Bukefalos 28 år!

Vad söker jag för häst?

Jag tänkte som någon annan på fjordhäst. Kan det vara något? Då är din prislapp rätt generöst tilltagen, och du bör absolut kunna hitta en välriden och trevlig individ. Många har som har fjording rider och använder dem ganska mångsidigt, så en som både går lite enklare dressyr, hoppar lite och är inkörd, tex, bör inte vara omöjlig att hitta. Dessutom anses de ju vara viktbärande. De finns i både grövre, "gammaldags" och i lite lättare och sportigare modeller.

Dessutom är oddsen goda för att en fjording är en frisk och hållbar individ, om än mycket lättfödd, ofta.
 
Skulle vilja ha era tankar kring vad för typ av häst jag söker.. Och prisklassen jag tänker mig.

Jag har under ett par månader letat häst men märker hur jag hoppar mellan raser och inriktning.
Kunskapsmässigt i ridning så hanterar jag alla gångarter i ridhus och på uteritt enligt den klassiska ridskoleridningen. Dvs ingen ridstjärna.

Vill hoppa lite, 50-70 cm, rida dressyr och med tiden testa WE. En trygg, arbetsvillig häst. Snäll i all hantering. Själv är jag 40+ och vill inte trilla av i onödan
Min budget är satt till max 40'

Är det en kallblods- eller varmblodstravare som är rätt för mig. En billig frieser eller PRE? En ljuvlig cob eller snygg quarter. Jag ser själv att jag kan köpa en billigare outbildad häst så länge den är trygg i sig själv och med stöd av tränare komma framåt.

I min värld så letar jag lynne och inte ras... Men tänker jag fel? Spelar ras in så mycket? Och är mina krav orimliga för den pengen?

Jag tycker du ska fokusera på vad du INTE ska ha och en fd travare och (i regel) unghäst tillhör absolut den kategorin. Annars gäller det att hitta rätt individ som passar dina önskningar. En överväxt connemara är ofta ett säkert kort - robusta, tåliga och går att ha till det mesta.
 
Jag tänkte som någon annan på fjordhäst. Kan det vara något? Då är din prislapp rätt generöst tilltagen, och du bör absolut kunna hitta en välriden och trevlig individ. Många har som har fjording rider och använder dem ganska mångsidigt, så en som både går lite enklare dressyr, hoppar lite och är inkörd, tex, bör inte vara omöjlig att hitta. Dessutom anses de ju vara viktbärande. De finns i både grövre, "gammaldags" och i lite lättare och sportigare modeller.

Dessutom är oddsen goda för att en fjording är en frisk och hållbar individ, om än mycket lättfödd, ofta.

Jag vet inte, men hur och när blev en häst som kan lite enklare dressyr och hoppning en bra häst att lära sig på?
I min värld är en bra häst att lära sig på en läromästare som går iaf msv dressyr och hoppning. En häst som är förlåtande när ryttaren gör fel och gör rätt när ryttaren gör rätt.
 
Jag vet inte, men hur och när blev en häst som kan lite enklare dressyr och hoppning en bra häst att lära sig på?
I min värld är en bra häst att lära sig på en läromästare som går iaf msv dressyr och hoppning. En häst som är förlåtande när ryttaren gör fel och gör rätt när ryttaren gör rätt.
Jag lutar nog åt att läromästare är ett ord som kan betyda lite olika saker, i alla fall när det gäller hästar. Till exempel är det olika vad ryttaren vill lära sig med hjälp av sin häst.

Men du diskuterar så aggressivt, tycker jag, i denna fråga som ju mest handlar om tips och inspel, och jag har ingen större lust att polemisera.

Den häst jag tänker mig att TS söker, och jag kan ha fel, är en rätt enkel individ som ställer upp på saker och ting. En sådan häst är - bland annat - just lite förlåtande, och en kompis som gör det man ber den om. Jag förstår inte varför en trevlig fjording - som förvisso inte går medelsvår i någon gren - inte kan vara en sådan häst.

Den betydligt dyrare häst du förespråkar, är ju för det första utanför TS budget, vilket torde vara rätt avgörande, och för mig framstår den hästen också som mer elektrisk, energisk och krävande än vad som nödvändigtvis är det tryggaste att träna på.
 
Jag vet inte, men hur och när blev en häst som kan lite enklare dressyr och hoppning en bra häst att lära sig på?
I min värld är en bra häst att lära sig på en läromästare som går iaf msv dressyr och hoppning. En häst som är förlåtande när ryttaren gör fel och gör rätt när ryttaren gör rätt.

Jag kan nog tycka det beror på vad man vill med ridningen. En väluppfostrad välriden och välutbildad häst KAN vara en som aldrig tävlat men är lydig, fattar galopp från halt, lätt att ha att göra med och är orädd samt går att rida utan sällskap.
Hästen kan ju vara förlåtande när ryttaren gör fel även om den inte är utbildad i msv.
Varför skulle en sådan häst vara en man inte kan lära sig på? Man lär sig inte msv dressyr kanske men det är ju bara en enda aspekt av lärandet.
Frågan är ju vad målet är.
 
Jag kan nog tycka det beror på vad man vill med ridningen. En väluppfostrad välriden och välutbildad häst KAN vara en som aldrig tävlat men är lydig, fattar galopp från halt, lätt att ha att göra med och är orädd samt går att rida utan sällskap.
Hästen kan ju vara förlåtande när ryttaren gör fel även om den inte är utbildad i msv.
Varför skulle en sådan häst vara en man inte kan lära sig på? Man lär sig inte msv dressyr kanske men det är ju bara en enda aspekt av lärandet.
Frågan är ju vad målet är.

Absolut. Men om man i min värld säger sig vilja lära sig att rida bättre och bli en bättre ryttare så krävs det att man bättrar på sin dressyr först och främst.
Msv dressyr är som det heter bara medelsvårt...
Rider man msv dressyr så är man fortfarande bara en medelgod ryttare.
Jag har svårt att att se hur man kan säga att man vill bli en bättre ryttare men inte ens bli medelduktig...
Det går inte ihop. .
 
Jag vet inte, men hur och när blev en häst som kan lite enklare dressyr och hoppning en bra häst att lära sig på?
I min värld är en bra häst att lära sig på en läromästare som går iaf msv dressyr och hoppning. En häst som är förlåtande när ryttaren gör fel och gör rätt när ryttaren gör rätt.

Det beror på målsättningen.
De flesta ryttare rider inte på MSV nivå i varken dressyr eller hoppning. Och har heller inte den målsättningen.
TS har skrivit om att hoppa 50-70cm, vilken nytta är det då med en häst som går MSV? Och som antagligen är rätt "hungrig på hinder"?

Många "hobbyhästar" är betydligt mer förlåtande för lite obalanserad sits, lite otydliga signaler et c.
En häst som inte hetsar upp sig när det händer något (tänker på WE, kan vara bra med obekymrat sinnelag vid broar, side-pass, ringar att fånga på "spjut", klockringningar och så vidare), som är snäll och samarbetsvillig och kan gå i stadig form i alla gångarter, är lydig så som @Efwa skriver, och som klarar lite sidvärtsrörelser är väl en utmärkt häst att lära sig på när man inte är så utbildad själv som ryttare!
 
Jag vet inte, men hur och när blev en häst som kan lite enklare dressyr och hoppning en bra häst att lära sig på?
I min värld är en bra häst att lära sig på en läromästare som går iaf msv dressyr och hoppning. En häst som är förlåtande när ryttaren gör fel och gör rätt när ryttaren gör rätt.

Det beror väl rimligen på vad man vill lära sig och vilka mål man har. Med din definition så har alla mål att lära sig hoppning och dressyr och dessutom satsa på tävling på hyfsad nivå.

Många hästar kan vara bra läromästare utan att för den skull gå msv dressyr och hoppning. Det beror på vilka mål man har, vill man tävla i just de grenarna är det givetvis önskvärt, men en häst kan mycket väl vara en bra läromästare med andra inriktningar och andra ambitioner.
 
Rider man msv dressyr så är man fortfarande bara en medelgod ryttare.
Jag har svårt att att se hur man kan säga att man vill bli en bättre ryttare men inte ens bli medelduktig...
Det går inte ihop. .

Arrogant.
Medelsvår dressyr har med byten i serier.
Det är inte så enkelt.

Och utifrån att TS har en budget på ca 40000kr kan vi nog allihop räkna ut att det inte är en häst som tävlar MSV eller svår klass som är efterfrågad.

Men visst.
Du är säkerligen en av de där jätteduktiga ryttarna som tävlar internationellt i både hoppning och dressyr, och som dessutom har glömt att majoriteten av ryttarna faktiskt inte är på den nivån.

Själv rider jag LA/MSV C dressyr, har tävlat B-nivå western och testat lite WE (finns med som "fotomodell" på baksidan av en bok i ämnet), och lite körning och tycker att jag kommit en bit på väg.
Och har insikten att alla inte har som mål att klara svår nivå inom någon klass.
Och att man kan vara en fullt duglig ryttare och ändå "harva" på LC/LB nivå.
Och att "bättre" är ett relativt uttryck. Bättre kan man alltid bli, oavsett nivå. Även proffsen kan bli bättre imorgon än idag.
 
En ridskolehäst som ska pensioneras från ridskolan om du inte har nåt emot äldre hästar.

Annars tycker jag att du ska leta efter individen och inte rasen/utbildningsnivån. De allra flesta hästar klarar att hoppa 50-70 cm och rida lite enkel dressyr. Det du verkar leta efter är en trygg hästs om du kan ha roligt med och då är individens personlighet viktigare än ras och utbildning.
 
Absolut. Men om man i min värld säger sig vilja lära sig att rida bättre och bli en bättre ryttare så krävs det att man bättrar på sin dressyr först och främst.
Msv dressyr är som det heter bara medelsvårt...
Rider man msv dressyr så är man fortfarande bara en medelgod ryttare.
Jag har svårt att att se hur man kan säga att man vill bli en bättre ryttare men inte ens bli medelduktig...
Det går inte ihop. .
Men Ts beskriver ju också sin målsättning. Hen är väl knappast skyldig dig att göra en större sportsatsning än hen vill?

De flesta ryttare startar ju de facto inte i medelsvåra klasser. Mot den väldigt rimliga ambitionsnivå som TS beskriver, blir det ju bara en annan diskussion att prata om medelsvår. Det är ju inte vad TS planerar för. Inte i nuläget, i alla fall.

En bättre ryttare blir man ju mot bakgrund av hurdan ryttare man är nu. Bättre kan man bli utan att tävla, bättre kan man bli på många vis och i många aspekter. Det finns ingen poäng med att du ilsket argumenterar för den sorts bättre ryttare du tycker att TS borde bli, när inget av det TS skriver själv antyder att det är den vägen hen tänker sig.
 
Absolut. Men om man i min värld säger sig vilja lära sig att rida bättre och bli en bättre ryttare så krävs det att man bättrar på sin dressyr först och främst.
Msv dressyr är som det heter bara medelsvårt...
Rider man msv dressyr så är man fortfarande bara en medelgod ryttare.
Jag har svårt att att se hur man kan säga att man vill bli en bättre ryttare men inte ens bli medelduktig...
Det går inte ihop. .

Jag vet många riktigt jäkla bra ryttare som inte tävlar, inte mäter sig mot andra och inte knixar "konster" för att visa att de är bra.
Jag vet många dressyrryttare som inte är bra ryttare rent allmänt, trots att de tävlar relativt högt.

För mig är det som att jämföra att lydnadstävling med hund och ha en riktigt bra allmänlydnad. Det finns många som tävlar högt inom lydnad på tävling men knappt kan ha sin hund lös och inte jaga katter medan andra har störtkoll på sina hundar rent allmänlydnadsmässigt men kan inte ens få några få poäng på tävling. De behöver ju inte sitta ihop även om det gör det för några. Det är ju helt olika sätt att träna.

Inget av dem är fel (jag har haft båda sorters hund) men det går inte att jämföra.
 
Jag har faktiskt inte i något inlägg sagt att TS ska tävla, köpa en tävlade häst eller göra någon stor sportsatsning.
Det är ord ni lägger i min mun som jag aldrig yppat.
Mycket otrevligt faktiskt.
Det enda jag har nämnt är en viss utbildningsnivå oavsett ras.
Det finns både fjordingar och nordsvenskar och halvblod och fullblod etc med den utbildningsnivån utan att vara det minsta hispiga, nervösa, elektriska eller ha stor gång etc.
Hästar som är förlåtande och som man kan göra allt med, hoppning, dressyr, fälttävlan, långritt, Western, busgaloppera med på ängen osv.

Jag förstår fortfarande inte hur ni hävdar att TS ska kunna utvecklas som ryttare med en dåligt utbildad häst oavsett ras.
 
Jag förstår fortfarande inte hur ni hävdar att TS ska kunna utvecklas som ryttare med en dåligt utbildad häst oavsett ras.
Vem har hävdat det? Jo det var vist någon som nämnde lätt C, vilket knappast utbildat alls, men i övrigt?

När du anser minst medelsvår i både hoppning och dressyr när någon vill hitta en häst för max 40.000 för att lära sig skutta över småhinder och utvecklas i dressyr på låg nivå så undrar folk varför du tar i så.

Ja det är givetvis trevligt om man kan hitta en läromästare som är frisk och i brukbar ålder för den summan men inte realistiskt.
 
Vem har hävdat det? Jo det var vist någon som nämnde lätt C, vilket knappast utbildat alls, men i övrigt?

När du anser minst medelsvår i både hoppning och dressyr när någon vill hitta en häst för max 40.000 för att lära sig skutta över småhinder och utvecklas i dressyr på låg nivå så undrar folk varför du tar i så.

Ja det är givetvis trevligt om man kan hitta en läromästare som är frisk och i brukbar ålder för den summan men inte realistiskt.

Du får nog läsa om Alla mina inlägg
 
Du får nog läsa om Alla mina inlägg
Vad skulle det göra för nytta?
Det kommer inte att ändra det till så att folk generellt rekommenderat oskolade hästar som du påstått, sänka priset till TS budget på de hästar du föreslår eller få mig att tycka att hästar utbildade i msv i hoppning plus dressyr är att skjuta över målet utifrån TS beskrivning.
 
Jag förstår fortfarande inte hur ni hävdar att TS ska kunna utvecklas som ryttare med en dåligt utbildad häst oavsett ras.

Ingen har sagt att hon ska ha en outbildad häst. Vi har olika uppfattningar om vad en utbildad häst är.

Som jag förstår det anser du att utbildad häst måste vara utbildad till åtminstone msv för att ge TS någon som helst utbyte och skapa sig en väg mot bätttre ryttare.

Vi andra anser att en utbildad häst lika väl kan vara en häst som är lydig, balanserad, säker i alla miljöer och utvecklingsbar ifall TS skulle vilja göra något annat i framtiden. En välutbildad häst är lättare att utveckla än en som inte är det oavsett om den kan galoppbyten, tävlar eller inte.

Jag anser att alla hästar oavsett ras, konstitution och gångarter kan gå msv.
 
Jag måste nog ta en av mina hästar som exempel här. Den grå är tävlad upp till msv i körning och kvalad till svår körning men klarade inte maraton på den nivån.

Men, jag kan säga att han är nog en bättre utbildare som hobbyhäst eftersom de flesta vill vara just hobbykörare eller hobbyryttare.
Han är så säker i körningen att jag faktiskt kan sätta precis vem som helst, i vilken ålder som helst i vagnen för första gången och köra själva, utan att något kommer att hända.
Han har gjort mina medryttare till både bättre ryttare och kuskar utan att ha varit på volten en enda gång med dem. Trots att de faktiskt tävlat allihopa men för länge sedan.
Men det har å andra sidan inget alls med dressyr att göra utan allt annat.

Jag har också de som vill lära sig köra på mer seriöst sätt och där fungerar han givetvis också perfekt och det beror på att han inte gör något gratis. Gör man rätt så gör han rätt gör man fel ser han ut som en ko. De lär sig förbannat snabbt på det.
Men, jag tvivlar på att det är det folk i allmänhet tycker är en läromästare.
 
Jag tänker att en välutbildad häst är bra för en grön ryttare även om man inte har höga ambitioner.
Just för att en känsla är väldigt svår att lära ut, den behöver upplevas.
Vet man inte hur saker ska kännas är det svårt att veta när det är rätt.
 
Jag tänker att en välutbildad häst är bra för en grön ryttare även om man inte har höga ambitioner.
Just för att en känsla är väldigt svår att lära ut, den behöver upplevas.
Vet man inte hur saker ska kännas är det svårt att veta när det är rätt.

Ja, absolut. Det kan vara bra men inte nödvändigt. Jag har ju lärt mig utan att känna det på en annan häst så omöjligt är det inte men det är ju betydligt lättare och man kommer längre på kortare tid. Men, det är ju om man vill träna/tävla dressyr och kommer vara lika mycket på volten som ute och har ambitioner att bli en bättre dressyrryttare.
Det är vi alla överens om.

Att komma till känsla om man vill ha en häst att lära sig bli en bättre ryttare ute i skogen är det ju knappast något man behöver. Man behöver en häst som går fram överallt, inte är rädd och går att trav och galoppera utan att den far iväg eller börjar bocka. Att man lär sig behärska alla gångarter och får bättre balans. Kanske hoppa lite ute också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 534
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 210
Senast: Mustang
·
Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 702
Senast: Sporthorse
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 349
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp