Vad skulle du göra om du hade ett helt rum att göra vad du vill med?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag står inför universums lyxproblem vad gäller boende... Jag kommer att ha alldeles för mycket plats. Jag och min pojkvän (blivande sambo) har kommit över en helt fantastisk hyreslägenhet till vrakpris, och det enda med den som inte passar oss är att den är lite för stor egentligen.

Vi kommer att gå från att dela min 1,5-rummare till att bo i en 3-rummare, och jag vet helt ärligt talat inte vad vi ska göra med det tredje rummet. Vardagsrummet, köket och vårt sovrum har liksom rätt självklara roller, men sedan då? När vi har gäster kommer detta rum naturligtvis att användas som gästrum, så någon form av säng kommer där att stå, men utöver detta kan jag inte riktigt tänka mig att någon av oss riktigt kommer att använda utrymmet regelbundet förutom som förvaring. Och jag vill verkligen inte att det omvandlas till någon sorts "stökrum" där vi bara ställer in en massa skit som vi inte orkar ta hand om.

Jag känner att jag missar en massa lysande idéer här och att det finns potential att använda det här rummet till hur mycket som helst, men jag behöver inspiration. Vad skulle ni göra om ni plötsligt fick ett rum utan direkt användningsområde till ert förfogande?
 
Gästrum /datorrum/kontor har jag haft det till. I dagsläget är det mest förvaring tyvärr, snart ska det inredas till barnrum :)

Tillägg: var på en husvisning där de använde det som walk in closet.
Sambon vill ha spelrum eller biorum i framtiden.
 
@Mineur: Säger som @Akerman, gör ett kombinerat kontor/gästrum. Det är guld värt att ha ett ställe där man har alla papper och ev pyssel osv. Mitt kontor är rätt stort (jag jobbar delvis hemifrån) och det är underbart att äntligen ha allt på samma ställe. Plus att flyttar jag på en bänk kan man få in minst två luftmadrasser på kontoret (det behövs när det är Buke-träff ;)).
 
Jag står inför universums lyxproblem vad gäller boende... Jag kommer att ha alldeles för mycket plats. Jag och min pojkvän (blivande sambo) har kommit över en helt fantastisk hyreslägenhet till vrakpris, och det enda med den som inte passar oss är att den är lite för stor egentligen.

Vi kommer att gå från att dela min 1,5-rummare till att bo i en 3-rummare, och jag vet helt ärligt talat inte vad vi ska göra med det tredje rummet. Vardagsrummet, köket och vårt sovrum har liksom rätt självklara roller, men sedan då? När vi har gäster kommer detta rum naturligtvis att användas som gästrum, så någon form av säng kommer där att stå, men utöver detta kan jag inte riktigt tänka mig att någon av oss riktigt kommer att använda utrymmet regelbundet förutom som förvaring. Och jag vill verkligen inte att det omvandlas till någon sorts "stökrum" där vi bara ställer in en massa skit som vi inte orkar ta hand om.

Jag känner att jag missar en massa lysande idéer här och att det finns potential att använda det här rummet till hur mycket som helst, men jag behöver inspiration. Vad skulle ni göra om ni plötsligt fick ett rum utan direkt användningsområde till ert förfogande?
kontor/ pysselrum
 
Lätt! Ett sy-rum.
Just nu är alla mina rum sy/pysselrum och inget av dem funkar. Så hade jag haft ett rum över hade jag lätt gjort det till mitt egna hobbyrum.
 
Kombinerat kontor, bibliotek och gästrum.
Om man är noga med hur man utformar förvaringen så kan det bli riktigt fint.
Det avlastar vardagsrummet från sådant som är i vägen i ett umgängesrum.
Att slippa ha bokhyllor i vardagsrummet är trevligt.
 
Vi har ett sådant rum, det används dels som kontor och pysselrum och dels så står alla garderober, förutom barnens, där.
 
Vi har också såna lyxproblem eftersom huset vi hyr har 6 sovrum ,2 vardagsrum, 2 kök och två grovkök till 2 vuxna och tre barn mellan åldrarna 11 år till 2 månader. Så jag börjar lära mig detta med att fylla rum, så att fylla bara 1 rum är väl lätt :p :angel:

Nere blev det vårt sovrum, 1 kontor , ett lekrum/tillfälligt sovrum innan de små kan flytta upp, vårt gemensamma vardagsrum och kök.I grovköket nere står skötbordet ,en kattlåda och en garderob med barnens vantar/mössor etc samt våra arbetshandskar.

Uppe blev det varsitt sovrum till barnen ,vardagsrummet uppe ska bli spel-och-rum och köket har äldsta sonen fått till sin förvaring av leksaker. Vi använder bara kyl/frys och ugn vid behov. I grovköket uppe står det en kattlåda och förvaring av extra köksstolar.
 
Jag hade gjort bibliotek med en riktigt skön fåtölj att sitta och läsa i och ett litet bord. Men det är för att jag älskar att läsa och tycker det är guld värt att ha. Trevligt också för gäster att ha en fåtölj i rummet. Men annars inred utifrån intresse och datorrum i kombination med bokhyllor är också en bra idé.
 
Jag har nyligen flyttat in i ett hus med ett extra rum. Det blir träningsrum. Jag hade sedan tidigare en stepbräda, yogamatta och några hantlar, dvs sådant som kan ställas undan i en garderob. Nu kan det stå framme och jag har skaffat en crosstrainer och en TV till det rummet (annars blir träningen inte av, måste ha någon underhållning ).
 
Vi har tre rum och i det tredje rummet har vi ett matsalsbordet för 6 pers, perfekt eftersom jag inte vill trycka in det i vardagsrummet. :)
 
Kul att läsa era idéer, tack för alla förslag!

Ett gym hade helt klart varit drömmen men vi har inte tillstymmelse till gymutrustning och inte en massa tusenlappar att lägga på det just nu, så den drömmen får ligga på is lite tillsvidare. Bibliotek/kontor var min första tanke, men grejen är bara att jag inte riktigt vet hur mycket vi kommer att använda det. Vi jobbar båda på kontor under dagarna, så där hemma känns det som att vi kommer att vilja umgås i vardagsrummet mest hela tiden. Men det är klart, det skadar ju aldrig att ha ett "här inne gör vi nytta"-rum för räkningar och diverse administrativt arbete :p

Grundproblemet tror jag egentligen är att vi inte har tillräckligt med möbler, och att budgeten är lite begränsad då vi först och främst vill satsa på att köpa en rejäl säng samt matbord med stolar. Efter det får vi nog spara ett tag innan vi har råd att göra mer möbelinköp...:angel: Men det är ett trevligt problem att ha, och det blir säkerligen hur bra som helst i slutändan!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Kul att läsa era idéer, tack för alla förslag!

Ett gym hade helt klart varit drömmen men vi har inte tillstymmelse till gymutrustning och inte en massa tusenlappar att lägga på det just nu, så den drömmen får ligga på is lite tillsvidare. Bibliotek/kontor var min första tanke, men grejen är bara att jag inte riktigt vet hur mycket vi kommer att använda det. Vi jobbar båda på kontor under dagarna, så där hemma känns det som att vi kommer att vilja umgås i vardagsrummet mest hela tiden. Men det är klart, det skadar ju aldrig att ha ett "här inne gör vi nytta"-rum för räkningar och diverse administrativt arbete :p

Grundproblemet tror jag egentligen är att vi inte har tillräckligt med möbler, och att budgeten är lite begränsad då vi först och främst vill satsa på att köpa en rejäl säng samt matbord med stolar. Efter det får vi nog spara ett tag innan vi har råd att göra mer möbelinköp...:angel: Men det är ett trevligt problem att ha, och det blir säkerligen hur bra som helst i slutändan!

Man behöver ju inte ha dyra möbler i extrarummet. Nu ärvde ju jag mitt hus så jag har använt mycket av vad som redan fanns här men jag behövde flera bokhyllor och de har jag fyndat på Blocket. Det finns mycket av fina möbler att fynda på Blocket eller lokala loppisar.

Det enda jag verkligen la pengar på i mitt kontor är golvet, jag la in ett laminatgolv för innan var det plastgolv i gräslig färg.
 
Vi har flera extrarum... Två vuxna, snart en bebis och vi har 6 sovrum allt som allt. Ett är vårt, ett är gästrum, 1 är förvaring (källaren) 2 kommer bli barnrum (om det blir ett barn till i framtiden) och det sista är kombinerat gästrum/pysselrum/tv-spelsrum! Köpte en säng som funkar som soffa också, beg vitrinskåp på blocket och ett bord och en tv som hade vi sen innan. Sen var det fixat och klart. :)
 
Kul att läsa era idéer, tack för alla förslag!

Ett gym hade helt klart varit drömmen men vi har inte tillstymmelse till gymutrustning och inte en massa tusenlappar att lägga på det just nu, så den drömmen får ligga på is lite tillsvidare. Bibliotek/kontor var min första tanke, men grejen är bara att jag inte riktigt vet hur mycket vi kommer att använda det. Vi jobbar båda på kontor under dagarna, så där hemma känns det som att vi kommer att vilja umgås i vardagsrummet mest hela tiden. Men det är klart, det skadar ju aldrig att ha ett "här inne gör vi nytta"-rum för räkningar och diverse administrativt arbete :p

Grundproblemet tror jag egentligen är att vi inte har tillräckligt med möbler, och att budgeten är lite begränsad då vi först och främst vill satsa på att köpa en rejäl säng samt matbord med stolar. Efter det får vi nog spara ett tag innan vi har råd att göra mer möbelinköp...:angel: Men det är ett trevligt problem att ha, och det blir säkerligen hur bra som helst i slutändan!
Erikshjälpen och liknande är ett bra tips för en begränsad budget.
Vi köpte några av våra 14 köksstolar där (14 stolar blir mycket pengar hur man än vrider och vänder på det). Fick 8 stolar för 600kr. Bara lite färg och tid som ska till
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Hemmet Vi bor i ett enplanshus på ca 145 kmv och är i valet och kvalet om vi ska göra vissa förändringar. Varken jag eller min sambo är...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 211
Senast: Jerseyite
·
Småbarn Renoverar alla människor ett eget rum till barnet? Jag tänker, barnet är väl inte knappt ens i rummet överhuvudtaget? Jag tänker att det...
2
Svar
38
· Visningar
2 746
Senast: Bubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp