Vad skulle ni betala för...

Miiikaela_

Trådstartare
Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och stallhyran gör typ så att jag känner mig som en rånare. Jag kan ju givetvis inte bestämma vad stallägaren skall ta för hyran. Hon känner att det är den hyran hon behöver ha för att ha kvar de människor som står i stallet nu och hålla det fullt. Dvs hon menar att hellre lägre hyra och ett fullt stall än högre hyra och tomma boxar, helt rimligt men jag är ändå nyfiken på vad ni skulle ha tyckt var rimligt att betala.

Många utav oss som har häst är ju väldigt snåla och vill ju givetvis komma undan så billigt som möjligt men vad skulle ni gladeligen betala för följande stall:

Relativt stort stall med totalt 25 boxar i 3 stallgångar, box på 9kvm-16kvm men standard är 9kvm mellan Göteborg (ca 40min) och Alingsås men närmast Alingsås (ca 15 min). Så utanför storstad. Dåligt med kollektivtrafik (går okej på veckodagar men dåligt på kväll/helg)
Pentry med kyl, tvättmaskin, vattenkokare, micro, toalett etc
Torkrum
Spolspilta
Ridhus 20x40 m
Ridbana ca 30x70 m
Ovalbana 200 m
Fina ridvägar utan biltrafik
Strö köps in gemensamt om så önskas och levereras till dörren
Hösilage köps för självkostnadspris på plats, även möjlighet att köpa hem eget och förvara
Vinterhagar i okej storlek för en/flera hästar med bra underlag (tidigare grusat så bli lite lerigt på toppen på vissa ställen)
Sommarbete men möjlighet att stå installad även under sommaren
Goda förvaringsmöjligheter med stor sadelkammare, skåp och plats för ytterligare förvaring om det behövs

Alla insläpp, utsläpp och fyra fodringar om dagen ingår året runt
Möjlighet att köpa till mockning etc för 40kr/gång
Möjlighet att betala extra för täckesbyte/skydd etc

Överlag ett väldigt bra stall, med god stämning och där man gör allt för bra individanpassning både för häst och ägare.
 
2500:- exkl foder och strö hade jag tyckt varit rimligt, ev. lite mer med tanke på ridhuset.
 
Vad jag kan tänka mig att betala där oväsentligt, men ett sådant stall kostar 2900-3400:- här, inkl foder och strö, service, ridhus, ridbana osv.
 
Vad jag kan tänka mig att betala där oväsentligt, men ett sådant stall kostar 2900-3400:- här, inkl foder och strö, service, ridhus, ridbana osv.

Kan inte förstår varför det är oväsentligt? Det är ju vad den enskilde är villig att betala som avgör vad man kan sätta för prisbild. Det och efterfrågan. Men absolut om du tycker det är oväsentligt. Vad som är mer oväsentligt är ju vad det kostar hos er när du heller inte benämner var hos er/här är någonstans.
 
Kan inte förstår varför det är oväsentligt? Det är ju vad den enskilde är villig att betala som avgör vad man kan sätta för prisbild. Det och efterfrågan. Men absolut om du tycker det är oväsentligt. Vad som är mer oväsentligt är ju vad det kostar hos er när du heller inte benämner var hos er/här är någonstans.
Det är oväsentligt för jag vill betala 0:- för ett sådant stall - men jag kan ändå se vad det kan vara värt för någon annan.

Ok, fine: 35 minuter från Malmö. Och de stallen står ofta med tio boxplatser lediga, dvs det finns ingen efterfrågan.
 
Det är ju mycket platsen det beror på, vad andra stall kostar runt omkring, hur långt man får köra osv. Här nere i blekinge där jag bor hade jag inte gett mer än max 1200 för en boxplats i ett sådant stall. Har ingen aning vad stallen ligger på längre uppåt men jag vet ju att det ofta är mer.
 
Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och stallhyran gör typ så att jag känner mig som en rånare. Jag kan ju givetvis inte bestämma vad stallägaren skall ta för hyran. Hon känner att det är den hyran hon behöver ha för att ha kvar de människor som står i stallet nu och hålla det fullt. Dvs hon menar att hellre lägre hyra och ett fullt stall än högre hyra och tomma boxar, helt rimligt men jag är ändå nyfiken på vad ni skulle ha tyckt var rimligt att betala.

Många utav oss som har häst är ju väldigt snåla och vill ju givetvis komma undan så billigt som möjligt men vad skulle ni gladeligen betala för följande stall:

Relativt stort stall med totalt 25 boxar i 3 stallgångar, box på 9kvm-16kvm men standard är 9kvm mellan Göteborg (ca 40min) och Alingsås men närmast Alingsås (ca 15 min). Så utanför storstad. Dåligt med kollektivtrafik (går okej på veckodagar men dåligt på kväll/helg)
Pentry med kyl, tvättmaskin, vattenkokare, micro, toalett etc
Torkrum
Spolspilta
Ridhus 20x40 m
Ridbana ca 30x70 m
Ovalbana 200 m
Fina ridvägar utan biltrafik
Strö köps in gemensamt om så önskas och levereras till dörren
Hösilage köps för självkostnadspris på plats, även möjlighet att köpa hem eget och förvara
Vinterhagar i okej storlek för en/flera hästar med bra underlag (tidigare grusat så bli lite lerigt på toppen på vissa ställen)
Sommarbete men möjlighet att stå installad även under sommaren
Goda förvaringsmöjligheter med stor sadelkammare, skåp och plats för ytterligare förvaring om det behövs

Alla insläpp, utsläpp och fyra fodringar om dagen ingår året runt
Möjlighet att köpa till mockning etc för 40kr/gång
Möjlighet att betala extra för täckesbyte/skydd etc

Överlag ett väldigt bra stall, med god stämning och där man gör allt för bra individanpassning både för häst och ägare.
I örebro kostar ett sånt stall runt 3500kr! Dock har man nån form av jour i nästan alla stall i örebrotrakten!
 
Det är väl ändå upp till stall äagaren ? Alla har ju inte inhyrningar för att tjäna pengar på det.
Jag står nu hos en bekant i princip gratis tex
 
Jag had
Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och stallhyran gör typ så att jag känner mig som en rånare. Jag kan ju givetvis inte bestämma vad stallägaren skall ta för hyran. Hon känner att det är den hyran hon behöver ha för att ha kvar de människor som står i stallet nu och hålla det fullt. Dvs hon menar att hellre lägre hyra och ett fullt stall än högre hyra och tomma boxar, helt rimligt men jag är ändå nyfiken på vad ni skulle ha tyckt var rimligt att betala.

Många utav oss som har häst är ju väldigt snåla och vill ju givetvis komma undan så billigt som möjligt men vad skulle ni gladeligen betala för följande stall:

Relativt stort stall med totalt 25 boxar i 3 stallgångar, box på 9kvm-16kvm men standard är 9kvm mellan Göteborg (ca 40min) och Alingsås men närmast Alingsås (ca 15 min). Så utanför storstad. Dåligt med kollektivtrafik (går okej på veckodagar men dåligt på kväll/helg)
Pentry med kyl, tvättmaskin, vattenkokare, micro, toalett etc
Torkrum
Spolspilta
Ridhus 20x40 m
Ridbana ca 30x70 m
Ovalbana 200 m
Fina ridvägar utan biltrafik
Strö köps in gemensamt om så önskas och levereras till dörren
Hösilage köps för självkostnadspris på plats, även möjlighet att köpa hem eget och förvara
Vinterhagar i okej storlek för en/flera hästar med bra underlag (tidigare grusat så bli lite lerigt på toppen på vissa ställen)
Sommarbete men möjlighet att stå installad även under sommaren
Goda förvaringsmöjligheter med stor sadelkammare, skåp och plats för ytterligare förvaring om det behövs

Alla insläpp, utsläpp och fyra fodringar om dagen ingår året runt
Möjlighet att köpa till mockning etc för 40kr/gång
Möjlighet att betala extra för täckesbyte/skydd etc

Överlag ett väldigt bra stall, med god stämning och där man gör allt för bra individanpassning både för häst och ägare.
jag hade inte betalt mycket för detta :)
Stora stall intresserar mig inte, men häromkring ligger sånna stall kring 2000 med mat och strö.
 
För alla TS uppräknade faciliteter och tjänster minus ovalbana och spolspilta+pentry betalar jag 1200 idag, i ett litet stall med bra stämning. En femhundring till hade jag stått ut med, men inte en tusenlapp.

Däremot prioriterar jag ner stora stall, trivs bättre i liten skala.
 
runt 3-4000 med foder. under 1500 i kallhyra innebär nog tyvärr för stallägaren att den betalar för att ha hästen ståendes där. Att man äger gården betyder ju allt som oftast inte att man har den gratis, allt kostar. försäkring (vilket är dyrt! Vi betalar 17 000 om året för vår gård) slitage av inredning, hagar, staket. Skötsel av underlag i ridhus och utebana, så småningom byte av underlag i ridhus, det håller ju inte för alltid.. Elkostnader och etc.. Driver man det som företag vilket nog många med stora inackorderingsstall gör så tillkommer ju moms, och även skatt om det nu skulle bli nån vinst för företaget.
 
Jag ska flytta min häst till helgen till ett liknande stall strax utanför Göteborg. Det kostar 3400:- och då ingår fri tillgång på hö, delvis tillgång till strö (uppströad box vid inflytt samt 1 pelletspåse var 10e dag) . Stallet har ingen ovalbana, men väl ridhus, paddock och fina, anlagda ridvägar. Sadelkammaren är lyxig liksom köket som är fullutrustat. Man sköter intaget själv, alternativt hjälps åt hagvis. Täckesbyte och mockning kan köpas till. Hovslagare finns i huset. Golvvärme i stallet så bäddarna blir aldrig blöta och stallet håller alltid minst 15 grader. Hagarna är lite små men delvis grusade för att slippa den värsta leran. Ganska lång utetid (7-8 på morgonen till minst 18, men ofta mycket längre än så).
Stallet jag lämnar är av sämre standard, rentav riktigt gammalt och slitet men funktionellt. Där finns ett hyfsat ridhus, ok paddock om det inte regnar (går inte att använda under vintern), inga ridvägar att tala om, 3 fodringar plus inlägg av boxhö, utsläpp, täckesbyte. Hagarna är lite små och trista då de är helgrusade. Hagtider är ca 8-17 om man inte vill ha sin häst ute ensam. För detta har jag betalat 1900:- i kallhyra. Då tillkommer hökostnad (brukar ligga på 700-800:- för 11 kg/dygn till min) och strö.

Jag ser fram emot bytet till nya stallet då jag tycker att jag får så mycket mer för pengarna.

Stallet som TS skriver om skulle jag lätt kunna betala uppåt 3000:- för utan hö/strö.
 
Jag ska flytta min häst till helgen till ett liknande stall strax utanför Göteborg. Det kostar 3400:- och då ingår fri tillgång på hö, delvis tillgång till strö (uppströad box vid inflytt samt 1 pelletspåse var 10e dag) . Stallet har ingen ovalbana, men väl ridhus, paddock och fina, anlagda ridvägar. Sadelkammaren är lyxig liksom köket som är fullutrustat. Man sköter intaget själv, alternativt hjälps åt hagvis. Täckesbyte och mockning kan köpas till. Hovslagare finns i huset. Golvvärme i stallet så bäddarna blir aldrig blöta och stallet håller alltid minst 15 grader. Hagarna är lite små men delvis grusade för att slippa den värsta leran. Ganska lång utetid (7-8 på morgonen till minst 18, men ofta mycket längre än så).
Stallet jag lämnar är av sämre standard, rentav riktigt gammalt och slitet men funktionellt. Där finns ett hyfsat ridhus, ok paddock om det inte regnar (går inte att använda under vintern), inga ridvägar att tala om, 3 fodringar plus inlägg av boxhö, utsläpp, täckesbyte. Hagarna är lite små och trista då de är helgrusade. Hagtider är ca 8-17 om man inte vill ha sin häst ute ensam. För detta har jag betalat 1900:- i kallhyra. Då tillkommer hökostnad (brukar ligga på 700-800:- för 11 kg/dygn till min) och strö.

Jag ser fram emot bytet till nya stallet då jag tycker att jag får så mycket mer för pengarna.

Stallet som TS skriver om skulle jag lätt kunna betala uppåt 3000:- för utan hö/strö.

Låter som ett trevligt stall! Vi betalar betydligt mindre än 3000:- i alla fall. Däremot undrar jag alltid när det delvis ingår strö, kommer ni ha möjlighet att köpa utöver det på plats eller kommer du ändå behöva åka iväg och köpa? Det går i alla fall mer än en pelletssäck var 10:e dag för mig. Känns lite ovärt om man ändå behöver engagera sig och köpa själv ändå. :)
 
Häromkring Värnamo kostar det runt 2500 kr inkl hö och spån om det finns ridhus. Kallhyran brukar ligga på 600-800 kr :D

(Inte för intet som Smålänningar är kända för att vara snåla, här får man typ inte ta något betalt alls för något utan att det är "för dyrt")
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 265
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 851
Senast: Piaff
·
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 948
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp