Vad skulle ni vara villiga att betala?

Det är ju så olika som jag skrivit innan. Omöjligt att värdera. Jag har aldrig betalat mer än 3000 kr i månaden och när jag gjorde det stod jag helinackorderad inkl allt på en gård med eget ridhus och ridbana. I skåne.
När jag hyrde eget stall låg jag på knappt 1500 kr men såklart utan service.
Det näst-senaste stället kostade det runt 1500 kr inkl allt (utom mockning på helgerna).
Idag står jag i ett stall med kallhyra och där vi får fixa allt hö osv själva. Men alla fordringar och in-utsläpp ingår alla dagar utom när det är bete (mina går inte på bete).
Alla ovanstående ställen ligger i skåne, på den nordvästra sidan. Jag har dock prioriterat stall med stora hagar och lång utetid. Det var därför jag flyttade från 3000 kr-stallet, små hagar och ett par timmar ute.
 
Betalar ca 1,50 kr/kg, och han äter som mest 7 kilo hö, vilket är denna period när det är fryst i marken och ingenting växer. Så fort det börjar komma upp grönt så går det mindre hö.

Sen går dom på bete dygnet runt hela sommaren och oftast en bit in i oktober, dock med lite stödfodring då.

Har en mycket lättfödd ponny som blir tjock på luft.

Sen beror det såklart på vad det blir för skörd, sommaren 2018 betalade jag ca 5000kr för hö. Nu i år planerar vi att gå ihop och köpa hösilage av en bonde vi handlat av förut (som tyvärr legat back sen sommaren 2018...) då kommer höpriset hamna på runt 1,25kr kilot. Dock så får jag ju ge mer då för att komma upp i rätt TS.
1.50 låter som ett drömpris! Jag betalar 3,25 kr/kg... Här har inte priset sjunkit efter nödåret 2018 utan fortsätter att ligga högt.
 
1.50 låter som ett drömpris! Jag betalar 3,25 kr/kg... Här har inte priset sjunkit efter nödåret 2018 utan fortsätter att ligga högt.

Jag bor söder om Göteborg och betalar ungefär samma, dvs runt 1,5-1,8 kr/kg. Men jag vet att det är ett galet pris. Jag förstår inte hur han inte tar mer. Det är fin kvalité och vi får det hemkört. Han menar på att han gör det som extra-sysselsättning på en ärvd gård.... men ändå. Vi tackar och tar emot tillsvidare men förstår också att det priset kan ändras fort.
 
Det är ju så olika som jag skrivit innan. Omöjligt att värdera. Jag har aldrig betalat mer än 3000 kr i månaden och när jag gjorde det stod jag helinackorderad inkl allt på en gård med eget ridhus och ridbana. I skåne.
När jag hyrde eget stall låg jag på knappt 1500 kr men såklart utan service.
Det näst-senaste stället kostade det runt 1500 kr inkl allt (utom mockning på helgerna).
Idag står jag i ett stall med kallhyra och där vi får fixa allt hö osv själva. Men alla fordringar och in-utsläpp ingår alla dagar utom när det är bete (mina går inte på bete).
Alla ovanstående ställen ligger i skåne, på den nordvästra sidan. Jag har dock prioriterat stall med stora hagar och lång utetid. Det var därför jag flyttade från 3000 kr-stallet, små hagar och ett par timmar ute.

Och jag betalar 3800 kr för helinack exklusive strö. Ingen ridbana etc.

2300 kr i samma stall exl strö men allt ingår utom mockning och foderfix (packa nattpåse, fylla vatten I hage samt om man vill ha hink inne, fixa kraftfoder hinkar)

Och det är inte ett dyrt stall, tvärtom. Betalade innan 2500 kr exkl strö per mån i kollektiv o h innan det 2500 kr för kollektiv lösdrift.
 
Och jag betalar 3800 kr för helinack exklusive strö. Ingen ridbana etc.

2300 kr i samma stall exl strö men allt ingår utom mockning och foderfix (packa nattpåse, fylla vatten I hage samt om man vill ha hink inne, fixa kraftfoder hinkar)

Och det är inte ett dyrt stall, tvärtom. Betalade innan 2500 kr exkl strö per mån i kollektiv o h innan det 2500 kr för kollektiv lösdrift.
2500 kr för kollektiv? 😱
 
1.50 låter som ett drömpris! Jag betalar 3,25 kr/kg... Här har inte priset sjunkit efter nödåret 2018 utan fortsätter att ligga högt.

Här ligger ca 90% av höpriserna på 2kr kilot. Vissa 1,50 kr och vissa upp till 2,50kr, och någon enstaka 3kr kilot.

4kr kilot betalde vi för hö 2018, sen försökte många ta runt 3kr kilot året efter, men dom flesta sänkte ganska fort då andra hade normalpris igen och dom blev ju inte av med fodret då.
 
Jag skulle kunna betala ca 3000kr tror jag. Runt 2300-3000kr.
Baserar det på att jag vill ha ridhus inom rimligt skrittavstånd om det inte finns på anläggningen, samt en paddock med bra underlag som kan användas större delen av året. Det är lite lösdriftskänsla (vilket jag gillar) och där slipper stallägaren alla dagens fodringar osv.
Detta är såklart mina egna åsikter - om jag inte vill betala det en stallägare vill ha, går jag vidare och kikar på vad för andra stall erbjuder.
Du kommer säkerligen få inackorderingar även om du sätter 4000kr/box, det handlar helt enkelt om vad folk värdesätter och vad de är villiga att betala för det.
Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 809
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 213
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 657
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp