Bukefalos 28 år!

Vad skulle ni göra?

_Charlotte_

Trådstartare
Jag vet inte om det här är rätt ställe för den här tråden, men jag chansar.

Tänk er in i följande situation:
Du har ett ungsto som fortfarande är under utbildning, tar lite tid på sig men verkar lovande som tävlingshäst på låg-medelhög nivå. Du trivs med henne och tycker hon är kul att rida, men hon känns inte helt 100% "rätt".
Du köpte henne billigt, när hon är mer utbildad och har börjat tävla kommer hon med stor sannolikhet vara värd minst det dubbla. I dagsläget ligger hon en bit över inköpspris i värde, men kan med mer träning stiga ganska mycket.
Planen är, och har varit, att ha henne iallafall så länge hon är unghäst och se hur hon utvecklas. Därefter eventuellt sälja.

Och då ser ni följande...
En två-årig hingst med helt "rätt" stam, d.v.s. en stam som du tycker om och har drömt om. I stort sett alla syskon du sett har varit fina, trevliga och ödmjuka hästar som har lätt för att lära. Det verkar vara mer "rätt" typ av häst för dig. Priset är ca 20.000 mer än vad du uppskattar att hästen du har nu är värd. Vad gör du?

Alternativ 1: Bita i det sura äpplet och se guldet rinna mellan fingrarna? ;)
Alternativ 2: Sälj hästen till så bra pris det går, ta ett mindre banklån för att täcka upp resten, och köp unghingsten?
Alternativ 3: Lägg allt du kan på att träna, träna, träna hästen du har, försök pressa fram en utveckling för att kunna sälja till ett högre pris och därmed finansiera köpet av hingsten (om han finns kvar då)?
Alternativ 4: ?

Ni ser säkert vad jag vill. Jag vill inte gå miste om den här hästen, men jag är inte speciellt sugen på banlån heller även om det är litet. Jag vet inte ens om jag får ta lån.
Jag tror inte på att försöka stressa fram något hos hästen jag har, hon behöver tid helt enkelt...

Det är svårt det här med hästar. Man ska absolut inte läsa annonser i onödan ;)
 
Jag vet inte om det här är rätt ställe för den här tråden, men jag chansar.

Tänk er in i följande situation:
Du har ett ungsto som fortfarande är under utbildning, tar lite tid på sig men verkar lovande som tävlingshäst på låg-medelhög nivå. Du trivs med henne och tycker hon är kul att rida, men hon känns inte helt 100% "rätt".
Du köpte henne billigt, när hon är mer utbildad och har börjat tävla kommer hon med stor sannolikhet vara värd minst det dubbla. I dagsläget ligger hon en bit över inköpspris i värde, men kan med mer träning stiga ganska mycket.
Planen är, och har varit, att ha henne iallafall så länge hon är unghäst och se hur hon utvecklas. Därefter eventuellt sälja.

Och då ser ni följande...
En två-årig hingst med helt "rätt" stam, d.v.s. en stam som du tycker om och har drömt om. I stort sett alla syskon du sett har varit fina, trevliga och ödmjuka hästar som har lätt för att lära. Det verkar vara mer "rätt" typ av häst för dig. Priset är ca 20.000 mer än vad du uppskattar att hästen du har nu är värd. Vad gör du?

Alternativ 1: Bita i det sura äpplet och se guldet rinna mellan fingrarna? ;)
Alternativ 2: Sälj hästen till så bra pris det går, ta ett mindre banklån för att täcka upp resten, och köp unghingsten?
Alternativ 3: Lägg allt du kan på att träna, träna, träna hästen du har, försök pressa fram en utveckling för att kunna sälja till ett högre pris och därmed finansiera köpet av hingsten (om han finns kvar då)?
Alternativ 4: ?

Ni ser säkert vad jag vill. Jag vill inte gå miste om den här hästen, men jag är inte speciellt sugen på banlån heller även om det är litet. Jag vet inte ens om jag får ta lån.
Jag tror inte på att försöka stressa fram något hos hästen jag har, hon behöver tid helt enkelt...

Det är svårt det här med hästar. Man ska absolut inte läsa annonser i onödan ;)

Alt 1 eller 2, några andra finns inte som jag kan se utefter det du skrivit. Sen kan det ju finnas alternativ som att få betala de sista 20' på avbetalning, kanske tom så att säljaren av hingsten vill byta mot ditt sto osv osv. Men med det man vet utefter tråden så alt 3 är inget alternativ.
 
Jag hade inte tagit ett lån för att köpa en häst jag inte ens träffat.... Har jag av någon anledning fallit pladask när jag träffat en häst skulle jag kanske överväga det, men inte efter att ha läst en annons.
 
Jag har lånat en gång. Till en ponny jag känt i tio år innan köp.

I övrigt vet man vad man har men inte vad man får, så alternativ 1.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 784
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 601
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 298
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp