Vad skulle du göra om du hade ett helt rum att göra vad du vill med?

@nickan1 och @TeamLundVer: Ja, jag är ju dotter till en auktionist... jag är uppvuxen med begagnade grejor! :D Nu när sommarauktionerna drar igång igen är det lätt att fynda. Pappa tyckte alltid att det var vansinne att unga par som flyttade ihop köpte dyra möbler när man kunde få ett helt bohag (inkl bestick och tallrikar!) för max några tusen. Sedan kan man ju byta ut efterhand om man känner att man vill det.
 
Pingisrum? Trevlig aktivitet både för par och när kompisarna är på besök! När man tröttnat på att sitta still med brädspel.
 
Jo det är klart, man behöver ju inte köpa allt nytt! Jag har en hel del från diverse välgörenhetsaffärer redan nu, och vi ska definitivt hålla utkik där innan vi drar loss på typ Ikea. Men det är så svårt att föreställa sig hur det ska se ut när man har några definitiva färdiga möbler att se framför sig liksom. Jag får kanske släppa lite på kontrollbehovet och helt enkelt låta mig inspireeeras av stunden, känna rummets feng shui! :D
 
Hade det problemet, först var det gästrum kombinerat med spelrum, sen blev jag lite less på att mitt ex satt där instängd hela dagen så då blev det gästrum och så tog allt hans (jäkla) lego över det å i slutändan så var det förråd/legorum/gästrum
 
Åh, vilket angenämt problem. :love:
Säger som de andra, kontor-hobbyrum-gästrum, såklart.

När jag inredde min skrivbordshörna, i en del av ett rum förvisso, köpte jag skrivbord och hyllor från ikea. Det är något jag ångrar idag.
Hade hellre köpt ett begagnat på blocket för att ge rummet mer karaktär.
Det är något jag kommer göra framöver när plånboken tillåter.

Överhuvudtaget så hade jag köpt mer begagnat om jag köpt våra möbler idag. Återvinning är inne, man kan få fantastiska grejer för lite pengar och man kan måla, betsa, dekorera och fixa så det passar en själv.

Köpte ett furubordet på blocket för en spottstyver. Fick med fyra stolar också i massiv furu, allt för 500 kronor. Bordsskivan är 5 cm tjock, så såna möbler görs knappast idag. Målade om allt och fick en fantastisk fin matgrupp till uterummet.

Så, återvinning rekommenderar jag också.
Dock inte säng eller en väldigt stoppad soffa. Sånt kan innehålla kryp så det undviker jag....:crazy:
 
Grundproblemet tror jag egentligen är att vi inte har tillräckligt med möbler, och att budgeten är lite begränsad då vi först och främst vill satsa på att köpa en rejäl säng samt matbord med stolar. Efter det får vi nog spara ett tag innan vi har råd att göra mer möbelinköp...:angel: Men det är ett trevligt problem att ha, och det blir säkerligen hur bra som helst i slutändan!

Second hand, auktioner, blocket, vänner och bekanta kanske har något ni kan tänkas köpa? Vi har tex köpt soffan och soffbordet på övervåningen för en billig peng av en släkting. Köpte nytt överdrag på Ikea och målade om bordet med målarfärg som fanns hemma. Soffbordet på nedervåningen fick vi av svärmor när hon bytte bord. Vi prioriterar inte nya möbler i vårt hem utan byter ut successivt, hittar gärna fynd hos folk i vår närhet :o :angel:
 
Om ni gillar att läsa och har en del böcker så är mitt tips att göra ett bekvämt bibliotek där ni inte bara sitter allena och läser utan där det är skönt att umgås. Det behövs inte jättemycket möbler för det men två riktigt goa läsfåtöljer, gärna med fotpallar, ett litet bord och sen bra bokhyllor. Vardagsrum, visst, men kaffet i biblioteket tack! :up:
 
Kan man ha för stort? Jag och sambon bor i ett hus på 167 kvm med ett gästrum, ett kontor, ett hobbyrum och ett biorum (bortsett från de "vanliga" rummen). Ibland kan det gå några veckor utan att jag är i något av de rummen, men jag är glad att de finns :D
 
Jag skulle ha det som träningsrum. Menar inte med massa dyr utrustning utan passande inredning, yogamattor + nån lite tjockare, nån kettlebell och lite hantlar. Är guld värt att kunna öva handstående utan att riskera att riva halva hemmet :angel:

Alternativ 2 skulle vara skrivbord för tråkiga papper och dator. Tycker det är trist att ha dator på köks- eller vardagsrumsbord trots att jag bara har en bärbar.
 
Vi har också för stort hus, är två "tomma rum" där uppe, ett är gästrum med en dubbelsäng i. Det andra är mitt hobbyrum som jag fyllt med mina allsköns prylar, dockhus, miniatyrer, färgpytsar osv. ;)
Rummet här nere är kontor och det tredje där uppe är vårt sovrum.
Har fyllt med möbler jag köpt på loppis samt möbler vi fått över, gamla skrivbordet från kontoret fick bli mitt hobbybord för det är jättestort, precis vad jag behövde att sprida ut mitt pyssel på.
 
13000182_10154104085504648_4074115306602227670_n.jpg


Gräsliga färger, blommig gardin och alldeles underbart inspirarande :) Dock inte klart än.
 
Efter att vi hade gjort diverse förrådsrum, gästrum, separat matsalsrum och kontor så gjorde jag ett inspirationsrum av ett av alla rummen i vårt hus! :) I inspirationsrummet så ville jag skapa en känsla av kreativitet, och mitt mål med rummet var att använda det till att yoga, läsa och skriva i. Det är ett underbart rum som jag trivs jättebra i! :love: Plockade ihop grejer från loppisar, egna och föräldrars förråd, Blocket och billiga saker från IKEA och liknande, för jag hade inte så stor budget. Men det blev bra ändå. :)

Om jag skulle göra ett rum till (fast nu har vi nog inga fler lediga rum i huset :p ) så funderar jag på om jag kanske skulle göra ett pysselrum med ett arbetsbord eller en rejäl arbetsbänk. Eller kanske ett odlingsrum med odlingshyllor och belysning? :)
 
Jag bor själv i en 3a och har det extra rummet som gästrum/kontor. Eller ja, jag har fortfarande inte packat upp alla flyttkartonger eller köpt bokhyllor så just nu går det kanske mer in under förvaring.

Skulle också kunna tänka mig att ha ett extra rum som garderob!
 
Vi gjorde det tredje rummet efter vårt gemensamma intresse; datorer och spel.

Vi skaffade matchande datorbord och ställde brevid varandra vid ena långväggen och stylade borden som vi själva ville ha dom. Köpte en Kallax från Ikea, ställde den på högkant vid ena garderoben och använder den som kontorsutrymme.

På den väggbit som blev kvar ställde vi en extra säng. Trots att det aldrig är någon som sover över. :p
 
Härligt med alla idéer! Just nu lutar det åt att vi ställer in en dubbelsäng för kommande gäster samt mitt skrivbord, en bokhylla och så en klädställning där den blivande sambon kommer att ha sina skjortor och kostymer. Inte helt enhetligt, men hemskt praktiskt!
 
HARRY POTTER-RUM!!!! :love::angel:

Innan jag och sambon ynglade av oss så tittade vi på 3or ändå eftersom vi behöver ett spel-/datorrum som kan dubbla som gästrum. Men jag har även blivit lovad (tvingat sambon att lova) att få ha ett Harry Potter-inspirerat kontor/spelrum när vi flyttar. Det är alltså vad jag hade använt rummet till :D Ett extrarum inrett i sådär gammal stil med massa coola böcker och magiska prylar. Lagom nördigt :love:
 
Vi har två extra rum hos oss. Det ena är min sambos atelje där han gå all in med sin konst och det andra är ett kontor till mig.

När sambons son flyttar ut har vi ännu ett rum över som jag inte alls vet vad vi ska göra med när den dagen kommer.
 
Jag har mitt extra rum till gästrum kombineras med pysselrum som utnyttjas flitigt. Använder även 180 sängen som kontor och sepådatorhörna hellre än soffan. Problemet är nog att när man väl börjat fylla ett rum så är det kört, många av oss är nog ofrivilliga hamstrar:angel:

Men ett rum med massor av stora växter och nån typ av gungmöbel hade jag nog valt om jag inte råkat få en bautasäng
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Hemmet Vi bor i ett enplanshus på ca 145 kmv och är i valet och kvalet om vi ska göra vissa förändringar. Varken jag eller min sambo är...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 211
Senast: Jerseyite
·
Småbarn Renoverar alla människor ett eget rum till barnet? Jag tänker, barnet är väl inte knappt ens i rummet överhuvudtaget? Jag tänker att det...
2
Svar
38
· Visningar
2 746
Senast: Bubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp