Bukefalos 28 år!

Vad talar du för språk?

Vilka språk talar du?
- Svenska
- Engelska
- Tyska

På vilken nivå?
- Modersmål
- C-nivå (gymnasie) minst.
- Låg. Läser jag en text kan jag ungefär utläsa vad det handlar om, likaså om någon pratar. Kan hyfsat förstå skyltar och liknande. Pratar/skriver ganska dåligt men jag försöker.

Hur har du lärt dig språket?
- Svenskan är jag uppvuxen med.
- Genom studier och läsning av engelska böcker.
- Ett par år i skolan samt inledande kvällskurs på Folkuniversitetet.

Hur håller du det vid liv?
- Svenskan talar jag, skriver och läser varje dag.
- Engelskan håller jag vid liv genom böcker, filmer och ibland samtal. Kan hända att jag måste ha mindre guidningar på engelska när jag jobbar.
- Tyskan underhåller jag väldigt dåligt, men till hösten kommer jag förhoppningsvis återuppliva den genom kurser på distans från ett universitet.

På vilka sätt har du användning för språken/känner du att de berikar dig på något särskilt vis?
- Svenskan måste jag ju liksom använda för att göra mig förstådd hemma ;)
- Engelskan har hjälpt mig något enormt med att knyta kontakter utomlands, under resor, skaffa vänner, studier etc. Kallar mig själv anglofil så då ingår ju engelskan även där.
- Tyskan vet jag inte om den har berikat mitt liv mer än att jag vill bli bättre på språk och älskar landet.
 
Dock är det lite paradoxalt från min sida, för jag skulle i likhet med dig inte säga att nysvenskar inte talar flytande svenska om de gör de språkliga missar som jag gör på engelska. Så jag ställer nog högre krav för "flytande" när det gäller mig själv än när det gäller min omgivning (överdrivet självkritisk?).
De flesta verkar resonera som du där - höga krav på sig själva men generellt inte på exempelvis inflyttade svenskar.

Ofta kan jag prata runt ord och göra mig förstådd, men jag skulle ha en helt annan kapacitet i samma diskussion på svenska. Därför ser inte jag mig som flytande
Men flytande innebär ju inte modersmålsnivå?
 
Förutom svenska nu då såklart:p
Jag pratar tyska. Har certifikat på C1/C2.
Lärde mig det genom sambon och att vara i Tyskland (nu såklart för att jag bor här:p)
Det hålls såklart vid liv genom sambon och pga min boendesituation.
Tyskan är viktigt pga att jag bor här + att sambon är tysk, vilket gör det hela mycket enklare. Inte bara mellan oss utan även för mig när jag umgås med hans familj.

Jag pratar även engelska, har på papper engelska B.
Engelska pratar väl de flesta svenskar?:p Jag pratade engelska redan som barn och det har man alltid användning för tycker jag. Oavsett om det handlar om filmer, bruksanvisningar, möten med människor från andra delar av världen osv!:)
 
Åh vad kul med någon som talar spanska :)

Jag är hispanofil och vill därför gärna utveckla spanskan och känna mig säkrare när jag pratar. Spanska är det vackraste språk jag vet och väldigt uttrycksfullt!

Hade mycket nytta av spanskan i Sydamerika, speciellt i Bolivia. Många vi träffade på blev jätteglada av att kunna prata spanska med mig.

Är väldigt sugen på att åka iväg på en intensivkurs, men skulle behöva ha mer semester för att hinna med allt jag vill göra.
Spanska är vackert men svårt tycker jag, så specifikt jämt och mycket att hålla reda på med alla tempus etc. Bara jag ska berätta om min dag för min sambo måste jag välja mellan så många olika tempus att jag ibland blir less, även om jag uppskattar att det är så precist och uttrycksfullt när jag exempelvis läser en bok.

Jag har aldrig någonsin varit förtjust i spanska tidigare, eller ens tyckt att det låter särskilt fint, men ju mer jag lär mig desto mer tycker jag om språket. Framförallt gillar jag att det ligger så bra i munnen, är så lätt att uttala och låter så himla coolt.

Vi har haft flera som varit med oss i klassen mellan 2-4 veckor för att fräscha upp sin spanska och det är fantastiskt vad fort det kommer igång igen. Låter för övrigt som en underbar semester tycker jag - hyra en lägenhet i en vacker stad, plugga intensivt några timmar och sedan uppleva staden på fritiden. Vill jag i framtiden bättra på min franska så blir det nog exakt så jag gör det också :).
 
Förutom svenska nu då såklart:p
Jag pratar tyska. Har certifikat på C1/C2.
Lärde mig det genom sambon och att vara i Tyskland (nu såklart för att jag bor här:p)
Det hålls såklart vid liv genom sambon och pga min boendesituation.
Tyskan är viktigt pga att jag bor här + att sambon är tysk, vilket gör det hela mycket enklare. Inte bara mellan oss utan även för mig när jag umgås med hans familj.

Jag pratar även engelska, har på papper engelska B.
Engelska pratar väl de flesta svenskar?:p Jag pratade engelska redan som barn och det har man alltid användning för tycker jag. Oavsett om det handlar om filmer, bruksanvisningar, möten med människor från andra delar av världen osv!:)
Hur länge har du bott i Tyskland? :) Och vad gör du där förresten?

Wow, C1/C2 är ju riktigt bra!! Vår klass ligger på B1-nivå tyckte jag att någon sa, har dock ingen aning om exakt vad det innebär :D.

Och jo, de flesta svenskar talar ju engelska mer eller mindre bra.

edit. Wow, C1/C2 är ju högsta man kan plugga tror jag, om jag fattade rätt när jag googlade. Coolt! Tyska som är så svårt också!! Hoppas att jag någon gång når dit med min spanska :)
 
@Manza Jag är också SÅ avundsjuk på dem som har språk med sig hemifrån! En kille jag gick ut med förut hade svenska och kurmanci som modersmål och utöver det god engelska och flytande tyska efter att ha bott i Tyskland. Så jädra mycket bättre än att bara ha jädrans svenska med sig hemifrån :p

Jag är också superavundsjuk på alla som fötts in i två språk (samt vill slå föräldrar som är tvåspråkga men bara lär sina barn ett språk - det är ju typ en av de bästa gåvor man kan ge sina barn!). Mycket bra val av er som valt partners med ett annat språk (såvida ni tänker lära era barn båda språken såklart ;)).

Men flytande innebär ju inte modersmålsnivå?

Nej, men det var just det där med att ibland staka sig och inte hitta orden... vilket jag gör. Skulle nog behöva bo en längre tid i ett engelskspråkigt land för att hitta flytet som gör att man inte behöver leta efter orden i sin hjärnbalk, utan att de trillar dit alldeles av sig själv. Jag jobbar i en internationell miljö där nästan ingen har engelska som modersmål och det utvecklar egentligen inte språket mer än att man blir bekväm i att snacka.
 
Mycket bra val av er som valt partners med ett annat språk (såvida ni tänker lära era barn båda språken såklart ;)).
Jag lovar att om vi skaffar barn jag och min sambo så ska det drillas spanska och svenska :up: :D Vi har diskuterat det mycket faktiskt och är båda överens om hur viktigt det är :). Bäst vore om barnet har spanska och svenska hemifrån, och sen får engelska samt ett språk till i skolan. Värsta guldläget ju!

Nej, men det var just det där med att ibland staka sig och inte hitta orden... vilket jag gör. Skulle nog behöva bo en längre tid i ett engelskspråkigt land för att hitta flytet som gör att man inte behöver leta efter orden i sin hjärnbalk, utan att de trillar dit alldeles av sig själv. Jag jobbar i en internationell miljö där nästan ingen har engelska som modersmål och det utvecklar egentligen inte språket mer än att man blir bekväm i att snacka.
Aha, då är jag med. Det gör absolut skillnad om man bor i landet där språket talas tror jag, däremot förstår jag inte riktigt varför det inte blir bättre av att jobba i internationell miljö? Givet att medarbetarna talar god engelska bör man ju bara stärkas i sitt språk. Och att vara bekväm i att tala är ju jätteviktigt :).
 
Apropå Diskussionen ang flerspråkighet så verkar det "normala" vara att ha flera modersmål, om man tittar globalt :) På många platser i världen är det krav på att prata uppåt 3-4 olika språk för att klara av sin vardag. Det verkar även vara något som vi är programmerade att göra så när man tittar på hur oerhört lätt små barn har för att lära sig en i det närmaste obegränsad mängd språk.

*blivande logoped och språknörd*
 
Apropå Diskussionen ang flerspråkighet så verkar det "normala" vara att ha flera modersmål, om man tittar globalt :) På många platser i världen är det krav på att prata uppåt 3-4 olika språk för att klara av sin vardag. Det verkar även vara något som vi är programmerade att göra så när man tittar på hur oerhört lätt små barn har för att lära sig en i det närmaste obegränsad mängd språk.

*blivande logoped och språknörd*
Jätteintressant! :)

Och fram för mer språknörderi :love:
 
Hur länge har du bott i Tyskland? :) Och vad gör du där förresten?

Wow, C1/C2 är ju riktigt bra!! Vår klass ligger på B1-nivå tyckte jag att någon sa, har dock ingen aning om exakt vad det innebär :D.

Och jo, de flesta svenskar talar ju engelska mer eller mindre bra.

edit. Wow, C1/C2 är ju högsta man kan plugga tror jag, om jag fattade rätt när jag googlade. Coolt! Tyska som är så svårt också!! Hoppas att jag någon gång når dit med min spanska :)

Jag har bott här i exakt 2 år och 32 dagar!:D Jag skulle egentligen bli beridare, men sen hamnade jag här i Frankfurt och nu pluggar jag tysk litteratur- och språkvetenskap!:D
Jag har hört att det finns någon nivå högre än C1/C2, men jag vet inte!:cautious: A-nivå är ju det lägsta och sen stiger det, det är den Europeiska referensramen liksom!:)
Vissa har misstagit mig för en tysk, men jag pratar fortfarande mycket fel! Jag är inte nöjd i alla fall:p
Ja, det är verkligen ett svårt språk! Du kommer säkert nå dit! Just också för att din sambo pratar spanska!:)
 
Vilka språk talar du? På vilken nivå?
Svenska - modersmål

Engelska - flytande. Vilket jag definierar som att jag talar engelska i princip obehindrat. Jag behöver inte översätta något för mig själv när jag pratar. Är det något ord jag inte kan så förklarar jag ordet utan att för den sakens skull haka upp mig. Däremot har jag inte ett ordförråd som är jämförbart med någon som har det som modersmål. Jag märker också ibland att jag hör ord eller uttryck som jag förstår, men som jag aldrig har använt själv. Det är ju sådant som måste övas in i ett sammanhang när det är ett språk man inte har som modersmål.

Franska - hyggligt. Jag skulle nog kunna åka till Frankrike på semester utan att behöva prata engelska. Jag förstår det mesta men talar sämre, just eftersom jag sällan använder det. Ofta i Frankrike när jag talat med fransmän har jag pratat engelska, vilket de förstår men inte gärna pratat, och de har svarat på franska vilket jag förstår men pratar mycket sämre :)

Hur har du lärt dig språket?
Engelska i skolan plus att jag har amerikanska släktingar.
Franska fem år i grundskola/gymnasie och två kurser på universitetet.

Hur håller du det vid liv?
Engelska genom tv, litteratur och att jag umgås i princip dagligen med folk jag pratar engelska med.
Franska är knepigare! Jag har påbörjat ett litet projekt med att titta på filmer och serier dubbade till franska med engelsk text :D

På vilka sätt har du användning för språken/känner du att de berikar dig på något särskilt vis?
Oj, framför allt för att språk är så roligt! Känslan av att exempelvis kunna ta sig fram på franska i Frankrike är helt fantastisk. Har en lång lista (iaf bildligt) på språk jag skulle vilja lära mig :D Frågan är vad som är rimligt. Kanske bäst att lära sig franska ordentligt först!
 
Dessvärre verkar det inte hjälpa oss andraspråksinlärare något vidare alls. Hjärnan verkar stelna någon gång i lågstadiet och efter det så blir det bara värre :-p

Men vad tusan, vore det enkelt skulle man ju missat alla hysteriskt roliga felsägningar man varit med om under åren :D
 
Vilka språk talar du?/På vilken nivå?
Svenska/Flytande
Engelska/Vill nog påstå att den är rätt flytande. Kan så klart inte alla ord inom alla situationer, men då kan man ju prata runt det. Skulle jag tex inte komma på vad schabrak hette så går det ju att säga "the thing under the saddle" liksom :)
Spanska/Inte direkt flytande och uttalet är kasst, men jag fattar nog ganska mycket om jag får tänka efter en extra stund (läsförståelsen är bättre än hörförståelsen, dom pratar ju så jäkla snabbt så där är det svårare att hänga med)

Hur har du lärt dig språket?
Svenska - modersmål
Engelska - förutom skolan (läst till engelska C på gymnasiet, och sedan fristående universitetskurser) så är det via musik, tv, böcker, tidningar
Spanska - skolan upp till steg 4

Hur håller du det vid liv?
Svenska - ja det hålls vid liv i vardagen
Engelska - Tv, musik, böcker, tidningar.
Spanska - Tyvärr inte alls. Försöker se nån spansk film ibland bara för att höra språket. Borde kanske ladda ner nåt radioprogram eller liknande för att höra det lite mer. Skulle gärna vilja bli bättre och kunna göra mig förstådd och även förstå mer än vad jag gör nu. Tycker dock att grammatiken med alla tempus och böjningar är så jobbig (det var när det blev svårare jag började tappa intresset i skolan+tråkig lärare) så jag siktar på att nån gång i livet bli en okej "turistpratare" istället så fokus är mer att fräscha upp det jag lärt mig, och att bygga på ordförrådet.

På vilka sätt har du användning för språken/känner du att de berikar dig på något särskilt vis?
Svenska - Använder det i vardagen. Är väl berikande på det sätt att jag har en språkgrund att stå på, och lär mig andra utifrån det.
Engelska - Stöter på det hyffsat vardagligt i och med att jag lyssnar på musik, ser på tv osv. Dock händer det väldigt sällan att jag pratar engelska. Det känns nästan som ett "måste" att kunna engelska för att det är ett så pass internationellt språk, sen så tycker jag det är kul att veta att jag kan klara mig bra kommunikationsmässigt i många situationer.
Spanska - Används aldrig just nu men jag har insett att jag vill hålla igång det jag faktiskt lärt mig, och att kunna ett tredje språk i alla fall hyffsat gör ju att man blir lite internationell av sig och det är alltid kul.
 
Jag har bott här i exakt 2 år och 32 dagar!:D Jag skulle egentligen bli beridare, men sen hamnade jag här i Frankfurt och nu pluggar jag tysk litteratur- och språkvetenskap!:D
Jag har hört att det finns någon nivå högre än C1/C2, men jag vet inte!:cautious: A-nivå är ju det lägsta och sen stiger det, det är den Europeiska referensramen liksom!:)
Vissa har misstagit mig för en tysk, men jag pratar fortfarande mycket fel! Jag är inte nöjd i alla fall:p
Ja, det är verkligen ett svårt språk! Du kommer säkert nå dit! Just också för att din sambo pratar spanska!:)
Men wow, att du pluggar där också! Är inte språkkraven superhårda för universiteten i Tyskland? Är fortsatt impad här borta! :D

Hoppas jag når dit! Vi diskuterade det vid middagen och han menade på att med tanke på hur snabbt jag nått till en nivå där vi kan tala bara spanska med varandra så borde det inte vara omöjligt inom de närmaste åren. Hoppas det :)

Hur håller du det vid liv?
Engelska genom tv, litteratur och att jag umgås i princip dagligen med folk jag pratar engelska med.
Franska är knepigare! Jag har påbörjat ett litet projekt med att titta på filmer och serier dubbade till franska med engelsk text :D
Åh vad kul med franska! :) Grymt användbart ju och stora pluspoäng för coolhet tycker jag. Att titta på olika filmer är ju suveränt och när du känner dig mer säker kan du ju växla till franska subs istället. Så började jag, nu har jag spanska subs och så hoppas jag att jag någon gång ska kunna titta helt utan. Men det kommer dröja!

Oj, framför allt för att språk är så roligt! Känslan av att exempelvis kunna ta sig fram på franska i Frankrike är helt fantastisk. Har en lång lista (iaf bildligt) på språk jag skulle vilja lära mig :D Frågan är vad som är rimligt. Kanske bäst att lära sig franska ordentligt först!
Ja, det är ju så himla roligt och känslan att faktiskt kunna ta sig fram, att klara sig på ett annat språk är ju fantastisk, precis som du säger.

Jag hade också en lång lista förut på språk som jag vill lära mig. Sen började jag plugga språk igen och började minnas frustrationen och tårarna och kom fram till att det räcker med att lära mig spanska bra ;). Skämt åsido vore det superintressant att studera flera språk men jag känner som du säger att jag måste lära mig min spanska riktigt bra innan jag skulle våga på mig nåt mer. Drömmen är att kunna både spanska och franska riktigt bra men om det någonsin realiseras vet jag inte.

Men vad tusan, vore det enkelt skulle man ju missat alla hysteriskt roliga felsägningar man varit med om under åren :D
Nej men fy! Jag har många såna :D :o. Sa för ett tag sedan "Ja, men det är svårt för mig. Jag har verkligen ingen patient" när jag såklart menade att jag inte har tålamod. En gång sa jag "tuttar" istället för "söndagarna" och idag fick jag veta att vad jag har trott betytt "for sure" i själva verket betyder "by the way". Det förklarar mycket - till exempel varför alla sett ut som att de väntat på nåt mer varje gång jag avslutat en mening så :angel:

Bästa är dock att jag många gånger sagt "mucho coolo" för att låta spansk och sedan fått veta att coolo såklart låter som culo som betyder häck och att jag därför i princip gått runt och sagt "mycket röv" :up:.
 
Vilka språk talar du?/På vilken nivå?
Svenska/Flytande
Engelska/Vill nog påstå att den är rätt flytande. Kan så klart inte alla ord inom alla situationer, men då kan man ju prata runt det. Skulle jag tex inte komma på vad schabrak hette så går det ju att säga "the thing under the saddle" liksom :)
Spanska/Inte direkt flytande och uttalet är kasst, men jag fattar nog ganska mycket om jag får tänka efter en extra stund (läsförståelsen är bättre än hörförståelsen, dom pratar ju så jäkla snabbt så där är det svårare att hänga med)

Hur har du lärt dig språket?
Svenska - modersmål
Engelska - förutom skolan (läst till engelska C på gymnasiet, och sedan fristående universitetskurser) så är det via musik, tv, böcker, tidningar
Spanska - skolan upp till steg 4

Hur håller du det vid liv?
Svenska - ja det hålls vid liv i vardagen
Engelska - Tv, musik, böcker, tidningar.
Spanska - Tyvärr inte alls. Försöker se nån spansk film ibland bara för att höra språket. Borde kanske ladda ner nåt radioprogram eller liknande för att höra det lite mer. Skulle gärna vilja bli bättre och kunna göra mig förstådd och även förstå mer än vad jag gör nu. Tycker dock att grammatiken med alla tempus och böjningar är så jobbig (det var när det blev svårare jag började tappa intresset i skolan+tråkig lärare) så jag siktar på att nån gång i livet bli en okej "turistpratare" istället så fokus är mer att fräscha upp det jag lärt mig, och att bygga på ordförrådet.

På vilka sätt har du användning för språken/känner du att de berikar dig på något särskilt vis?
Svenska - Använder det i vardagen. Är väl berikande på det sätt att jag har en språkgrund att stå på, och lär mig andra utifrån det.
Engelska - Stöter på det hyffsat vardagligt i och med att jag lyssnar på musik, ser på tv osv. Dock händer det väldigt sällan att jag pratar engelska. Det känns nästan som ett "måste" att kunna engelska för att det är ett så pass internationellt språk, sen så tycker jag det är kul att veta att jag kan klara mig bra kommunikationsmässigt i många situationer.
Spanska - Används aldrig just nu men jag har insett att jag vill hålla igång det jag faktiskt lärt mig, och att kunna ett tredje språk i alla fall hyffsat gör ju att man blir lite internationell av sig och det är alltid kul.
Vad roligt med en till som pluggat spanska :). Om du nån gång vill utbyta tips på filmer eller artister eller nåt så hojta, eller om du bara vill öva på att skriva lite!

Håller SÅ med dig om tempusen och böjningarna och gnäller över detta minst en gång om dagen. Tror dock att om man bara låter bli att kika på Verbix och få panik över alla tusen olika jävla tempus och istället bara pratar och jobbar på vokabulär och att göra sig förstådd så kommer resten sen. Lite poco a poco sådär, man måste ju inte lära sig allt på en gång. Jag blir frustrerad ibland för att det känns som att jag har SÅ långt kvar med alla tempus men så försöker jag att komma ihåg att 1) man måste inte lära sig allt på en gång, 2) det viktiga är att göra sig förstådd och våga använda språket. Och då känns det lite bättre faktiskt :)

Mitt stora mål är att förstå och uppskatta ett program som heter El Intermedio - ett satiriskt program som tar upp nyheter här i Spanien. Sååå roligt - när jag får det förklarat för mig och får hjälp med att förstå. Programledaren, El Gran Wyoming, pratar så jävla snabbt att jag DÖR och får ångest.

 
Jag älskar språk! Skulle gärna lära mig flera men man måste ju underhålla det också. Är superimponerad av alla som kan många språk :)

Kan bara hålla med! :bow:

Jag är "born and raised" i Sverige, med svenska föräldrar. Svenskan är alltså mitt modersmål, och jag känner att jag har ett relativt stort ordförråd jämfört med mina vänner.

Engelska behärskar jag helt flytande, både skriva, tala och läsa. Har blivit misstagen för att vara en amerikanare av andra amerikanare! :D:banana: Har sen 11-årsålder ÄLSKAT engelska och har sen dess enbart läst böcker på engelska (förutom kurslitteratur eller de få svenskskriva böcker jag kommit åt), samt skrivit (och publicerat:o) flera noveller på engelska.

Tyska förstår jag ifall det inte pratas för fort eller med för mycket slang. Bodde en sommar i Tyskland och snappade upp allt där, då jag inte hade några förkunskaper. Hoppas kunna bättra på den då jag ska plugga 6 mån i Wien nästa år.

Spanska kan jag också förstå ifall "prataren" inte talar för snabbt eller otydligt. Kan också uttrycka enklare fraser, men inte mer än så (efter 7 års plugg i skolan...)

Danska varken jag förstår eller kan prata, vill blir intressant då jag ska jobba hela sommaren i Danmark, bland enbart danskar... Hej hej missförstånd!

Swahili kan jag delvis förstå (förstår inte ordagrant) och tala enklare fraser, men har tappat massor de sista åren så det kan mycket väl vara så att jag står som ett frågetecken ifall en kenyan skulle gå fram och prata med mig... :D Hart lärt mig språket av en gammal bekant som i ung ålder var missionär i Kenya.

Norska förstår jag (dock inte Bergen-dialekt har jag märkt :angel:) men kan inte prata eller skriva.

Rövarspråket mitt andra modersmål! :D
 
@SoffiProppi Wow, många språk :). Swahili är ju fett jädra svårt dock, har pluggat det när jag tillbringade en sommar i Tanzania och för min del finns det inte en suck av en chans i helvete att jag skulle kunna hålla igång en konversation längre än till godmorgon, hur är det med barnen, oj vad fin kjol, maten är god, hej hej, hej då, jävla idiot.

Coolt att du kan förstå talad spanska :). Spanjorer eller sydamerikaner?

Häftigt att du håller igång så många språk helt utan att bo de länderna. Vanligtvis behöver man ju bada i språken när man lär sig dem och sedan aktivt hålla dem vid liv.
 
@SoffiProppi Wow, många språk :). Swahili är ju fett jädra svårt dock, har pluggat det när jag tillbringade en sommar i Tanzania och för min del finns det inte en suck av en chans i helvete att jag skulle kunna hålla igång en konversation längre än till godmorgon, hur är det med barnen, oj vad fin kjol, maten är god, hej hej, hej då, jävla idiot.

Coolt att du kan förstå talad spanska :). Spanjorer eller sydamerikaner?

Häftigt att du håller igång så många språk helt utan att bo de länderna. Vanligtvis behöver man ju bada i språken när man lär sig dem och sedan aktivt hålla dem vid liv.

Swahili suger järnet att hålla uppe! Umgicks med en tjej från Kenya ett tag som enbart pratade engelska eller Swahili så under den perioden höll jag igång det men nu vette faan. Var nog säkert 2 år sedan jag hade någon form av konversation med någon på Swahili... :p Åh, vad gjorde du i Tanzania? :) Alltid velat åka dit!

Tycker folk från Bolivia är lättast att förstå (iallafall de jag träffat, är "host" för utbytesstudenter vid mitt universitet och har mött en hel del olika nationaliteter), men kan nog förstå både spanjorer och sydamerikaner så länge de inte har värsta dialekten.

Jag är lite nördig! :D Brukar dessutom läsa olika tidningar från ovan nämda länder för att hålla igång det lite (tysk skvallerpress är ju helt fantastiskt roligt att läsa! :D :angel:)
 
Swahili suger järnet att hålla uppe! Umgicks med en tjej från Kenya ett tag som enbart pratade engelska eller Swahili så under den perioden höll jag igång det men nu vette faan. Var nog säkert 2 år sedan jag hade någon form av konversation med någon på Swahili... :p Åh, vad gjorde du i Tanzania? :) Alltid velat åka dit!
Den gången praktiserade jag där. Har dock varit där fler gånger :). Swahilin i Tanzania är dock väldigt annorlunda mot i Kenya, en vän till mig i är flytande i språket då hon bott där och hon märker stora skillnader.

Tycker folk från Bolivia är lättast att förstå (iallafall de jag träffat, är "host" för utbytesstudenter vid mitt universitet och har mött en hel del olika nationaliteter), men kan nog förstå både spanjorer och sydamerikaner så länge de inte har värsta dialekten.
Tänkte mest på att bara inom Spanien är ju skillnaden på språket jättestor, i Cadiz får jag kämpa jämfört med i Valldolid. Skillnaden mellan länderna är ju också enorm, helt andra ord och dessutom helt annorlunda användande av tu/usted/vosotros/ustedes (dock även inom Spanien förvisso) etc. Men då gör du det bra, min spanska sambo samt mina lärare får anstränga sig som fan när de tittar på film från Argentina till exempel och behöver ibland pga detta subs.

Jag är lite nördig! :D Brukar dessutom läsa olika tidningar från ovan nämda länder för att hålla igång det lite (tysk skvallerpress är ju helt fantastiskt roligt att läsa! :D :angel:)
Aha, så det är är hemligheten ligger ;) :D. Får ta och intressera mig mer för skvaller alltså :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
558
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
Svar
15
· Visningar
1 010
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 313
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 140
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp