Vad skulle ni vara villiga att betala?

Om du inte sköter din häst själv är det ju ändå någon slags "personal" som gör det? Du anlitar någon för den skötsel du inte gör själv.
Ärligt talat har jag inte stött på ett enda stall här omkring som har personal som sköter hästarna åt ägarna, det är ju nästan bara om någon lämnar en häst på tillridning eller liknande som det händer. Att någon släpper ut och in hästarna anser inte jag vara att sköta hästarna.

Varje stallägare väljer ju själva vad dom vill ska ingå i priset. Det är ju inte så heller att inackorderingar ska betala någon slags lön till den som har stallet. Dom flesta har inte inackorderingar för att tjäna pengar på det sättet.
 
Senast ändrad:
Ärligt talat har jag inte stött på ett enda stall här omkring som har personal som sköter hästarna åt ägarna, det är ju nästan bara om någon lämnar en häst på tillridning eller liknande som det händer. Att någon släpper ut och in hästarna anser inte jag vara att sköta hästarna.
Nej, men det är en uppgift som måste göras. Antingen av ägaren eller av någon annan. Och någon annan än hästägaren bör väl lämpligtvis ha någon typ av ersättning från hästägaren? Dessutom vill många hästägare ha utfodringar, täcken bytta, vatten i hagen påfyllt osv. Också det är skötsel av hästen som "någon" måste göra.
 
Nej, men det är en uppgift som måste göras. Antingen av ägaren eller av någon annan. Och någon annan än hästägaren bör väl lämpligtvis ha någon typ av ersättning från hästägaren? Dessutom vill många hästägare ha utfodringar, täcken bytta, vatten i hagen påfyllt osv. Också det är skötsel av hästen som "någon" måste göra.
Stallägare tar den ersättning dom vill och tycker passar dom. Alla ser det inte som ett jobb som måste skötas utan gör det till ett hyfsat självkostnadspris. Det är liksom olika i olika stall.
 
Nyfiken vad finns det för anledningar att ha inackorderingar utan att gå plus?
Kan förstå i ett litet stall tex där man har det för att få sällskap till ens egna häst el om man själv vill ha sällskap.
Men mer anledningar hade vart kul att höra.

Som jag skrev i mitt inlägg lite högre upp, så har den familj som äger gården där jag står inhyrd inte som främsta mål att tjäna pengar på oss som står där, utan de har detta upplägg för att kunna ha egna hästar "gratis" och för att inte behöva göra allt jobbet själva. I praktiken blir det ju då ett litet plus för dem, dvs vi hyresgäster bekostar deras hästar och till viss del deras anläggning - de hade ju inte hållit en sådan anläggning som de har idag med ridbanor, belysning etc bara för sina tre hästar, utan det krävs ju lite bidrag från alla inhyrda för att det skall funka. Man kan ju se det som nån sorts "crowdfunding" :p

Hos oss sköts väldigt mycket runt hästarna kollektivt av oss hyresgäster, så det arbete som stallägarna gör, förutom att hålla gården och anläggningen i fint skick, är morgonfodring vardagar. Övrigt arbete fördelas på oss hyresgäster baserat på hur många hästar man har. Fungerar jättebra, och jag ser det som ett sätt att få lite lägre stallhyra mot att jag jobbar lite även åt övriga hästägare!
 
Som jag skrev i mitt inlägg lite högre upp, så har den familj som äger gården där jag står inhyrd inte som främsta mål att tjäna pengar på oss som står där, utan de har detta upplägg för att kunna ha egna hästar "gratis" och för att inte behöva göra allt jobbet själva. I praktiken blir det ju då ett litet plus för dem, dvs vi hyresgäster bekostar deras hästar och till viss del deras anläggning - de hade ju inte hållit en sådan anläggning som de har idag med ridbanor, belysning etc bara för sina tre hästar, utan det krävs ju lite bidrag från alla inhyrda för att det skall funka. Man kan ju se det som nån sorts "crowdfunding" :p

Hos oss sköts väldigt mycket runt hästarna kollektivt av oss hyresgäster, så det arbete som stallägarna gör, förutom att hålla gården och anläggningen i fint skick, är morgonfodring vardagar. Övrigt arbete fördelas på oss hyresgäster baserat på hur många hästar man har. Fungerar jättebra, och jag ser det som ett sätt att få lite lägre stallhyra mot att jag jobbar lite även åt övriga hästägare!
Fast det du beskriver är ju att gå plus, att kunna ha sina egna hästar gratis.
Mitt citerande till Grazing va ju pga att hon skrev att alla inte vill gå plus.
Det påståendet va jag nyfiken att få svar på. Dock svarade hen inte på det;)
 
Fast det du beskriver är ju att gå plus, att kunna ha sina egna hästar gratis.
Mitt citerande till Grazing va ju pga att hon skrev att alla inte vill gå plus.
Det påståendet va jag nyfiken att få svar på. Dock svarade hen inte på det;)
Jo, det är sant och det skrev jag ju också, men tänker ändå att det är skillnad i både vad man tar för hyra och hur man lägger upp verksamheten om målet är "kunna ha egna hästar på det sätt vi önskar" snarare än "tjäna pengar på att andra hyr in sina hästar hos oss". För min hyresvärd är det ju inte bara pengar in i verksamheten som de värdesätter, utan även möjlighet att kunna åka bort på semester, inte behöva fodra hästar varje fredags- och lördagskväll etc.
 
Fast det du beskriver är ju att gå plus, att kunna ha sina egna hästar gratis.
Mitt citerande till Grazing va ju pga att hon skrev att alla inte vill gå plus.
Det påståendet va jag nyfiken att få svar på. Dock svarade hen inte på det;)
Det beror kanske på vilka kostnader man räknar in. ”Gå plus” kan ju betyda varierande saker beroende på om man räknar in inköp av gård eller ej, hur stor del av arbetstiden som ska räknas in osv.
Många som har inackorderingar och utför en del tjänster (fodringar, ut/insläpp osv) kanske inte räknar in samma kostnader som man skulle haft om man anställde personal för samma jobb.
 
För de som hyr in sina hästar för mindre än 3000kr/mån med hö och strö osv. Arbetar personalen svart då? Det låter som fuffens med så billigt.
"Personalen" är stallägaren själv. Som släpper ut våra hästar samtidigt med sina egna (har två egna och två inackorderade). Vi har stora hagar, fina ridvägar, ridbana med belysning, det ingår utsläpp och fodringar på vardagar samt 2 spånbalar för 850 kr i månaden. Utöver det betalar vi för hö och extra strö. För mig brukar det landa på 1600 kr i månaden. Mockning ingår ej och vi delar på helgernas pass tillsammans med stallägaren. Nu är stallägaren pensionär men tidigare hade hen ett dagjobb och hade således stallet som en vit verksamhet där hen inte plockade ut lön.
 
Vi har 2 lediga boxplatser i vårt stall. Vad som ingår: Halm, Hösilage av god kvalité (fri tillgång dagtid). Samt så mycket som är lämpligt i kvällsgiva för individen. In och utsläpp 7 dagar i veckan. Mockning 7 dagar i veckan. Hästen behöver kunna gå på fri tillgång av grovfoder. Sadelkammare med fikarumsdel. Varmvatten. Transport finns att låna vid behov. Liten enklare variant av ridbana med belysning finns. 8,5 km till ridhus.

Vad tycker ni är rimligt att ta i månadskostnad? Vad skulle ni själva kunna tänka er att betala? Vill komma fram till ett så rimligt pris som möjligt och behöver lite mer kött på benen.

Bor i Dalarna och har stått i stall där det ingick ut/insläpp mån-fre, och enklare ridbana, inget varmvatten. Betalade då 1500kr månaden. Kunde köpa till mockning för 50kr/dag (1500kr månad) och hö för 1,50 kr kilot (ca 450kr i månaden om hästen äter ca 10 kg) Spån ingick. Så skulle jag haft allt du erbjuder hade min plats landat på 3500kr ca.


Nu finns det inte en chans att jag kan stå så dyrt nu när jag är ensamstående, och sen tycker jag om att mocka också dessutom så vill gärna göra det själv, men hade hagarna varit bra, och bra ridvägar där det innebär att jag ej behöver rida i trafiken (inte mycket iallafall), och mina förutsättningar annorlunda så hade jag betalat iaf 3-3500kr för det.
 
Kan tillägga att jag idag står i ett gammalt stall utan något speciellt alls. Enbart kallvatten, kallstall, och ingen spolspilta så långt ögat kan nå. Behöver vi varmvatten får vi koka upp lite i thekokare, ska vi tvätta av hästar får vi göra det utomhus så det inte blir översvämning inne i stallet. Vi har ett litet element i sadelkammaren så den håller några plusgrader så det inte blir fuktigt. Vi köper, hämtar, och lägger in hö själva, likaså spån. Går något sönder så får vi fixa det. Skotta snö får vi göra själva.

Däremot så har vi 5 min promenad till en jättefin ridanläggning med en stooooor ridbana och en mindre, samt ett fullstort ridhus. Skogen är alldeles bakom knuten, och hästarna får gå ute mellan 6.30-20.30 ungefär.

Betalar 250kr/månad för stallet, 1200kr år för att nyttja anläggningen, 2500kr år i hö, och ca 2000kr i strö per år, alltså typ 750kr i snitt i månaden för stall, foder, strö, och superfin anläggning.
 
Kan tillägga att jag idag står i ett gammalt stall utan något speciellt alls. Enbart kallvatten, kallstall, och ingen spolspilta så långt ögat kan nå. Behöver vi varmvatten får vi koka upp lite i thekokare, ska vi tvätta av hästar får vi göra det utomhus så det inte blir översvämning inne i stallet. Vi har ett litet element i sadelkammaren så den håller några plusgrader så det inte blir fuktigt. Vi köper, hämtar, och lägger in hö själva, likaså spån. Går något sönder så får vi fixa det. Skotta snö får vi göra själva.

Däremot så har vi 5 min promenad till en jättefin ridanläggning med en stooooor ridbana och en mindre, samt ett fullstort ridhus. Skogen är alldeles bakom knuten, och hästarna får gå ute mellan 6.30-20.30 ungefär.

Betalar 250kr/månad för stallet, 1200kr år för att nyttja anläggningen, 2500kr år i hö, och ca 2000kr i strö per år, alltså typ 750kr i snitt i månaden för stall, foder, strö, och superfin anläggning.
Men jösses så billigt!!! Skulle lätt flytta mina till det stallet, de kommer stå billigare än vad det kostar mig att ha dem här hemma där jag ändå inte betalar för stallet! Bara höet kostar mig ca 8000 kr per år för min D-ponny...
 
Här omkring kostar det runt 3000kr för boxen in/ut och alla fodringar.
Då tillkommer plockning, all foder och strö.

Så för allt hade jag tagit runt 5000kr för att det ska gå runt med alla avgifter till skatteverket mm.
 
Kan tillägga att jag idag står i ett gammalt stall utan något speciellt alls. Enbart kallvatten, kallstall, och ingen spolspilta så långt ögat kan nå. Behöver vi varmvatten får vi koka upp lite i thekokare, ska vi tvätta av hästar får vi göra det utomhus så det inte blir översvämning inne i stallet. Vi har ett litet element i sadelkammaren så den håller några plusgrader så det inte blir fuktigt. Vi köper, hämtar, och lägger in hö själva, likaså spån. Går något sönder så får vi fixa det. Skotta snö får vi göra själva.

Däremot så har vi 5 min promenad till en jättefin ridanläggning med en stooooor ridbana och en mindre, samt ett fullstort ridhus. Skogen är alldeles bakom knuten, och hästarna får gå ute mellan 6.30-20.30 ungefär.

Betalar 250kr/månad för stallet, 1200kr år för att nyttja anläggningen, 2500kr år i hö, och ca 2000kr i strö per år, alltså typ 750kr i snitt i månaden för stall, foder, strö, och superfin anläggning.


2500kr/år i hö? Vad har du för häst då som äter typ 1 kg per dag?
 
Oj, den summan får man en boxplats på stora anläggningar i gbg för med enorma ridvägar och ridhus och paddock.

En sak som jag har lärt mig efter alla stall jag varit inackorderad i och pratat med stallägarna är att inackorderingar ska man ha om man vill ha sällskap i stallet. Vill man gå plus på inackorderingar och har dom för pengarnas skull så kommer man nog tröttna ganska fort. Det blir ju ofta en win win för alla.
4000 inklusive mockning, strö och foder?
 
Men jösses så billigt!!! Skulle lätt flytta mina till det stallet, de kommer stå billigare än vad det kostar mig att ha dem här hemma där jag ändå inte betalar för stallet! Bara höet kostar mig ca 8000 kr per år för min D-ponny...

Betalar ca 1,50 kr/kg, och han äter som mest 7 kilo hö, vilket är denna period när det är fryst i marken och ingenting växer. Så fort det börjar komma upp grönt så går det mindre hö.

Sen går dom på bete dygnet runt hela sommaren och oftast en bit in i oktober, dock med lite stödfodring då.

Har en mycket lättfödd ponny som blir tjock på luft.

Sen beror det såklart på vad det blir för skörd, sommaren 2018 betalade jag ca 5000kr för hö. Nu i år planerar vi att gå ihop och köpa hösilage av en bonde vi handlat av förut (som tyvärr legat back sen sommaren 2018...) då kommer höpriset hamna på runt 1,25kr kilot. Dock så får jag ju ge mer då för att komma upp i rätt TS.
 
2500kr/år i hö? Vad har du för häst då som äter typ 1 kg per dag?

1,50kr kilot x 7 kilo dygn x 30 dagar = 315kr månaden. Installad 8 månader, så 315x8=2520kr

Dock så äter han definitivt inte 7 kilo alla månader, utan maj/juni när det är grönt i hagen får dom bara frukost i hagen, sen nattmat inne. Annars så äter han 2+1,5+1,5+2 kg. Då är det torrhö. Lättfödd irish cob, 147 cm hög.
 
1,50kr kilot x 7 kilo dygn x 30 dagar = 315kr månaden. Installad 8 månader, så 315x8=2520kr

Dock så äter han definitivt inte 7 kilo alla månader, utan maj/juni när det är grönt i hagen får dom bara frukost i hagen, sen nattmat inne. Annars så äter han 2+1,5+1,5+2 kg. Då är det torrhö. Lättfödd irish cob, 147 cm hög.
08CB561C-9E4F-46CF-B3D1-E17299E61C73.jpeg
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 812
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 214
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp