Vad skulle ni vara villiga att betala?

Det var inte jag som skrev om det stallet. Standard är väl att man får köpa anläggningskort i en sådan situation. Man brukar ju inte få nyttja stora anläggningar gratis bara för att man är granne 😊
Ah nu såg jag! Och fel person dessutom :o
7 dagar i veckan alla ut och intag. 10 kg hösilage/dag, 3 eller var det 4 fodringar per dag.
Och sedan läste jag att det ingick diverse faciliteter men de var ju på en annan anläggning. Ja då är det lite mer förståerligt. Ändå billigt med tanke på att inte behöva ta något pass därför undrar jag om det var relativt nyligen eller typ 15 år sedan och borde ligga nära någon stad med tanke på anläggningen brevid och inte mitt ute i tjotafrejti.

Edit: Hofterud låter annars som mitt ute i ingenstans.
 
Sen tänker jag att det är viktigt att inte gå back för mycket. Att ha någon enstaka inackorderad kan man aldrig gå plus med. Då är det bättre att skaffa en till häst om det är hästen som behöver sällskap.
 
För de som hyr in sina hästar för mindre än 3000kr/mån med hö och strö osv. Arbetar personalen svart då? Det låter som fuffens med så billigt.
 
Små stall har ingen personal. Jag står billigt i litet privat stall. Går ut med stallägarens hund, hjälper till när de reser bort osv.
Win win.
Fast nu menar jag stall där det ingår ridhus och in/utsläpp, solarium osv.

Exempelvis på Umeå ridskola är kostnaderna (hagarna är 16*18meter);
Stallhyran (vid 31 dagar)
Kallhyra 2430:-
7 kg hösilage kostar 726.95:-
7 kg hö kostar 857.15:-
2 kg havre/krossatkorn kostar 226,30:-
2 kg Krafft kostar 465:-
2 spånsäckar delas ut 2 ggr i månaden kostar 70:-/säck
Stallpellets finns att köpa 50:-/säck


Dessutom kostar medlemsavgift +köavgift varje år. Och de har lång kö. Folk är villiga att betala. Tror dessutom att det är många "stallpass" på rullande schema också...
 
Fast nu menar jag stall där det ingår ridhus och in/utsläpp, solarium osv.

Exempelvis på Umeå ridskola är kostnaderna (hagarna är 16*18meter);
Stallhyran (vid 31 dagar)
Kallhyra 2430:-
7 kg hösilage kostar 726.95:-
7 kg hö kostar 857.15:-
2 kg havre/krossatkorn kostar 226,30:-
2 kg Krafft kostar 465:-
2 spånsäckar delas ut 2 ggr i månaden kostar 70:-/säck
Stallpellets finns att köpa 50:-/säck

Men då är det en anläggning.
Här ingår in och utsläpp alla dagar, fyra fodringar, spån, 10 kg hö, mycket fin ridbana, bra hagar, spolspilta, uppvärmd sadelkammare.
Betalar 1700:-

Stall med ridhus och samma service ligger på runt 2500:-
De har ingen personal, anläggningar är något dyrare.
Tillgång och efterfrågan.
 
Men då är det en anläggning.
Här ingår in och utsläpp alla dagar, fyra fodringar, spån, 10 kg hö, mycket fin ridbana, bra hagar, spolspilta, uppvärmd sadelkammare.
Betalar 1700:-

Stall med ridhus och samma service ligger på runt 2500:-
De har ingen personal, anläggningar är något dyrare.
Tillgång och efterfrågan.

Genom att läsa inläggen här så verkar de flesta betala under 2500 för det. Jag tycker inte att man ska vara rädd att ta betalt för främmande människors hästar!
Hästar förstör och kan invalidisera en för livet. Det är ett riskfyllt arbete att ha med andras stora djur att göra. Plus att det är fysiskt tungt.
Det är ju något helt annat än att ha någon vän inhyrd.
Varför ska man som stallägare sponsra främmande människors idrottande?
 
Genom att läsa inläggen här så verkar de flesta betala under 2500 för det. Jag tycker inte att man ska vara rädd att ta betalt för främmande människors hästar!
Hästar förstör och kan invalidisera en för livet. Det är ett riskfyllt arbete att ha med andras stora djur att göra. Plus att det är fysiskt tungt.
Det är ju något helt annat än att ha någon vän inhyrd.
Varför ska man som stallägare sponsra främmande människors idrottande?

Som sagt, tillgång och efterfrågan.
Du får väl ställa frågan till stallägare istället så får du säkert bättre svar 😊
 
För de som hyr in sina hästar för mindre än 3000kr/mån med hö och strö osv. Arbetar personalen svart då? Det låter som fuffens med så billigt.
Jag betalade 1600 vitt, i förra stallet jag stod. In och utsläpp, fodringar, hö och spån ingick. Fanns två stora ridbanor på gården och riktigt bra hagar :)
 
Genom att läsa inläggen här så verkar de flesta betala under 2500 för det. Jag tycker inte att man ska vara rädd att ta betalt för främmande människors hästar!
Hästar förstör och kan invalidisera en för livet. Det är ett riskfyllt arbete att ha med andras stora djur att göra. Plus att det är fysiskt tungt.
Det är ju något helt annat än att ha någon vän inhyrd.
Varför ska man som stallägare sponsra främmande människors idrottande?
Man kan väl ta vilken stallhyra man vill. Om man ligger högre än andra motsvarande stall eller om folk kan få ”bättre” stall för samma pengar så kanske man då får stå med tomma boxar. Det är ju valfritt.
 
Jag har min häst uppstallad ca 15 min utanför Växjö. För stallplats här kostar det 2500kr (alt 2000kr för utebox). Då ingår ut- och insläpp samt alla fodringar. Anläggningen har både fin ridbana och ridhus. Strö och hösilage köps in och man betalar för så mycket man använder, alltså utöver stallhyran. Mycket mer än så tror jag inte hästägare i våra trakter är villiga att betala.
 
Jag vet inte riktigt vad jag skulle betala för ett sånt upplägg. Jag skulle inte låta min häst gå på helt fri tillgång och det är dessutom viktigt för mig med bra ridmöjligheter även när vädret är som sämst, jag vill ha ridhus på gården. Eftersom det inte riktigt är vad jag vill ha skulle det både behöva vara riktigt nära mig och rejält billigt för att jag skulle vara intresserad. För någon annan kanske det är drömmen.

Nu har jag min häst på lösdrift men det finns både lösdrift och uppstallade hästar på anläggningen. Jag betalar 4000 för lösdriften och då ingår allt. Det är en bra storlek på hagen som är kuperad, det är hårdgjort vid ingången, ligghallen och utfodring, hagen mockas, det ingår kraftfoder och mineraler (om man inte hellre vill köpa eget som passar bättre) och det finns en anställd så för en extra kostnad går det att få hjälp med allt från att ta in hästen för hovslagare till motion av hästen. Det finns ridhus, ridbana och bra ridvägar och det kommer tränare från olika discipliner regelbundet. Allt sköts vitt.

De uppstallade betalar 5500, jag är osäker på exakt vad som ingår och inte men de mockar iaf box och hage själva. Alla typer av tjänster går att köpa till (mockning osv).

Så vitt jag förstår så går det knappt runt med fullt stall. Med tomma platser så går det back.
 
Genom att läsa inläggen här så verkar de flesta betala under 2500 för det. Jag tycker inte att man ska vara rädd att ta betalt för främmande människors hästar!
Hästar förstör och kan invalidisera en för livet. Det är ett riskfyllt arbete att ha med andras stora djur att göra. Plus att det är fysiskt tungt.
Det är ju något helt annat än att ha någon vän inhyrd.
Varför ska man som stallägare sponsra främmande människors idrottande?
Som tidigare sagts, så är det ju en fråga om tillgång och efterfrågan. Jag betalar 2000:-/mån för lösdrift med tillgång till (men inte "egen") box. Då ingår allt grovfoder och strö, med riktigt bra hagar och ligghallar, flera belysta ridbanor på gården, spolspilta, tvättmaskin, uppvärmd sadelkammare, torkrum för täcken samt tillgång till fikastuga med micro, kaffebryggare o kylskåp. Bra ridvägar runtomkring, möjlighet att köpa anläggningskort på anläggningar runtomkring (travbana respektive ridhus). Morgonfodring på vardagar ingår, övrigt sköts enligt schema av hyresgästerna, jag har i dagsläget 3 arbetspass i veckan. Grovfoder produceras av familjen som driver gården, men de jobbar inte med gården på heltid och har inga anställda. Deras främsta drivkraft för att driva gården och anläggningen är att ha möjlighet att ha egna hästar och gå jämnt upp eller kanske med ett litet plus. De ser det inte som att de sponsrar vår hobby, utan det är ju med detta upplägget vi hyresgäster som sponsrar deras! Och det tycker jag är helt okej - jag har haft häst hos dem i många år och det fungerar jättebra! I dagsläget bor det runt 20 hästar på gården uppdelat på tre lösdriftssystem, inga hästar står permanent på box, men det finns möjlighet att ta in sin häst på box tillfälligt vid sjukdom eller skada, samt om man vill ge extra mat eller väntar på hovslagare, veterinär etc.
 
Jag hade dessutom haft med i kontraktet att höjning kan vara aktuell om det plötsligt blir ett år med dyrt foder, strö pga brist.
 
För de som hyr in sina hästar för mindre än 3000kr/mån med hö och strö osv. Arbetar personalen svart då? Det låter som fuffens med så billigt.
Vem har sagt att det alltid är "personal"? Det finns faktiskt dom som har tillgång till ridhus och paddock och har ett större stall men som inte anlitar personal utan sköter det själva. Stod i ett stall där jag betalade 3000 inklusive 10kg hö med både rund och rakbana och ridhus och paddock och för att vara ett större stall hyfsade hagar. In och utsläpp ingick också. Där jobbade bara ena partnern på vardagar medans den andra jobbade helg. 25min från gbg ca.

Det finns mängder av varianter att ha stall på, alla är inte ute efter att gå plus på inackorderingar.
 
Vem har sagt att det alltid är "personal"? Det finns faktiskt dom som har tillgång till ridhus och paddock och har ett större stall men som inte anlitar personal utan sköter det själva. Stod i ett stall där jag betalade 3000 inklusive 10kg hö med både rund och rakbana och ridhus och paddock och för att vara ett större stall hyfsade hagar. In och utsläpp ingick också. Där jobbade bara ena partnern på vardagar medans den andra jobbade helg. 25min från gbg ca.

Det finns mängder av varianter att ha stall på, alla är inte ute efter att gå plus på inackorderingar.
Om du inte sköter din häst själv är det ju ändå någon slags "personal" som gör det? Du anlitar någon för den skötsel du inte gör själv.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 904
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 295
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 964
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp