Vad tar man med sig?

Nä det går inte, det är en sak om huset står i brand, men om jag hade lite tid är det ändå mycket jag skulle försöka packa med mig. Även om det innebar att det kastades in i hästsläpet lite huller om buller. Tänker i första hand på mina böcker, men även praktiska saker kläder, filtar, kokkärl, datorer och elektronik av visst värde.

En del kunde man kanske bära ner i källaren och hoppas att den klarade sig hyfsat, är gammal asbest i taket pga panna i källaren.
 
Den här frågan hade känts så mycket lättare innan jag fick barn.. dels har barnet mkt större krav och är betydligt mindre flexibel än jag är, dels är jag väldigt mkt mindre rationell och mer benägen att flyflyfly vid minsta fara nu när jag har honom.

Men. Ok; om riktigt bråttom- barn, hundar, plånbok, mobil, dator, fotoalbum. Sonens blöjväska som alltid står redo i hallen. Hundarna nerslängda i bilbur, koppel, hundmat om jag hinner. Här skulle fotoalbum och hundmat vara det som fick offras om tiden var riktigt knapp, detta då albumen är på övervåningen.. Övrigt får jag ihop och ut på mindre än en minut, hundarna kan jag skicka ut i trädgården medan jag sätter fast barnet i bilen..

Om lite mer tid: Ovanstående plus ombyten till mig o lillen, nappflaskor o babymat, blöjor, resebarnvagn som tar väldigt lite plats.. necessär, hundarnas stamtavlor o pass, mitt pass, sånt. Har rejäl kombi och kan packa bra så hade jag haft nån timme på mig hade jag fått med en hel del.

Jag har inget förberett egentligen för att kunna dra snabbt utom lillens väska (efter några akuta färder till sjukhuset när han var liten) men jag är en sån som alltid tänkt tanken att det kan skita sig. Min mammas barndomshem brann ner på nolltid och morfar höll på att brinna inne för att han skulle ta med plånboken ut, så jag är väl drillad i brandsäkerhet sedan barnsben. Jag har alltid tänkt på 15 olika scenarion hur vi skulle ta oss ut om vårt eget hus började brinna. Japp, lite skadad är man.
 
Som en som fått lägga benen på ryggen snabbt vid två tillfällen kan jag meddela att även om man är obunden vid saker så är det jäkligt osmidigt att helt sakna ombyten. Särskilt när man kanske inte bor hos någon man känner och kan låna nån jacka vid behov, eller där det iaf känns hyfsat privat.. sover man på en främlings golv är det inte jättebekvämt att tvätta trosorna vid handfatet för var fasen ska man hänga dem på tork.. osv. Såna saker blir lätt ganska påträngande även om livhanken givetvis alltid är viktigast. Min poäng är väl mest att det är lätt att känna att saker inte spelar någon roll tills man är 100% utan dem.

Jo, men nu var frågan vad man tar med sig förutom det uppenbara.
Kläder räknar jag som uppenbart.
 
Jo, men nu var frågan vad man tar med sig förutom det uppenbara.
Kläder räknar jag som uppenbart.

Nja, frågan var vad man ska prioritera. Men hur eller hur.. Är du själv, mobil & husdjur mindre uppenbart än kläder menar du eftersom du skrev med dem?
 
Nja, frågan var vad man ska prioritera. Men hur eller hur.. Är du själv, mobil & husdjur mindre uppenbart än kläder menar du eftersom du skrev med dem?

Jag skrev det eftersom det är viktigast, ej foton, prylar osv.
Kläder kan jag köpa men finns tid skulle jag givetvis dra ihop lite.
 
Urakut har jag aldrig tänkt på. Mycket då vi har en liten sjö ca. 100 m fågelvägen från oss, samt djupa diken runt 3/4 sidor av huset. Vi bor därtill på en höjd, ca. 70-80 m ovanför sjön och (fast inte nära) ca. 150 m ovanför havet. Branden skulle inte ta sig till oss i första taget.

Med lite mer tid: Bilarna, hästsläpet och vårt vanliga dito, fotoalbum, hårddiskar, datorer, mobiler, kameror, laddare till dito, kläder för några veckor till oss, några par skor vardera och viktiga papper.
Då våran Skrot-Skoda är kombi samt min Volvo 850 har rätt stort bagageutrymme, skulle nog mycket få plats där. Resten skulle slängas i/på släpen huller om buller. Dessa saker skulle vi kunna få med oss på ungefär 15 min, då vi bara bor på ett våningsplan. Och som sagt, skulle det röra sig om en urakut brand skulle den komma inifrån huset med tanke på läget, och då hade vi bara kastat oss ut själva, vilket i praktiken skulle innebära hoppa 10 m från balkongen för mina föräldrar, och ut genom fönstret 2 m för mig... :nailbiting:
 
Urakut har jag aldrig tänkt på. Mycket då vi har en liten sjö ca. 100 m fågelvägen från oss, samt djupa diken runt 3/4 sidor av huset. Vi bor därtill på en höjd, ca. 70-80 m ovanför sjön och (fast inte nära) ca. 150 m ovanför havet. Branden skulle inte ta sig till oss i första taget.

Med lite mer tid: Bilarna, hästsläpet och vårt vanliga dito, fotoalbum, hårddiskar, datorer, mobiler, kameror, laddare till dito, kläder för några veckor till oss, några par skor vardera och viktiga papper.
Då våran Skrot-Skoda är kombi samt min Volvo 850 har rätt stort bagageutrymme, skulle nog mycket få plats där. Resten skulle slängas i/på släpen huller om buller. Dessa saker skulle vi kunna få med oss på ungefär 15 min, då vi bara bor på ett våningsplan. Och som sagt, skulle det röra sig om en urakut brand skulle den komma inifrån huset med tanke på läget, och då hade vi bara kastat oss ut själva, vilket i praktiken skulle innebära hoppa 10 m från balkongen för mina föräldrar, och ut genom fönstret 2 m för mig... :nailbiting:

Det är väldigt naivt. Det kan börja brinna i gammalt gräs i närheten av huset snabbt om det ligger glaskross på backen. Blixten kan slå ner (större risk på höjd) osv. Elfel i huset mm.
 
Urakut har jag aldrig tänkt på. Mycket då vi har en liten sjö ca. 100 m fågelvägen från oss, samt djupa diken runt 3/4 sidor av huset. Vi bor därtill på en höjd, ca. 70-80 m ovanför sjön och (fast inte nära) ca. 150 m ovanför havet. Branden skulle inte ta sig till oss i första taget.

Med lite mer tid: Bilarna, hästsläpet och vårt vanliga dito, fotoalbum, hårddiskar, datorer, mobiler, kameror, laddare till dito, kläder för några veckor till oss, några par skor vardera och viktiga papper.
Då våran Skrot-Skoda är kombi samt min Volvo 850 har rätt stort bagageutrymme, skulle nog mycket få plats där. Resten skulle slängas i/på släpen huller om buller. Dessa saker skulle vi kunna få med oss på ungefär 15 min, då vi bara bor på ett våningsplan. Och som sagt, skulle det röra sig om en urakut brand skulle den komma inifrån huset med tanke på läget, och då hade vi bara kastat oss ut själva, vilket i praktiken skulle innebära hoppa 10 m från balkongen för mina föräldrar, och ut genom fönstret 2 m för mig... :nailbiting:
Otroligt naivt tänkande, läs på om skogsbränder, elden hoppade 1,5 km, dels blåste det men när en brand väl har startat så drar den även med sig vindar som gör att den får en skrämmande hastighet. Diken stoppar överhuvudtaget inte.
 
Det är väldigt naivt. Det kan börja brinna i gammalt gräs i närheten av huset snabbt om det ligger glaskross på backen. Blixten kan slå ner (större risk på höjd) osv. Elfel i huset mm.

Glaskross har vi inget på tomten. Vi bor inte på en höjd i den bemärkelsen, utan i ett område med souterrängvillor (vår egna inkluderad) som ligger på olika "höjder" (våran ej högst!), vill inte beskriva närmare för att inte outa. Ja, elfel i huset, men det är ju som sagt ett internt problem som jag skrev ovan. Känns förövrigt inte allt för långt borta med tanke på att det står "frisk vågat - hälften brunnet" på husets centrala elskåp + massa saker är ytterst märkligt kopplat. :nailbiting: :cautious: Då är jag isf mer för det än externa bränder.
 
Otroligt naivt tänkande, läs på om skogsbränder, elden hoppade 1,5 km, dels blåste det men när en brand väl har startat så drar den även med sig vindar som gör att den får en skrämmande hastighet. Diken stoppar överhuvudtaget inte.

Vi har en skog ca. 1 km hemifrån, men den är relativt gles (friluftsområde med elljusspår och utegym bla samt grustag). Närmsta stora "riktiga" skog är typ 4 km bort. I den bortre delen av den bortre skogen (ca. 7-8 km från oss, och 2-3 km från stallet... :nailbiting:) brann det förra sommaren, men i den nära skogen har det öht aldrig brunnit under mina snart 21 år på jorden. Så jag föredrar att vara realist.
 
Glaskross har vi inget på tomten. Vi bor inte på en höjd i den bemärkelsen, utan i ett område med souterrängvillor (vår egna inkluderad) som ligger på olika "höjder" (våran ej högst!), vill inte beskriva närmare för att inte outa. Ja, elfel i huset, men det är ju som sagt ett internt problem som jag skrev ovan. Känns förövrigt inte allt för långt borta med tanke på att det står "frisk vågat - hälften brunnet" på husets centrala elskåp + massa saker är ytterst märkligt kopplat. :nailbiting::cautious: Då är jag isf mer för det än externa bränder.
Åter igen, otroligt naivt, många av bränderna som pågår idag har startat med ett åsknedslag, vill du påstå att det aldrig åskar hos er? Ang glaskross, det räcker med att någon har en glasvas med vatten stående på altanen, vid tillräckligt starkt sol skapas det så pass mycket värme att det kan börja brinna.
 
Åter igen, otroligt naivt, många av bränderna som pågår idag har startat med ett åsknedslag, vill du påstå att det aldrig åskar hos er? Ang glaskross, det räcker med att någon har en glasvas med vatten stående på altanen, vid tillräckligt starkt sol skapas det så pass mycket värme att det kan börja brinna.

Jo, det åskade senast för 3 veckor sedan, men återigen, vårt hus är inte ens högsta punkt i området. Vi har inga blommor här heller, absolut inte på varken altan eller balkong, bara kaktusar inomhus. Glasvaser i tjocka träskåp. Som sagt, jag är hellre realist än katastroftänkare. Man ska väl aldrig säga aldrig, men det känns inte realistiskt att det skulle börja brinna på våran tomt, eller ens i våra närmaste kvarter, av externa/yttre orsaker. Faktiskt.
 
Vi har en skog ca. 1 km hemifrån, men den är relativt gles (friluftsområde med elljusspår och utegym bla samt grustag). Närmsta stora "riktiga" skog är typ 4 km bort. I den bortre delen av den bortre skogen (ca. 7-8 km från oss, och 2-3 km från stallet... :nailbiting:) brann det förra sommaren, men i den nära skogen har det öht aldrig brunnit under mina snart 21 år på jorden. Så jag föredrar att vara realist.
Eh skogarna det brinner i idag så har det inte brunnit i på 100 år? Vad är det för säkerhet? Det är såna här naiva tankar som skapar farliga situationer, vara förberedd och tänka före för att dels se till att det inte inträffar och om det värsta skulle hända, vara förberedd så att man kan sätta sig i säkerhet snabbt.
 
Jo, det åskade senast för 3 veckor sedan, men återigen, vårt hus är inte ens högsta punkt i området. Vi har inga blommor här heller, absolut inte på varken altan eller balkong, bara kaktusar inomhus. Glasvaser i tjocka träskåp. Som sagt, jag är hellre realist än katastroftänkare. Man ska väl aldrig säga aldrig, men det känns inte realistiskt att det skulle börja brinna på våran tomt, eller ens i våra närmaste kvarter, av externa/yttre orsaker. Faktiskt.
Du är inte realist, en realist konstatera att det är mycket möjligt och arbetar utifrån det eftersom realiteten är att det brinner i stora delar i Sverige idag, och att det skulle kunna drabba en själv är mycket troligt. Läs om den stora skogsbranden 2014, det var många som tänkte som dig och det ställde till stora problem.
 
Jo, det åskade senast för 3 veckor sedan, men återigen, vårt hus är inte ens högsta punkt i området. Vi har inga blommor här heller, absolut inte på varken altan eller balkong, bara kaktusar inomhus. Glasvaser i tjocka träskåp. Som sagt, jag är hellre realist än katastroftänkare. Man ska väl aldrig säga aldrig, men det känns inte realistiskt att det skulle börja brinna på våran tomt, eller ens i våra närmaste kvarter, av externa/yttre orsaker. Faktiskt.

Åskan slår inte alltid ner i högsta punkt. Det är aldrig omöjligt att något börjar brinna. Det mesta brinner vid tillräckligt hög temperatur.

Stockholm har blivit bombat förr. Varför skulle de inte kunna bomba igen?
 
Åskan slår inte alltid ner i högsta punkt. Det är aldrig omöjligt att något börjar brinna. Det mesta brinner vid tillräckligt hög temperatur.

Stockholm har blivit bombat förr. Varför skulle de inte kunna bomba igen?

Förlåt, men det har jag väl aldrig påstått heller?
Däremot om man sätter det i konstrast och relation till annat. Var är det liksom troligast att det skulle börja brinna? 1) Vid några sommarstugor belägna mitt i en jättetorr skog någonstans i gud-vet-vad. 2) I ett lite "lantligare" beläget villaområde utanför Sthlm där det inte finns någon skog i närheten, enstaka träd på vissa tomter, men annars bara lägre vegetation.
 
@Snurrfian @Stekspaden Men jisses vad ni drar på! Begär ni att en 20-åring i en villa i en Stockholmsförort ska sätta sig själv i full beredskap för brand? För risken att grannen har en glasvas på altanen eller att Stockholm blir bombat? Och ”naiva tankar” som hennes ”skapar farliga situationer” tror jag är att lägga ansvaret för de pågående bränderna på lite fel ställe.

Självklart är läget oerhört allvarligt. Och just därför är det nog bra med lite proportioner.
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 686
Senast: monster1
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 505
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 923
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 656
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp