråkigt) leker du som sjutton igen, går två steg fot, leker som sjutton, går två steg fot, leker som sjutton och avslutar sedan den övningen för dagen. Sedan är det som du säger viktigt att ni kommer iväg oftare, annars kommer du aldrig att få resultat i momentet.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Jag får tänka så.
Det som fick mig så sur nu var att det inte var någon annan hund där, dvs, det var som att vi tränade på en helt vanlig gräsplan (fast säkert med en hel del mer roliga dofter då..). Och det, det har vi gjort massor. Varje gång vi ska träna och vädret inte är helt hemskt så är vi ute och tränar på gräsmattor osv. Dessutom brukar allt fungera klockrent om vi tränar på tex centralen, nere i tunnelbanan eller inne på sergels torg. Det är alltså inte så att jag går direkt från att träna inomhus utan störning till att försöka kräva något perfekt utomhus med störning bara sådär "pang bom". Kanske kan värmen och en bussresa till klubben ha ställt till det nu...

Sedan, det suraste med att ha en dum liten saluki, är att det är en väldig bergochdalbana med allt. Ena dagen sitter allt perfekt, nästa dag är det som om hon inte kan något, dagen därefter kanske det går ok, följs av tre toppendagar, sedan kanske man tar några dagars paus och när man försöker igen kan det gå åt helvete osv. Det är som om hon vissa dagar helt enkelt inte är på humör :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska NI träna idag?

Ja, och så är det att ha terrier också. Man får helt enkelt köpa att de hundarna inte har en samarbetsvilja som en schäfer, och aldrig kommer att få det. Det blir mer speciellt att komma ut på en BBK, förmodligen har du förväntningar på hunden när du kommer dit, och när det inte funkar sås ett litet frö av irritation som räcker gott och väl för att en hund med lite intergritet ska tycka att du är boring. Det är så, även med hundar som har samarbetsvilja och outtömlig arbetslust, att även de behöver backa i träningen ibland för att det ska bli riktigt bra.

Mitt råd är alltså backa, backa, backa!
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Håller med MrsS, och om du eller hunden inte är på humör, så är det bättre att avbryta än att försöka få det bra med fel inställning. Träning ska vara roligt!
(en sån där viktig punkt jag själv gärna glömmer bort eller ignorerar...)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Jag gjorde som så att jag lekte upp ett riktigt intresse för apportbocken, senast vi var iväg och tränade lydnad, vilket var ett bra tag sedan (4 månader sedan kanske? :o ) så kastade han sig över en 4 kg apport som låg framme och klippte hindret helt på eget bevåg innan han kom i en fin fotposition fortfarande med apporten i munnen och var så nöjd så!

Nu har vi som sagt inte provat på ett bra tag, vi har ägnat oss åt annan typ av träning istället för tillfället :)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

KL

Idag hade vi privatlektion där vi kollade av/påbörjade sittande i grupp, fjärrskiften, platsliggning, sittande under gång, krypet samt rutan. Läget och utvecklingspotentialen kändes god på alla, så nu satsar vi allt på både start i trean och lägre spår alt rapport till hösten :banana::D! Spännande och kul med massa träning framför oss :laugh:!
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Blev lydnadsträning idag, och slängde in lite freestyle också.
Stora grejen för dagen var att jag äntligen såg till att börja med externbelöning även i dessa grenar, främst för att minska skillnaden mellan tävling och träning. Gick fint, han tappade lite fokus i början men det blev bättre mot slutet så med lite mer träning så.
Platsliggningen gick kanon (även om han låg själv), läggande under gång gick seegt och linförigheten hyfsat. Apporteringen (både 1ans och 2ans) gick väldigt fint, han tuggar dock lite men oftast låter han bli.
Freestylen gick rätt bra, ska ta och lära in ett nytt program men måste lära mig det själv först :p Alla delar sitter dock rätt bra.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Torsdag: Agility. Slalom, gungan och en bana. Körde väl igenom banan tre gånger, första gången tappade matte bort sig, andra gången var hunden seeg och tredje gången gick bra och felfritt =)
Snygga ingångar och duktig på gungan.

Fredag: Vår vilodag slutade i en joggingtur, ett spår och lite kort FF. Jättefin attityd i FF. Kan han inte alltid vara sån?

Lördag: Agility. Tränade bakombyten, lite boxhörn, kontaktfält och slalom. Seeg hund.

Söndag: Klubbdag som pga ösregn mer blev till samträning. Vi vann i alla fall tunnelracet (8 tunnlar uppställda längs lokalen, 13,4 s) :D
Blev både lydnad, freestyle och lite agility. Freestylen gick finfint, synd bara att jag fortfarande inte kan programmet så att vi kunde köra igenom det till musik och publik.
Lydnaden gick fint, FF, ställande, apportering, platsliggning och inkallning. Platsliggningen låg han 2 min utan att jag går fram och belönar, för första gången :D Visserligen låg han själv men med flera freesyle-ekipage precis bredvid.
Agility blev bara lite snabbt i regnet. Fin fart och motivation idag! Bakombyten och boxhörn jättefint utan problem, likadant att skicka honom utåt och snabbt genom tunnlarna. Lite småproblem med slalomingångarna.
Idag hade jag en roooolig hund att träna! Önskar att han alltid kunde ha motivationen uppe.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

*KL*

Midsommarafton körde vi en inledande sökövning med Rover; husse fick springa in en hundra meter i skogen och "gå vilse" bakom en buske och sedan släppte jag Rover som studsade iväg som en känguru. Det märks verkligen att det faller sig mycket mer naturligt för honom att gå efter luftvittring än att följa ett spår med nosen i backen, uppletande har alltid varit hans paradgren. Han hittade husse som hade en minidummy av läder som fick agera sökrulle och kom gärna tillbaka till mig(där har vi nog nytta av budföringsträningen). Men jag måste komma ihåg att köpa en riktigt rolig leksak att byta sökrullen mot, den var tydligen VÄLDIGT fin enligt Rover, han bar den en halvkilometer hem och jag vill ju inte att han börjar blindmarkera eller ännu värre, struntar i folk som ligger i skogen för att rusa runt med sin roliga läderleksak istället... :o
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Häng en dummy i halsbandet redan nu, men ge honom ändå en lösrulle. Så lär han sig att strunta i den som hänger så länge.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har idag en 10-årig dvärgschnauzertik som lever ett aktivt liv, eller lite har vi väl minskat och tränar och håller igång men ej tävlar...
Svar
17
· Visningar
2 115
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 852
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 421
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 370
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp