Vad söker jag för ponny/häst?

Sofie.S

Trådstartare
Detta är inte en annons! Mer fundering på vad jag ska leta efter. :)

Jag har två barn, födda 2014 och 2016. Äldsta dottern avgudar hästar och följer med så ofta det går.
Jag har i dagsläget en unghäst, halvblod, som ska säljas pga tidsbrist.
Barnens mormor står i samma stall med sin B-ponny som hon kör flitigt.

Vi är nu inne på att sälja båda hästarna och köpa en gemensam, som barnen och jag kan rida och mormor köra.
En riktig familjehäst!
Men vad söker vi? C-ponny? D-ponny? Liten storhäst?
Jag är 165cm lång och väger 70kg men ska ner till 65kg, mormorn är ungefär som mig kroppsligt.

Min nuvarande häst är dressyrstammad med stort plus för traven, så vill inte ha en allt för liten ponny.
Men samtidigt så ska det vara enkelt och roligt, det väger upp det mesta.

Närmsta åren är jag bara intresserad av att rida ut och något pass på banan då och då, så tävling är det inte tal om.

Vad letar jag efter?
Självklart är individen viktigast, men storleksmässigt, vart börjar man? :)
 
Stor C-ponny skulle jag säga. Det blir inte tokstort för barnen, men samtidigt kan du rida lite försiktigt på den också.
När det gäller raser så kanske...Welsh Cob? (Finns de som är neråt 137-139 cm också) eller en liten smäckrare fjording. Dessa två raser går ju också ofta att köra, som din mormor ju ville.
 
Jag har precis köpt en D-ponny. Mina barn är ett par år äldre än dina. Jag tänker som så att det bara finns en vars hästintresse är garanterat och det är mitt. Mina barn gillar hästar nu men de kanske vill göra något helt annat sedan. Min erfarenhet är att det som pålitlig och hästvan förälder är ganska lätt att få låna mindre ponnyer som de får rida på. B-ponnyerna som de rider på nu ibland kommer de inte växa ur på evigheter och när de har gjort det vet jag om de är hästintresserade eller inte och de borde då kunna gå direkt till D-ponny.

Jag är mest dressyrintresserad. Ponnyn har jag valt med tanke på vad som tilltalar mig men jag har tänkt på barnen så tillvida att jag har valt en med nerverna mest på insidan (utan att för den skull vara trist..). Jag ska tillägga att jag är väsentligen kortare än du och att jag även kollade på c-ponnyer. Jag har också tänkt på att vi ska kunna göra oss på en dressyrtävling bland stora hästar.

Om jag var du skulle jag i första hand fråga mig vad du vill ha men köpa en som har ett psyke som passar barn. Dina barn kanske inte vill se rumpan av en häst om några år, men de kanske vill det. Allt är ju kanske förutom ditt eget intresse.
 
Dina behov verkar inte vara kompatibla med barnens generellt de behöver en liten ponny med mjuk gång som de kan klara ut själva så småningom, i den mån de behåller/blir intresserade av hästar. Du verkar egentligen vilja ha en häst med lite gång som du kan träna en del på på hobbynivå,

Det du behöver leta efter är individ och inte ras eller typ av häst. Du kan rida de flesta c och d-ponnyer utan problem. Leta efter en som du gillar att rida med en del dressyrpotential, som är inkörd eller lätt att köra in (orädd och inte bakskygg) och med ett temperament av guld som gärna är barnvakt och vill ta hand om de små.
 
Tack för tipsen!
Barnen kommer ju "åka" häst ett par år till, så viktigast är väl att hitta en väluppfostrad och lugn häst.
Jag är egentligen inte så kräsen, vill inte vara helt utan ridningen bara.

Kanske vore en idé att åka till närmsta ridskola bara för att få känna på lite höjdskillnader på ponnyer. :)
 
Åka häst kan även ett litet barn göra på en stor häst. Sålänge man behöver hålla i barnen är det dock en stor fördel om ponnyn är i bekväm höjd att bara lägga armen över ryggen på om turerna ska vara i mer än tio minuter.

Hur är b-ponnyn? Om hen har ett vettigt psyke så hade jag inte sålt den utan låtit barnen ha den att greja med/åka på när de har lust och skaffat en häst som är lagom för dina ambitioner. Om barnen fortsätter vara intresserade vet man ju inte så jag hade utgått från att individen ska vara bra med barn och sedan sett till de kvalitéer du vill ha på din häst. En maxad d-ponny/övervuxen är i mitt tycke precis perfekt och jag är 168 cm lång. Fortsätter barnen visa intresse är det kul att kunna rida ut ihop om några år och då är det skönt att ha hästar man känner utan och innan och som vet vem man ska lyssna på.
 
För att den ska passa dig tycker jag en större d-ponny verkar lagom. Det är ganska länge kvar tills barnen har vuxit i en stor c-ponny, så jag hade hellre låtit de åka häst, på en häst som är rätt för dig. Skulle de sedan bli hästintresserade kanske det finns någon lagom ponny att låna eller någon ridskola att börja på.
 
Jag skulle faktiskt helt bortse från barnen. De är så små ännu och det finns inga ponnyer/hästar som passar till så små barn. Om du och barnens mormor vill ha en gemensam häst, utgå från det. Om hästen dessutom körs är ju det ett utmärkt sätt att introducera små barn i hästvärlden. Och är hästen hyfsat stabil kan de förstås få sitta på ryggen ett tag oavsett storlek på hästen. Lära sig rida är de ju alldeles för unga för än på flera år.
 
Jag skulle faktiskt helt bortse från barnen. De är så små ännu och det finns inga ponnyer/hästar som passar till så små barn. Om du och barnens mormor vill ha en gemensam häst, utgå från det. Om hästen dessutom körs är ju det ett utmärkt sätt att introducera små barn i hästvärlden. Och är hästen hyfsat stabil kan de förstås få sitta på ryggen ett tag oavsett storlek på hästen. Lära sig rida är de ju alldeles för unga för än på flera år.
Äldsta dottern skrittar och travar på B-ponnyn och följer gärna med på körturer.
Därför vill jag ha en familjehäst som passar alla. Tävla kan jag göra i framtiden när barnen är äldre. :)
 
Fast väger man 65-70 kg och är 165 cm lång så kan man inte gå lägre än D-ponny tycker jag. Inte om man ska rida iaf. Om du tycker att det räcker att köra den kan det ju var aktuellt med en mindre ponny. Men inte annars.

Jag lärde mig rida på halvblod. Lärde mig galoppera när jag var 8 år ungefär skulle jag gissa. På ett halvblod. Det behöver inte vara en liten ponny för att barnen ska lära sig rida och ha roligt. Om ni köper en större D-ponny (mindre kan du nog inte ha förutom om ni köper en islänning eller annan ras som anses mer viktbärande än standard) som du och din mamma kan rida och som är snäll och stabil så kan barnen lära sig rida på den. Vill barnen sen tävla och satsa så kan man sen köpa en ponny i lämplig storlek då.

Jag tänker inte på tävling för din del utan för att du ska kunna rida måste ponnyn vara av en viss storlek. Oavsett tävling eller ej. Jag förstår inte ditt argument att "Tävla kan jag göra i framtiden när barnen är äldre" Vad har det med saken att göra? Förutom att du inte letar efter dyr häst med massvis med talang för tävling på hög nivå?

Skaffa en D-ponny eller liten storhäst med rätt temperament (lugn, stabil, trygg i sig själv, lämplig för nybörjare/barn) och ha roligt med den allihopa. Jag förstår inte vad problemet är?

Kanske en ridskolehäst som ska pensioneras hade varit något för er? Den är ju van vid barn och nybörjare, har ett stabilt temperament (iaf om den fungerat som ridskolehäst) och kan lära dina barn rida samtidigt som du och din mamma också kan ha roligt med den. Och den hade nog uppskattat en trevlig pension bestående "av att rida ut och något pass på banan då och då".
 
Fast väger man 65-70 kg och är 165 cm lång så kan man inte gå lägre än D-ponny tycker jag. Inte om man ska rida iaf. Om du tycker att det räcker att köra den kan det ju var aktuellt med en mindre ponny. Men inte annars.

Jag lärde mig rida på halvblod. Lärde mig galoppera när jag var 8 år ungefär skulle jag gissa. På ett halvblod. Det behöver inte vara en liten ponny för att barnen ska lära sig rida och ha roligt. Om ni köper en större D-ponny (mindre kan du nog inte ha förutom om ni köper en islänning eller annan ras som anses mer viktbärande än standard) som du och din mamma kan rida och som är snäll och stabil så kan barnen lära sig rida på den. Vill barnen sen tävla och satsa så kan man sen köpa en ponny i lämplig storlek då.

Jag tänker inte på tävling för din del utan för att du ska kunna rida måste ponnyn vara av en viss storlek. Oavsett tävling eller ej. Jag förstår inte ditt argument att "Tävla kan jag göra i framtiden när barnen är äldre" Vad har det med saken att göra? Förutom att du inte letar efter dyr häst med massvis med talang för tävling på hög nivå?

Skaffa en D-ponny eller liten storhäst med rätt temperament (lugn, stabil, trygg i sig själv, lämplig för nybörjare/barn) och ha roligt med den allihopa. Jag förstår inte vad problemet är?

Kanske en ridskolehäst som ska pensioneras hade varit något för er? Den är ju van vid barn och nybörjare, har ett stabilt temperament (iaf om den fungerat som ridskolehäst) och kan lära dina barn rida samtidigt som du och din mamma också kan ha roligt med den. Och den hade nog uppskattat en trevlig pension bestående "av att rida ut och något pass på banan då och då".
Rättelse då, tävlingshäst kan jag köpa när barnen är äldre. Håller på och säljer min unghäst som ska upp i de högre klasserna.
Jag vill ha ett riktigt kontrast byte, från en 170cm med fint steg till en familjeponny.
Mer kanske vad jag ska titta på för raser? Vilka ponnyer bär upp mig?
Är ju ingen tungviktare men vill inte köpa en för liten eller för tunn ponny heller.
 
Detta är inte en annons! Mer fundering på vad jag ska leta efter. :)

Jag har två barn, födda 2014 och 2016. Äldsta dottern avgudar hästar och följer med så ofta det går.
Jag har i dagsläget en unghäst, halvblod, som ska säljas pga tidsbrist.
Barnens mormor står i samma stall med sin B-ponny som hon kör flitigt.

Vi är nu inne på att sälja båda hästarna och köpa en gemensam, som barnen och jag kan rida och mormor köra.
En riktig familjehäst!
Men vad söker vi? C-ponny? D-ponny? Liten storhäst?
Jag är 165cm lång och väger 70kg men ska ner till 65kg, mormorn är ungefär som mig kroppsligt.

Min nuvarande häst är dressyrstammad med stort plus för traven, så vill inte ha en allt för liten ponny.
Men samtidigt så ska det vara enkelt och roligt, det väger upp det mesta.

Närmsta åren är jag bara intresserad av att rida ut och något pass på banan då och då, så tävling är det inte tal om.

Vad letar jag efter?
Självklart är individen viktigast, men storleksmässigt, vart börjar man? :)

Båda barnen är ju för unga för att rida självständigt än så länge, tänker jag. Sitta på hästrygg och åka, ja, men inte rida själva.

En inkörd fjording, kanske?
C- eller D-ponny tycker jag kan kvitta utifrån barnens åldrar.
Ser man enbart till barnens (förmodade) storlek skulle väl mormors körponny vara ypperlig, men vill man kunna rida också så stor C eller D.
 
Rättelse då, tävlingshäst kan jag köpa när barnen är äldre. Håller på och säljer min unghäst som ska upp i de högre klasserna.
Jag vill ha ett riktigt kontrast byte, från en 170cm med fint steg till en familjeponny.
Mer kanske vad jag ska titta på för raser? Vilka ponnyer bär upp mig?
Är ju ingen tungviktare men vill inte köpa en för liten eller för tunn ponny heller.

Jag gick snabbt in på en känd sida med hästannonser valde allround och sökte med ordet familj. Där dök flertalet hästar och stora ponnys upp som verkade trevliga och som eventuellt skulle passa beroende på dina kunskaper och önskemål. Några som liknade Tinkers, andra som var små storhästar osv. Det finns ju möjligheten att köpa en yngre men snäll och stabil individ som du till en början utbildar och barnen så småningom också kan rida på. Eller så finns möjligheten att köpa en äldre individ som är färdig men kanske passerat sina bästa dagar. Eller en häst som är lagom gammal, utbildad men lite dyrare. Det beror på vad du vill.
 
Detta är inte en annons! Mer fundering på vad jag ska leta efter. :)

Jag har två barn, födda 2014 och 2016. Äldsta dottern avgudar hästar och följer med så ofta det går.
Jag har i dagsläget en unghäst, halvblod, som ska säljas pga tidsbrist.
Barnens mormor står i samma stall med sin B-ponny som hon kör flitigt.

Vi är nu inne på att sälja båda hästarna och köpa en gemensam, som barnen och jag kan rida och mormor köra.
En riktig familjehäst!
Men vad söker vi? C-ponny? D-ponny? Liten storhäst?
Jag är 165cm lång och väger 70kg men ska ner till 65kg, mormorn är ungefär som mig kroppsligt.

Min nuvarande häst är dressyrstammad med stort plus för traven, så vill inte ha en allt för liten ponny.
Men samtidigt så ska det vara enkelt och roligt, det väger upp det mesta.

Närmsta åren är jag bara intresserad av att rida ut och något pass på banan då och då, så tävling är det inte tal om.

Vad letar jag efter?
Självklart är individen viktigast, men storleksmässigt, vart börjar man? :)

Liten kallblodstravare som är mer välkörd än 'travkörd' och riden?

Många plus med dessa, inte för stora, ofta trevligt temperament, lätta att hitta redan inkörda och inte särskilt dyra i varken inköp eller drift

Dom är ju lite lättare i typen med så vill man träna dressyr eller hoppning också så är dom inte för tungridna.
 
Jag har en new forest som ligger på 140 cm, dock viktbärande och trollar bort mycket ben på ryttaren. Är dock kortare än du, 157 cm. Uppfödaren är även hon vuxen och rider ponnyer i samma ras (no shit sherlock...) och storlek, hon är längre än jag.

Tävlar min i dressyr mot stora hästar. Ponnyn är dressyrstammad på pappans sida och gången finns där, även om hon givetvis hade visat sig bättre mot andra ponnyer i samma storlek. Hemskt barnkär häst som är MYCKET mer försiktig med små barn än mot mig/andra vuxna. Sen att man aldrig ska lita på dem ändå, men jag hade hellre släppt ett barn att borsta och pyssla med den stora än med shettisen som gärna smakar lite väl hårdhänt på folk i sin desperata jakt på mat. ;)

Jag red både ponny och stor häst på ridskolan de första åren, det fanns ingen specifik grupp med enbart ponnyer på den tiden/på min ridskola. Barnen borde alltså kunna åka runt lite och till och med lära sig rida på en större ponny som i första hand passar er vuxna, såvida ponnyn inte är helt olämplig för barn.
 
Jag har delat häst med min dotter "alltid". Hästen i fråga köptes som mitt inridningsprojekt när dottern var fyra månader gammal, hästen var då fyra år. Eftersom jag såg till att köpa en häst som var vettig i huvudet och ganska "cool" (skulle ju passa mig att rida in själv), så blev han så småningom en utmärkt barnhäst och läromästare även om han inte köptes som det. Jag hann rida in och utbilda honom innan dottern var stor nog att börja rida - hon har ridit honom självständigt sedan hon var fyra och han åtta - och lärde dessutom känna hästen så väl att jag kunde kontrollera honom "på distans" så att säga (dvs han stannar när jag säger åt honom att stanna även om det sitter någon annan på hans rygg och han är en bit bort). Detta blev ju en enorm fullträff - min dotter är nu sexton och hästen tjugo, de har tävlat till strax under nationell nivå (klarade sm-kvalgränsen ett halvår försent, tyvärr...) och gjort "allt" tillsammans.

Att det skall bli riktigt så bra är ju en hel del tur också, men mitt råd temperamentsmässigt är att hitta en individ som är trygg i sig själv och inte skvätter omkring för att det blåser lite ute, typ... Och som kanske är lite åt det okänsligare hållet, så den inte får spunk av motstridiga signaler som en oerfarnare ryttare kan ge. Ingen lat, trög häst (min har rätt mycket motor), men en som är "lugn i huvudet" och inte stressar upp sig. Hur hästen är till personligheten är det viktigaste av allt, för det går inte att ändra. Visst kan man få en jättekänslig häst att bli lite okänsligare, och visst kan en ängslig häst bli lite modigare, men att i grunden ändra personlighet går inte, varken på häst eller människa...

Storleksmässigt så tror jag på D-ponny av inte alltför ädel typ (dvs med rejäla ben och hyfsat djup i bålen). Min är en islandshäst på 145 cm och min dotter har klarat fint att lära sig rida på honom (trots att han är rätt stark emellanåt) samtidigt som han inte varit för liten för mig (174 cm, 65 kg). Han hade säkert funkat fint att köra in också, har dock aldrig gjort det då vi båda föredrar att rida (och har ytterligare en häst sedan ett år tillbaka).
 
fjording? de är inte så stora men de är viktbärande och starka så inga problem att köra som din mamma vill:). Tror att ett mindre kallblod skulle passa er?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 625
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 198
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 110
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp