Bukefalos 28 år!

Vad skulle DU välja?

Thera

Trådstartare
Tänk att man har hängt på Bukefalos avelsforum i alla år utan att ställa den förmodligen vanligaste frågan.. :D

Men nu är det dags, så: Vad skulle ni använda till det här stoet?

Hon är efter okänd-Anart-Urbino, stofamilj 42. Har bara varit i avel så hon är inte tävlad eller visad.

164 cm hög, ganska rejäl sak. Exteriören är jag inget proffs på, men det jag ser är att hon är något inåttåad ena fram så det är viktigt med korrekta ben hos hingsten. Sen är hon som sagt rätt rejäl och kanske vad man kallar 'gammeldags', men det är inget hinder för mig, jag gillar den lite kraftigare typen.

Gångarterna är helt ok, kanske skulle jag dock önska en något bättre galopp hos avkomman. Är bara löshoppad vid två tillfällen på låg höjd, hoppar helt ok.

Har helt perfekt temperament, därmot är det viktigt att hingsten har en bra mun då damen är lite 'fipplig' med bettet emellanåt.

Två hyffsat uppställda bilder, är det något man bör tänka på angående exteriören?

(Högdräktig)
200803151177-1.jpg


(Inte dräktig, bara fet :D)
200808302444-1.jpg


Mina önskelmål är då:

-Multitalang, hopphingst med bra gång eller vice versa.
-Lite storlek på hingsten
-Korrekta ben
-Bra galopp
-Hög ridbarhet

Och så var det det där med färgen, som naturligtvis bara är en bonus :angel:. Men eftersom jag gärna vill ha en isabell så är det ett plus om hingsten är fux.

Så, bara släng in era tankar. Vad skulle DU ha valt?
 
Sv: Vad skulle DU välja?

Briar kanske?

Väldans mycket massa och storlek, ren hoppstam med en lång lista meriter inom dressyr, har väl bra ben vad jag har för mig, är ju tom fux!
Har väl det mesta du söker!

Annars så är väl Peking nåt kanske om det går bra med import sperma..
Riktig multi talang..
 
Sv: Vad skulle DU välja?

Lambourghini är en multitalang som har ett fuxanlag så chansen finns för en isabell med honom. Eller om man vill ha en lite grövre hingst så Nactus på fryst.
 
Sv: Vad skulle DU välja?

Nä, min förra guling var efter Mackay. Fick avliva henne som 2-åring efter ett bäckenbrott, det är snart ett år sen nu..

Så helt fel ute är du inte.. ;)

Denna damen vet vi inte vem som är pappa till. Nåt gult och lockigt är det i alla fall.. :D
 
Sv: Vad skulle DU välja?

Hakar på QuickStar, Peking:love:, tas in av Bollerup
 
Sv: Vad skulle DU välja?

Efter att ha läst lite mer noggrant vad det står som önskemål, läste fel från början. Så hade varken funderat på Peking eller Lambourghini, bägge är lite mindre i storlek. Jag hade tagit en titt på Okeanos istället.
 
Sv: Vad skulle DU välja?

Rätt där med Peking, jag fick för mig att han var större än vad han är, men i övrigt passade han ju in "oh so good"

:)
 
Sv: Vad skulle DU välja?

Alla tre av mina funkar ju, men det får jag ju inte skriva och dessutom så är det kanske bara en av dem som kan lämna gult. ;)

Av de fuxar som finns i avel idag vet jag inte riktigt vad jag skulle välja. Fryst eller färskt? Briar & Okeanos finns ju självklart, Quattro B? Hur hoppar Rafael, nån som vet?

Annars är det rätt tunt med fuxar som är dubbeltalanger. Nobel, Last Liberty, Camaro M mfl passar annars in på dina önskemål. Skippar du färgkravet är det mycket lättare! :)
 
Sv: Vad skulle DU välja?

Jag tycker nog inte 167 cm ska räknas som "mindre". Peking ska alltså vara 167:)
 
Sv: Vad skulle DU välja?

Tack för alla förslag, tar gärna emot fler! :bow:

Rambo eller hans son Hermes

Ska titta närmare på dem, har inte sett dem eller några avkommor live och känner mig rätt dåligt uppdaterad på den fronten. :angel:

Briar kanske?

Väldans mycket massa och storlek, ren hoppstam med en lång lista meriter inom dressyr, har väl bra ben vad jag har för mig, är ju tom fux!
Har väl det mesta du söker!

Annars så är väl Peking nåt kanske om det går bra med import sperma..
Riktig multi talang..

Briar hör definitivt till en kandidat. Var hittar jag info om Peking? Hittade inget på Bollerups hemsida.

Efter att ha läst lite mer noggrant vad det står som önskemål, läste fel från början. Så hade varken funderat på Peking eller Lambourghini, bägge är lite mindre i storlek. Jag hade tagit en titt på Okeanos istället.

Okeanos har jag också varit inne på, kanske ännu mer inne på honom än på Briar. Då är det kanske inte helt fel tänkt ändå.. :D

Alla tre av mina funkar ju, men det får jag ju inte skriva och dessutom så är det kanske bara en av dem som kan lämna gult. ;)

Av de fuxar som finns i avel idag vet jag inte riktigt vad jag skulle välja. Fryst eller färskt? Briar & Okeanos finns ju självklart, Quattro B? Hur hoppar Rafael, nån som vet?

Annars är det rätt tunt med fuxar som är dubbeltalanger. Nobel, Last Liberty, Camaro M mfl passar annars in på dina önskemål. Skippar du färgkravet är det mycket lättare! :)

Det enda jag helst inte vill ha är egentligen skimmel. Som sagt är det en bonus med fux, annars tar jag emot de flesta förslag! Ska kika på Nobel och gänget också!

Själv har jag mest varit inne på Briar, Okeanos eller Flyinges Belamour, vad tror ni om honom? Visserligen dressyrstammad, men 9:a på ben och galopp och helt ok hoppförmåga. Verkar dessutom väldigt ridbar.

Men som sagt, bara ös på ni om vad ni hade kikat på! :bow:
 
Sv: Vad skulle DU välja?

Belamour hade jag som kandidat till mitt ena sto, han har faktiskt hoppblod i sig också, Pilot för att vara exakt.
Ingen dum kandidat, han rekomenderas till ston med stark överlinje och front om jag inte minns fel.

Här är Pekings hemsida.... *dregel dregel*
(167 räknar inte jag som så litet fast det är klart vill man ha en hingst som ger stort så är ju Briar en toppkandidat..)
http://www.hengst-peking.de/
(hemsidan är dock inte så jätte uppdaterad verkar det som... :angel: )
 
Sv: Vad skulle DU välja?

Belamour hade jag som kandidat till mitt ena sto, han har faktiskt hoppblod i sig också, Pilot för att vara exakt.
Ingen dum kandidat, han rekomenderas till ston med stark överlinje och front om jag inte minns fel. )

Ser du om hon har stark överlinje?
Jag är helt lost på det här med exteriör. :p

Någon som ser något annat man bör tänka på?

Här är Pekings hemsida.... *dregel dregel*
(167 räknar inte jag som så litet fast det är klart vill man ha en hingst som ger stort så är ju Briar en toppkandidat..)
http://www.hengst-peking.de/
(hemsidan är dock inte så jätte uppdaterad verkar det som... :angel:

Vilken snygging! Ska jag definitivt lägga till bland kandidaterna!
 
Sv: Vad skulle DU välja?

Vet någon förresten vad hennes stam säger, Anart-Urbino är det mest hopp eller dressyr?
 
Sv: Vad skulle DU välja?

Jag skulle välja en hingst med god halsansättning och front, jag tycker att hon ser ut att ha en bred och lågt ansatt hals.

Don Romantic kanske skulle vara ett bra val om du vill ha en långlinjerad häst med storlek och goda gångarter? Annars kan det vara värt att fundera över om du ska försöka ta något väldigt ädelt om du vill betäcka med en hingst som ger stora avkommor, en avkomma på 1.70 som dessutom är grov kan bli tungriden.
 
Sv: Vad skulle DU välja?

Alcatraz är ju en hingst som är dubbeltalang, stor med bra hals. Jag är väldigt dålig på färgnedärvning men han lämnar även fuxar.

Det negativa med honom är hans fertilitet och du måste då köra stoet till hans hemmastation. (Men tycker att de verkar ha ganska bra villkor om nu stoet inte skulle bli dräktigt med honom.) Dessutom lämnar han nog lite grövre avkommor (som många kanske inte vill ha idag).
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 528
Senast: HMQ
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: Efwa
·
Avel Jag har en welsh cob på ca 155 cm som jag funderar på att betäcka, och var egentligen främst inne på en renrasig welsh cobhingst...
Svar
12
· Visningar
2 489
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp