Vad tar man med sig?

@Snurrfian @Stekspaden Men jisses vad ni drar på! Begär ni att en 20-åring i en villa i en Stockholmsförort ska sätta sig själv i full beredskap för brand? För risken att grannen har en glasvas på altanen eller att Stockholm blir bombat? Och ”naiva tankar” som hennes ”skapar farliga situationer” tror jag är att lägga ansvaret för de pågående bränderna på lite fel ställe.

Självklart är läget oerhört allvarligt. Och just därför är det nog bra med lite proportioner.

Oavsett så är det bra att ha en krislåda och det värdefulla lättillgängligt oavsett. Vad som helst kan hända. Iofs inte så troligt med en 7/11 attack men små flygplan ramlar då och då ner från himlen.

Jag är väl lite skadad då jag sett "det mesta" känns det som....
 
Oavsett så är det bra att ha en krislåda och det värdefulla lättillgängligt oavsett. Vad som helst kan hända. Iofs inte så troligt med en 7/11 attack men små flygplan ramlar då och då ner från himlen.

Jag är väl lite skadad då jag sett "det mesta" känns det som....
11 september. Inte 11 juli. Och jag kan inte påminna mig när någon i Sverige fick ett flygplan i huvudet senast. Om det - samt att Sverige blev bombat för över 70 år sedan - gör att du går omkring i beredskap så tror jag att du behöver släppa katastroftänket.
 
@Snurrfian @Stekspaden Men jisses vad ni drar på! Begär ni att en 20-åring i en villa i en Stockholmsförort ska sätta sig själv i full beredskap för brand? För risken att grannen har en glasvas på altanen eller att Stockholm blir bombat? Och ”naiva tankar” som hennes ”skapar farliga situationer” tror jag är att lägga ansvaret för de pågående bränderna på lite fel ställe.

Självklart är läget oerhört allvarligt. Och just därför är det nog bra med lite proportioner.

Kunde inte sagt det bättre själv! :bow:
Hade jag bott närmare en större skog och/eller långt ifrån någon form av vatten med ändå viss "skog" nära omkring, så som det ser ut på andra ställen runt Sthlm, hade jag sett det ur ett annat ljus. Och de som bor så hoppas jag har ett litet snäpp högre beredskap också (absolut inte alarmistiskt eller "full beredskap", men ändå lite mer än mig). Men nu när jag bor som jag bor känner jag som sagt ingen större anledning till oro. Tycker som sagt inte det är helt relevant utifrån situationen. Visst, teoretiskt kan alltid något hända, men särskilt i situationer som denna är just proportioner viktigt.
 
Jag vet inte om jag ska bli deprimerad eller lättad när jag tänker på hur lite värde mina saker har för mig? Vet inte alls vad jag skulle packa. Mina krukväxter och lite inramade bilder av släkten tror jag. Och lite klädombyten och en necessär.

Sen ligger nog resten av det känslomässiga värdet av min bostad just att det är min bostad och trygga zon. Det skulle liksom gå förlorat om jag tvingades fly och det brann upp, oavsett vad jag tar med mig.
 
Kunde inte sagt det bättre själv! :bow:
Hade jag bott närmare en större skog och/eller långt ifrån någon form av vatten med ändå viss "skog" nära omkring, så som det ser ut på andra ställen runt Sthlm, hade jag sett det ur ett annat ljus. Och de som bor så hoppas jag har ett litet snäpp högre beredskap också (absolut inte alarmistiskt eller "full beredskap", men ändå lite mer än mig). Men nu när jag bor som jag bor känner jag som sagt ingen större anledning till oro. Tycker som sagt inte det är helt relevant utifrån situationen. Visst, teoretiskt kan alltid något hända, men särskilt i situationer som denna är just proportioner viktigt.
Man behöver ju inte oroa sig för sin personliga del förrän det kommer nära, tycker jag. Och naturligtvis inte hantera eld utomhus.
 
Oavsett så är det bra att ha en krislåda och det värdefulla lättillgängligt oavsett. Vad som helst kan hända. Iofs inte så troligt med en 7/11 attack men små flygplan ramlar då och då ner från himlen.

Jag är väl lite skadad då jag sett "det mesta" känns det som....
Menar du att du tycker att man bör ha beredskap för att få ett flygplan i huvudet? Exakt hur ser sådan beredskap ut? Bör vi alla ha hjälm på oss?
 
De flesta överlever att få ett plan i huvudet?

jämförde lite med 7/11, fast med ett litet plan, de flesta dog ju inte av planet i huvudet utan påverkan på huset. Jag vet inte hur många hus som flygplan åkt in i här men skogar och åkrar brukar vara mest populärt att krascha i.

Sen spinner jag vidare på ryssen. De har ju kränkt vårt luftrum för inte länge sedan. Jag går inte runt och är rädd för att bli bombad, jag bor på landet så det är nog inte första stället de ger sig på. Jag överlever här ett tag utan el mm. Sen har jag inte mycket att släpa med mig att rädda. Men jag vet var närmsta skyddsrum är, har cykel om bilandet inte skulle fungera osv.
 
Menar du att du tycker att man bör ha beredskap för att få ett flygplan i huvudet? Exakt hur ser sådan beredskap ut? Bör vi alla ha hjälm på oss?

Inte går jag och är rädd för det, men möjligheten finns ju att det skulle kunna krascha igen i min närhet.

Angående hjälm så är det en bra sak att ha. På mitt tidigare jobb var vi tvungna att ha hjälm inomhus (med reflexväst dessutom haha) man vet aldrig när man ramlar. Har halkat ute och slagit huvudet på is så skulle ha föredragit en hjälm då. Och när man var barn utan cykelhjälm....
Men nej jag har inte hjälm hemma. Men jag har brandvarnare, brandfilt och släckare.
 
jag skapade den här tråden dels för att få fler att tänka efter vad som egentligen är viktigt att få med sig.
Och dels för att lista ut om det är något jag själv inte tänkt på...

Om jag fick en stund på mig att packa, så skulle jag ta med mig lite kläder, dator, telefon och hästarnas pass. Och samma till resten av familjen förstås. (hur vi skulle göra med hästarna beror nog på hur det ser ut i övrigt.
Det är både kostsamt och trist att behöva göra nya pass till hästarna, om de befintliga brinner upp. Och om man har för avsikt att lämna hästarna för slakt när den dagen kommer, så kan man inte göra det med B-pass, så även den saken ställer en brand till med...
 
Jag har och har sålänge jag haft eget boende alltid haft alla ickedigitala foton lätt åtkomliga just för att få med dem vid en brand. Numera ligger även den externa hårddisken där. Jag fick en mycket målande beskrivning av en bekant i tonåren om hur hon flydde i bara trosor en vinternatt ur familjens brinnande hus. De förlorade precis allt men familjen överlevde och foton var det de saknade mest och därför har jag valt att göra så.
Självklart går allt levande först men finns tiden så är fotona det jag skulle rädda först av materiella ting. Kläder är såklart trevligt att ha och plånbok och dylikt med. Pass, papper och grejer förstår jag inte alls varför någon skulle krångla med. Möjligtvis hästpassen då om möjlighet finns men inte sitt eget.
 
jag skapade den här tråden dels för att få fler att tänka efter vad som egentligen är viktigt att få med sig.
Och dels för att lista ut om det är något jag själv inte tänkt på...

Om jag fick en stund på mig att packa, så skulle jag ta med mig lite kläder, dator, telefon och hästarnas pass. Och samma till resten av familjen förstås. (hur vi skulle göra med hästarna beror nog på hur det ser ut i övrigt.
Det är både kostsamt och trist att behöva göra nya pass till hästarna, om de befintliga brinner upp. Och om man har för avsikt att lämna hästarna för slakt när den dagen kommer, så kan man inte göra det med B-pass, så även den saken ställer en brand till med...
Jag tänker helt enkelt att jag som miniminivå vill ha ungefär samma saker som när man tex missar ett flyg och fastnar nånstans utan sitt bagage. Och det är just sådant som bankkort, tandborste och ombyte. Jag är inte diabetiker, men då hade jag ju haft insulin för några dygn högt på listan. Egentligen räcker ju bankkortet om det bara handlar om några dagar. Då kan jag ju ta in på hotell och köpa lite kläder.

Och så då att rädda djuren, tre katter i mitt fall. Hästen bor inte på samma ställe.
 
Urakut har jag aldrig tänkt på. Mycket då vi har en liten sjö ca. 100 m fågelvägen från oss, samt djupa diken runt 3/4 sidor av huset. Vi bor därtill på en höjd, ca. 70-80 m ovanför sjön och (fast inte nära) ca. 150 m ovanför havet. Branden skulle inte ta sig till oss i första taget.
Du bor i Stockholms län, 150 m över havet? Det är en bra bit över Stockholms läns högsta punkt, både naturliga och "konstgjorda". Och även om du nu hade bott 150 m över havet så hade det inte skyddat ett dugg, det är typ ingenting.
 
jämförde lite med 7/11, fast med ett litet plan, de flesta dog ju inte av planet i huvudet utan påverkan på huset. Jag vet inte hur många hus som flygplan åkt in i här men skogar och åkrar brukar vara mest populärt att krascha i.

Sen spinner jag vidare på ryssen. De har ju kränkt vårt luftrum för inte länge sedan. Jag går inte runt och är rädd för att bli bombad, jag bor på landet så det är nog inte första stället de ger sig på. Jag överlever här ett tag utan el mm. Sen har jag inte mycket att släpa med mig att rädda. Men jag vet var närmsta skyddsrum är, har cykel om bilandet inte skulle fungera osv.

Vad hände 7/11?

Är 7e november ett datum en bör känna till? Eller använder du det amerikanska sättet att skriva datum och menar 11e juli? Vad hände då?

(Eftersom du skrivit 7/11 två gånger trots kommentar menar du kanske just 7/11...?)
 
Vad hände 7/11?

Är 7e november ett datum en bör känna till? Eller använder du det amerikanska sättet att skriva datum och menar 11e juli? Vad hände då?

(Eftersom du skrivit 7/11 två gånger trots kommentar menar du kanske just 7/11...?)

Snackar vi november är det ju den 5:e som gäller... :D
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 688
Senast: monster1
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 514
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 923
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 656
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp