Vad tar man med sig?

Urakut har jag aldrig tänkt på. Mycket då vi har en liten sjö ca. 100 m fågelvägen från oss, samt djupa diken runt 3/4 sidor av huset. Vi bor därtill på en höjd, ca. 70-80 m ovanför sjön och (fast inte nära) ca. 150 m ovanför havet. Branden skulle inte ta sig till oss i första taget.

Med lite mer tid: Bilarna, hästsläpet och vårt vanliga dito, fotoalbum, hårddiskar, datorer, mobiler, kameror, laddare till dito, kläder för några veckor till oss, några par skor vardera och viktiga papper.
Då våran Skrot-Skoda är kombi samt min Volvo 850 har rätt stort bagageutrymme, skulle nog mycket få plats där. Resten skulle slängas i/på släpen huller om buller. Dessa saker skulle vi kunna få med oss på ungefär 15 min, då vi bara bor på ett våningsplan. Och som sagt, skulle det röra sig om en urakut brand skulle den komma inifrån huset med tanke på läget, och då hade vi bara kastat oss ut själva, vilket i praktiken skulle innebära hoppa 10 m från balkongen för mina föräldrar, och ut genom fönstret 2 m för mig... :nailbiting:

Jag påbörjade ett långt inlägg. Men jag vart bara matt och ärligt lite irriterad. Förlåt, men på riktigt? Tror du på allvar att det inte kan börja brinna hos dig? Även om du sen säger dig tro att det ev kanske kan börja brinna pga elfel så finns det 7000 olika anledningar till att det kan börja brinna...

Vad är "urakut brand"? I min värld så är dom flesta bränderna väldigt akuta... Är det så att man är i ett område som brinner och att man misstänker att man kommer att bli evakuerad så kan jag förstå allas tanke om att börja fylla släp med grejer. Men att göra det när det brinner i ditt eller grannens hus, är bara en orealistisk tanke.

Jag är inte den som skriker att alla ska ha packade väskor och stå på tå och vara beredda fly för minsta lilla. Men att leva i världen att "mitt hus inte kommer börja brinna" är extremt naivt om du frågar mig... För mig är det samma tanke som alla dom som väljer att tända olika typer av grillar och eldar nu med tanken/motiveringen "Jag har koll" eller "Det händer inte mig" - och se hur det går med dom.
Precis som vi behöver ha en viss förberedelse för kris med vatten och mat hemma så kan jag tycka att det minsta man kan göra är att åtminstone tänka igenom så jag vet vad jag skulle vilja ta med om det är möjligt samt ha något hm om vart det är i dom fall det är räddningstjänstens restvärde som ska hämta ut grejerna.

Kort film om hur ett brandförlopp går till:

Även om det är så att du har brandvarnare så kan det fortfarande börja brinna när huset är tomt, någon ska då höra brandvarnaren - alt se röken och lågorna, för att larma räddningstjänsten, och innan dom hunnit dit...
 
@Snurrfian @Stekspaden Men jisses vad ni drar på! Begär ni att en 20-åring i en villa i en Stockholmsförort ska sätta sig själv i full beredskap för brand? För risken att grannen har en glasvas på altanen eller att Stockholm blir bombat? Och ”naiva tankar” som hennes ”skapar farliga situationer” tror jag är att lägga ansvaret för de pågående bränderna på lite fel ställe.

Självklart är läget oerhört allvarligt. Och just därför är det nog bra med lite proportioner.
Full beredskap? Nej men vara medveten om att ett dike inte gör någon som helst skillnad, att det inte har brunnit just där på 20 år säger absolut ingenting, att bränder uppstår av många olika faktorer anser jag hör till allmänkunskapen. Att förstå att det handlar om fruktansvärda naturkrafter som är svåra att styra och inte låter sig stoppas av ett mindre vattendrag. 2014 var det folk som åkte ut med sin picknickkorg och tittade på branden, tjafsade med avspärrningsvakter för att de ville komma närmare för att visa sina barn. Det finns en otrolig naivitet för attvi har varit befriade så länge från dessa bränder, till och med inom brandkåren då 2014. När man i början trodde att det skulle vara enkelt. Idag är inställningen en annan, och jag anser att folk i allmänhet behöver läsa på och bli införstådda med vad som kan hända. Jag har hindrat folk från att grilla eftersom det är eldningsförbud och fått till svar: men jag skulle aldrig råka ut för att något skulle brinna, det här inte hänt under alla år jag har grillat.

Att säga "Det kommer aldrig hända mig" är otroligt naivt, ja det är risker med en glasvas på altanen, ja det är något man behöver tänka på även om man bor i en storstad. Är sannolikheten större att det startar utanför en större stad? Ja absolut, oländig terräng är en av orsakerna till svårigheter i släckningsarbetet, men när elden har fått fart och rör sig mot en stad, ja då hjälper det inte med ett dike för att få stopp, då måste man ha en plan för vad man behöver ha med sig.
 
Full beredskap? Nej men vara medveten om att ett dike inte gör någon som helst skillnad, att det inte har brunnit just där på 20 år säger absolut ingenting, att bränder uppstår av många olika faktorer anser jag hör till allmänkunskapen. Att förstå att det handlar om fruktansvärda naturkrafter som är svåra att styra och inte låter sig stoppas av ett mindre vattendrag. 2014 var det folk som åkte ut med sin picknickkorg och tittade på branden, tjafsade med avspärrningsvakter för att de ville komma närmare för att visa sina barn. Det finns en otrolig naivitet för attvi har varit befriade så länge från dessa bränder, till och med inom brandkåren då 2014. När man i början trodde att det skulle vara enkelt. Idag är inställningen en annan, och jag anser att folk i allmänhet behöver läsa på och bli införstådda med vad som kan hända. Jag har hindrat folk från att grilla eftersom det är eldningsförbud och fått till svar: men jag skulle aldrig råka ut för att något skulle brinna, det här inte hänt under alla år jag har grillat.

Att säga "Det kommer aldrig hända mig" är otroligt naivt, ja det är risker med en glasvas på altanen, ja det är något man behöver tänka på även om man bor i en storstad. Är sannolikheten större att det startar utanför en större stad? Ja absolut, oländig terräng är en av orsakerna till svårigheter i släckningsarbetet, men när elden har fått fart och rör sig mot en stad, ja då hjälper det inte med ett dike för att få stopp, då måste man ha en plan för vad man behöver ha med sig.
Jag tycker också att du tar i. Även här.

Jag packar på några minuter när jag ska resa bort en vecka eller två, vilket händer några gånger varje år. Vad är det som är så mycket mer komplicerat med att evakueras?

Vad ingår, tycker du, i den där planen du tycker att man måste ha.
 
Jag tycker också att du tar i. Även här.

Jag packar på några minuter när jag ska resa bort en vecka eller två, vilket händer några gånger varje år. Vad är det som är så mycket mer komplicerat med att evakueras?

Vad ingår, tycker du, i den där planen du tycker att man måste ha.
Att tänka igenom gör att man kan skala bort saker som man utan en plan skulle släpa med sig. En berättade om hur hon krånglade för att få med sig en lampa för i en paniksitution tänker man inte klart, men tänker man igenom och har en plan så är det lättare att få med sig det man verkligen behöver.
Jag misstänker att du inte släpar med dig fotoalbumet på semester men det är kanske det du saknar mest om det skulle försvinna.

Att vara förberedd och ha tänkt igenom vad man faktiskt behöver gör att en eventuell evakuering inte behöver vara något problem. Jag konstaterade som sagt att jag behöver ha med mig viktiga papper för föreningen, fotoalbum och bankdosa. Kort och id har jag ihop med telefonen och den är alltid med. Hade jag längre tid på mig så är papper på huset det jag skulle lägga tid på. Det är svårt att få ut på försäkringar om man inte kan visa vilka vad man hade från början. Inget av det är sånt jag skulle ta med på en semesterresa, gör du det?
 
Jag tycker också att du tar i. Även här.

Jag packar på några minuter när jag ska resa bort en vecka eller två, vilket händer några gånger varje år. Vad är det som är så mycket mer komplicerat med att evakueras?

Vad ingår, tycker du, i den där planen du tycker att man måste ha.
Grejen med en evakuering är väl att man lätt kan få svårt att tänka på två sekunder med stressen och oron. Därför är det bra att ha tänkt innan.

Många är inte vana att packa på fåtalet minuter, inte ens för resor.
Sen är det ju andra saker du kan vilja ha med när det kanske handlar om det enda du kan få med dig ur huset innan det är borta, jämfört med när du reser och kommer hem igen.
 
Jag tycker också att du tar i. Även här.

Jag packar på några minuter när jag ska resa bort en vecka eller två, vilket händer några gånger varje år. Vad är det som är så mycket mer komplicerat med att evakueras?

Vad ingår, tycker du, i den där planen du tycker att man måste ha.

När man reser bort så har man oftast en plan, många nedskriven lista, en del i huvudet ”jag ska ha med mig 4 tröjor, 6 trosor” ect. Dessutom behöver du inte stressa och du behöver inte ha i tanken ”Det jag lämnar finns stor risk att jag aldrig får tillbaka”.

Vi har i tidigare trådar pratat om hur folk beter sig (och det nämns även i denna), det ska filmas, lyftas fram barn ect sen om det är en skogsbrand eller en tonåring som drunknat spelar ingen roll för folk...
Jag tror att vi ser en del av detta beteende för att folk tänker ”det händer inte mig” istället för att ha en realistisk bild av verkligheten.

Lever man i världen ”mitt hus kan inte börja brinna för jag har 100m till vatten” så anser jag att man inte är förankrad i verkligheten...

- Såg nu att jag var lite efter miamia och snurrfian...
 
Att tänka igenom gör att man kan skala bort saker som man utan en plan skulle släpa med sig. En berättade om hur hon krånglade för att få med sig en lampa för i en paniksitution tänker man inte klart, men tänker man igenom och har en plan så är det lättare att få med sig det man verkligen behöver.
Jag misstänker att du inte släpar med dig fotoalbumet på semester men det är kanske det du saknar mest om det skulle försvinna.

Att vara förberedd och ha tänkt igenom vad man faktiskt behöver gör att en eventuell evakuering inte behöver vara något problem. Jag konstaterade som sagt att jag behöver ha med mig viktiga papper för föreningen, fotoalbum och bankdosa. Kort och id har jag ihop med telefonen och den är alltid med. Hade jag längre tid på mig så är papper på huset det jag skulle lägga tid på. Det är svårt att få ut på försäkringar om man inte kan visa vilka vad man hade från början. Inget av det är sånt jag skulle ta med på en semesterresa, gör du det?
"Viktiga papper" har ju avhandlats i tråden. Jag kommer inte på några sådana. Vilka försäkringar och lån etc som jag har, framgår ju om jag kollar runt på min internetbank.

Inför en resa tvättar jag i förväg och matchar ihop kläderna jag packar lite, som evakuerad fick jag väl acceptera en mer slumpmässig packning och tråkigare kombinationer.

Foton är inte en så stor grej för mig. Om alla mina försvann, finns nog bilder på ungarna som små kvar hos släktingar så att jag kan få några.

Det jobbigaste skulle antagligen bli att få in katterna i transportväskan om det verkligen var bråttom. Men jag kan ju inte ha dem instängda där hela tiden för säkerhets skull.
 
"Viktiga papper" har ju avhandlats i tråden. Jag kommer inte på några sådana. Vilka försäkringar och lån etc som jag har, framgår ju om jag kollar runt på min internetbank.

Inför en resa tvättar jag i förväg och matchar ihop kläderna jag packar lite, som evakuerad fick jag väl acceptera en mer slumpmässig packning och tråkigare kombinationer.

Foton är inte en så stor grej för mig. Om alla mina försvann, finns nog bilder på ungarna som små kvar hos släktingar så att jag kan få några.

Det jobbigaste skulle antagligen bli att få in katterna i transportväskan om det verkligen var bråttom. Men jag kan ju inte ha dem instängda där hela tiden för säkerhets skull.
Viktiga papper är sällan försäkringsbrevet utan oftare kvitton på större saker. Sen är det naturligtvis skillnad på att bo i hyreslägenhet och hus. Vi skulle behöva kunna visa vilket skick vårt hus var i för att få ut full försäkring. Att kunna visa om man har gjort upprustningar som höjer värdet, annars får man bara ut grunden. Det kan låta konstigt att pengar blir viktigt men när man kommer till uppbyggnads läget så kan det vara nog så viktigt att kunna få tillbaka den standard man hade minst.

Att du anser att foton är oviktiga för dig är ett ställningstaganden som du har gjort, jag och andra konstaterar att de är viktiga för oss, men det viktigaste är att man har tänkt igenom det.

Att fundera på om kläderna har tillräckligt många kombinations möjligheter känns för mig helt ointressanta men det är tydligen viktigt för dig. Det är väl ingen som har sagt att du ska ha katterna instängda i en bur resten av livet men det kanske är vettigt att fundera över om man har en bur hemma till katten och se till att katten finner sig i att bli instoppad i en bur.
 
Vissa saker
"Viktiga papper" har ju avhandlats i tråden. Jag kommer inte på några sådana. Vilka försäkringar och lån etc som jag har, framgår ju om jag kollar runt på min internetbank.

Inför en resa tvättar jag i förväg och matchar ihop kläderna jag packar lite, som evakuerad fick jag väl acceptera en mer slumpmässig packning och tråkigare kombinationer.

Foton är inte en så stor grej för mig. Om alla mina försvann, finns nog bilder på ungarna som små kvar hos släktingar så att jag kan få några.

Det jobbigaste skulle antagligen bli att få in katterna i transportväskan om det verkligen var bråttom. Men jag kan ju inte ha dem instängda där hela tiden för säkerhets skull.

Jag tror att du förenklar de bestyr som uppstår till följd av en brand. Att ersätta ett förlorat pass tar inte lång tid och är inte särskilt besvärligt. Men att ersätta pass, körkort, hästpass/hundpass/hästs el. hunds registreringsbevis tar väldigt mycket tid och energi när man samtidigt måste stå i en massa andra andra saker, som att skriva ner varenda pinal man har ägt för att få ut mer än ett ganska magert schablonbelopp.

Bor man i lägenhet så ställs man visserligen inte inför det besvär som handlar om att huset ska byggas upp igen. Men mina föräldrar ägnade minst en månads heltidsarbete åt pappersarbete efter att deras hus brann.
 
Vissa saker


Jag tror att du förenklar de bestyr som uppstår till följd av en brand. Att ersätta ett förlorat pass tar inte lång tid och är inte särskilt besvärligt. Men att ersätta pass, körkort, hästpass/hundpass/hästs el. hunds registreringsbevis tar väldigt mycket tid och energi när man samtidigt måste stå i en massa andra andra saker, som att skriva ner varenda pinal man har ägt för att få ut mer än ett ganska magert schablonbelopp.

Bor man i lägenhet så ställs man visserligen inte inför det besvär som handlar om att huset ska byggas upp igen. Men mina föräldrar ägnade minst en månads heltidsarbete åt pappersarbete efter att deras hus brann.
Jag tänker mig att allt blir så djävla jobbigt efteråt om allt brunnit och jag står där utan att ens ha kaffemuggar. Hästpasset känns bara som ett av många tröttsamma bestyr, och ärligt talat inget jag skulle ta itu med först, inte som tuvan som stjälper lasset?

Man får ju ändå också räkna in omaket med att hela tiden ha hög beredskap - med vidhängande bestyr och fokus - för något som trots allt mest troligt inte inträffar.
 
Man får ju ändå också räkna in omaket med att hela tiden ha hög beredskap - med vidhängande bestyr och fokus - för något som trots allt mest troligt inte inträffar.
Förstår inte riktigt omaket. Att ha tänkt igenom hur man ska prioritera är mest en engångsgrej och något bestyr i vardagen i övrigt är det inte sedan? Medvetenhet kostar inte att bära på efter att man den skaffat den.
 
Nu har jag fördelen att jag fortfarande har en del gamla foton och liknande (både i album och på hårddisk) hos mina föräldrar, i en annan stad och faktum är att jag har väldigt få värdesaker så sett i den här lägenheten. Faktum är att det troligtvis är vissa klädesplagg jag skulle sakna mest om jag var tvungen att lämna omedelbart utan någonting för att rädda mitt liv. :D

Men skulle jag ha lite tid på mig skulle det väl bli en liten resväska packad, några värdepapper i form av ägarbevis på hästen t.ex, kläder och eventuellt lite smycken. Och såklart handväska med mobil, dator, laddare, pass, plånbok, linser(!) och nycklar. Linser är väl det jag högst troligt kommer glömma, men så länge jag inte behöver köra bil eller läsa skyltar så överlever jag väl ett par dagar tills jag kan få nya. :p
 
Man får ju ändå också räkna in omaket med att hela tiden ha hög beredskap - med vidhängande bestyr och fokus - för något som trots allt mest troligt inte inträffar.
De flesta av oss kan säkert gå genom livet utan att genomlida någon större kris. Det som är bra med det är ju uppenbart. Det som är mindre bra är att det kan ge dålig insikt i vad som skulle kunna hända, hur stor är risken och vad som är en rimlig förberedelsenivå.

Något som vore intressant att höra om är historier från de som faktiskt varit med om det; åskan slog ner, huset brann upp, vinden tog fyr, vårbrasan spred sig, skogsbrand, översvämning, evakuering etc. Hur var det, vad blev reaktionen, vad kunde ha varit bättre om en ser i backspegeln. Vad behöver andra veta.

Jag behöver mer kaffe.
 
Jag påbörjade ett långt inlägg. Men jag vart bara matt och ärligt lite irriterad. Förlåt, men på riktigt? Tror du på allvar att det inte kan börja brinna hos dig? Även om du sen säger dig tro att det ev kanske kan börja brinna pga elfel så finns det 7000 olika anledningar till att det kan börja brinna...

Vad är "urakut brand"? I min värld så är dom flesta bränderna väldigt akuta... Är det så att man är i ett område som brinner och att man misstänker att man kommer att bli evakuerad så kan jag förstå allas tanke om att börja fylla släp med grejer. Men att göra det när det brinner i ditt eller grannens hus, är bara en orealistisk tanke.

Jag är inte den som skriker att alla ska ha packade väskor och stå på tå och vara beredda fly för minsta lilla. Men att leva i världen att "mitt hus inte kommer börja brinna" är extremt naivt om du frågar mig... För mig är det samma tanke som alla dom som väljer att tända olika typer av grillar och eldar nu med tanken/motiveringen "Jag har koll" eller "Det händer inte mig" - och se hur det går med dom.
Precis som vi behöver ha en viss förberedelse för kris med vatten och mat hemma så kan jag tycka att det minsta man kan göra är att åtminstone tänka igenom så jag vet vad jag skulle vilja ta med om det är möjligt samt ha något hm om vart det är i dom fall det är räddningstjänstens restvärde som ska hämta ut grejerna.

Kort film om hur ett brandförlopp går till:

Även om det är så att du har brandvarnare så kan det fortfarande börja brinna när huset är tomt, någon ska då höra brandvarnaren - alt se röken och lågorna, för att larma räddningstjänsten, och innan dom hunnit dit...

Som jag skrev tidigare; Jag har aldrig sagt att det inte skulle kunna börja brinna i vårt hus, och "interna" bränder startade av t.ex. el eller andra fel, finns absolut med mig i bakhuvudet hela tiden. Däremot, det jag sagt, var att en brand startad av "externa" orsaker, t.ex. en skogsbrand som spridit sig etc. etc. Förefaller osannolikt.
 
Jätte akut, mobil, plånbok, viktiga papper, hundarna, katten om hon är i närheten och klippa staketet till hästarna hage.

Vid mer tid för att evakueras blir det oxå ner med kläder, kort och ringa efter hjälp med en extra transport som en av hästarna kan åka i och även hjälp med att lasta en av hästarna.
 
De flesta av oss kan säkert gå genom livet utan att genomlida någon större kris. Det som är bra med det är ju uppenbart. Det som är mindre bra är att det kan ge dålig insikt i vad som skulle kunna hända, hur stor är risken och vad som är en rimlig förberedelsenivå.

Något som vore intressant att höra om är historier från de som faktiskt varit med om det; åskan slog ner, huset brann upp, vinden tog fyr, vårbrasan spred sig, skogsbrand, översvämning, evakuering etc. Hur var det, vad blev reaktionen, vad kunde ha varit bättre om en ser i backspegeln. Vad behöver andra veta.

Jag behöver mer kaffe.
Jag känner några vars hus brann upp. Visserligen i ett läge där de inte kunde rädda något utöver sig själva, så just förberedelsemässigt är det ointressant, men orsaken är brutalt otäck. De hade grillat, vanlig kolgrill, inga konstigheter. Suttit uppe bra många timmar efter att grillen var släckt, sådär som man normalt gör. Men nåt fanns uppenbarligen kvar, elden blossade upp igen under natten och satte eld på huset... En i familjen vaknade, tack och lov, och väckte de övriga. Apropå "säker grillning" och eldningsförbud och allt, liksom.
 
Jag har ett litet kassaskåp som ska vara brandsäkert där en del viktiga papper ligger bla ägarbevis på hästarna. Skulle det börja brinna så brinner väl dock koden upp som är nerskriven på ett papper och inte ligger i skåpet ;)
I ett sådant läge går det väl att borra upp skåpet om det nu skulle behövas men jag hoppas jag aldrig hamnar där.
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 688
Senast: monster1
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 518
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 923
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 656
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp